Tijdens de informatiebijeenkomsten, die in het kader van de evaluatie van de Centrumvisie, zijn belegd, zijn vanuit de samenleving vragen gesteld. Hierbij treft u de beantwoording van die vragen aan. Zodra wij vragen beantwoord hebben, zullen we het onderstaande overzicht aanvullen. Het overzicht wordt dus steeds bijgewerkt.
U kunt uw vraag altijd per email of brief stellen aan de gemeente.
Op 14 en 21 november 2019 vinden er ronde tafels plaats over dit onderwerp. Tijdens de eerste ronde tafel op 14 november 2019 is er ruimte voor inspraak. Aanmelden om in te spreken over dit raadsvoorstel (pdf; 130kB) kan via [email protected] tot dinsdag 12 november 2019 om 12.00 uur in de middag. Om de vergadering bij te wonen hoeft u zich niet aan te melden.
Zie graag de inleiding (bovenaan deze pagina). De evaluatie vindt plaats tussen het college en de raad. Het raadsvoorstel dat op 15 oktober 2019 aan de raad is gezonden vormt hier de eerste stap in. Zoals in de inleiding al beschreven vormt het rapport van Enneüs een van de bronnen op basis waarvan de Centrumvisie wordt geëvalueerd.
Zie inleiding. In de Centrumvisie is door de raad besloten tot de huidige verkeersvariant. Deze verkeersvariant levert een aanzienlijke bijdrage aan het terugbrengen van het doorgaande verkeer in het centrum. Dit besluit zal met de raad geëvalueerd worden. Het standpunt van het college hierin is verwoord in het raadsvoorstel van 15 oktober 2019.
In dit voorstel wordt ingezet op een verdere ontwikkeling van het centrum aan de hand van:
In het Retailperspectief wordt ook het verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum betrokken.
Het college vindt daarnaast dat het centrum nu gebaat is bij rust in de verkeerssituatie. Het college stelt dan ook voor om de huidige verkeerssituatie te bestendigen en geen nieuwe wijzigingen aan te brengen. Daarnaast in gesprek te gaan met de bewoners van de wijken rondom het centrum om te bekijken of en op welke wijze de verkeerssituatie in de wijk aangepast kan worden.
Het college neemt de uitkomsten van het rapport ter hand. Zoals uit het raadsvoorstel van het college van 15 oktober 2019 blijkt zet het college juist in op een verdere ontwikkeling van het centrum. Het college stelt de raad voor dit te doen aan de hand van:
Het college vindt daarnaast dat het centrum nu gebaat is bij rust in de verkeerssituatie. Het college stelt dan ook voor om de huidige verkeerssituatie te bestendigen en geen nieuwe wijzigingen aan te brengen. Daarnaast in gesprek te gaan met de bewoners van de wijken rondom het centrum om te bekijken of en op welke wijze de verkeerssituatie in de wijk aangepast kan worden.
Het college ziet in deze brede aanpak de beste mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan het bruisende centrum dat bij Zeist hoort.
Zie beantwoording vraag 4. Het college ziet in deze brede aanpak de beste mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan het bruisende centrum dat bij Zeist hoort. Het verbeteren van de bereikbaarheid wordt aangepakt aan de hand van het Retailperspectief. In het voorstel aan de raad staan de conclusies en voorstellen verder uitgewerkt.
Er is destijds met communicatiemiddelen, informatie en werkbijenkomsten nauw samengewerkt met betrokkenen. Onderdeel van het onderzoek van Enneüs (moet nog worden afgerond) is ook een evaluatie van de communicatie en het interactieve proces dat in doorlopen om te komen tot de Centrumvisie. We wachten de resultaten hiervan af. We realiseren ons dat met de samenleving samenwerken aan planvorming niet vanzelfsprekend betekent dat betrokkenen tevreden zijn over het besluit van de gemeenteraad.
Om een objectief beeld te krijgen van hoe de meningen liggen in Zeist, ook bij mensen die zich niet laten horen, is het grootschalige onderzoek door Enneüs uitgevoerd. Dit geeft een gewogen beeld in samenhang.
Het Inrichtingsplan dat onderdeel uitmaakt van de Centrumvisie heeft zo’n € 12 miljoen aan investeringen gekost. De opbrengst is te lezen in het onderzoeksrapport. Het doel van de Centrumvisie was om het centrum zo in te richten dat het er, ook in de toekomst, prettig wonen, werken, winkelen, recreëren etc. is. We concluderen dat we hier nog vervolgstappen in kunnen en moeten zetten.
De Centrumvisie beschrijft de situatie van een centrum met zo min mogelijk doorgaand verkeer waardoor een prettig verblijfsgebied ontstaat. Om dit te realiseren is een verkeersmodel ontwikkeld door Goudappel Coffeng waarin verschillende verkeersvarianten zijn doorgerekend op hun effect. Het verkeer is dus een belangrijke succesfactor voor het gewenste centrum. De thema’s zijn daarom niet te scheiden.
De verkeerstellingen in 2017 zijn uitgevoerd in mei/juni gedurende een periode van 2 weken.
Hier is geen eenduidig beeld voor te scheppen. Er zijn geen extremen te zien en de gemeten intensiteiten komen grotendeels overeen met wat te verwachten is op de verschillende type wegen.
verkeerstellingen in 2017 en 2019: meetpunten en resultaten (pdf; 347kB)
Bij het bepalen van de data voor dit onderzoek was de sloop van het tunneltje op de Voorheuvel leidend. Daarbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met de overige beïnvloedingen. Of er specifieke aandacht is geweest voor de Bergweg/Jacob Catslaan is niet meer na te gaan.
In de huidige situatie zien we ten opzichte van 2017 een verschuiving van de verkeersaantallen van verkeer door het centrum zelf naar verkeer om het centrum heen.
verkeerstellingen in 2017 en 2019: meetpunten en resultaten (pdf; 347kB)
Met de verkeersmetingen in en rondom het centrum is (technisch) geëvalueerd hoe het verkeer zich in en rondom het centrum beweegt. Hierbij kan geen onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende maatregelen. Het is een totaalpakket.
De verkeersmaatregelen hebben ook een effect op de intensiteit op de Slotlaan. Ze ontmoedigen doorgaand verkeer door het centrum. Het gaat dus niet om de specifieke punten in het centrum, maar wij kijken naar het centrum als geheel.
Het verkeersbesluit zoals het genomen is, voorziet niet in de mogelijkheid om met de fiets deze route te nemen. Gezien de helling in combinatie met de blinde bocht en voetgangers op deze route is vanuit verkeersveiligheidsoogpunt ervoor gekozen deze route niet voor fietsers open te stellen. Het bordje hoorde er dus niet te hangen.
We hebben geen goede telgegevens uit 2016 ten aanzien van passanten.
Bij Shared Space is het heel belangrijk om goed het onderscheid te maken tussen de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid. Het feit dat men zich minder veilig voelt, hoeft niet te betekenen dat het ook onveilig is. Het Shared Space principe dwingt mensen om weer zelf op te letten en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen verkeersveiligheid.
Uit de ongevallen gegevens is niet op te maken dat het (objectief) onveiliger is geworden.
brief aan gemeenteraad over verkeersveiligheid, 25 november 2019 (pdf; 163kB)
Tijdens de presentaties heeft de gemeentelijke verkeerskundige een aantal verkeersscenario’s laten zien. Doel van het doorrekenen van deze scenario’s was om te onderzoeken:
Deze doelen hebben de keuzes van de scenario’s bepaald.
Daarnaast kunnen we alleen die scenario’s doorrekenen, die destijds ook met het verkeersmodel zijn doorgerekend. Nieuwe scenario’s die niet in het verleden met het verkeersmodel zijn doorgerekend kunnen we nu alleen doorrekenen op basis van aannames.
Zie de inleiding. Een van de uitgangspunten uit de Centrumvisie is het verkeersluwer maken van het centrum. Met behulp van de scenario’s zijn we nagegaan of dit bereikt is, en of er andere verkeerssituatie is die beter aansluit bij de uitgangspunten van de Centrumvisie. De scenario’s vormen dus een instrument voor de evaluatie van de verkeersmaatregelen. Het evalueren van de verkeersmaatregelen zijn op hun beurt een instrument in het evalueren van de Centrumvisie als geheel.
Zie inleiding bij dit onderdeel. We hebben ons gefocust op de meest realistische scenario’s met daarbij als doel dat de route moet bijdragen aan een verkeersluwer centrum, zoals als uitgangspunt bepaald in de Centrumvisie.
Bovendien zijn we voor het doorrekenen van de scenario’s afhankelijk van wat er destijds met het verkeersmodel is doorgerekend. Nieuwe scenario’s die niet in het verleden met het verkeersmodel zijn doorgerekend kunnen we nu alleen doorrekenen op basis van aannames.
Zie inleiding bij dit onderdeel. We hebben ons gefocust op de meest realistische scenario’s met daarbij als doel dat de route moet bijdragen aan een verkeersluwer centrum, zoals als uitgangspunt bepaald in de Centrumvisie.
Bovendien zijn we voor het doorrekenen van de scenario’s afhankelijk van wat er destijds met het verkeersmodel is doorgerekend. Nieuwe scenario’s die niet in het verleden met het verkeersmodel zijn doorgerekend kunnen we nu alleen doorrekenen op basis van aannames.
De inschatting is gemaakt op grond van het verkeersmodel. Onze inschatting blijft dat de impact op het Wilhelminapark groot zal zijn als de Korte Steynlaan weer in twee richtingen wordt opengesteld.
Zie inleiding bij dit onderdeel. We hebben ons gefocust op de meest realistische scenario’s met daarbij als doel dat de route moet bijdragen aan een verkeersluwer centrum, zoals als uitgangspunt bepaald in de Centrumvisie.
Bovendien zijn we voor het doorrekenen van de scenario’s afhankelijk van wat er destijds met het verkeersmodel is doorgerekend. Nieuwe scenario’s die niet in het verleden met het verkeersmodel zijn doorgerekend kunnen we nu alleen doorrekenen op basis van aannames.
Zie inleiding bij dit onderdeel. We hebben ons gefocust op de meest realistische scenario’s met daarbij als doel dat de route moet bijdragen aan een verkeersluwer centrum, zoals als uitgangspunt bepaald in de Centrumvisie.
Bovendien zijn we voor het doorrekenen van de scenario’s afhankelijk van wat er destijds met het verkeersmodel is doorgerekend. Nieuwe scenario’s die niet in het verleden met het verkeersmodel zijn doorgerekend kunnen we nu alleen doorrekenen op basis van aannames.
Nee. Zie inleiding. Uitgangspunt in de Centrumvisie, waartoe de raad besloten heeft, is het tegengaan van doorgaand verkeer door het centrum.
De Slotlaan is eenrichtingsverkeer. De route via de Slotlaan en Korte Steynlaan richting centrum blijft gelijk. De verwachting is dan ook dat de verschillen minimaal zijn ten opzichte van wat we nu zien.
We gaan de verkeerscirculatie in de wijken hoe dan ook herzien zodat de doorstroming verbetert. De verwachting is dat we een aantal inrijverboden terugdraaien. We zullen hiervoor zelf een aantal aanpassingen voorstellen, die we voorleggen aan de wijkbewoners.
Dit is in feite al gebeurd. Zo heeft Enneüs al centrumbewoners, bewoners van Zeist maar buiten het centrum van Zeist, inwoners van de gemeente Zeist en inwoners van de gemeente Zeist uitgesplitst in figuur 8 in het rapport (blz 42). Voor nadere analyses zal aan Enneüs een nieuwe opdracht gegeven moeten worden.
De opdracht was om een breed onderzoek uit te voeren naar de realisatie van de Centrumvisie. Een toe- of afname van aantal bezoekers van het centrum is hier onderdeel van. Een onderzoek naar aantallen bezoekers van specifiek detailhandel niet. Dit is immers geen doel op zich geweest in de Centrumvisie.
Jazeker. De aanloopstraten en het Emmaplein zijn beoogde transformatielocaties waar detailhandel (retail/horeca) bij voorkeur plaats maakt voor wonen. De Vestigingscoördinator zet zich hiervoor in, ten behoeve van een compacter centrum. Om te voorkomen dat vrijkomende panden opnieuw worden gevuld met retail, wordt momenteel gewerkt aan een Transformatie bestemmingsplan (Omgevingsplan) in combinatie met een Beeldkwaliteitsplan (zie Retailperspectief).
Dit is een gerenommeerd onderzoeksbureau dat breed is georiënteerd. Enneüs heeft de Gemeente Zeist eerder goed bijgestaan met een onderzoek naar het gebruik van het WA-terrein in Den Dolder (naar aanleiding van Anne Faber). Zij maken zich de lokale situatie snel eigen en waren in staat om in korte tijd, startende in de zomervakantie, een gedegen onderzoek op te zetten en uit te voeren.
Het rapport van Enneüs beschrijft de beleving van een aantal verschillende doelgroepen, die allemaal van belang zijn voor de het centrum van Zeist. Hieraan wordt door Enneüs geen weging gegeven. Het is bij uitstek de taak en verantwoordelijkheid van de gemeenteraad om een afweging te maken wat het beste is in het algemeen belang van Zeist.