Nieuwe regels voor deeltijdwonen ter inzage

Op 28 juni 2018 heeft de gemeenteraad besloten dat het deeltijdwonen (het gebruik van een reguliere woning als tweede woning) op Schouwen-Duiveland moet worden beperkt. Op 30 oktober 2018 hebben burgemeester en wethouders ingestemd met de concept-huisvestingsverordening die dit mogelijk maakt.

<h1>Nieuwe regels voor deeltijdwonen ter inzage</h1>

Als de verordening van kracht wordt, is deeltijdwonen zonder vergunning niet meer toegestaan. Maar hier wordt pas een definitief besluit over genomen nadat de concept-verordening zes weken ter inzage heeft gelegen. In deze periode kan iedereen reageren op de concept-huisvestingsverordening. De reacties worden meegenomen in de definitieve besluitvorming.

Van 5 november tot en met 16 december 2018 is de concept-verordening digitaal in te zien op deze website. Wilt u hierop reageren, dan kunt u een brief sturen naar Burgemeester en Wethouders, Postbus 5555, 4300 JA Zierikzee.

Alle reacties die uiterlijk 16 december 2018 zijn ontvangen, worden verwerkt in een antwoordnotitie die medio januari 2019 openbaar wordt. Ter bescherming van uw privacy worden in deze antwoordnotitie geen naam- en adresgegevens vermeld. In januari 2019 beslissen Burgemeester en Wethouders of de huisvestingsverordening moet worden aangepast. Vervolgens beslist de gemeenteraad of deze kan worden ingevoerd.

De onderstaande informatie is onder voorbehoud van besluitvorming door de gemeenteraad. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.

Bij een positief besluit van de raad, treedt de huisvestingsverordening omstreeks 1 maart 2019 in werking. Eigenaren van bestaande deeltijdwoningen kunnen dan een onttrekkingsvergunning aanvragen om hun woning als tweede woning te blijven gebruiken.

Aan personen die ná de datum van inwerkingtreding van de verordening een reguliere woning op Schouwen-Duiveland kopen, zal in principe geen onttrekkingsvergunning worden verleend. De woning mag dan niet als deeltijdwoning worden gebruikt. De datum van ondertekening van het voorlopig koopcontract geldt hierbij als peildatum. Eigenaren die vóór de datum van inwerkingtreding van de verordening een voorlopig koopcontract hebben getekend, maar de woning pas na inwerkingtreding van de verordening betrekken, kunnen nog wel in aanmerking komen voor een onttrekkingsvergunning.

Eigenaren aan wie vóór 1 juli 2015 al een onttrekkingsvergunning is verleend, hoeven mogelijk geen nieuwe vergunning aan te vragen. Vanwege privacywetgeving mogen de betreffende adressen niet worden gepubliceerd. De betreffende eigenaren zullen hier in het voorjaar van 2019 persoonlijk over worden geïnformeerd. Als u nu al wilt weten of dit overgangsrecht voor u van toepassing is, dan kunt u een e-mail sturen. Geef in uw mail aan sinds welke datum u eigenaar bent van de woning en of u deze geërfd hebt van de vorige eigenaar.

Ook voor andere vragen over het reguleren van deeltijdwonen kunt u contact opnemen met Pascale van der Wekken, telefoon (0111) 452 240 of via de e-mail. Zij is aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag.