Geen zwerfafval op Schouwen-Duiveland

Zwerfafval is wereldwijd een groot probleem. Grote hoeveelheden afval komen terecht op straat en in de natuur, met alle desastreuze gevolgen van dien. Want wist je bijvoorbeeld dat het twintig jaar kan duren voordat een stuk kauwgom is afgebroken? Of dat plastic niet of nauwelijks afbreekt en enorm schadelijk is voor dieren?

De nadelige gevolgen voor de natuur en dieren zijn dus niet te overzien. Maar zwerfafval is ook slecht voor het ‘gezicht’ van ons eiland. Want, zeg nou zelf, een schoon Schouwen-Duiveland is een mooier visitekaartje voor onze gasten maar vooral een fijnere plek om te wonen.

Mooie initiatieven!

Helaas blijft zwerfafval een terugkerend probleem. Een probleem dat begint met gemakzucht en achteloosheid. Want hoe moeilijk kan het zijn om afval in een afvalbak te doen?

Gelukkig zijn er veel organisaties en mensen die zich inzetten om zwerfafval op Schouwen-Duiveland te bestrijden.

Ook Natuur en Milieu Educatie Schouwen-Duiveland (Nme) verzorgt in het kader van ‘Schoon Zeeland’ op verschillende activiteiten om zwerfafval te bestrijden. Deze activiteiten zijn vooral gericht op bewustwording, zoals creatieve workshops op basisscholen. Verder organiseert het Nme opruimacties in wijken, vaak ook in samenwerking met scholen.

Wat doet de gemeente?

De gemeente is verantwoordelijk voor het schoon, veilig en leefbaar houden van de openbare ruimte. Als we verwachten dat mensen netjes met hun afval omgaan moeten wij er op onze beurt ervoor zorgen dat er genoeg afvalbakken zijn. Van de stranden, de sportvelden tot de parkeerplaatsen; wij zorgen ervoor dat je niet ver hoeft te lopen om je plastic flesje in de afvalbak te doen.

Ondanks dat veel mensen de weg naar de afvalbak weten te vinden, belandt er helaas nog veel afval op plekken waar het niet hoort. De gemeente is – samen met De Zuidhoek en de firma Prop – dan ook veel tijd kwijt aan het opruimen van zwerfafval. Naast het opruimen controleren onze handhavers ook op het dumpen van zwerfafval. Iemand die betrapt wordt op het achterlaten van afval riskeert een boete van 140 euro.

Zwerfafval kost geld

Het opruimen van en het handhaven op zwerfafval zijn taken waar we als gemeente steeds meer tijd aan besteden. Tijd en inzet dat geld kost. Geld waar u – als belastingbetalende inwoner – uiteindelijk voor opdraait. Geld dat we liever aan andere dingen besteden.

Wat doe jij met je lege flesje?

De gemeente dankt iedereen die de strijd tegen zwerfafval – op wat voor manier dan ook – aangaat. Maar eigenlijk is het te gek voor woorden dat het überhaupt nodig is. Want afval hoort in de afvalbak. Punt.

Schouwen-Duiveland als schoonste gemeente van Nederland. Hoe mooi zou dat zijn?
En jij kunt ons daarbij helpen! Maak het verschil en gooi je afval in de afvalbak.

Samen houden we Schouwen-Duiveland schoon!