Een Uil op de Burghse dag

Het Gemeentearchief bezit een groot aantal afbeeldingen, oud en nieuw. Prenten, kaarten, gravures maar vooral foto’s. Die tonen allerlei facetten van het (vroegere) leven op ons eiland. De kleding, gebouwen, natuur, industrie, mensen en gebeurtenissen: van alles is te vinden in onze beeldbank.

Een foto, gemaakt op 13 augustus 2011. Wat het Gemeentearchief betreft een oogwenk geleden. De oudste afbeeldingen in onze verzameling stammen uit de eerste helft van de 19e eeuw. Maar we houden niet op met het vergroten van onze beeldbank; onbekende oude foto’s zijn altijd welkom en worden graag opgenomen. Echter: ook nieuwe foto’s worden ons aangeboden en ook die komen in de beeldbank terecht. Regelmatig betreft het dan series, die gemaakt zijn tijdens een evenement op Schouwen-Duiveland. Van sommige van die evenementen bezitten we foto’s uit verschillende jaren. Daaraan is vaak te zien dat zo’n gebeurtenis over de jaren verandert.

Op deze foto zien we een zomers gebeuren. We zijn hier op de Burghse Dag in 2011. Die Burghse Dag trekt altijd een groot aantal bezoekers, van heinde en ver. Er gebeurt veel op zo’n dag, maar één van de hoogtepunten is wel het ringrijden of -steken, op de Ring van het dorp. Meestal wordt dat ringrijden gedaan door ruiters, vaak op Zeeuwse trekpaarden. Op de diverse Straofeesten op het westelijk deel van het eiland, vroeg in het jaar, gebeurt het op deze manier. Leuk om te zien en vaak spannend.

Dat Burghse ringsteken hier wordt echter gedaan met lichte, tweewielige rijtuigen: sjezen, de cabriolet sportwagens van de 19e eeuw. Zo’n sjees is uitgerust met een kap, die opengeklapt kan worden en is geschikt voor twee volwassen personen, met de ruimte voor 1 of 2 kinderen daarachter. Het ringrijden gebeurt meestal met twee man, de menner en degene die, met die typisch Schouwse korte lans, probeert de ring te bemachtigen. Vaak betreft het echtparen of goede vrienden (of, natuurlijk vriendinnen), maar er worden ook wel BS’ers –Bekende Schouwen-Duivelanders- gevraagd. Een grote eer die bijvoorbeeld onze burgemeester ook ten deel is gevallen.

Tijdens deze Burghse Dag van 2011 reed een andere persoon trots mee, gekleed in een schitterend Schouws kostuum, mèt hoge hoed. Wellicht heeft u hem al herkend: glunderend zit links van menner Adrie Verhage uit Serooskerke (W.) de gemeentearchivaris Huib Uil. Hij groet enthousiast de fotograaf, Cor Eilers. Voor de sjees loopt het paard Helena. Huib Uil was buitengewoon verguld met de uitnodiging voor deze dag en zeker op het feit dat het hem gelukt was om de ring inderdaad te steken. De serie foto’s die Cor Eilers die dag geschoten heeft – en die van anderen zoals Huib’s echtgenote Klazina Uil- zijn opgenomen in onze beeldbank.

De keuze van deze foto is door twee dingen ingegeven, de wens om iets te tonen van folkloristische gebruiken op ons eiland, die na een dip in de jaren ‘80/’90 van de 20e eeuw gelukkig aan een tweede jeugd bezig lijken te zijn, maar vooral een afbeelding van Huib Uil. De gemeentearchivaris die enige tijd geleden geveld werd door een hartstilstand en waarvan we allemaal hopen dat hij snel hersteld zal zijn.

A.s. zaterdag 13 augustus is er weer een Burghse Dag. We hopen op net zo’n mooie dag als die in augustus 2011.

Aad Pattenier
8 augustus 2016