Burgerlijke stand, uittreksel of afschrift

Omschrijving

De gemeente maakt akten op bij levensgebeurtenissen. Dit zijn bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden. Deze akten bewaart de gemeente. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akten aanvragen bij de gemeente. Het uittreksel of afschrift vraagt u altijd aan in de gemeente waar de levensgebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Uittreksel of afschrift

Een afschrift bevat alle gegevens van de akte uit de burgerlijke stand. Op een uittreksel staat alleen een deel uit de akte. In de meeste gevallen volstaat een uittreksel. De medewerker van de burgerlijke stand geeft advies over wat u nodig hebt.

Buitenland

Hebt u een uittreksel nodig voor een gebeurtenis in het buitenland? Vraag dan een internationaal uittreksel aan.

Hoe werkt het?

Om een uittreksel of afschrift aan te vragen, klikt u op de knop 'Aanvragen' in het rechtermenu op deze pagina.

Wat kost het?

Een uittreksel of afschrift burgerlijke stand kost € 13,20.