Paspoort, tweede

Omschrijving

Reist u veel voor zaken of privé? Dan kunt u een tweede Nederlands paspoort aanvragen. U moet aan een aantal voorwaarden voldoen om een tweede paspoort aan te kunnen vragen. Zo moet uw eerste paspoort nog minimaal zes maanden geldig zijn. U vraagt een tweede Nederlands paspoort aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Nederlanders in het buitenland vragen het tweede paspoort aan bij een ambassade of consulaat. Of bij een daarvoor aangewezen gemeente (grensgemeente).

 U kunt een tweede paspoort nodig hebben in de volgende situaties:

  • U bezoekt landen die met elkaar in conflict zijn. Toegang tot het ene land kan dan problemen geven, als van het andere land een stempel in hetzelfde paspoort staat. In de lijst van conflicterende landen kunt u zien voor welke landen dit geldt.
  • U moet regelmatig voor naar landen reizen waarvoor een visum is vereist. Is uw paspoort al bij een ambassade voor de aanvraag van een visum? Dan kunt u met het tweede paspoort reizen of een visum aanvragen voor een ander land. Een visum is geen los document. Het is een stempel of sticker in het paspoort. U geeft uw paspoort af aan de ambassade, zodat die het visum kan toevoegen.

In beide gevallen moet het gaan om een land waar niet met de Nederlandse identiteitskaart naartoe kan worden gereisd. Voor reizen naar die landen kunt u een Nederlandse identiteitskaart gebruiken. Een tweede paspoort is twee jaar geldig. U kunt geen derde paspoort aanvragen. Een tweede Nederlandse identiteitskaart is ook niet mogelijk.

Bijzonderheden:

  • een tweede paspoort wordt niet verstrekt als noodpaspoort
  • naast het (eerste) paspoort en tweede paspoort mag u ook een Nederlandse identiteitskaart bezitten
  • u kunt ook een tweede zakenpaspoort aanvragen

Hoe werkt het?

Om een tweede paspoort aan te vragen moet u persoonlijk langskomen in het gemeentehuis. U kunt hiervoor een afspraak maken via de knop 'Afspraak maken' in het rechtermenu op deze pagina.

Hebt u met spoed een tweede paspoort nodig?

Bij de aanvraag geeft u dit aan. U betaalt aanvraag- en extra kosten. Een spoedaanvraag moet u voor 15.00 uur in het gemeentehuis doen. In principe is het identiteitsbewijs de eerstvolgende werkdag klaar. Garantie dat het identiteitsbewijs daadwerkelijk op tijd binnen is, kan de gemeente niet geven. Zij is afhankelijk van de postbezorging en het bedrijf dat de identiteitsbewijzen levert. Zaterdagen en feestdagen zijn geen werkdagen. Op deze dagen worden geen identiteitsbewijzen bezorgd.

Wat moet ik doen?

Neem de volgende documenten mee naar uw afspraak:

  • alle in uw bezit zijnde reisdocumenten (zowel paspoort als identiteitskaart) geldig of verlopen, zowel de Nederlandse als de buitenlandse documenten als u meerdere nationaliteiten hebt
  • een goedgelijkende kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen

Neem zoveel mogelijk bewijsstukken mee. Bij onvoldoende bewijsmateriaal kan uw aanvraag niet in behandeling worden genomen.

Eerste paspoort bij ambassade of consulaat?

Ligt uw eerste paspoort bij een ambassade of consulaat op het moment dat u uw tweede paspoort komt vernieuwen, dan moet u extra meenemen bij de aanvraag:

  • een kopie van de houderpagina van uw eerste paspoort (de houderpagina is de pagina met uw foto)
  • een kopie van de pagina's met visa
  • een verklaring of ander bewijs waaruit blijkt dat het document bij de ambassade of consulaat ligt

Wat kost het?

Een tweede paspoort kost € 65,30.