Nieuws

logo
U bent hier: Home / Nieuws

Nieuws

  • De week van... OpAssen fractievoorzitter Egbert Prent

    Regelmatig vertelt een raadslid iets over zijn of haar werk als raadslid. Deze keer het woord aan OpAssen fractievoorzitter Egbert Prent.  

  • Gemeenteraadsverkiezingen woensdag 21 maart 2018

  • Rekenkamercommissierapport Informatieveiligheid gepresenteerd

    Op donderdag 21 december heeft het bureau Insite Security de resultaten van het RKC vervolgonderzoek naar informatieveiligheid gepresenteerd.

    De aanleiding voor dit vervolgonderzoek naar Informatieveiligheid is gelegen in de bevindingen van het in 2015 in opdracht van de RKC door Insite Security uitgevoerde nulmeting naar informatieveiligheid. De bevindingen warn destijds zodanig dat de raad, tijdens de raadsvergadering van 31 maart 2016, het college opdracht heeft gegeven om zo snel mogelijk de nodige maatregelen te treffen om de beveiligingsrisico’s op te heffen c.q. tot een acceptabel niveau te beperken en heeft de raad daarnaast de RKC verzocht na circa 12 maanden een nieuw onderzoek uit te voeren naar informatiebeveiliging in de gemeente Assen.

    Omdat het college zelf in de tussenliggende tijd ook onderzoek heeft laten uitvoeren, is die termijn in overleg iets opgeschoven. Afgelopen voorjaar heeft de RKC daarom onderzoeksbureau Insite Security verzocht een vervolgonderzoek uit te voeren. De opdracht was om, ten opzichte van het in 2015 uitgevoerde onderzoek, te kijken of:

    • Of het niveau van informatieveiligheid al dan niet is verbeterd;
    • Welke resterende, en dus nog niet verholpen, risico’s er zijn geconstateerd;
    • Welke eventuele nieuw geconstateerde risico’s er zijn geconstateerd;
    • Welke eventuele aanvullende beveiligingsrisico’s zich voordoen door de (ICT) samenwerking met derde partijen.

    Op 18 januari zal de raad opiniërend over dit rapport spreken.

    Wilt u de presentatie terugkijken? Dat kan via: https://channel.royalcast.com/gemeenteassen/#!/gemeenteassen/20171221_3

  • Vergaderschema Gemeenteraad Assen 2018

  • De week van ... PvdA raadslid Cindy Vorselman-Derksen

    Regelmatig vertelt een raadslid iets over zijn of haar werk als raadslid. Deze keer het woord aan PvdA raadslid Cindy Vorselman-Derksen. 

  • Bijdrage Politieke partijen d.d. 6 november 2017

  • Informerende bijeenkomsten Eigen Bijdrage WMO & Beheer Openbare Ruimte

    De gemeenteraad is recent bijgepraat over de Eigen Bijdrage WMO & over Beheer Openbare Ruimte.

    Beide informerende bijeenkomsten zijn terug te kijken via deze link. 

  • De week van... D66 raadslid Remi Moes

    Regelmatig vertelt een raadslid iets over zijn of haar werk als raadslid. Deze keer het woord aan D66 raadslid Remi Moes. 

  • Agenda raad 5 oktober 2017 gewijzigd

    De agenda voor de raad van 5 oktober 2017 is gewijzigd. Bestemmingsplan Mercuriushof is naar conform gegaan en de benoeming van wethouder A.M. Kleine Deters is toegevoegd. Het punt bekrachtiging geheimhouding subsidieaanvraag Upgrading TT - circuit is van de agenda gehaald omdat de subsidieaanvraag niet langer geheim is. Bijgevoegd vindt u de gewijzigde agenda.

  • Jaarstukken 2016 en Voorjaarsnota 2017

    Behandeling en vaststelling van Jaarverslag en -rekening 2016 en Voorjaarsnota 2017 staan geagendeerd voor de raadsvergadering van donderdag 13 juli 2017.

    Klik hier voor de digitale versie van de Jaarstukken 2016.

    Klik hier voor de digitale versie van de Voorjaarsnota 2017. 
     

  • Certificaatuitreiking cursus Politiek Actief

    Op donderdagavond 1 juni vond de certificaatuitreiking van de cursus Politiek Actief plaats op het Stadhuis. De certificaten werden persoonlijk overhandigd door Burgemeester Out. Nadat de cursisten hun certificaat in ontvangst mochten nemen, woonden ze de raadsvergadering bij als afsluiting van de cursus.

  • De week van... ChristenUnie raadslid Tjerk Medemblik

    Regelmatig vertelt een raadslid iets over zijn of haar werk als raadslid. Deze keer het woord aan ChristenUnie raadslid Tjerk Medemblik.  

  • Gezamenlijke rekenkamercommissierapport GGD Drenthe

    In meerdere gemeenten binnen Drenthe speelt de vraag hoe gemeenteraden grip kunnen houden op de financiële en bestuurlijke risico’s van taken die op afstand zijn gezet in samenwerkingsverbanden. In dat kader is een onderzoek gedaan naar de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD Drenthe). Eén van de grootste gemeenschappelijke regelingen in Drenthe met een jaarlijkse begroting van 21,6 miljoen euro waarin alle Drentse gemeenten participeren. Dit onderzoek is uitgevoerd door de rekenkamercommissies van Assen, Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Emmen, Hoogeveen, Noordenveld en Tynaarlo.

    Conclusies en aanbevelingen

    Belangrijkste conclusies zijn dat het voor raadsleden lastig is inzicht te krijgen in de resultaten van de GGD Drenthe en daardoor ook niet makkelijk kunnen bijsturen. De informatie is niet gemeente specifiek en een duidelijke beleidskader ontbreekt. Naast een aantal praktische aanbevelingen rondom de GGD Drenthe, wordt er in het rapport vooral een oproep gedaan om het toezicht op verbonden partijen beter te organiseren. Bijvoorbeeld door te bepalen welke verbonden partijen prioriteit hebben, een raadswerkgroep in te stellen, samen te werken met andere betrokken gemeenteraden en samenwerkingsverbanden periodiek te evalueren.

    Samenwerking

    De samenwerking met meerdere rekenkamercommissies is nieuw en wordt als waardevol ervaren. Deze werkwijze sluit aan bij de oproep van minister Plasterk in het Actieplan lokale rekenkamers. Daarin wordt gesignaleerd dat gemeenten al veel werken in samenwerkingsverbanden die aanzienlijke budgetten tot hun beschikking hebben. Om de besteding van deze geldstromen te kunnen controleren en de betrokkenheid van de gemeenteraden bij de taakuitvoering van deze samenwerkingsverbanden te vergroten, zouden rekenkamers, en in dit geval rekenkamercommissies, volgens de minister meer moeten gaan samenwerken.

  • De week van... VVD raadslid Martin Rasker

    Regelmatig vertelt een raadslid iets over zijn of haar werk als raadslid. Deze keer het woord aan VVD raadslid Martin Rasker.  

  • De week van.. SP raadslid Alie Dekker

    Regelmatig vertelt een raadslid iets over zijn of haar werk als raadslid. Deze keer het woord aan SP raadslid Alie Dekker.  

  • Het debat van de nationale School!Week

    Op vrijdagmiddag 17 maart opende het Stadhuis haar deuren van de raadzaal voor een bijzonder debat. Dit keer kreeg het basis- en middelbaar onderwijs de gelegenheid om te debatteren. Het Dr. Nassau College, Plateau Openbaar Onderwijs Assen en PrO Assen vaardigden elk een aantal leerlingen af om hun stem te laten horen. Het debat was georganiseerd in het kader van de jaarlijks terugkerende campagne ´School!Week´. Het thema van dit jaar is: Welkom op mijn school!

  • Verslag van het Drenthe College debat van 9 maart 2017

    Op 15 maart vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. De stempassen zijn al op de deurmat gevallen. Op initiatief van burgemeester Out kruipen studenten van het Drenthe College op de verkiezingsdag in de rol van stemmenteller. Hieraan voorafgaand brachten ze een bezoek aan de raad en gingen ze als heuse politici met elkaar in debat.

  • Oproep deelnemers Cursus Politiek Actief april/mei 2017

    De gemeenteraad van Assen biedt inwoners de gelegenheid om een kijkje te nemen achter de schermen van de lokale politiek.

  • Verslag informatieavond Cultuuragenda di 28-2-2017

    Op dinsdagavond 28 februari vond een informatieavond over de cultuuragenda plaats voor de raadsleden en cultuurvertegenwoordigers. Er was een aardige opkomst van mensen uit diverse hoeken van het culturele veld.

  • De week van.. Fractievoorzitter Janna Booij van Stadspartij Plop

    Regelmatig vertelt een raadslid iets over zijn of haar werk als raadslid. Deze keer het woord aan Stadspartij Plop fractievoorzitter Janna Booij.  

  • Volg de gemeenteraad van Assen ook op Twitter!

    Wist u dat de gemeenteraad ook op Twitter actief is? Blijf op de hoogte en meldt u aan als volger van @RaadAssen

  • Meer weten over inspreken?

    Eén van de manieren om uw mening te kunnen geven is door gebruik te maken van het spreekrecht in de vergaderingen. Het spreekrecht betekent dat u in maximaal vijf minuten kunt zeggen wat u van een bepaald voorstel vindt.

  • Vacature Voorzitter Rekenkamercommissie

    De rekenkamercommissie Assen zoekt:

    Extern lid/Voorzitter van de rekenkamercommissie    

    • Kennis en inzicht met betrekking tot lokale overheid en beleidsonderzoek
    • Betrokken bij Assen
    • Flexibele inzetbaarheid
    • Oog voor innovatieve manieren van onderzoek en rapportage

    Meer weten?

    Kijk op: https://www.assen.nl/actueel/vacatures

    Sluitingsdatum: 19 december 2016

  • Instructie overheid.nl inzake Wetten, verordeningen & beleidsregels

    Als u geïnteresseerd bent in gemeentelijke verordeningen of andere lokale regelingen van de gemeente Assen, maar ook van rijk of Europese Unie e.d., dan kunt deze snel en eenvoudig en buiten kantooruren vinden op de website www.overheid.nl.

  • Bijdrage begroting 2017 per fractie

    Tijdens de raadsvergadering van maandag 7 november 2016 zijn de bijdragen per fractie uitgesproken.

    Hieronder kunt u de bijdragen per fractie doornemen. 

  • Digitale versie Programmabegroting 2017 is beschikbaar

    De programmabegroting is een belangrijk document voor de gemeenteraad. De begroting geeft aan welke beleidsvoornemens de gemeente heeft, hoeveel middelen daarmee zijn gemoeid en uit welke bronnen die middelen afkomstig zijn. De begroting wordt door de gemeenteraad vastgesteld.

    De programmabegroting geeft o.a. antwoord op de volgende vragen:

    • Wat wil de gemeente bereiken?

    • Wat gaat de gemeente daarvoor doen?

    • Hoeveel geld heeft de gemeente beschikbaar en hoe wordt dit verdeeld, waar wordt het aan besteed?

    • Wat zijn de lasten voor de inwoners?

    Klik hier voor de digitale versie van de Programmabegroting 2017. 

  • Informerende raadsbijeenkomst met aanbieders WMO en Jeugdzorg

    Dinsdagavond 27 september 2016 is er een informatieavond geweest voor raadsleden met als doel een beter beeld te krijgen van de veranderingen op het gebied van WMO en Jeugdhulp.                                                                                                                                                                                                                                                   Aanwezig waren vertegenwoordigers van zorgaanbieders, cliënten en medewerkers die betrokken zijn bij de toewijzing van zorg en ondersteuning.

    De bijeenkomst is gestart met een inhoudelijke inleiding van Hans Witteveen over sturing op deze thema's door gemeenteraden. Het gaat dan om de vraag welke informatie de gemeenteraad nodig heeft om effectief te kunnen sturen.

    Vervolgens zijn tijdens de gesprekrondes diverse onderwerpen besproken, denk hierbij aan de ervaringen tot nu toe, lessen uit het verleden, innovatie, gevolgen van de eigen bijdrage e.d. Ook hebben zorgaanbieders en cliënten hun ervaringen gedeeld met de aanwezige raadsleden.

    Klik hier om de informerende raad over de WMO terug te kijken. 

  • Vergaderschema gemeenteraad Assen 2017

  • Opname opiniërend blok B zaal 1 9 juni 2016 kan niet afgeluisterd worden

    Er is iets mis gegaan met de geluidsopname van het opiniërend blok B van 9 juni 2016 in zaal 1. Hierdoor kan dit deel van de raadsvergadering niet afgeluisterd worden. We laten uitzoeken wat precies het probleem is en of dit ook opgelost kan worden.

  • Agenda raad 9 juni 2016 gewijzigd

    De agenda van de raad voor vanavond is gewijzigd. Het agendapunt Overdracht bossen en natuurterreinen aan Stichting Het Drentse Landschap is van de agenda gehaald en het agendapunt Huisvesten leerlingen basisonderwijs AZC is van opiniërend naar besluitvormend gegaan (als conformstuk).

  • Agenda raad 26 mei 2016

  • Extra raadsvergadering op donderdag 16 juni 2016

  • Informatiebeveiliging hoog op de agenda dankzij Rekenkameronderzoek

  • OPROEP: onderzoeksonderwerpen Rekenkamercommissie Assen!

    Haalt de gemeente Assen de doelen die ze heeft vastgesteld? En wordt het geld dat de gemeente krijgt op een goede manier besteed? Dit zijn twee belangrijke vragen die de rekenkamercommissie Assen onderzoekt. De Rekenkamercommissie vraagt de inwoners van Assen nadrukkelijk om voorstellen te doen voor welke onderwerpen in de komende jaren onderzocht zouden moeten worden.

    De rekenkamercommissie is door de gemeenteraad van Assen ingesteld om de controlerende taak van de gemeenteraad te versterken. De rekenkamercommissie doet dat door het gemeentelijk beleid en de (maatschappelijke) effecten ervan te onderzoeken. Het beleid is goed uitgevoerd als de resultaten die de raad wil ook worden gehaald met zo weinig mogelijk inzet van mensen en geld.

    Naast de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders kunnen  ook inwoners voorstellen voor onderzoek doen. De Rekenkamercommissie zet al deze voorstellen op een lijst en doet een vooronderzoek. De Rekenkamercommissie kiest daarna zelf de onderwerpen, formuleert de onderzoeksvragen en de onderzoeksopzet en laat het onderzoek uitvoeren. De uitkomsten van de onderzoeken worden in de gemeenteraad besproken. De gemeenteraad kan waar nodig op basis van deze rapporten het college van burgemeester en wethouders vragen om het beleid bij te stellen en/of verbeteringen door te voeren.

    Uw onderzoeksonderwerp kunt  u mailen aan: [email protected]. Meer informatie kunt u krijgen bij de secretaris mw. C. Bus (0592-366559).

    http://gemeenteraad.assen.nl/raadsinformatie/rekenkamercommissie_3413/

  • Raadsbijeenkomst Duurzaamheid donderdag 21 januari

    U bent van harte welkom aanwezig te zijn bij de raadsbijeenkomst Duurzaamheid op donderdag 21 januari.

    Programma:

    De heer Medemblik, raadslid en tevens mede-initiatiefnemer van deze avond, zal voorzitten.

    19:30 uur                            Ontvangst met koffie en thee

    20:00 uur                            Inleiding door wethouder Vlieg

                                                   Presentatie Duurzaamheidsmonitor door adviesbureau E&E

                                                   Debat met panel, raad en publiek

    22:00 uur                            Hapje en drankje ter afsluiting

    22:30 uur                            Einde bijeenkomst

    Tijdens deze avond kunt u zelf deelnemen aan het debat en meestemmen op een aantal stellingen.

    Pitches

    De presentaties worden afgewisseld met korte pitches van een tweetal initiatieven:

    • Tom Verloop en Erik Postema namens de initiatiefnemers voor het oprichten van een lokale energie coöperatie

    • Noor van Leeuwen  en Toine Straatman namens de Groene Golf, onderwijs over maatschappelijk verantwoord ondernemen in het MBO

    Panel

    Wij hebben de volgende experts bereid gevonden zitting te nemen in het panel:

    • De heer Herman Gesink, mede oprichter en eigenaar Duurzom
    • Dr. Carina Wiekens,  Associate Lector Energietransitie & Netwerken bij het Kenniscentrum Energie van de Hanzehogeschool Groningen
    • De heer Reinder Hoekstra, directeur van de Natuur en Milieu Federatie Drenthe

    Het belooft een interessante avond te worden, graag tot donderdag in het stadhuis van Assen!

    Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met de griffie: 06-55215923 / [email protected]

    Met vriendelijke groeten,
    namens de gemeenteraad van Assen

    Martin Sagel, Hans Marskamp, Johan Niels Kuiper en Tjerk Medemblik

  • Aanmelden inspreken FOC tot uiterlijk 26 januari 2016 mogelijk!

    Insprekers bij het agendapunt 'Een FOC Assen - gaan voor kansen en voor de toekomst van de binnenstad' kunnen zich tot uiterlijk dinsdag 26 januari a.s aanmelden.

    Hoe?

    U kunt zich aanmelden via de griffie (0592-366559, of [email protected]). Vermeldt daarbij uw naam, uw telefoonnummer en emailadres, en namens wie u inspreekt.

  • ! RAADSVERGADERING 14 JANUARI VERVALT !!

    Het presidium van de raad heeft besloten de raadsvergadering van 14 januari te laten vervallen. Het onderwerp WMO wordt op een later, nog nader te bepalen moment geagendeerd.

    De lijst ingekomen stukken en de besluitenlijst van 17 december jl. zullen in de vergadering van 28 januari a.s. worden meegenomen.

  • Vergaderdata raadsvergaderingen 2016

  • De raadsvergadering van 3 december is geannuleerd

    De vergadering van 3 december 2015 gaat niet door in verband met te weinig agendapunten. De volgende vergadering is op donderdag 17 december 2015.

  • Bijdragen Voorjaarsnota 2015 per fractie

    Tijdens de raadsvergadering van donderdag 21 mei 2015 zijn de bijdragen aan de Voorjaarsnota 2015 per fractie uitgesproken.

    Hieronder kunt u de bijdragen per fractie doornemen. 

  • Raadsvergadering 15 januari vervalt, punten doorgeschoven naar 29 januari.

    Het presidium van de gemeenteraad van Assen heeft in verband met het vervallen van agendapunten besloten de raadsvergadering van 15 januari  te annuleren. De overige geagendeerde onderwerpen schuiven door naar de raadsvergadering van 29 januari a.s..

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de griffie, telefoonnummer 0592-366559 of 06-55215923.

  • Uitstel behandeling Verordeningen Participatiewet naar 8 december 2014

    De raadsvergadering van 4 december jl. is verdaagd. De behandeling van de Verordeningen Participatiewet is uitgesteld naar maandagavond 8 december a.s.. De vergadering start om 19.30 uur in de raadzaal van het Stadhuis.

  • Raadsagenda 20 november gewijzigd

    De behandeling van de Evaluatie TT Speedweek 2014 in de raadsvergadering van 20 november a.s. is verplaatst van het besluitvormende blok naar het opiniërend blok A later op de avond. De achterliggende stukken en het gewijzigde raadsvoorstel kunt u vinden bij de raadskalender van 20 november, onder agendapunt 2 van het opiniërend blok A.

  • Algemene beschouwingen raadsfracties nav begroting 2015 gemeente Assen

    In de bijlagen treft u de algemene beschouwingen aan van de gemeentefracties zoals uitgesproken in de begrotingsvergadering van 3 november 2014.

    Hierbij dient de opmerking te worden gemaakt dat het gesproken woord telt. Het videoverslag van de vergadering kunt u terugvinden bij de agenda en vergaderstukken (onderstaande link naar vergadering 3 november 2014). Klikt u op het cameraatje.

  • Raadsagenda gewijzigd: behandeling evaluatie TT Speed Week uitgesteld

    Vanwege recente ontwikkelingen is de raadsbehandeling van de evaluatie TT Speed Week uitgesteld. Het bestuur van de Stichting TT Speed Week heeft op woensdag 22 oktober laten weten de samenwerking met de gemeente te willen beëindigen. Het onderwerp zal door deze ontwikkelingen niet worden besproken in de raad van 23 oktober. Het college heeft de raad middels een brief laten weten dat er zo spoedig mogelijk voorstellen zullen volgen over de TT-festivalweek 2015.

  • Persbericht Voordracht nieuwe burgemeester Assen

  • Vergaderingen niet zichtbaar in kalender homepage

  • Profielschets nieuwe burgemeester Assen

    In de vergadering van 3 juli 2014 heeft de gemeenteraad van Assen in aanwezigheid van Commissaris van de Koning, J. Tichelaar, de profielschets voor de nieuwe burgemeester van Assen vastgesteld.

  • Eindverslag en gespreksverslagen informateurs

    Tijdens de raadsvergadering van 10 april jl. hebben de informateurs, de heer W. Smink en de heer P. Smit, het verslag informatie collegevorming gemeente Assen toegelicht. Hierbij is aangegeven dat alle gespreksverslagen openbaar worden gemaakt. Hieronder treft u zowel het eindverslag als de gespreksverslagen.

Archief