Vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 17 december 2019
Aanwezig: M.L.J. Out - burgemeester
H. Vlieg-Kempe, C.T. Dekker en M.S. Pauwels - wethouders
T. Dijkstra - secretaris
Afwezig:
Nr. | Onderwerp | Voorstel | Beknopte toelichting | Voorstel |
01 | Vaststellen van het verslag van de vergadering van 10 december 2019. | Wordt vastgesteld | ||
02 | 0-meting ter voorbereiding op de nieuwe wet inburgering 2021. (BB/535) | 1.1 Ter voorbereiding op de nieuwe wet inburgering akkoord te gaan met het uitvoeren van een 0-meting. 1.2 Hiervoor maximaal een bedrag van € 125.000 ter beschikking te stellen. 1.3 Deze 0-meting uit te laten voeren door het adviesbureau Workconnection in samenwerking met de gemeente. |
Sinds 1 januari 2013 zijn nieuwkomers zelf verantwoordelijk voor hun inburgering. Het huidige stelsel is echter ingewikkeld en niet effectief gebleken. Teveel nieuwkomers halen hun inburgeringsexamen niet, blijven te lang hangen in een uitkering en integreren en participeren niet voldoende in de samenleving. Vanaf 1 januari 2021 wordt daarom de nieuwe wet inburgering van kracht. De regie over de inburgering gaat vanaf dat moment weer terug naar de gemeenten. Als gemeente willen we ons tijdig en goed voorbereiden op de nieuwe wet. Daarom willen we een 0-meting laten uitvoeren, waarmee in kaart wordt gebracht wat de huidige situatie van de nieuwkomers met een uitkering is, hoe de huidige werkwijze van de begeleiding van nieuwkomers is en wat er nodig is om aan de eisen van de nieuwe wet inburgering te kunnen voldoen. |
Conform. |
03 | Project meer zon op bedrijfsdaken. (BB/532) | 1.1 Een gezamenlijk project met Provincie Drenthe en Ondernemend Assen te starten om 20 bedrijven te ondersteunen bij het plaatsen van zonnepanelen en andere energiemaatregelen als aanloop naar een aanpak die geschikt is voor alle bedrijven. 1.2 De bijdrage van de gemeente Assen te bestemmen voor projectkosten die bestaan uit advisering en begeleiding van bedrijven. |
Provincie Drenthe, Ondernemend Assen en gemeente Assen starten een gezamenlijk project om 20 bedrijven te ondersteunen bij het plaatsen van zonnepanelen op hun dak en het nemen van energiebesparende maatregelen. De deelnemende bedrijven krijgen hiervoor adviezen en onder-steuning bij het realiseren van de verschillende maatregelen. De ervaringen met deze bedrijven worden vertaald in een aanpak die breder toepasbaar is voor bedrijven in Assen. Voor de provincie biedt het project de basis voor verdere opschaling binnen Drenthe. Zon op bedrijfsdaken is belangrijk voor een stedelijke gemeente als Assen om te voldoen aan de opgave voor het grootschalig opwekken van hernieuwbare energie. | Conform. |
04 | Overall parkeervergunning zorgverleners en bedrijven. (BB/538) | 1.1 Een overall parkeervergunning in te stellen voor zorgverleners op individueel niveau à € 55 per vergunning per jaar. 1.2 Een overall parkeervergunning in te stellen voor bedrijven à € 300 per vergunning per jaar. 1.3 De vergunningsregels vast te leggen in de “Uitvoeringsregels parkeren gemeente Assen 2020". |
Een aantal jaar geleden is de gemeente Assen overgestapt van een papieren parkeervergunningensysteem naar een digitaal vergunningensysteem. Voor zorgverleners werkt het telkens opnieuw betalen in de betaalautomaten of gebruik maken van de bezoekersregeling van bewoners niet handig. Zij vragen om een oplossing. In overleg met twee grote zorgverlenersorganisaties is afgesproken om te gaan werken met een overall vergunning. Met de overall vergunning meldt de zorgverlener zich eenmalig aan en blijft aangemeld en daarmee wordt voldaan aan de betalingsverplichting. Ook voor bedrijven die regelmatig in het betaald- en vergunningengebied aanwezig moeten zijn om werkzaamheden te verrichten wordt de mogelijkheid geboden om een overall vergunning aan te schaffen. Het gaat om bedrijven die storingen verhelpen, schoonmaakdiensten, bouwbedrijven en bezorgdiensten. |
Conform. |
05 | Huurcontract AZC verlengen tot april 2026. (BB/543) | Het COA toestemming te geven om het huurcontract van het AZC te verlengen tot april 2026. | In de bestuursovereenkomst tussen de gemeente en het COA staat dat de overeenkomst na 5 jaar moet worden geëvalueerd. Als de resultaten goed zijn kan de overeenkomst met nog eens 5 jaar tot april 2026 worden verlengd. De eerste asielzoekers zijn gekomen in april 2016. | Conform. |
06 | Convenant Beschermd Wonen en Begeleiding Maatschappelijke Opvang 2022. (BB/546) | 1.1 Het convenant Beschermd Wonen en Begeleiding Maatschappelijke Opvang 2022 vast te stellen. 1.2 Het convenant Beschermd Wonen en Begeleiding Maatschappelijke Opvang 2022 te ondertekenen. |
Assen is centrumgemeente voor de uitvoering van Beschermd Wonen en Begeleiding Maatschappelijke Opvang. Als centrumgemeente voert Assen deze taken uit voor 9 regiogemeenten, te weten Aa en Hunze, Assen, De Wolden, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo en Westerveld. In dit kader is in 2015 een convenant gesloten tussen deze 9 gemeenten. Het huidige convenant heeft een looptijd tot 1 januari 2020. De huidige samenwerking zal zich in ieder geval tot 1 januari 2022 voortzetten en daarom is de looptijd van het convenant dat ter besluitvorming voorligt tot 1 januari 2022. |
Conform. |
07 | Rapportage interim bevindingen 2019 BDO en management reactie. (BB/550) | De management reactie op de interim bevindingen vast te stellen en deze aan te bieden aan de accountantscommissie. | Onze huisaccountant BDO heeft onlangs de interim controle afgesloten en haar bevindingen in de Rapportage Management Letter 2019 gerapporteerd. Tijdens de interim controle worden materiele processen voor de jaarrekening in opzet en bestaan getest. BDO waardeert onze interne beheersing van voldoende niveau om tot een getrouwe en rechtmatige jaarrekening te komen. | Conform. |
08 | Subsidie aanvragen 75 jaar vrijheid. (BB/549) | 1.1 De subsidieaanvragen waarop ambtelijk een positief advies is gegeven toe te kennen. 1.2 De subsidieaanvragen waarop ambtelijk een negatief advies is gegeven af te wijzen. |
In 2020 vieren wij dat we 75 jaar in vrijheid leven. Om (lokale) activiteiten waarbij inwoners en lokale organisaties betrokken worden bij de herdenking van de beëindiging van de tweede wereldoorlog en het vieren van de vrijheid en democratie financieel te ondersteunen, is €72.000,- ter beschikking gesteld. Dit bedrag heeft als doel om als subsidie verleend te worden voor activiteiten waarvoor geen regeling is opgesteld en die niet in de begroting zijn opgenomen, maar waarvoor toch een bestuurlijke wens is om deze te subsidiëren. Er zijn in totaal 20 subsidie aanvragen binnen gekomen. De beoordeling en argumentatie van deze aanvragen zijn gebundeld en toegevoegd in bijlage 1. | Conform. |
09 | Subsidie voor Vlucht Voorwaarts 2020. (Z57121-2019) | 1.1 Ter ondersteuning van de nieuwkomers in Assen richting integratie en participatie akkoord te gaan met het subsidiëren van de Stichting Vlucht Voorwaarts in 2020. 1.2 Hiervoor maximaal een bedrag van € 140.000 beschikbaar te stellen. |
Vlucht Voorwaarts richt zich op het vergroten van het netwerk en de integratie van nieuwkomers, door middel van het creëren van een interculturele gemeenschap. Middels trainingen, projecten en met behulp van coaches en maatjes werken nieuwkomers aan integratie en participatie in de Assense samenleving. Nieuwkomers krijgen intensieve begeleiding en zetten stappen op de gebieden van taal, cultuur, gezondheid, (vrijwilligers)werk of opleiding en sociale contacten. Op deze manier stijgen ze sneller op de participatieladder richting de toekomst die ze voor zichtzelf zien. Vlucht Voorwaarts werkt samen met en is aanvullend op o.a. Vluchtelingenwerk Noord Nederland (VWNN) en Werk-plein Drentsche Aa (WPDA). Recent heeft Vlucht Voorwaarts vijf nieuwkomers geselecteerd die door de Stichting Beroeps- en Bedrijfsleven (SBB) gekoppeld zullen worden aan een stagebedrijf, waar ze vanaf januari 2020 zullen starten met hun stage om deelcertificaten te halen (derde leerweg) als voorbereiding op de arbeidsmarkt. | Conform. |
10 | Subsidies stichting Leergeld en Jeugd-fonds Sport- en cultuurfonds 2020. (BB/95420-2019/Z116595-2019) | 1. Voor de eerste zes maanden van het jaar 2020 een subsidie van € 67.500 toe te kennen aan de Stichting Leergeld. 2. Voor de eerste zes maanden van het jaar 2020 een subsidie van €79.500 toe te kennen aan de Stichting Jeugdfonds Sport en Cultuur. |
In 2020 herziet het college het huidige armoedebeleid en stelt ruim voor de zomer 2020 de nieuwe brede aanpak armoede en schuldhulpverlening vast. In deze brede aanpak wordt ook de ondersteuning op het gebied van meedoen door kinderen herzien. Vanaf 2016 subsidieert de gemeente Assen Stichting Leergeld en Jeugdfonds Sport en Cultuur die onderdeel maken van het kindpakket in Assen. De subsidiegelden voor deze stichtingen zijn onderdeel van de besteding van de zogeheten Klijnsma-middelen tegen kinderarmoede. Daarnaast biedt de gemeente via Werkplein Drentsche Aa de zogeheten meedoenregelingen voor kinderen aan. Al langer bestaat de bestuurlijke wens deze twee voorzieningen beter op elkaar af te stemmen en bij voorkeur te integreren zodat er één toegang komt voor het aanvragen van financiële ondersteuning in het kader van meedoen door kinderen van ouders en verzorgers met een minimum inkomen. We kiezen er voor subsidie aan deze stichtingen voor een half jaar af te geven omdat de brede aanpak armoede en schuldhulpverlening het college in staat stelt keuzes te maken over bijdragen aan stichtingen voor de tweede helft van 2020. Totdat er nieuw beleid is vastgesteld, continueren we het huidige beleid. Dat betekent dat subsidies voor een half jaar worden beschikt op het niveau dat is begroot voor 2020. | Conform. |
11 | Onderzoek Instituut voor Publieke Waarden. (BB/558) | Het rapport van het Instituut voor Publieke Waarden inzake het zogenaamde 'bonnetjesonderzoek' aan te bieden aan de raad via bijgaande brief. | Het IPW heeft op verzoek van de raad het zogenaamde 'bonnetjesonderzoek' uitgevoerd en onderzoek gedaan naar huishoudens in Assen die veel en complexe ondersteuning uit de Wmo, Jeugdwet, Participatiewet of Wet op de Schuldhulpverlening ontvangen. Uit de onderzochte casussen blijkt dat de situaties van deze gezinnen heel complex is en oplossingen niet altijd zomaar voorhanden zijn. Als gemeente kijken we daar goed in mee, maar zijn er wel verbeterslagen te maken. In de rapportage zien we vooral problemen op het gebied van armoede en schulden en de samenloop tussen jeugdhulp en onderwijs. Ook is het van belang om integraler te gaan werken. Via het invoeren van de omgekeerde toets willen we daar een grote slag in maken. Het rapport wordt nu aangeboden aan de raad. |
Conform met redactionele wijziging in de brief aan de raad. |
12 | Uitvoeren Pilot Verduurzamen Sporthal Marsdijk. (BB/554) | 1.1 De raad te informeren over de pilot verduurzamen maatschappelijk vastgoed en het Masterplan Klimaatneutraal vastgoed met bijgevoegde brief. De raad voor te stellen om: 1.2 Een uitvoeringskrediet van € 2,69 mil-joen beschikbaar te stellen voor het ver-duurzamen en renoveren van de sport-hal Marsdijk; 1.3 De herziene levensduur van Sporthal Marsdijk vast te stellen op 30 jaar; 1.4 Akkoord te gaan met de uitzetting van de begroting van € 6.000 per jaar om het gebouw te laten voldoen aan toegankelijkheidseisen (investering € 83.000) te dekken vanuit algemene middelen; 1.5 De huidige boekwaarde van de installaties à € 190.000 af te boeken; 1.6 Het uitvoeringskrediet te dekken uit: - De BTW teruggave met betrekking tot de SPUK € 467.000 - Begrotingspost verduurzamen gemeentelijke panden €900.000 - Vanuit de exploitatie sporthal Marsdijk € 1.240.000 o Onderhoudsvoorziening en geplande investeringen o Herwaardering kapitaallasten door langere levensduur o Lagere energielasten - Toegankelijkheid (punt 1.4) € 83.000 (jaarlast € 6.000). |
De gemeente streeft ernaar om als organisatie in 2030 zo veel mogelijk CO2 neutraal te zijn. Om dit te realiseren is het verduurzamen van het maatschappelijk vastgoed een voorwaarde. Voor de langere termijn laat de gemeente hiervoor een masterplan opstellen. Met het verduurzamen en renoveren van de Sporthal Marsdijk wordt hiermee op korte termijn een concrete start gemaakt. De werkzaamheden dragen bij aan de reductie van CO2 en geven de mogelijkheid om ervaring op te doen met het verduurzamen van gemeentelijke panden zowel wat betreft techniek als met de samenwerking met de gebruikers. Het is de bedoeling om de werkzaamheden rond de zomer uit te voeren zodat de overlast voor gebruikers van de gebouwen zo beperkt mogelijk blijft. | Conform. |
13 | Evaluatie bestuursopdracht handhaving. (BB/566) | De gemeenteraad over de evaluatie/benchmark via bijgevoegde brief te informeren. | In mei 2019 heeft het College besloten dat er een evaluatie komt van de bestuursopdracht Handhaving (Voort op de huidige weg … en beter” (BB00325/P113239). Wij hebben deze opdracht uitgezet bij Adviesbureau voor veiligheid & handhaving. Wij hebben het adviesbureau in juli 2019 gevraagd om de uitkomsten van de bestuursopdracht te evalueren, de consequenties van het niet kunnen beschikken over geweldsmiddelen daarin mee te nemen en om een benchmark op te stellen over formatie. | Conform met redactionele wijziging in de brief aan de raad. |
14 | Kadernota Cultuur 2020-2024. (BB/565) | De concept Kadernota Cultuur vrij te geven voor openbare discussie. | Conform de bestuursopdracht van 17 september is in de achterliggende periode gewerkt aan het opstellen van een kadernota Kunst & Cultuur 2020-2024. Deze nota is nu zover gevorderd dat hij besproken kan worden met de culturele partners en de bevolking. Daarvoor is een bijeenkomst gepland op 14 januari 2020. |
Conform met redactionele wijzigingen. |
15 | Integraal Veilig-heidsbeleid 2020-2024. | 1.1 De Verantwoording 2016-2020 vast te stellen en aan te bieden aan de gemeenteraad. 1.2 De Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2024 aan te bieden aan de gemeenteraad. 1.3 Het Veiligheidsprogramma 2020 vast te stellen. |
Elke vier jaar is de gemeente wettelijk verplicht om een kadernota Integraal Veiligheidsbeleid te maken. Net als voorgaande jaren hebben wij de raad nauw betrokken bij de ontwikkeling van het beleid. Zij hebben analyses gekregen en een informatieavond met onze veiligheidspartners bij kunnen wonen. Op 14 november hebben zij de conceptkadernota besproken en ingestemd met de drie prioriteiten Veiligheid & Overlast in de stad, Aanpak Criminaliteit en Sociale Stabiliteit. Elke vier jaar wordt het beleid van de voorgaande jaren ook verantwoord. Tot slot is op basis van de kadernota een eerste jaar-plan 2020 gemaakt. | Conform. |
16 | Hulp aan de Molukken. (BB/567) | Een financiële bijdrage geven van € 17.138,25 (€0,25 per inwoner van Assen) aan een aantal projecten t.b.v. hulp aan de Molukken. | In september jl. zijn een aantal eilanden van de Molukken getroffen door een aardbeving. Met ernstige en langdurige gevolgen. De gangbare uitgangspunt van de gemeente Assen is dat internationale hulpacties geen gemeentelijke taak zijn. Tegelijkertijd is er een grote verbondenheid van Assen met de Molukken en kent Assen historisch een grote groep inwoners van Molukse komaf. Vanuit de Asser samenleving zijn er dan ook verschillende inzamelacties op touw gezet om financiële hulp te bieden aan de getroffen inwoners. Op 26 november heeft u besloten om in het geval van een actie ten bate van de Molukken, de opbrengst te matchen. In een gesprek met de burgemeester d.d. 04 december jl. is gevraagd om een de initiatieven te ondersteunen. Vanuit de genoemde verbondenheid en vanuit de gedachte om lokale initiatieven te ondersteunen is het voorstel om in dit geval een bijdrage te leveren. |
Conform. |
17 | Aandachtspunten financiële stromen De Nieuwe Kolk. (BB/568) | De raad via bijgevoegde brief te informeren over de aandachtspunten ten aanzien van de financiële stromen bij De Nieuwe Kolk. | De Nieuwe Kolk heeft voor de komende jaren een structureel tekort bij een gelijkblijvende bedrijfsvoering. Voor 2020 is het verwachte tekort inmiddels gedekt. De brief waarin deze oplossing staat omschreven heeft de raad op 27 november jl. ontvangen. Dit is echter geen structurele oplossing. Op dit moment wordt hier samen met de betrokken partijen naar gezocht. Hierover komen wij op een later moment bij de raad terug. Bijgaande brief is alvast ter informatie over de aandachtspunten ten aanzien van de financiële stromen. | Conform met redactionele wijzigingen. |
18 | Beantwoording schriftelijke vragen PLOP precariobelasting. (Z122529-2019) | De schriftelijke vragen van Stadspartij PLOP te beantwoorden met bijgevoegde conceptbrief. | Op 10 december 2019 heeft Stadspartij PLOP schriftelijke vragen gesteld aan het college. Het verzoek is om deze vragen voor de raadsvergadering van 19 december 2019 te beantwoorden. Bijgaand treft u de brief aan waarin deze vragen zijn beantwoord. Daarnaast zal er op 18 december 2019 een gesprek plaatsvinden met het bestuur van de Koninklijke Horeca Nederland over de precariobelasting. | Conform met redactionele wijzigingen. |
19 | Wijziging Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp 2016 gemeente Assen. (BB/570) | De raad te vragen om de Wijzigingsverordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp 2010, vast te stellen met de volgende wijzigingen: - het abonnementstarief ad €19 per maand toe te passen op de schoonmaakonder-steuning binnen de Algemene voorziening schoonmaak (AVS); - het collectief vervoer uitzonderen van het abonnementstarief, waarmee inwoners alleen de reizigersbijdrage per rit betalen; - PGB-tarief sociaal netwerk verlagen van € 29 naar € 20 per uur/dagdeel; - het opleggen van een eigen bijdrage in de vorm van het abonnementstarief, voor inwoners die een nieuwe indicatie krijgen voor arbeidsmatige dagbesteding. |
Als gevolg van wijzigingen landelijke wetgeving, nieuw beleid, jurisprudentie en erva-ringen uit de praktijk moet de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Assen worden aangepast. Leidraad hierbij zijn de Kadernota Sociaal Domein november 2017, Maatregelen Sociaal Domein voorjaar 2019 en modelverordening VNG, april 2019. | Conform. |
Vastgesteld in de vergadering van 17 december 2019.
, burgemeester
, secretaris
Nr. | Onderwerp | Voorstel | Beknopte toelichting |
20 | Rapportage RUD Drenthe eerste zes maanden van 2019. (BB/539) | De derde kwartaalrapportage 2019 van de RUD Drenthe naar de gemeenteraad te versturen. | Met het bestuur van de RUD Drenthe is afgesproken dat de deelnemers door middel van rapportages op de hoogte worden gehouden van de programmatische, organisatorische en financiële ontwikkelingen binnen de RUD Drenthe. De derde kwartaalrapportage van 2019 is aan het college aangeboden. In de rapportage zijn de financiën, het verloop van het ziekteverzuim, de specifieke werkzaamheden en het ontwikkelprogramma nader toegelicht. De eerste viermaandelijkse rapportage 2019 en de halfjaarlijkse rapportage met bijbehorende toelichting van de RUD Drenthe zijn ook aan de raad aangeboden. |
21 | Ontwerp bestemmingsplan Schieven 4a – 6 Assen. (Z68780-2019) | 1.1 Het ontwerpbestemmingsplan Schieven 4a – 6 Assen conform afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht zes weken ter inzage te leggen. 1.2 De raad over dit besluit te informeren met bijgevoegde raadsbrief. |
Aan Schieven 4 in Assen is een voormalig agrarisch veehouderijbedrijf aanwezig. De eigenaren zijn voornemens om de landschap ontsierende bebouwing met een totale oppervlakte van circa 1.050 m2 in het kader van de ruimte-voor-ruimteregeling te slopen. Op het vrijkomende terrein wordt een “ruimte-voor-ruimte” woning gerealiseerd. De tweede ontwikkeling die in het bestemmingsplan meegenomen wordt is het omzetten van de agrarische bestemming van de boerderij Schieven 6 in de bestemming 'Wonen - voormalig agrarisch bedrijf '. |
22 | Brief aan de raad toezegging 17.26 onderzoek Cityline in 9292OV. (BB/540) | De bijgaande brief over het onderzoek naar de mogelijkheden van informatie over de Cityline in 9292OV te zenden aan de gemeenteraad. | De raad heeft de vraag gesteld of de Cityline in 9292OV opgenomen kon worden. In het verleden is samen met de gemeente Hoogeveen, waar een vergelijkbaar busje rijdt, al eens een poging gedaan om de Cityline en De Bij (busje Hoogeveen) in 9292OV te krijgen. De raad wordt nu per brief geïnformeerd. |
23 | Ontntheffing woonplaats-beginsel wethouder Dekker. (BB/547) | De raad voor te stellen wethouder Dekker ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap voor de duur van een jaar. | De gemeenteraad heeft bij de benoeming van wethouder Dekker op 14 februari 2019 haar ontheffing verleend van het vereiste van ingezetenschap voor de duur van een jaar. De raad wordt voorgesteld deze ontheffing met een jaar te verlengen. |
24 | Wijzigen Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Assen. (BB/548) | De raad voor te stellen bijgevoegde wijzigingen van de Algemene Plaatselijke Verordening (hierna: APV) vast te stellen. | Er wordt voorgesteld om de APV aan te vullen met een artikel dat het mogelijk maakt om een vergunningplicht voor een pand, branche of gebied in te voeren, indien daar sprake is van een (ernstige) structurele problematiek. Een aanwijzing van een bepaalde branche kan op een bepaalde wijk of straat betrekking hebben, maar kan ook de gehele gemeente beslaan. Bij aanwijzing van een branche wordt gemotiveerd waarom de bedrijfsmatige activiteiten met het oog op de openbare orde en veiligheid gereguleerd moeten worden. Dit alles om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan. |
25 | Aanwijsbesluit (buitengewone) ambtenaren burgerlijke stand, (b)abs. (BB/545) | 1.1 Akkoord te gaan met bijgaand besluit tot aanwijzing van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, (b)abs. 1.2 Hiertoe bijgaand aanwijsbesluit te ondertekenen. |
Op 1 januari 2020 treedt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking. Dit heeft ook gevolgen voor de (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand. In tegenstelling tot het huidige artikel I:16 BW dienen zij per 1 januari 2020 niet meer te worden benoemd in die functie maar te worden aangewezen. Het college van B&W is hiervoor het bevoegde bestuursorgaan. |