Besluitenlijst 08 oktober 2019

Vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 8 oktober 2019

Aanwezig: M.L.J. Out - burgemeester
H. Vlieg-Kempe en C.T. Dekker  - wethouders
J. Jansen - loco-secretaris
Afwezig: M.S. Pauwels en T. Dijkstra, secretaris 

OPENBARE  BESPREEKSTUKKEN

Nr.

Onderwerp Voorstel Beknopte toelichting Besluit
01 Vaststellen van het verslag van de vergaderingen van 1 en 2 oktober 2019.     Wordt vastgesteld.
02 Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2020- 2024. (BB/404) 1.1 Kennis te nemen van het eerste concept van de kadernota, waarin opgenomen de veiligheidsanalyse en drie prioriteiten.
1.2 Dit eerste concept van de kadernota voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad is betrokken geweest bij het proces om te komen tot een nieuwe kadernota. De raadsleden hebben begin dit jaar kennis kunnen nemen van het proces en daaropvolgend is de raad uitgenodigd voor een bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst heeft de raad door middel van zogenaamde 'speeddates' kennis gemaakt met thema’s in het veiligheidsdomein. De raad heeft toen te kennen gegeven ook richting te willen geven aan de prioriteiten voor de komende vier jaar. Op basis van de veiligheidsanalyse en de uitkomsten van de speeddates, worden in deze conceptnota daarom drie prioriteiten voorgesteld.
De raad heeft in een consulterende vergadering de mogelijkheid om de prioriteiten te beoordelen of suggesties te doen. Begin 2020 volgt dan een tweede consulterende raad, waarna de definitieve kadernota dan in maart kan worden vastgesteld.
Conform met redactionele wijzigingen in het raadsvoorstel.
03 Subsidieregeling en kwaliteitskader peuteropvang Assen. (BB/409) De subsidieregeling en bijbehorend kwaliteitskader peuteropvang Assen volgens bijlage 1 en 2 vast te stellen. De gemeente Assen is verantwoordelijk voor het bekostigen van voorschoolse educatie in de kinderopvang. Voor de financiering van voorschoolse educatie heeft uw college in juni 2017 ingestemd met een subsidieregeling vanuit het principe ‘geld volgt kind’.
Door nieuwe landelijke wetgeving moet de subsidieregeling en bijbehorend kwaliteitskader worden aangepast. Vanaf 1 augustus 2020 moet de gemeente namelijk het aanbod voor peuters vanaf 2,5 jaar met een risico op een achterstand in hun ontwikkeling intensiveren van 10 uur per week naar 16 uur per week.
Tevens wordt op dit moment de beleidsnotitie onderwijsachterstanden 2020-2023 ontwikkeld die eind dit jaar aan de raad ter vaststelling wordt voorgelegd. De ambities en doelen die in de nieuwe beleidsnotitie opgenomen worden, vragen ook om een aanpassing van de huidige subsidieregeling en kwaliteitskader. Omdat aanbieders van peuteropvang de subsidie voor 2020 al in 2019 moeten kunnen aanvragen, is het nodig om nu al een aangepaste subsidieregeling en kwaliteitskader te hebben. Deze voorwaarden staan in de subsidieregeling peuteropvang Assen (bijlage 1) en het kwaliteitskader peuteropvang Assen (bijlage 2). In bijlage 3 is de conceptversie van de beleidsnotitie onderwijsachterstanden te lezen zoals deze ook naar de Raad voor de Cliëntenparticipatie Assen (RCPA) en de Participatie Raad (PR) is gegaan.
Conform.
04 Kostprijs peuteropvang 2020. (BB/407) De bijlage ‘Opbouw kostprijs peuteropvang 2020’ vast te stellen (waarbij de gemeentelijke opslag per uur stijgt met € 0,04). Jaarlijks stelt het college de kostprijs van peuteropvang vast en dit is van invloed op de hoogte van de gemeentelijke peuteropvangsubsidie. Zie bijlage 1 voor het voorstel voor de kostprijs peuteropvang 2020. Conform.
05 Doorfietsroute Assen-Groningen deel Gemeente. (BB/408) 1. Het voorlopig ontwerp doorfietsroute deel Gemeente Assen vast te stellen.
2. De raad te vragen het gereserveerde bedrag van € 3,5 miljoen beschikbaar te stellen.
3. Kennis te nemen van de reacties van omwonenden en belanghebbenden.
4. De raadsvragen van 50 plus en CDA door middel van bijgevoegde conceptbrief te beantwoorden.
De doorfietsroute (voorheen fietssnelweg genoemd) tussen Assen en Groningen is een initiatief uit 2015/2016 van de twee provinciën Groningen en Drenthe en de toen nog vier gemeenten, Assen, Tynaarlo, Groningen, Haren. De doorfietsroute wordt een directe, aantrekkelijke fietsverbinding tussen beide steden waarbij fietsers, wandelaars, skeelers gebruik kunnen maken van het fietspad. In 2017 is een verkenning uitgevoerd voor de aanleg van de doorfietsroute. Tijdens de verkenning, getrokken door de provincie Drenthe, zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd voor bewoners en direct belanghebbenden. De verkenning is 7 december 2017 aan de raad gepresenteerd. De opgave doorfietsroute is in het bestuursakkoord van de gemeente Assen aangegeven. In 2018 is  een beeldkwaliteitsplan opgesteld. In de begroting is € 3,5 miljoen gereserveerd voor de realisatie van het Asser deel  van de doorfietsroute. De provincie Drenthe stelt voor de realisatie van de doorfietsroute een aantrekkelijke subsidie beschikbaar. Voor het voorlopig ontwerp voor het Asser deel van de doorfietsroute zijn er meerdere overleggen en bijeenkomsten geweest met direct belanghebbenden.  Het voorlopig ontwerp is op dinsdag 3 september gepresenteerd aan de omwonenden in de Dissel in Marsdijk. Tevens was er ruimte om te reageren en om in gesprek te gaan over het ontwerp. 152 Bewoners en belangstellenden maakten gebruik van deze mogelijkheid. Conform met redactionele wijziging in het raadsvoorstel.
06 Gemeentelijk Water en Rioleringsplan Assen 2019-2024. (BB/396) Het gemeentelijk Water en Rioleringsplan Assen 2019-2024 (GWRP 2019-2024) en het financieel dekkingsplan ter vaststelling aan te bieden aan de raad. De aanleg van het watersysteem in het openbaar gebied en het beheer ervan is een gemeentelijke taak. Deze vindt zijn wettelijke basis in de Wet milieubeheer (artikel 10.33). De gemeentelijke zorgplicht is in de Wet milieubeheer geformuleerd als: ‘zorgen voor een doelmatige inzameling en een doelmatig transport van het stedelijk afval-, hemel- en grondwater”. De gemeente verwoordt haar strategisch en financieel beleid en het bijbehorende uitvoeringsprogramma in het GWRP 2019-2024. Deze vormen de grondslagen voor de rioolheffing. Per januari 2019 is de geldigheidsduur van het Gemeentelijk Rioleringsplan 2013-2018 verstreken. Conform.
07 Voortgangsrapportage 2019. (BB/412) 1.1 De Voortgangsrapportage 2019 in de vorm van bijgevoegde brief ter vaststelling aanbieden aan de gemeenteraad.
1.2 Instemmen met bijgaand raadsvoorstel, waarin de raad wordt voorgesteld de uit de Voortgangsrapportage voortvloeiende 27e wijziging van de programmabegroting 2019 vast te stellen.
De Voortgangsrapportage is één van de onderdelen van de planning- en controlcyclus voor de raad. Door middel van de Voortgangsrapportage informeert u de raad over de uitvoering van de lopende begroting, geeft u een tussenstand van de in het begrotingsjaar bereikte en nog te bereiken resultaten en geeft inzicht in en een toelichting op de voorziene financiële afwijkingen ten opzichte van de budgetten in de begroting. De Voortgangsrapportage is een compacte bestuurlijke rapportage in vorm en omvang vergelijkbaar met de Kaderbrief. Conform met redactionele wijzigingen.
08 Onderzoek speel- en ontmoetingsplekken (BB/393) 1. Onderzoek speel-en ontmoetingsplekken inbrengen in het InterregVB-project “From Isolation to Inclusion (I2I)”.
2. Een inkind bijdrage van € 160.650, - voor dit project beschikbaar te stellen.
3. Instemmen met bijgevoegde Letter of Intent (LoI) en deze te verzenden.
In het collegeprogramma is aangegeven dat er een onderzoek/planvorming moet plaatsvinden naar nieuwe speel- en ontmoetingsplekken om ontmoeting in de wijk te stimuleren.
Nu doet zich de gelegenheid voor om dit onderzoek samen met Europese partners te gaan doen in een InterregVB-project. Door de Europese subsidie blijven de reserveringen uit het bestuursakkoord voor de speel- en ontmoetingsplekken beschikbaar voor investeringen in de realisatie van nieuwe ontmoetingsplekken. Met de letter of Intent brengt de gemeente haar begrote uren en kosten voor het onderzoek naar speel- en ontmoetingsplekken in voor het Europese Interrerproject I2I. Voordeel van die samenwerking is dat we kennis en innovatie gaat delen en stimuleren.   
 
Conform.

Vastgesteld in de vergadering van 15 oktober 2019.

 , burgemeester

 , secretaris

Nr. Onderwerp Voorstel Beknopte toelichting
09 Resultaten Cliënt Ervarings Onderzoek WMO. (BB/405) 1. Instemmen met het publiceren van de resultaten van het cliëntervaringsonderzoek Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) op waarstaatjegemeente.nl.
2. De raad informeren over deze resultaten via bijgaande brief.
Volgens de wettelijke kaders van de WMO zijn gemeenten verplicht om jaarlijks de kwaliteit van hun dienstverlening binnen de WMO te meten. Vanaf 2016 moeten gemeenten hiervoor gebruik maken van een gestandariseerde vragenlijst. De resultaten van het onderzoek worden tevens gebruikt als input voor de landelijke website www.waarstaatjegemeente.nl. De gemeente Assen gebruikt de resultaten mede om de dienstverlening te beoordelen en indien gewenst te verbeteren.
Er is een verplichte landelijke vragenlijst, de gemeente Assen heeft hieraan een aantal inhoudelijke vragen toegevoegd.