Besluitenlijst 12 november 2019

Vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 12 november 2019

Aanwezig: M.L.J. Out - burgemeester
H. Vlieg-Kempe, C.T. Dekker en M.S. Pauwels - wethouders
T. Dijkstra - secretaris
Afwezig: 

OPENBARE  BESPREEKSTUKKEN

Nr.

Onderwerp Voorstel Beknopte toelichting Besluit
01 Vaststellen van de verslagen van de vergaderingen van 5 november     Wordt vastgesteld.
02 Gevolgen Wet Arbeidsmarkt in balans voor beheer openbare ruimte. (BB/473) 1. Een bedrag van € 150.000, vooralsnog op incidentele basis, te bestemmen voor de hogere loonkosten van tijdelijke medewerkers die werkzaam zijn in het beheer van de openbare ruimte ten gevolge van de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans per 1 januari 2020.
2. De tijdelijke arbeidscontracten bij Werkpunt per 1-12-2019 te verlengen.
3. De gemeenteraad voor te stellen € 75.000 toe te voegen aan het beleidsproduct Groenbeheer en deze te dekken uit de algemene middelen.
4. De gemeenteraad voor te stellen € 75.000 toe te voegen aan Schoon-houden Openbare Ruimte en deze te dekken uit de algemene middelen.
5. Vervolgopdracht geven aan Werkpunt voor onderzoek naar verlaging van de structurele kosten van deze werkgelegenheidsaanpak.
6. Bijgaande informerende brief te versturen, vooruitlopend op de raadsvergadering van 19 december 2019.
De Wet Arbeidsmarkt in Balans treedt op 1 januari 2020 in werking. Doel van de wet is onder andere de ongelijke positie van tijdelijke en vaste medewerkers tegen te gaan. Dit heeft ook gevolgen voor de medewerkers van Werkplein die voor de gemeente Assen werken. Per 1 januari 2020 is de gemeente verplicht deze medewerkers te betalen volgens de CAO voor gemeenten. Voor een aantal medewerkers in een werkontwikkeltraject is het noodzakelijk hun tijdelijke contracten vooruitlopend op besluitvorming in de raad te verlengen. 
 
College besluit de gevolgen van de Wet Arbeidsmarkt in balans te verwerken als autonome ontwikkeling in de Nota van Wijzigingen bij de begroting en de raad hierover te informeren per brief.
03 Bestemmingsplan Snippergroen 2017. (Z50162-2018) 1.1 In te stemmen met de beantwoording van de ingekomen zienswijzen zoals verwoord in de “reactienota zienswijzen bestemmingsplan Snippergroen 2017”.
1.2 Bijgaand raadsvoorstel door te sturen naar de raad.
Aanleiding van dit voorstel is de tussenuitspraak van de afdeling van de bestuursrechtspraak van de Raad van State (kortweg de afdeling) in het beroep tegen het bestemmingsplan Snippergroen 2017.
De rechter heeft de raad nu opdracht gegeven om binnen twaalf weken, dus de raadsvergadering van 19 december 2019, na de openbaarmaking van deze uitspraak een uitspraak te doen over de ingediende zienswijzen. Daartoe moet de raad het belang van de appellanten betrekken in de belangenafweging en daarnaast goed motiveren waarom het plan in overeenstemming is met een goede ruimtelijke ordening, dan wel haar eerder besluit op dit punt te wijzigen. 
 
Conform met redactionele wijzigingen in de reactienota zienswijzen en het raadsvoorstel.
04 Verlenen evenementensubsidie Masterclass FACTIVAL. (Z27250-2019) Een evenementensubsidie van €5.610 toe te kennen voor de Masterclass FACTIVAL.
Dit kenbaar te maken met bijgevoegde brief.
Eerder heeft uw college op advies van de adviescommissie Evenementen Assen besloten om de subsidieaanvraag in de tweede ronde 2019 af te wijzen. Hiertegen is bezwaar aangetekend. Dit was aanleiding om ambtelijk in gesprek te gaan met de aanvrager over de gronden van bezwaar. Dit gesprek, de toelichting van de aanvrager en een nadere bestudering van de aanvraag en de relevante beleidskaders vormen de aanleiding voor dit voorstel om in afwijking van het eerdere besluit een subsidie te verlenen. 
 
Conform.

Vastgesteld in de vergadering van 19 november 2019.

 , burgemeester

 , secretaris

OPENBARE  CONFORMSTUKKEN (overige collegebesluiten 1 t/m 7 november 2019)

Nr. Onderwerp Voorstel Beknopte toelichting
05 Beoordeling Provincie Archief- en informatiebeheer 2018. (Z98392-2019) Het rapport van de provincie (zie bijlage) met de beoordeling “voldoende” betreffende het archief- en informatiebeheer over 2018 voor kennisgeving aannemen. De provincie is toezichthouder voor het archief- en informatiebeheer bij de gemeente. Op basis van de aangeleverde informatie in de vorm van vragenlijsten, een eigen managementrapportage en het toezichtrapport van de gemeentearchivaris heeft de provincie het archief- en informatiebeheer over 2018 getoetst op de thema’s:
1. kwaliteitszorg;
2. goede, geordende en toegankelijke staat;
3. selectie, vernietiging en openbaarmaking;
4. bewaaromgeving.