Bestuursakkoord 2018-2022

Samen duurzaam verder
Bestuursakkoord 2018-2022
ChristenUnie, GroenLinks, Stadspartij PLOP, VVD

Samen duurzaam verder

Samen aan de slag in Assen, met oog voor elkaar en een overheid die de samenleving dient. Dat is de kern van het Bestuursakkoord 2018 – 2022 voor Assen. Een akkoord dat is bereikt door politiek actieve Assenaren en is aangescherpt door Assenaren die hebben meegedacht en suggesties hebben aangedragen.

Met dit bestuursakkoord hebben we álle Assenaren, inwoners, instellingen en bedrijven op het oog. We willen dat alle Assenaren in onze samenleving zich gezien, geaccepteerd en waardevol voelen. Iedereen hoort erbij en doet ertoe. Ook onze tijdelijke inwoners, vluchtelingen en bewoners van het AZC laten we graag meedoen in onze samenleving. De gemeente wil bijdragen aan de samenleving door inwoners elkaar te laten ontmoeten, door te investeren in een veilige woonomgeving en door inwoners die het moeilijk hebben te helpen en te ondersteunen.

We bouwen voort op het werk van onze voorgangers. Stuk voor stuk colleges die hebben gebouwd aan onze stad. Het proces van besturen gaat verder. Nieuwe inzichten en een nieuwe tijd vragen om andere keuzes en een nieuwe bestuursstijl. Dit bestuursakkoord kent een sterke ambitie om de dialoog te zoeken in de gemeenteraad, met maatschappelijke organisaties, ondernemers, andere overheden en inwoners van Assen. Dit vraagt nieuwe vormen van overleg, zichtbaarheid en tegelijk ook nieuwe daadkracht. Soms moeten er gewoon beslissingen worden genomen en daar horen een goede uitleg en een goede informatievoorziening bij.

Samen willen we aan de slag. Met een sociaal domein dat ten dienste staat van de samenleving. Met energietransitie en duurzaamheid, omdat we zuinig zijn op de aarde. Met een binnenstad, met evenementen en een cultuurprogramma die bijdragen aan de levendigheid in Assen. Met een ondernemende stad met goede werkgelegenheid, een gezonde leefomgeving in wijken waarin het prettig wonen is en met een goed en betrouwbaar financieel beleid.

Zo willen we samen duurzaam verder bouwen aan onze stad Assen. Een stad waar we trots op mogen zijn en die trots ook mogen uitstralen. Een groene stad, een stad waarin iets te beleven is en waar het veilig is. Een stad die niet bestaat uit allemaal ‘ikken’, maar een stad met een samenleving waarin wordt omgezien naar elkaar. Een stad Assen, waarin college en gemeenteraad samen zoeken naar het goede en waarin tegengestelde belangen elkaar ontmoeten in een dialoog.

Assen, 14 mei 2018

ChristenUnie, Bert Wienen
GroenLinks, Hans Marskamp
Stadspartij Plop, Henk Santing
VVD, Martin Rasker

Sociaal Assen

We willen dat iedereen in Assen zich geaccepteerd voelt zoals hij of zij is. Alle Assenaren, niemand uitgezonderd, voelen zich gezien en onderdeel van de samenleving. Iedereen, van jong tot oud draagt bij aan de samenleving door te werken, door onderwijs te volgen,
door vrijwilligerswerk en door op andere manieren naar elkaar om te zien. Zo ontwikkelt de samenleving zich als een samenleving in plaats van een verzameling van ‘ikken’.

De opgave

De overheid zorgt dat iedereen mee kan doen aan de samenleving en maakt mogelijk dat jong en oud elkaar ontmoeten. In de wijken, tijdens het sporten, bij culturele activiteiten of bij evenementen. Ook het ruimtelijk beleid moet ontmoeting mogelijk maken,  bijvoorbeeld door speel- en ontmoetingsplekken te creëren. Het gezin legt de basis voor kinderen en jongeren om mee te kunnen doen in de samenleving. Ouders zijn daarvoor als eerste verantwoordelijk. Maar opvoeden is niet alleen een taak van ouders, maar
een gedeelde verantwoordelijkheid van alle volwassenen in het leven van kinderen. Ook het onderwijs heeft daarin een belangrijke maatschappelijke opdracht.

De gemeente is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Uitvoeren van deze wetten zien we niet langer als doel op zich, maar het middel om ondersteunend te zijn aan de samenleving. Dat helpt om de verschillende decentralisaties in samenhang te zien en te verbinden aan andere beleidsdomeinen zoals het beleid in de wijken, sport, cultuur en meedoen, onderwijs en welzijn.

Kwaliteit en continuïteit van zorg is belangrijk, maar de kosten en uitgaven moeten in balans worden gebracht. De uitgaven nemen toe, onder meer door een hoger beroep op zorg. Er wordt steeds sneller een beroep gedaan op zorg. De norm lijkt steeds meer te worden: wanneer er een probleem is, dan moet de overheid zorgen voor een professionele oplossing. Het perspectief van de eigen verantwoordelijkheid voor het zelf oplossen van problemen, een beroep doen op de eigen omgeving en het verdragen van tegenslag
raakt steeds verder uit het oog.

We willen aan deze opgave werken door een sterkere inzet van preventie in alle beleidsvelden, door transformatie en door het aanjagen en regie nemen op de verandering van het zorgaanbod. We willen meer sturing op de aanbieders van jeugdhulp en aanbod vanuit de WMO en inzetten op vormen van nabije ondersteuning. Tenslotte willen we de bureaucratie verminderen.

Wat willen we bereiken?

  1. Een samenleving waarin mensen gezien worden, deel kunnen nemen aan de samenleving en samen met anderen regie kunnen nemen over het eigen leven. 
  2. Een samenleving waarin kinderen en jongeren veilig opgroeien in veilige thuissituaties in gezinnen, die emotionele veiligheid bieden. 
  3. Een samenleving waarin ouderen waardig ouder kunnen worden, zich gezien voelen en zo lang als mogelijk thuis kunnen wonen. 
  4. Een samenleving waarin aanzienlijk minder mensen opgroeien in armoede en schulden.

Wat gaan we doen?

We richten ons op een preventieakkoord samen met maatschappelijke partners. In dit akkoord zetten we in op ‘waardig ouder worden’, ‘voorkomen van eenzaamheid’, ‘dementievriendelijke gemeente’, ‘versterken van gezinnen’ en ‘voorkomen van alcoholmisbruik’. In het preventieakkoord wordt een koppeling gemaakt met Mijn Buurt Assen.

  • We vullen een preventie- en transformatiefonds met daarin enerzijds landelijke middelen en anderzijds een structurele bijdrage voor 4 jaar.
  • We verstevigen de positie van mantelzorgers en werken samen met zorgaanbieders aan vormen van respijtzorg.
  • We intensiveren de gerichte aanpak van veiligheid in gezinnen, voorkomen van vechtscheidingen en kindermishandeling.
  • We continueren het programma rondom de gezondheid van onze inwoners.
  • We werken intensief samen met huisartsen (POH jeugd en POH ouderen).
  • We zetten in op de nabijheid van wijkteams en ‘loketmedewerkers’ door een sterkere gerichtheid op signalen van schuldenproblematiek, laaggeletterdheid en eenzaamheid.
  • Samen met vrijwilligers (-organisaties) en instellingen in Assen zetten we ons in om eenzaamheid te signaleren en aan te pakken.

Het voorkomen van armoede en het uit de schulden raken is een speerpunt. De aanpak van laaggeletterdheid is daar onderdeel van. We verwachten dat met de aanpak van armoede het beroep op andere regelingen vermindert en minder kinderen in armoede opgroeien.

  • We ontwikkelen nieuw integraal beleid.
  • Onderdeel van het beleid is het vaststellen van concrete doelstellingen en een herijking welke organisatie zich voor welke diensten optimaal kan inzetten. 
  • Om jongeren sneller uit de schulden te laten komen vindt een experiment plaats met het opkopen van schulden en ze zo een kansrijke start te geven. 

We stimuleren bedrijven en organisaties om meer mensen met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. De gemeente geeft hierin zelf het goede voorbeeld. 

We sturen sterker op het aanbod van de aanbieders voor jeugdhulp en WMO. We verkennen nieuwe vormen van aanbesteding (denk aan populatiebekostiging, sociaal aanbesteden en een sterke verantwoording). We zoeken aanbieders die bij kunnen dragen aan ons samenlevingsideaal, focussen op kwaliteit in relatie tot prijs en op nieuwe aanbieders die creatief het domein kunnen veranderen en verbeteren. 

  • Om te borgen dat specialistische organisaties zich richten op specialistische hulp en ondersteuning aan mensen die zwaardere vormen van zorg nodig hebben, brengen we scheiding aan tussen partijen die preventief en curatief werken. 
  • We voeren het abonnementstarief van eigen bijdragen in de WMO-zorg in conform de nieuwe Rijksregeling.
  • We verstevigen onze regierol en investeren in eigen expertise en toezicht op indicaties en kwaliteit van aangeboden voorzieningen.

We willen de verwijzing vanuit het onderwijs naar jeugdhulp terugdringen. We gaan samen met het onderwijs een gezamenlijke visie ontwikkelen op preventie en versterken elkaar in de doelstellingen. We willen afspraken maken over gesloten financiering van bijvoorbeeld dyslexie en het verbeteren van de samenwerking.

In een samenleving waarin iedereen gezien wordt, is ook sprake van waardering van het afwijken van ‘het gemiddelde’. Assen moet een stad zijn waar de openbare ruimte, de maatschappelijke instellingen en de winkels toegankelijk zijn voor iedereen (inclusief) en een stad die dementievriendelijk is. Mensen die verward gedrag vertonen, worden geholpen en er wordt samengewerkt aan herstel.

Alle aandacht is er voor het verminderen van bureaucratie. Onze rapportages aan de raad zijn op hoofdlijnen in de reguliere planning & controlcyclus. Voor inwoners betekent het een vermindering van het invullen van formulieren en voor aanbieders minder verantwoording afleggen.

Experimenten in de bijstand gaan we volgen en indien mogelijk zoeken we aansluiting bij deze experimenten in andere steden.

Ondernemen en werken in Assen

De opgave

We zien Assen graag als een levendige, ondernemende stad met voldoende banen. Deze economische opgave is breed en daarin staat het versterken van de binnenstad voor ons met stip op de eerste plaats. De binnenstad heeft veel potentie, met horeca, winkels, weekmarkt, museum en de Nieuwe Kolk (DNK), maar we hebben nu te veel leegstand.

Voldoende werkgelegenheid is een opgave. We willen sterk inzetten op het scheppen van banen voor de toekomst en de kans op deze banen voor Assenaren. Er zijn kansen, maar ook bedreigingen. Kansrijk is de toeristische sector voor het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en de ontwikkeling van het gebied nabij het TT Circuit (de Toeristisch recreatieve zone/TRZ).

Assen heeft grote werkgevers binnen de gemeentegrenzen, zoals de zorginstellingen en de NAM. Dat maakt onze werkgelegenheid kwetsbaar. Dit blijkt nu de gaswinning wordt afgebouwd en de hoogwaardige werkgelegenheid van de NAM dreigt te verdwijnen. De omvang en impact is te vergelijken met destijds de sluiting van de mijnen in Limburg. Het ‘opvangen’ van het dreigende verlies van werkgelegenheid bij de NAM is een grote opgave.

Assen heeft nog veel ruimte op de bedrijventerreinen voor nieuwe, ondernemende initiatieven. Daar liggen mogelijkheden voor nieuwe werkgelegenheid en grotere verscheidenheid in bedrijven en werk. De energietransitie creëert ook werk. Banen die we graag ingevuld zien door Assenaren.

Wat willen we bereiken?

  • Samen met de binnenstadsorganisatie Vaart in Assen (ViA) en andere belanghebbenden gaan we gericht en slagvaardig aan de slag voor een kloppend stadshart met wonen, werken en leven. Een mooie binnenstadsvisie is niet genoeg om de leegstand aan te pakken, we zetten woorden om in concrete daden. 
  • Het is voor Assen van groot belang dat de Toeristisch recreatieve zone actief wordt ontwikkeld. Samen met alle eigenaren en ontwikkelaars willen we zoeken naar een doorbraak om de vele potentiële initiatieven een daadwerkelijke impuls te geven. 
  • We willen de diversiteit in werk en bedrijvigheid in de stad bevorderen. 
  • We willen ruimte geven aan ondernemers die investeren in nieuwe ideeën en innovatieve technieken en bijdragen aan de economische groei van de stad en extra banen. 
  • We willen banen voor de toekomst en richten ons op de vraag van de arbeidsmarkt. We bevorderen de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en de samenwerking tussen onderwijs en bestaande bedrijven, o.a. met werk-leerplaatsen. 
  • Voor de NAM-opgave zetten we in op een gezamenlijke lobby van het noorden richting Rijk met als doel compensatie (financieel en/of werkgelegenheid). We streven in deze naar een ‘Langman-akkoord’ voor Assen en de regio.

Wat gaan we doen?

  • Voor de binnenstad willen we naar een versnelling, samenwerkend met open vizier op basis van wederzijds vertrouwen. En met concrete en meetbare resultaatafspraken waar we elkaar onderling, gemeente en binnenstadsorganisatie, aan houden en op aanspreken. Hiervoor zijn een goede samenwerking en gezamenlijke inzet van mensen en (financiële) middelen vanuit alle betrokken partijen absoluut nodig. 
  • Op basis van verdere concretisering scherpen we de binnenstadsvisie verder aan en pakken versneld door met het uitvoeringsprogramma. Kenmerken daarbij zijn: 
  • Een echt compact winkelhart met het Koopmansplein als middelpunt. 
  • Aanloopstraten met verkeersoverlast maken we autoluw door meer ruimte voor fietsers en wandelaars. 
  • We staan geen autoverkeer meer toe in het kernwinkelgebied. Voor bevoorrading in dit gebied gelden venstertijden. De handhaving is door kentekencamera’s waarmee ervaring is opgedaan rond De Brink. 
  • Uiterlijk in 2025 zal de bevoorrading van het kernwinkelgebied uitsluitend emissieloos (waterstof, elektrisch) zijn. 
  • De toenemende woonfunctie voor diverse doelgroepen vereist een passende, meer leefbare en groene herinrichting van de binnenstad. 
  • Een stadsbouwmeester voor de borging kwaliteit in het stadshart, ons visitekaartje.
  • Behoud en zorgvuldig beheer van ons (culturele) erfgoed. 
  • Bij herbestemming en (ver)nieuwbouw wordt gelijk verduurzaamd. 
  • Gezamenlijk betalen en werken aan professionele citymarketing en centrummanagement. 
  • Het stimuleren en ondersteunen van grote en kleine evenementen, deels in te vullen door middel van een (vrijwillige) maatschappelijke tegenprestatie voor verkregen gemeentelijke steun. 
  • We herijken het parkeerbeleid voor de binnenstad. We denken daarbij aan kosteloos straatparkeren op de avonden en de zondag met uitzondering van de koopavond. Het herijken doen we in overleg met de ondernemers en inwoners in de binnenstad en zal uiterlijk op 1 januari 2019 gerealiseerd zijn. 
  • We zetten meer en gericht in op een actieve acquisitie naar nieuwe ondernemers en bedrijven. 
  • Het opvangen van het verlies van werkgelegenheid bij de NAM gaan we in een gezamenlijke lobby oppakken met andere bestuurslagen. We willen nieuwe werkgelegenheid naar Assen trekken en inspelen op de kansen die de energietransitie daarvoor biedt.
  • In samenspraak en in samenwerking met ondernemers en de provincie gaan we gericht aan de slag met de doorontwikkeling van de Toeristisch recreatieve zone. De (snelheids)sporten als TT en in de toekomst mogelijk ook Formule 1 bieden veel kansen voor recreatieve activiteiten in dit gebied, zoals ijssport, wellness, outdoor, motor- en autosport. Voor wat betreft de Outlett wachten we het besluit betreffende de omgevingsvisie in provinciale staten in september af. 
  • We houden vast aan het bestaande beleid voor casino’s. We gaan uit van een vergunning voor maximaal twee casino’s in de gemeente, waarvan één in de TRZ. 
  • In het Havenkwartier komt een regelluwe zone, waar we mogelijkheden bieden voor startende, innovatieve en experimentele bedrijvigheid. 
  • We ondersteunen de samenwerking en verbinding tussen bedrijfsleven, zorginstellingen, onderwijs en overheid, zoals eerder bij de Asser Beursvloer en het Zorgpractoraat bij het Drenthe College. 
  • We hebben oog voor de belangen van onze huidige ondernemers en bieden hen waar nodig goede ondersteuning en begeleiding. We gaan snel en adequaat vragen van ondernemers oppakken en afhandelen. 
  • Duurzame energieopwekking is de zoekrichting voor nieuwe (vervangende) werkgelegenheid, ook in nieuwe onderwijsrichtingen en opleidingen in de stad.

Leven in Assen

Assen is een relatief welvarende stad, met leefbare, groene en veilige wijken waar Assenaren prettig wonen. Toch zijn er gebieden waar de leefbaarheid extra aandacht vraagt. De leefbaarheid wordt beïnvloed door onder andere de kwaliteit van woningen en
de woonomgeving, het gevoel van veiligheid, de aanwezigheid van groen, het niveau van voorzieningen zoals winkelcentra en sportmogelijkheden, en de sociale binding in de buurt.

De opgave

In alle projecten benutten we kansen door met een integrale aanpak de beleidsdoelstellingen met elkaar te verbinden. Mijn Buurt Assen zien we als een belangrijke samenwerking tussen de gemeente, Actium en Vaart Welzijn ter bevordering van de leefbaarheid in de wijken. We investeren in een groene en vitale stad en werken aan schone, hele en veilige wijken. Dat betekent een professioneel beheer van de openbare ruimte in de wijken en de binnenstad. Assen is een groene stad, waarbij we onze monumentale bomen en groenstroken, bos- en natuurterreinen koesteren. En we pakken overlast en criminaliteit in de wijken stevig aan. We zoeken actief samenwerking met onze inwoners. We doen een beroep op de sociale betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor de eigen buurt. Inwoners en collectieven krijgen de ruimte om zelf actief bij te dragen aan een leefbare buurt en wijk.

Wat willen we bereiken?

Met onze inzet voor een leefbaar Assen willen we de waardering voor de leefomgeving en veiligheidsbeleving, de mate van sociale binding en meedoen in de wijken verbeteren. De aanpak waarbij fysieke en sociale activiteiten worden gekoppeld levert merkbare resultaten op, die terug te zien zijn in de wijkanalyses.

Wat gaan we doen?

  • We continueren de samenwerking van Mijn Buurt Assen. Actium investeert fors in renovatie en duurzaamheid van haar woningbezit. Als gemeente dragen we bij aan een fysieke verbetering van de openbare ruimte in Assen Oost, Lariks en Oude  Molenbuurt. Er ligt een stevige investeringsopgave voor de huidige en toekomstige plannen. Bij het uitwerken van deze plannen betrekken we actief onze inwoners, waarbij we vanuit de gemeente wel sturen op een gezonde balans tussen ambitie, wensen en kaders. 
  • Succesvolle instrumenten vanuit Mijn Buurt Assen, zoals de voorzieningenwijzer en aanpak van duurzaamheidsmaatregelen, betrekken we bij andere projecten in de stad. 
  • In alle wijken geven we extra aandacht aan speelvoorzieningen en ontmoetingsplekken, die aansluiten bij de behoefte van de buurt en bijdragen aan de doelstellingen vanuit het sociaal domein, zoals een gezonde leefstijl. 
  • Met een slimme, innovatieve inzet van mensen en materieel houden we toezicht in de wijken en de binnenstad. Samen met de politie en andere partners bevorderen we de veiligheid en pakken overlast en criminaliteit stevig aan. We continueren het bestaande beleid van één coffeeshop in de gemeente. 
  • Daar waar de gemeente investeert, vragen we buurtbewoners ook om medeverantwoordelijkheid voor deze voorzieningen en bieden de ruimte voor adoptie. 
  • Inwoners en collectieven mogen de gemeente uitdagen om zelf activiteiten op te pakken, met eigen inzet en besteding van budget. 
  • Ideeën van inwoners of organisaties die onderdak nodig hebben, benaderen we vanuit een vraaggerichte houding. Als dit bijstelling van kaders vraagt, leggen we dit voor aan de gemeenteraad. 
  • We beheren de openbare ruimte volgens de recente agenda Beheer openbare ruimte (BOR). Dit betekent een verhoging van de beeldkwaliteit in de binnenstad, ruimte voor initiatieven en betrokkenheid en een balans tussen kwaliteit, kosten en sociale doelstellingen. 
  • Bij het groenonderhoud zetten we in op biodiversiteit van groenstroken en ecologisch maaibeleid. We bevorderen de verbinding van de natuur en ecologie bij fysieke projecten in de stad. In de agenda BOR is extra geld beschikbaar voor vervanging van bomen en groenstroken. 
  • Begraven in Assen blijft betaalbaar. We onderzoeken of het onderhoud van de groenvoorzieningen van begraafplaatsen kan worden ondergebracht bij het groenonderhoud.
  • Zwerfvuil tast het beeld en de beleving van de woonomgeving aan. Naast de inzet van de gemeente, doen we in de zorg voor een schone woonomgeving ook een beroep op bewoners en onderwijs vanuit de sociale betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor eigen buurt en stad. 
  • We gaan een herijkingsonderzoek uitvoeren naar de monumentale bomen en groenstroken in de stad. Daarna bekijken we de mogelijkheden van deregulering in het kapvergunningenbeleid.
  • We koesteren de ambitie om de deskundigheid en kwaliteit (stadsecologie) van het beheer van de gemeentelijke bossen en natuurterreinen te verbeteren en brengen daarvoor alle mogelijkheden in kaart. 
  • De komende vier jaar gaan we aan de slag met de inwoners van Assen en de maatschappelijke partijen, Actium, Vaart Assen, Politie, OM en maatschappelijke organisaties, zoals WPDA, GGZ Drenthe, die willen aanhaken/samenwerken bij Mijn Buurt Assen. Voor het beheer van groen en landschap zoeken we de samenwerking met bedrijven en particulieren die actief zijn op het gebied van bos- en natuurbeheer, waaronder het Drents Landschap.

Levendig Assen

De opgave

We staan voor een bloeiend cultureel en sportief klimaat. Niet alleen in cultuur en sport die Assen op de kaart zet, maar cultuur en sport voor iedereen, in de wijken en voor jong en oud.

Kinderen doen van jongs af aan mee. We willen dat ze kunnen kiezen of ze meedoen aan educatieve, sportieve en culturele activiteiten. Het betekent dat we deze activiteiten dichter bij de samenleving brengen. Zo gaan we kunst en cultuur verbinden met andere maatschappelijke terreinen, met onderwijs, ruimtelijke ordening en het sociaal domein.

We starten een grondige heroriëntatie op het beleidsveld kunst en cultuur. We betrekken daarbij niet alleen de panden, maar ook de voorzieningen en de subsidies. We stoppen het geld liever in activiteiten dan in stenen. De middelen voor activiteiten zoeken we binnen het beleidsveld zelf.

We zijn trots op ons lokale culturele erfgoed en zorgen daar in samenwerking goed voor.

Evenementen, groot en klein, brengen reuring in de stad. Bij de grote, professioneel georganiseerde evenementen willen we kritisch kijken naar de investering door de gemeente. Bij subsidieverlening aan kleinere partijen kijken we of een tegenprestatie met een maatschappelijke functie kan worden gevraagd.

We willen stimuleren dat onze inwoners gezond zijn en blijven. Sportbeoefening heeft daarin een grote rol. Daarom faciliteren we de sportdialoog tussen verenigingen.

Wat willen we bereiken? 

  • Effectieve besteding van de middelen in activiteiten voor cultuur en cultuurontwikkeling. We kijken niet alleen naar de panden en de exploitaties van gebouwen en voorzieningen, maar ook naar subsidies.
  • We stimuleren het onderwijs om jongeren enthousiast te maken voor kunst en cultuur door het bevorderen van actieve kunstbeoefening en door een goede afstemming met kunst- en cultuureducatie. We willen daarvoor in het aanbod een gelijk speelveld creëren.
  • Sportbeoefening moet voor alle Assenaren toegankelijk zijn.

Wat gaan we doen?

Kunst en cultuur:

  • De gebouwen voor kunst en cultuur kosten veel geld. Daarom is het verstandig om kritisch te kijken naar hoe we (financieel) omgaan met de panden, voorzieningen en subsidies. 
  • Voor subsidies verwachten we een maatschappelijk verantwoorde tegenprestatie in de vorm van een kunstuiting of voorstelling. 
  • We vinden het belangrijk dat alle kinderen al jong toegang hebben tot cultuur, onafhankelijk van het inkomen van hun ouders. Daarom blijven we een bijdrage leveren aan het Jeugdsportfonds en het Jeugdcultuurfonds. 
  • Samen met bewoners werken we aan en kiezen we voor meer duurzame kunst in de wijken. Dit kan ook in de vorm van straatmeubilair zijn. 
  • Taal is een belangrijke toegang tot cultuur. We bieden ruimte aan huiskamers in de wijk, c.q. ontmoetingsplekken voor bibliotheken en stimuleren ruilbibliotheken door middel van kastjes in de wijken of MFA’s. In combinatie met een Taalhuis zorgt dit voor een betere toegang tot taal. 
  • Samen met de lokale historische verenigingen zorgen we ervoor dat gebouwen in het culturele erfgoed bekend en verlicht worden door informatieborden en ledverlichting.
  • We zetten het monumentenbeleid voort op dezelfde voet als het vorige college.

Sport:

  • We stimuleren een antirook- en alcoholbeleid in de sport en bij evenementen.
  • We zorgen voor goede en betaalbare sportvelden en sporthallen.
  • We zorgen dat breed bekend wordt dat sporten voor iedereen mogelijk is in de gemeente Assen, ook voor mensen met een kleine beurs. Alle kinderen hebben de mogelijkheid om aan een sportvereniging deel te nemen. 
  • We ondersteunen nieuwe initiatieven, ook in de wijken, faciliteren deze door middel van sportbuurtwerkers en gaan regelmatig in gesprek met de sportverenigingen en individuele bewegers in een sportplatform. 
  • De diverse sportaccommodaties worden zoveel mogelijk verduurzaamd in overleg met de sportverenigingen. 
  • De inrichting van de openbare ruimte moet uitnodigen tot bewegen.

Evenementen:

  • We vinden de organisatie van het WK wielrennen een initiatief met economische spin-off voor Assen. De gemeente is bereid tot het faciliteren van het evenement op het gebied van aanpassingen in de infrastructuur, vergunningen en mensen, maar levert verder geen financiële bijdrage.
  • De Formule 1-races hebben eveneens een economische spin-off voor Assen. De organisatie van de Formule 1-races zien we als een commercieel initiatief waar we als gemeente geen financiële bijdrage aan leveren. De gemeente is bereid tot het faciliteren van het evenement op het gebied van vergunningen en mensen.
    Mogelijke festivalactiviteiten rond de Formule 1 kunnen plaatsvinden op en rond het circuit.
  • Evenementen zijn aantrekkelijk voor de binnenstad. We maken het mogelijk dat er evenementen worden georganiseerd. Er is een aantal structurele evenementen. Het evenementenbudget blijft minimaal gelijk.

Duurzaam Assen

Assen moet tijdig verduurzamen. Assen wil in 2050 klimaatneutraal zijn en in 2020 14% duurzame energie opwekken. De omschakeling van fossiele energie naar duurzame vormen van energie betekent een grote verandering op zeer korte termijn. Daarnaast moeten we minder energie gaan gebruiken. Samen met inwoners en alle partijen die economisch en maatschappelijk actief zijn in Assen, moeten we deze opgave gestalte geven. De gemeente speelt daarbij in op kansen, stimuleert, adviseert en verbindt.

De opgave

We moeten omschakelen naar een toenemend gebruik van duurzame energie en een besparing op energie. We willen draagvlak krijgen voor het realiseren van grootschalige duurzame energie door windmolens en zonneparken. We hanteren bij zonneparken daarvoor het 3 x lokaal-principe: lokaal opwekken, lokaal gebruiken en lokaal een economisch en financieel voordeel. We geven er uitvoering aan door uitvoeringsprogramma’s voortvloeiend uit de Visie Energietransitie 2016-2020. Momenteel loopt het Uitvoeringsprogramma 2017-2018.

Wat willen we bereiken?

  • We zetten vooral in op het besparen en opwekken van energie: in 2040 een energieneutraal Assen en de gemeentelijke organisatie in 2030 energieneutraal. 
  • Energiebesparing blijft een speerpunt. Met gratis adviezen blijven we inwoners en bedrijven stimuleren tot energiebesparing. 
  • Bij alle ontwikkelingen en binnen alle beleidsvelden keert de circulaire en duurzame stad als een thema terug. 
  • We willen dat duurzaamheid een thema wordt in Assen, in leven, werken en wonen.
  • We zetten in op fondsvorming, op verduurzaming van het gemeentelijk wagenpark (vooral waterstof en elektrisch), op slim investeren in gemeentelijk vastgoed en op middelen voor een aardgasloze wijk (aangemeld voor een pilotproject). 
  • We hebben de ambitie om een bestaande wijk te transformeren naar een aardgasloze wijk. 
  • Voor de grootschalige opwekking van energie, waarbij de focus ligt op zon en wind, kiezen we voor een regionale aanpak.

Wat gaan we doen?

  • De energietransitie slaagt alleen door een goed samenspel van inwoners en alle partijen, economisch en maatschappelijk actief in Assen, zoals onderwijs, bedrijfsleven, agrarische sector, woningbouwcorporaties, verzekeringsbedrijven en banken.
  • We zoeken ook een goede samenwerking met omliggende gemeenten en de andere bestuurslagen. 
  • Windenergie onderzoeken we in regionaal verband met buurgemeenten om draagvlak en een goede landschappelijke inpassing te borgen. Ook voor zonne-energie kiezen we voor een regionale aanpak om versnippering te voorkomen, om te zorgen voor een goede landschappelijke inpassing en om de regie op ontwikkelingen te kunnen blijven voeren. 
  • Binnenstedelijk zetten we in op zonnepanelen bij particulieren voor eigen gebruik en op zonne-panelen op daken van met name ook bedrijven en instellingen (postcoderoos). 
  • We doen door middel van een klimaatalliantie, een dringend appèl op de ondernemers in Assen voor het ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. 
  • We zetten de ‘zonneleningen’ voort en zetten in op voorlichting en het ‘verleiden’ van inwoners (b.v. via Mijn Buurt Assen) en bedrijven op het vlak van verduurzaming van woningen en/of gebouwen. We onderzoeken de mogelijkheden om deze leningen te verbreden naar andere duurzame investeringen, met name voor minder draagkrachtigen. 
  • We zetten in op circulair bouwen met een pilotproject, bijvoorbeeld in het Havenkwartier. 
  • Evenementen in de stad worden waar mogelijk duurzaam ingevuld, bijvoorbeeld in afval. 
  • We vinden educatie en bewustwording op jonge leeftijd van belang en faciliteren stadslandbouwprojecten en ontwikkelen de kinderboerderij bij het Duurzaamheidscentrum tot stadsboerderij. 
  • Door tweejaarlijkse uitvoeringsprogramma’s worden ook de gemeentelijke gebouwen energieneutraal gemaakt, waarvoor we met pilotprojecten ervaringen op gaan doen en slim gaan investeren. De uitvoeringsprogramma’s worden tweejaarlijks geëvalueerd, waar nodig bijgesteld en geactualiseerd voor de komende twee jaren. 
  • Naast actieve advisering over energiebesparing maken we ook werk van het actief handhaven door de regeling die bedrijven verplicht de duurzame investeringen die men binnen 5 jaar terug kan verdienen, toe te passen. 
  • We kijken waar de gemeente Assen kan aansluiten bij initiatieven die zinvol kunnen zijn als katalysator voor het door ons voorgestane duurzame beleid, zoals Fair Trade, Green Leaf, Convenant Flexitariër. Ook benutten we ons bestaande netwerk in Brussel voor het zoveel mogelijk gebruik maken van Europese subsidiemogelijkheden op dit gebied.

Wonen in Assen

Assen moet een plek zijn waar het fijn is om te wonen. Met voldoende betaalbare woningen voor alle leeftijden en beurzen. In aantrekkelijke, goed onderhouden wijken en in een levendige, groene binnenstad.

De opgave

Het behoud van de kwaliteit van de bestaande stad is de basisopgave, volgens de Woonvisie 2016. Borgen en waar mogelijk verbeteren van die kwaliteit voor de toekomst is onze ambitie.
Met alleen voldoende betaalbare woningen zijn we er niet. Door de veranderende maatschappij is een veelvoud aan verschillende woningen nodig. Goede, betaalbare woningen voor jongeren en ouderen, maar ook woningen voor alleenstaanden, woningen geschikt voor bewoning door mensen met een beperking, woningen voor mensen die uitstromen uit een omgeving voor beschermd wonen, woningen waar mantelzorg kan worden gegeven, zoals bijvoorbeeld ‘kangoeroewoningen’ en woningen waar zzp-ers hun bedrijf kunnen uitoefenen.
De grootste opgave voor de komende jaren is de binnenstad. We willen ook in de binnenstad een goed en leefbaar woonklimaat scheppen, met veel groen. Met de nadruk op het wonen in de binnenstad wordt het wonen in het Havenkwartier niet onmogelijk gemaakt, maar de ontwikkeling van de woonfunctie van dit gebied krijgt geen prioriteit.

Wonen, woningen en duurzaamheid gaan hand in hand, zeker met het oog op de komende energietransitie. In Assen wordt circulair bouwen, klimaatneutraal bouwen en energiezuinig en gasloos bouwen de nieuwe norm. Maximaal duurzaam bouwen is het doel, waarbij energie-opwekking door middel van zonnepanelen op daken, naar de maximale maat, een belangrijke voorwaarde wordt bij nieuwbouw én ver(nieuw)bouw.

Wat willen we bereiken?

  • We stemmen de woonvraag en het woningaanbod op elkaar af, onderzoeken de wensen naar nieuwe woonvormen en bevorderen dat Assenaren een passende woning kunnen vinden. 
  • We willen meer verschillende soorten woningen toestaan en hier heel flexibel mee omgaan.

Wat gaan we doen?

  • Met de woningcorporaties maken we goede prestatieafspraken over de bouw van voldoende sociale huurwoningen en voldoende aangepaste huurwoningen. 
  • We verruimen de startersleningen. Ook ontwikkelen we Zilverleningen, zodat ouderen in staat worden gesteld om langer in hun eigen woning te blijven wonen. 
  • We onderzoeken wat momenteel de stand van zaken in Assen is ten aanzien van het zogenoemde ‘scheefwonen’ en pakken dat indien nodig aan.
  • Nieuwbouw zal kunnen plaatsvinden in Diepstroeten en Kloosterveen III en in een forse inbreiding in de binnenstad. Voor de derde ontsluiting van Kloosterveen zal financiering gevonden moeten worden. 
  • Het ombouwen van kantoor- en winkelpanden in de binnenstad tot woningen is een opgave. Voor de binnenstad ligt hier ook een kwaliteitsvraag: de kwaliteit van de woningen en de kwaliteit van de stad. We willen hiervoor een stadsbouwmeester aanstellen. 
  • De Havenkade is één van de entreepoorten van onze mooie stad, met horeca en kleinschalige in het gebied passende (recreatieve en toeristische) bedrijvigheid. Voor de ontwikkeling van dit gebied wordt meer creatieve ruimte en regelruimte gegeven, ook voor andere woonvormen zoals bijvoorbeeld tiny houses. 
  • We streven naar een efficiënter en effectiever proces voor het aanvragen en verlenen van bouwvergunningen. Met minder bureaucratie en meer duidelijkheid voor onze inwoners. Daarbij heroverwegen we de rol die we het welstandstoezicht geven.

Onderweg in Assen

Mobiliteit is niet meer een opzichzelfstaand thema, maar zal meer en meer een middel worden om ontwikkelingen op het terrein van economie, duurzaamheid en gezondheid te faciliteren. Het verkeers- en vervoerssysteem moet zo worden ingericht dat het maximaal bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven van en in de stad.

De opgave

We gaan door met de lijn uitgezet in de Mobiliteitsvisie, waarin de fiets een prominente rol speelt. Automobiliteit neemt toe, maar de wijze waarop we ons vervoeren verandert snel. Nu de FlorijnAs bijna voltooid is en de bereikbaarheid voor de auto op orde is, gaan we inzetten op de overige vormen van mobiliteit en bereikbaarheid.
De aandacht voor de fiets wordt een specifiek beleidsveld om verplaatsingen binnen de stad te verduurzamen en te faciliteren. We zien daarbij ook kansen voor de recreatieve sector. Daarnaast zetten we in op het stedelijk openbaar vervoer door de cityline.

Wat willen we bereiken?

Leidend bij nieuwe ontwikkelingen rond mobiliteit is de duurzaamheid en houdbaarheid ervan, waarbij we ook de relatie leggen tussen duurzame mobiliteit in Assen en het profiel van Assen als TT-stad.
We willen de bereikbaarheid voor de fiets verbeteren, met comfortabele routes van en naar de binnenstad en tussen de wijken onderling, met meer stallingsmogelijkheden en met de aanleg van de fietssnelweg Assen-Groningen.
We willen volop ruimte geven aan duurzame vervoersconcepten.

Wat gaan we doen?

  • We gaan in overleg met stakeholders en belangenorganisaties rond deze thema’s, zoals Vaart in Assen (ViA) en de Fietsersbond. 
  • We zetten in op snelle en zoveel mogelijk obstakelvrije fietsroutes vanuit de wijken naar het centrum en tussen de wijken onderling. 
  • We gaan meer fietsenstallingen (met oplaadmogelijkheden voor e-fietsen) in het centrum realiseren. 
  • We sturen erop dat fietsknooppuntroutes het centrum van Assen aandoen. 
  • De fietssnelweg wordt wat betreft het Asser deel zo mogelijk in deze periode gerealiseerd samen met de provincie. De extra bijdrage van de gemeente om het tekort op te vangen hebben we gemaximaliseerd. 
  • Bij de uitvoering van verkeersprojecten en –maatregelen zoeken we naar innovatieve en duurzame oplossingen en deze worden onderdeel van de aanbestedingsvoorwaarden. 
  • We zetten in op strakke handhaving van de venstertijden in de binnenstad zo mogelijk met camera’s zoals nu al het geval is op de Brink. 
  • De binnenstad is toegankelijk voor iedereen en we blijven focussen op maatregelen voor de bereikbaarheid van de binnenstad voor mensen met een beperking. 
  • We blijven onverminderd aandacht houden voor verkeersveiligheid en het aanpakken van verkeersonveilige situaties. 
  • We werken aan verkeerseducatie en stimuleren dat kinderen lopend of op de fiets naar school komen. 
  • Om de duurzaamheidsambities te ondersteunen stimuleren we elektrisch rijden door het plaatsen van aadpalen voor auto’s en fietsen en zien we toekomst in de ontwikkelingen rond waterstof

Besturen in Assen

Assen is een mooie stad en een goede stad om in te wonen. Tegelijk verandert er veel in de samenleving en liggen er grote opgaven. Digitalisering, nieuwe samenwerkingsvormen, netwerken en snelheid zijn typeringen voor deze tijd. Al deze veranderingen vragen een
heroverweging van de politiek. Voelen Assenaren zich vertegenwoordigd? Is ‘politiek’ niet teveel een eigen werkelijkheid geworden in plaats van dienend aan de samenleving?

De opgave

De komende vier jaren willen we een politieke beweging in Assen op gang brengen waarin de dialoog centraal staat. Een dialoog die bijdraagt aan het maken van keuzes en het kiezen van richting. De raadsleden kunnen deze dialoog voeren omdat ze de inwoners kennen, weten wat er leeft en kennis opbouwen van thema’s die belangrijk zijn voor Assenaren. Omdat ze leven in dezelfde samenleving, in dezelfde netwerken en dezelfde buurten als alle andere Assenaren.

We willen deze beweging doorzetten in de manier waarop Assen wordt bestuurd door het college.

Wat willen we bereiken?

We ontwikkelen een communicatieve en open bestuurscultuur gericht op de ander. Een team van bestuurders dat erop uittrekt, Assenaren ontmoet, spreekt en luistert en op gezette tijden deelneemt aan de dialoog in de stad en met de 33 raadsleden. Tegelijk is luisteren en deelnemen aan een dialoog niet grenzeloos. Het team bestuurders durft, binnen de kaders, keuzes te maken, voert regie op het proces, hakt moeilijke knopen door en legt deze keuzes uit en staat ervoor.

De ambtenaren op het stadhuis ondersteunen deze ontwikkeling van de bestuurscultuur in Assen. Ook zij trekken erop uit, zijn in gesprek en kijken vooral naar manieren waarop de samenleving kan worden ondersteund. Goede personeelsleden en voldoende capaciteit zijn nodig om de wensen van raad en college uit te voeren. De komende jaren investeren we waar nodig extra in de ambtelijke dienst. Belangrijk aandachtspunt daarbij is de communicatie. We willen heldere brieven, een open houding en duidelijke
afspraken die onze inwoners helpen.

De bestuurscultuur wil ook verbinden met andere gemeenten binnen onze provincie, de regio Groningen-Assen, met de provincie Drenthe en met het Rijk. Er zal worden geïnvesteerd in de relaties met deze overheden en er worden kansen benut om de Asser samenleving te verstevigen en te ondersteunen.

Wat gaan we doen? 

Het college ondersteunt de richting die is ingezet in de gemeenteraad om meer dialoog te hebben tussen raadsleden, met inwoners en tussen college en raad.

  • Elk jaar vindt er een informele bijeenkomst plaats tussen raad en college over de bestuurscultuur en de mate waarin het lukt om inwoners van Assen te representeren, te vertegenwoordigen en te betrekken bij voorstellen en initiatieven. 
  • De raad wordt aan de voorkant betrokken bij de totstandkoming van beleid. Daarmee wordt een cultuur beoogd waarbij er bestuurlijke dilemma’s kunnen worden besproken in de raad. 
  • Elk jaar vindt er een stadsdialoog plaats waarin gemeenteraad en college actief inwoners uitnodigen om te spreken over het beleid in de stad.
  • Er wordt geld vrijgemaakt om lobbyactiviteiten te ontplooien. Deze lobby richt zich op de energietransitie, het economisch beleid, de opgaven in het sociaal domein en het aantrekken/behouden van werkgelegenheid. 
  • We gaan de vrije ruimte van de gemeentelijke reservepositie onderzoeken. Een deel daarvan willen we aanwenden voor duurzame, maatschappelijke investeringen die passen bij onze ambities op het gebied van het sociale domein, duurzaamheid en de binnenstad. Ook beogen we daarmee andere (markt) partijen te stimuleren tot investeringen in de stad en samenleving.

Het geld van Assen

De ambities in dit bestuursakkoord zijn in de basis financieel realistisch. Zoals afgesproken met de raad worden de ambities uitgewerkt in de Kaderbrief 2019 en voorgelegd aan de raad.

Zoekrichtingen

We geven nu wel een aanzet voor de zoekrichtingen naar de middelen die kunnen worden ingezet om de ambities te realiseren.

Zoekrichtingen incidenteel:

  • inzetten van ruimte in de betrokken programma-/productbudgetten;
  • gebruikmaken van de in het betreffende jaar beschikbare begrotings- en/of incidentele ruimte;
  • inzetten van het budget voor onvoorzien/incidenteel (mits voldoende op peil);
  • inzet van de vrije ruimte in bestemmings- en/of algemene reserve;
  • inzetten van mogelijke externe dekkingsbronnen.

Zoekrichtingen kortlopend en tijdgebonden (2018-2022):

  • doorzetten van de financieel technische maatregelen uit de bestuursperiode 2014-2018;
  • inzet van het voor het sociaal domein gelabelde deel van de algemene reserve;
  • inzet van een deel van de Essent-reserve voor de ambities;
  • gerichte inzet van de bestemmingsreserves voor overige ambities.

Zoekrichtingen structureel:

  • scherper budgetteren, afvoeren structurele onderuitputting (bijv. dienstverlening, investerings-lasten);
  • verhoging van inkomsten door extra inzet op de lobby richting Den Haag en Brussel, invulling Interbestuurlijk programma (IBP) en inbreng bij de discussie over en de herijking verdeelmodellen Buig/ sociaal domein; 
  • mogelijke positieve effecten gemeentefonds/algemene uitkering (Meicirculaire 2018).

Financiële spelregels

Met betrekking tot de financiën werken we met de volgende spelregels:

  • Structurele lasten worden gedekt door structurele baten;
  • Alleen nieuwe investeringen/projecten als sprake is van een sluitend dekkingsplan; 
  • Uit oogpunt van flexibiliteit vindt middeleninzet voor nieuw beleid alleen op projectbasis plaats. Voor continuering is altijd een nieuw besluit nodig en is altijd beleidsevaluatie vereist; 
  • We willen bestaande budgetten zoveel mogelijk ontschotten voor een integrale aanpak van de maatschappelijke opgaven; 
  • Overschrijdingen worden opgevangen binnen het betreffende beleidsterrein; als er sprake is van (andere) meevallers binnen het beleidsterrein, dan zijn deze in te zetten als compensatie voor deze overschrijdingen; meevallers worden niet ingezet voor nieuw beleid;
  • Rijkskortingen op specifieke uitkeringen worden in beginsel opgevangen binnen het betreffende beleidsterrein; 
  • We streven ernaar om de onroerendzaakbelasting (OZB) niet te verhogen, met uitzondering van de inflatiecorrectie; 
  • De gemeentelijke dienstverlening is kostendekkend; 
  • Tegenvallers in grondexploitaties vangen we op door lopende grondexploitaties te optimaliseren of te versoberen.

Inkoop en aanbesteding

Met betrekking tot inkoop en aanbesteding kiezen we voor de volgende uitgangspunten:

  • De gemeente kiest bij inkoop en aanbesteding voor inzet op SROI en voor kansen bieden aan lokale en regionale bedrijven; 
  • Bij inkoop en aanbesteding worden de effecten op mensen, planeet/milieu en winst/welvaart meegenomen. Zo werken we aan een circulaire economie, innovatie en dragen we bij aan het voorkomen van klimaatverandering.