De kliko-inzameldagen in de eerste week van 2019 zijn als volgt:
De AfvalWijzer is een app, die u op uw smartphone kunt installeren. Hiermee kunt u uw eigen afvalkalender raadplegen en printen. In de app kunt u een waarschuwing instellen wanneer u welke kliko aan de straat moet zetten. Kijk hoe het werkt op www.mijnafvalwijzer.nl
Onder het motto ‘dóór ons, vóór ons’ is de Buurtkamer Kometenlaan bedoeld om bewoners met elkaar in contact brengen. Zodat zij elkaar leren kennen, informatie uitwisselen en elkaar hulp kunnen bieden op allerlei gebieden.
Een leegstaande bedrijfsruimte onder een van de flats aan de Kometenlaan in Bilthoven is door bewoners zelf in de afgelopen maanden omgetoverd tot een Buurtkamer. Woonstichting SSW stelde de ruimte beschikbaar om er een ontmoetingsplek voor de buurt van te maken. Afgelopen zomer kon de hele buurt tijdens een inloop meedenken over activiteiten in de Buurtkamer. Vervolgens ging een enthousiaste groep bewoners aan de slag om de lege bedrijfsruimte op te knappen en in te richten. Zonder budget. Dus bewoners, winkeliers en bedrijven werden actief benaderd om (klus)materialen, meubilair en keukeninventaris beschikbaar te stellen.
Sociaal werkers van MENS De Bilt dachten met raad en daad mee. Net als de gebiedsmakelaar van de gemeente en de consulent sociaal beheer van SSW. Diverse ideeën van de buurtbewoners zijn al uitgewerkt tot concrete activiteiten. Zo zijn er in de gezellige Buurtkamer een buurtbibliotheek, huiskamer, kinderspeelruimte en een knutselkamer. Ook is er een vestiging van ‘Krijg de Kleertjes’, een ruilplaats voor kinderkleding. En er zijn plannen voor themabijeenkomsten, koffieochtenden en zelfs workshops. Om iedereen op de hoogte te houden heeft de Buurtkamer Kometenlaan ook al een eigen Facebookpagina.
Kijk voor meer preventietips op www.politie.nl/themas. De politie in onze gemeente kunt u volgen op Twitter en Facebook via @PolitieDeBilt.
Wij wensen u prettige en veilige dagen!
]]>De gemeente De Bilt, Woonstichting SSW en ERA Contour ondertekenden op 18 december 2018 de koopovereenkomst voor het nieuwbouwproject Hof van Bilthoven. Met de ondertekening hiervan is een volgende stap gezet in het realiseren van het woonplan aan de Melkweg. In totaal komen er 105 eengezinswoningen in het nieuwe woongebied, waarvan 72 koopwoningen en 33 sociale huurwoningen. De verkoop van de eerste woningen is al gestart. Woonstichting SSW gaat de sociale huurwoningen afnemen en verhuren.
“Ik ben verheugd dat we met de bouw van deze ruim honderd woningen - overigens allemaal gasloos en voorzien van zonnepanelen - een grote impuls aan onze woningbouwopgave geven,” zegt Dolf Smolenaers, wethouder van de gemeente De Bilt.
“We kijken er enorm naar uit om aan de slag te gaan met Hof van Bilthoven, en De Bilt te verrijken met een nieuwe mooie en duurzame woonwijk, waar bewoners alle rust en ruimte hebben,” aldus Job van Zomeren, statutair directeur bij ERA Contour.
“Fantastisch dat we straks 33 duurzame eengezinswoningen met een sociale huur kunnen aanbieden aan huurders. In samenwerking met de gemeente gaan we de komende tien jaar nog ruim 400 nieuwe huurwoningen realiseren om te voldoen aan de grote vraag,” aldus Jessie Bekkers-van Rooij, directeur-bestuurder van SSW.
De koopwoningen bestaan uit drie woonlagen en hebben een woonoppervlakte die varieert van 123 tot 159 m². Er komen zes verschillende woningtypes die allemaal duurzaam zijn uitgerust: elke woning is volledig gasloos, voorzien van vloerverwarming en -koeling en krijgen minimaal 4 zonnepanelen op het dak. De huurwoningen bestaan ook uit drie woonlagen en hebben bijna 110 m² woonoppervlak en worden voorzien van minimaal 3 zonnepanelen op het dak.
Het eerste half jaar van 2019 wordt het terrein bouwrijp gemaakt door de gemeente De Bilt. ERA Contour start naar verwachting in juli 2019 met de bouw van het eerste hof met huurwoningen. De bouw van de eerste koopwoningen start naar verwachting in oktober 2019. De planning is dat de woningen in 2020 worden opgeleverd. Meer informatie over het project is te vinden op de projectpagina Melkweg en op www.hofvanbilthoven.nl
Rond de volgende locaties mag tussen 31 december 2018, 18.00 uur en 1 januari 2019, 2.00 uur geen vuurwerk worden afgestoken (zgn. vuurwerkvrije zones). Dit zijn in:
De bijbehorende kaarten staan in het aanwijzingsbesluit pdf van het college van burgemeester en wethouders.
Vuurwerk mag alleen gekocht of afgehaald worden op vrijdag 28 december, zaterdag 29 december en maandag 31 december door personen van 16 jaar en ouder. De gemeente De Bilt heeft een verkoopvergunning verleend aan: René Profile aan de Hessenweg 131 en Freewear aan de Hessenweg 154 in De Bilt en aan Firma Van der Neut aan de Groenekanseweg 9-13 in Groenekan.
Afsteken is alleen toegestaan op 31 december tussen 18.00 uur en 2.00 uur (nieuwjaarsnacht) en is daarbuiten om dus strafbaar.
De politie werkt nauw samen met de gemeente, de brandweer en het Openbaar Ministerie om de jaarwisseling feestelijk en veilig te laten verlopen. Alle ‘hotspots’ voor vandalisme worden extra gecontroleerd. Daarnaast sluiten we diverse hondenhaltes en afvalbakken en gaan alle ondergrondse verzamelcontainers voor restafval, de bovengrondse verzamelcontainers voor PMD en de textielcontainers tijdens de jaarwisseling op slot.
Agressie tegen hulpverleners is uit den boze en wordt hard aangepakt. Voor wie zich misdraagt tijdens de jaarwisseling maken wij gebruik van het supersnelrecht. Dit betekent dat mensen die tijdens de jaarwisseling een strafbaar feit plegen, binnen enkele werkdagen voor de rechtbank moeten verschijnen.
Zet alle brandbare materialen achter slot en grendel en uw kliko’s indien mogelijk in de schuur. Geen brandbare materialen op straat: oud papier of vuil naast verzamelcontainers en uw oude kerstboom vormen een makkelijk doelwit van brandstichting.
Op nieuwjaarsdag gaan veel jongeren en kinderen op zoek naar vuurwerk, dat het eerder niet deed (zogenoemde weigeraars) en steken dat opnieuw aan. Dit kan dan ongecontroleerd ontploffen en tot ernstige verwondingen leiden. Begin daarom meteen na het afsteken met het opruimen van uw vuurwerkafval. Als u dit nat maakt, kan het gewoon in de grijze kliko. Van de vuurwerkverkoper krijgt u zelfs een speciale zak mee om het afval in te doen.
De gemeenteraad van De Bilt heeft afgelopen najaar gekozen voor een publiek-publieke samenwerking (PPS) voor het op afstand plaatsen van het beheer en de exploitatie van het nieuwe zwembad Brandenburg, de Kees Boekehal in Bilthoven en de multifunctionele accommodatie De Vierstee in Maartensdijk. Doel van het op afstand plaatsen van beheer en exploitatie in een PPS is een slagvaardige en professionele exploitatie van de accommodaties, waarbij de maatschappelijke functies en doelen op het gebied van gezondheid, bewegen en sport voorop blijven staan.
Bij een publiek-publieke samenwerking worden de activiteiten ondergebracht in een rechtsvorm, waarvan de gemeente en beoogde PPS-partner SRO aandeelhouder zijn.
Er zijn vijf potentiële kandidaten benaderd om deel te nemen aan het selectieproces. Twee partijen waren bereid om de PPS aan te gaan binnen de door de gemeente gestelde kaders.
Een selectiecommissie heeft beide partijen aan de hand van ingediende visiedocumenten beoordeeld. De selectiecommissie was samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeente, een vertegenwoordiger van de Bilthovens Sportfederatie (BSF) en een vertegenwoordiger van de Stichting Vierstee 2.0.
Het college heeft op advies van de selectiecommissie ervoor gekozen om samen met SRO de PPS voor exploitatie en beheer van de drie accommodaties de komende periode verder uit te werken. Bij het vormgeven van deze samenwerking moet rekening worden gehouden met een aantal aspecten, zoals financiële, fiscale en juridische consequenties. Het resultaat van deze uitwerking, een integraal beslisdocument, wordt na de zomer van 2019 ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
]]>Een ieder is van harte welkom, maar om onze waardering voor hen uit te spreken zijn veteranen en inwoners met een koninklijke onderscheiding persoonlijk uitgenodigd.
]]>Kerstbomen, glühwein, warme chocolademelk, kerstmuziek en een speelplek voor de kleintjes: samen vormen ze het warme decor in en buiten basisschool De Nijepoort aan de Versteeglaan. De midwinterborrel is een laagdrempelige gelegenheid om met een glas in de hand in contact te komen met andere inwoners, organisaties in het dorp en medewerkers van de gemeente De Bilt, brandweer en politie. U kunt onder andere een kijkje nemen in een brandweerauto en genieten van korte sketches.
Veel inwoners zijn betrokken bij het wel en wee van het dorp. De midwinterborrel is een mooie gelegenheid om nader kennis met elkaar te maken, betrokken te raken bij bestaande initiatieven of nieuwe initiatieven kenbaar te maken. Dat kan op allerlei terrein zijn, bijvoorbeeld: natuur, sociale verbondenheid, duurzaamheid, verkeer, sport, veiligheid, recreatie, werken of wonen. Een initiatief kan zich ook op een straat of buurt richten. Niks moet, alles mag. Zo verzamelen we met elkaar de beste wensen voor 2019.
Bij de Midwinterborrel Groenekan 2018 zijn onder andere aanwezig: Stichting Het Groenekans Landschap, Historische Vereniging Maartensdijk, Theater In ’t Groen, Dorpsraad Groenekan en diverse medewerkers van de gemeente, politie en brandweer. De midwinterborrel was niet mogelijk geweest zonder de inzet van basisschool De Nijepoort, Dorpsbistro Naast de Buren, Co van Beek Tweewielers, Jumbo Maartensdijk en Firma Van der Neut & Zn.
Wilt u een handje helpen of meer weten, neem dan contact op met Lianne Oosterlee, gebiedsmakelaar van de gemeente De Bilt. Telefoon (030) 228 94 91, e-mail [email protected].
]]>Er zijn in de gemeente veel vrijwilligers die zich op bijzondere wijze en geheel belangeloos inzetten voor de Biltse gemeenschap. Een comité van aanbeveling bepaalt elk jaar opnieuw, op basis van de nominaties, wie extra waardering verdient voor zijn of haar inzet.
Kent u iemand, die in deze sector het verschil maakt? En vindt u dat zij of hij extra aandacht verdient? Nomineer die persoon dan! Misschien wordt diegene wel uitgeroepen tot vrijwilliger van het jaar. Als u iemand kent die zich, buiten deze sector, op een buitengewone manier inzet, dan horen wij het ook graag. U kunt haar of hem dan ook nomineren.
Vertel ons wie u wilt nomineren en waarom. We ontvangen bij de aanmelding graag een foto van de persoon die u voor wilt dragen. U kunt ook een videoboodschap waarin u uw voordracht toelicht of opname van de persoon in actie indienen.
U kunt uw voordracht richten aan mevrouw Bovée via [email protected]. Alle nominaties die voor maandag 19 februari binnen zijn, worden meegenomen in het keuzeproces.
Wij stellen het zeer op prijs als u de nominatie nog niet deelt met de genomineerde. Dan kan die op Mathildedag echt verrast worden.
Op Mathildedag vieren we dat op 14 maart 1122 de gronden van het huidige De Bilt aan het nieuwe klooster Oostbroek zijn geschonken. Utrecht en Holland maakten toen deel uit van het Duitse Keizerrijk. De schenking geschiedde door de Duitse keizerin Mathilde.
Gemeentehuis in Bilthoven | |
---|---|
Donderdag 27 december | 8:30 - 17:00 |
Vrijdag 28 december | 8:30 - 17:00 |
Maandag 31 december (Oudejaarsdag) | Gesloten |
Dinsdag 1 januari (Nieuwjaarsdag) | Gesloten |
Woensdag 2 januari | 11:00 - 17:00 |
Donderdag 3 januari | 8:30 - 17:00 |
Vrijdag 4 januari | 8:30 - 17:00 |
Milieustraat in De Bilt | |
---|---|
Donderdag 27 december | 9:00 - 16:00 |
Vrijdag 28 december | 9:00 - 16:00 |
Zaterdag 29 december | 9:00 - 16:00 |
Maandag 31 december (Oudejaarsdag) | 09.00 -16.00 |
Dinsdag 1 januari (Nieuwjaarsdag) | Gesloten |
Woensdag 2 januari | 11.00 - 16.00 |
Donderdag 3 januari | 9:00 - 16:00 |
Vrijdag 4 januari | 9:00 - 16:00 |
Zaterdag 5 januari | 9:00 - 16:00 |
Er is veel mogelijk met deze subsidie. Van een pluktuin tot een filmhuis of een ontmoetingsruimte in een verzorgingstehuis. Als het de leefbaarheid in uw dorp of buurtschap maar bevordert.
In het kort:
Het aanvragen van een subsidie kan soms lastig zijn. Uw gemeente ligt in het oosten van de provincie Utrecht, dus u kunt rekenen op hulp van de Gebiedscommissie Utrecht-Oost. Zij denken met u mee, organiseren nuttige workshops en begeleiden u bij het doen van uw aanvraag.
Kijk voor meer informatie op de website van O-gen (versterking leefbaarheid kleine kernen). Daar vindt u ook de Kleine Kernen-kaart waarop u kunt zien of uw dorp of buurtschap onder de kleine kernen valt die in aanmerking komen voor deze leefbaarheidssubsidie.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de Gebiedscoöperatie O-gen door of te bellen naar 033 - 277 63 90 of door een e-mail te sturen naar [email protected] o.v.v. ‘initiatief leefbaarheid’.
]]>Categorie 1 vuurwerk staat dan misschien als niet heel gevaarlijk bekend, maar je moet wel blijven opletten. Het kan bij verkeerd of stoer gebruik namelijk wel gevaarlijk worden. Lees daarom altijd de gebruiksaanwijzing. En zoals altijd: vuurwerk dat het niet doet, mag je nooit opnieuw aansteken. En steek het altijd af vanaf de grond of een andere hard oppervlak. Houd rekening met anderen en de mensen die in de buurt wonen als je dit soort vuurwerk afsteekt en ruim de boel netjes op. Zo blijft het voor jou veilig en voor iedereen leuk.
Meer informatie op www.categorie1vuurwerkwet.nl.
Het inrijverbod op de Korssesteeg tijdens de spitsuren geldt al sinds 2009 en is aangegeven met borden. Veel automobilisten negeren het verbod. Uit onderzoek is gebleken, dat veel forenzen de route over Westbroek gebruiken om de files aan de noordkant van Utrecht te vermijden. Het vele autoverkeer tast de leefbaarheid aan op de smalle wegen in het landelijk gebied waarvan ook fietsers en lokaal vrachtverkeer gebruikmaken.
De kentekenregistratie moet tijdens de testfase inzicht geven in de verkeersbewegingen. Samen met een aantal ondernemers doet de gemeente ervaring op met een nieuw, digitaal systeem van ontheffing aanvragen. Aan de verkeersborden of het ontheffingensysteem verandert tijdens de test nog niks.
Deze week zijn alle ontheffinghouders en alle inwoners en ondernemers in Westbroek per brief geïnformeerd over de proef. Meer informatie vindt u op de pagina Proef Kentekencamera Korssesteeg Westbroek
]]>Voor de Collectieve Aanvullende Zorgverzekering heeft de RSD zorgverzekeraar DSW geselecteerd. Deze verzekeraar biedt twee verschillende pakketten aan. U bepaalt zelf hoe uitgebreid uw aanvullende verzekering is en dus hoeveel premie u moet betalen. Op de website www.gezondverzekerd.nl kunt u de gemeentelijke pakketten vergelijken met alle mogelijke zorgverzekeringen in Nederland en direct een aanmelding indienen.
Op de website www.gezondverzekerd.nl kunnen inwoners nagaan of ze in aanmerking komen en direct een aanvraag indienen. Wie wil overstappen, maar moeite heeft met het invullen van het aanvraagformulier, kan de hulp inschakelen van de formulierenbrigade van de RSD via: 030 - 692 95 04 of [email protected].
Inwoners die gebruik willen maken van de Collectieve Aanvullende Zorgverzekering doen er verstandig aan om vóór 1 januari de oude zorgverzekering op te zeggen en tegelijk de nieuwe zorgverzekering aan te vragen. Dat kan via www.gezondverzekerd.nl door aan te geven gebruik te willen maken van de overstapservice. De oude zorgverzekeraar krijgt dan automatisch bericht van de afmelding.
Bezoek de website van de RSD voor meer informatie of download de folder RSD Zorgverzekering 2018 (PDF). In de folder leest u meer over de collectieve aanvullende zorgverzekering. Bijvoorbeeld hoe u zich kunt aanmelden en waar u terecht kunt voor meer informatie of hulp bij uw aanmelding.
Rondkomen van een laag inkomen is voor veel mensen een lastige opgave. Zeker als er daarnaast sprake is van schulden. Dat heeft ook zijn weerslag op kinderen in een gezin. Het beperkt hen mogelijk in het deelnemen aan het maatschappelijke leven en in hun ontwikkeling. Met de oproep ‘Doe Mee(r) met een goed idee’ vroeg de gemeente De Bilt enthousiaste professionals, vrijwilligers en organisaties om mee te denken over een vernieuwende aanpak van financiële problemen en schulden. Een aanpak die herhaling voorkomt en maatschappelijke participatie van kinderen bevordert. Dat leverde zeven inzendingen op, waarvan er uiteindelijk drie voldeden aan de gestelde kaders.
Tijdens een netwerkbijeenkomst op dinsdag 16 oktober bij Voedselbank De Bilt, in de Week van de Armoede, kregen de drie overgebleven partijen de kans om hun ideeën te pitchen. De ideeën waren kort tevoren gedeeld met de jury, bestaande uit Anne Brommersma (wethouder Werk en inkomen) Tonny Bitter (voorzitter Cliëntenraad) en Tarik Hamdiui (adviseur bij het Nederlands Jeugdinstituut). Na elke pitch konden jury en de netwerkpartners verhelderingsvragen stellen.
Na rijp beraad kwam de jury unaniem tot de keuze voor ‘Goed voor Elkaar’. Dit idee beoogt de vicieuze cirkel waarin gezinnen in financiële nood zich bevinden te doorbreken en is gericht op het bereiken van een duurzaam, financieel gezond leven. Het gaat uit van twee principes: 1. Het gezin is zelf verantwoordelijk en voert de regie over het traject, 2. alle gezinsleden doen mee met zowel een persoonlijk plan als een gezinsplan. Het project duurt een jaar en bestaat onder meer uit Liftjeleven-bijeenkomsten (voorheen Budgetkringen), speciale theatertrainingen en creatieve workshops. Want, zo verklaren de initiatiefnemers in hun pitch en ideebeschrijving: “als mensen geldzorgen hebben, geeft dit stress. En stress beperkt het denken in mogelijkheden. Het hebben en ervaren van tekort doet iets met mensen, het heeft effect op hun bewegen, houding, mimiek en het denken over de toekomst. Wij geloven dat de inzet van cultuureducatie hier een belangrijk en vernieuwende rol in speelt, omdat kunst alles in zich heeft om met nieuw gedrag en nieuwe keuzes te experimenteren”.
De jury benoemde vooral deze vernieuwende aanpak en de intensieve samenwerking met bestaande lokale partners als doorslaggevende factoren voor de keuze. Wel gaven zij de dolblije initiatiefnemers mee aandacht terug te willen zien voor het thema ‘omgaan met geld’ voor kinderen. Voor de realisatie stelt de gemeente maximaal €40.000 beschikbaar.
Via bovenstaande link vindt u een gedetailleerde kaart waarop u kunt zien in welke week uw straat aan de beurt is. Zo weet u vooraf wanneer u eventueel uw auto elders of op eigen terrein moet parkeren en kunt u uw blad op tijd langs de weg in de berm deponeren. Dat mag vanaf een week van tevoren.
Let er op dat de bladhopen geen takken, hekjes van gaas en andere verontreinigingen bevatten en dat u de bladhoop niet tegen een boom of uw erfafscheiding aan maakt. Zo voorkomt u, dat de boom of uw eigendom beschadigd raakt bij het ruimen. De gemeente vraagt u ook om overhangend groen uit uw tuin tijdig te snoeien en uw auto in de week, dat de bladzuigers bij u in de straat komen, tijdelijk op een andere plek te parkeren. Zo kunnen wij goed ruimen en raakt uw auto niet onnodig besmeurd. Eerst komt een vrachtwagen langs om de bladhopen op te halen. Daarna volgen de bladzuigwagens.
De bladcampagne komt één keer langs. Daarna kunt u dus geen blad meer langs de straat deponeren en moet u het zelf afvoeren. De gemeente plaatst geen bladkorven.
Meer informatie vindt u op de pagina Bladcampagne 2018
]]>Online Museum De Bilt brengt het cultureel erfgoed van de gemeente bij elkaar op één website, met beelden en archiefstukken van lokale en bovenlokale betekenis. Het museum biedt zo een gevarieerd overzicht van de cultuur en geschiedenis van de gemeente De Bilt en zijn zes kernen, van prehistorie tot heden. Voor jong en oud, voor scholen, verenigingen, particulieren en bedrijfsleven: voor iedereen die geïnteresseerd is in het cultureel erfgoed van de gemeente De Bilt. Volgens voorzitter van Stichting Digitaal Museum De Bilt Alexander Tchernoff zit de kracht van het museum in de toegankelijkheid en bewegelijkheid: “Het is nooit af”.
“We hebben de jonge mensen – jou! – nodig!”, aldus Anne Doedens, historicus en initiatiefnemer tot het Online Museum. Naast het toegang bieden tot de cultuur en historie van de gemeente De Bilt willen de initiatiefnemers met de website namelijk ook jongeren bij het erfgoed betrekken. Het Online Museum biedt diverse opdrachten en werkvormen voor het onderwijs om leerlingen te laten ontdekken, ervaren en leren. Bijvoorbeeld door leerlingen aan de hand van de collectie een wandelroute door de eigen dorpskern te laten uitstippelen en deze met klasgenoten echt te lopen.
Online Museum De Bilt is mede tot stand gekomen dankzij een groot aantal partners, te weten: het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen te Breukelen, Stichting Kunst en Cultuur De Bilt, de Historische Vereniging Maartensdijk, de Biltse Historische Kring d’Oude School, Bibliotheek Idea Bilthoven en het Comité Open Monumentendag. Er is overlegd met Universiteitsbibliotheek Utrecht (afdeling Bijzonder Collecties), het Utrechts Archief en Landschap Erfgoed Utrecht. Financiële steun kwam van de gemeente De Bilt, de Rabobank, het van Ewijckfonds en de Rotary De Bilt-Bilthoven.
Coördinator rattenoverlast Nico Vonk geeft om 18.00 uur, 19.00 en 20.00 uur dezelfde presentatie en er vervolgens gelegenheid is tot het stellen van vragen. Onderwerpen die aan bod komen in de presentatie:
Onder een deel van de particuliere woningen in de wijk ligt een oud stelstel van blokverwarming. Dit geeft ratten de mogelijkheid om zich tussen de woningen te verplaatsen. De gemeente draagt zorg voor het afdichten van de doorgangen van de oude blokverwarming. Gelijktijdig wordt met de bewoners gekeken naar het wegnemen van de overige risicofactoren.
Woonstichting SSW treft preventieve maatregelen aan haar eigen panden en informeert haar huurders actief over welke maatregelen ze kunnen nemen. Kijk voor meer informatie op de pagina Bestrijding van ratten. Hier kunt u ook rattenoverlast melden.
Gemeente De Bilt waardeert de inzet van mantelzorgers en biedt daarom de Mantelzorgwaardering aan. In 2018 bestaat deze waardering uit vouchers ter waarde van in totaal € 50,-, te besteden bij aangesloten lokale winkeliers in de gemeente De Bilt. Aangemelde mantelzorgers ontvangen voor het einde van het jaar de vouchers.
Bent u mantelzorger? Of kent u iemand die de waardering verdient? Meld u dan aan voor de Mantelzorgwaardering 2018. Zie voor meer informatie en aanmelding de pagina Mantelzorgwaardering op de website van MENS De Bilt.
Duurzaamheid is niet alleen een zorg van gemeenten en een betere wereld begint niet alleen bij onszelf. Een duurzame en betere wereld bereik je in samenhang en met elkaar... wereldwijd. De werkgroep fairtrade De Bilt wil dit jaar extra aandacht besteden aan duurzaamheid. Zij neemt het initiatief en vindt veel draagvlak bij de Biltse initiatieven BENG!, Biltsheerlijk, Repair Café, Samen voor De Bilt en de Wereldwinkel. Met steun van gemeente De Bilt en stichting Mens en zijn Natuur wordt het gezamenlijke idee voor de ‘Week van de Duurzaamheid’ een feit.
Duurzaamheid is voor gemeente De Bilt geen nieuw begrip. Er wordt al hard gewerkt aan verschillende doelen zoals duurzame energie, duurzame productie en consumptie, duurzame economie, armoede bestrijding, zorg en welzijn, klimaatverandering stoppen en nog veel meer! Dat willen de verschillende initiatieven laten zien. Niet alleen de 6 koplopers, maar álle mensen, organisaties, bedrijven en hun medewerkers kunnen in deze week laten zien hoe zij in gemeente De Bilt een bijdrage leveren aan een duurzame samenleving. Mensen uitdagen om samen te werken aan een betere leefomgeving voor nu en voor toekomstige generaties.
Op de website www.duurzaamdebilt.nl kunt u zien welke activiteiten er allemaal zijn in de Week van de Duurzaamheid in de gemeente De Bilt. Zo organiseert het Het Recycle Lab een expositie over Textile Art & Fashion. Het KNMI geeft les aan leerlingen van de basisschool. Er is een lezing over Fair Trade rozen bij Boekhandel Bouwman in De Bilt. Rotary Zandzegge komt met een heel speciale actie en voor scholieren van het Nieuwe Lyceum wordt de film Albatross getoond.
U kunt deelnemen aan verschillende activiteiten of zelf een activiteit organiseren in de week van de duurzaamheid. Lees er meer over op www.duurzaamdebilt.nl.
Het is belangrijk om de omgeving zo onaantrekkelijk mogelijk voor ratten te maken. Onze gemeente, Woonstichting SSW en de bewoners hebben een rol en verantwoordelijkheid om de oorzaken aan te pakken. De gemeente coördineert deze gezamenlijke, integrale aanpak en heeft daarom een coördinator aangesteld. Samen met de bewonersgroep Rattenoverlast De Bilt - Bilthoven en Woonstichting SSW heeft de gemeente een stuurgroep gevormd die eenmaal in de vijf weken bij elkaar komt.
De rattenoverlast in Bilthoven-West wordt integraal aangepakt. Dit betekent dat er op verschillende gebieden maatregelen worden getroffen. Het betreft hier maatregelen in de openbare ruimte, riolering, groenvoorziening, afval, vuilcontainers, herstelwerkzaamheden, gebouwenonderhoud, handhaving, communicatie, meldingen en uiteraard de monitoring en bestrijding van ratten.
Er is een campagne tegen rattenoverlast ontwikkeld. De campagne heeft een herkenbare, opvallende stijl en bestaat onder andere uit posters, flyers, advertenties in lokale media en een social media campagne. Doel van de campagne is dat inwoners rattenoverlast melden bij de gemeente via www.debilt.nl/ratten of 030 - 228 94 11. De rattenbestrijder krijgt op die manier inzicht in de locatie en omvang van de meldingen en kan daarna gericht actie ondernemen. Ook is het belangrijk dat mensen weten dat zij er zelf voor kunnen zorgen dat er geen voedsel en schuilplekken meer zijn voor ratten. Bijvoorbeeld door geen vogels te voeren, geen afval naast de container te zetten en door het nemen van werende maatregelen aan hun tuin en woning.
De gemeente heeft in Bilthoven-West versneld ondergrondse containers geplaatst en haalt ter plaatse vaker (zwerf)afval op. Afvalbakken worden teruggeplaatst in de openbare ruimte en worden door de gemeente geleegd.
In Bilthoven-West is verscherpt toezicht op de naleving van de afvalregels en handhaving op het dumpen van illegaal afval en er is een voerverbod ingesteld.
Uitwerpselen van honden en katten kunnen een voedselbron zijn voor ratten. Er zitten voor ratten nog voldoende voedingsstoffen in. Het is belangrijk om de poep van uw huisdier op te ruimen, ook in een losloopgebied. De gemeente plaatst afvalbakken voor hondenpoep in het gebied.
De gemeente heeft het hoofdriool en de huisaansluitingen van een deel van Bilthoven-West geïnspecteerd. Een vervolgonderzoek naar de benodigde maatregelen is inmiddels bijna afgerond. Bij enkele woningen bleek de (riool)huisaansluiting niet goed te functioneren. De gebreken zijn direct hersteld. In de huisaansluitingen zijn tot nu toe geen sporen aangetroffen van de aanwezigheid van ratten. Na afronding van het vervolgonderzoek worden de bewoners van alle geïnspecteerde woningen in oktober 2018 per brief geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek.
Woningen en bijbehorende bergingen kunnen prettige schuil- en nestelgelegenheden voor ratten zijn. Het is dan ook zaak om te voorkomen dat ratten woningen en andere gebouwen kunnen binnendringen door het treffen van knaagdierwerende maatregelen. De gemeente informeert pandeigenaren over de noodzaak om werende maatregelen te treffen en organiseert voor hen over dit onderwerp eind september een werkatelier. Woonstichting SSW treft preventieve maatregelen aan haar eigen panden en informeert haar huurders actief over welke maatregelen ze kunnen nemen.
De gemeente heeft extra geld beschikbaar gesteld voor het bestrijden van ratten. De bestrijding en monitoring van ratten is geïntensiveerd. Er is een netwerk van lokaasdepots aangelegd, bij de ondergrondse afvalcontainers zijn extra vallen (traptiles) geplaatst en er is tijdelijk meer ingezet op bestrijding rondom de oude bovengrondse afvalcontainers.
Ook is ingezet op monitoring en bestrijding bij grootschalige sloop- en bouwwerkzaamheden in Bilthoven-West, zoals sloop en woningbouw aan de Melkweg, de bouw van het islamitisch centrum en de bouw van het zwembad.
Gevels zijn vrijgemaakt van groen en er zijn inspectiestroken in het groen vrijgemaakt. Ook zijn op veel plaatsen bramenstruiken gesnoeid. Zo kan de rattenbestrijder alle plaatsen beter bereiken. Niet al het groen is verwijderd om te voorkomen dat eventueel aanwezige ratten zich zouden gaan verspreiden.
Goed groenonderhoud voorkomt dat ratten schuilplaatsen en nestelgelegenheden vinden. Tuineigenaren kunnen daar met onderhoud ook een bijdrage aan leveren. De gemeente onderzoekt of er aanvullende maatregelen en tegen welke kosten nodig zijn aan groenonderhoud in de openbare ruimte. Hierover neemt het college later een besluit.
Achter de Kometenlaan ligt een wadi. Dat is een bufferings- en infiltratievoorziening, die soms gevuld is met hemelwater. In de wadi heeft monitoring plaatsgevonden op de aanwezigheid van ratten. Nadat is vastgesteld dat er geen ratten aanwezig waren is de wadi opgeschoond en teruggebracht naar de oorspronkelijke afmeting van de watergang.
De sterk verouderde speeltuin achter de flats op de Kometenlaan is verwijderd. Samen met bewoners gaat de gemeente kijken naar een veilig alternatief.
Onder een deel van de particuliere woningen in de wijk ligt een oud stelstel van blokverwarming. De woningen zijn hiermee aan elkaar verbonden en vormt daarmee een mogelijkheid voor ratten om zich tussen de woningen te verplaatsen. De gemeente draagt zorg voor het afdichten van de doorgangen van de oude blokverwarming. Gelijktijdig wordt met de bewoners gekeken naar het wegnemen van de overige risicofactoren. Op deze manier wordt overlast van ratten in woningen voorkomen.
Meer informatie vindt u op de pagina Bestrijding van ratten
]]>Nieuw dit jaar zijn de verkiezingen van het ‘Duurzaamste Huis van Nederland’. Huiseigenaren maken daarmee kans om het leukste, beste, meest innovatieve en duurzaamste huis te worden. Een deskundige jury beoordeelt de inzendingen. Tot en met 30 september kunnen huiseigenaren hun woning opgeven om kans te maken op deze prestigieuze titel. Meer informatie vindt u op www.duurzamehuizenroute.nl/verkiezingen
Meld uw huis aan op de website en doe mee!
Dit jaar verzorgde het harmonieorkest Kunst en Genoegen de muzikale omlijsting en de Taptoe. Na de herdenking zijn bloemen gelegd bij het monument. Na afloop was er traditiegetrouw koffie of thee met spekkoek en kwee lapis.
]]>De bouwinspecteurs, belast met het toezicht op de naleving van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en het bij of krachtens die wet bepaalde:
De Buitengewoon Opsporingsambtenaren, belast met het toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving als genoemd in Domeinlijst I. uit de Beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar, de Drank- en Horecawet, de Leegstandswet en diverse plaatselijke verordeningen:
Het besluit is in werking getreden op 2 augustus 2018 en kunt u gedurende zes weken na deze bekendmaking inzien op het gemeentehuis aan de Soestdijkseweg Zuid 173 te Bilthoven. Hiervoor kunt u een afspraak maken met de heer S.T. de Graaf van Gebiedsteam De Bilt, bereikbaar op telefoonnummer 030 - 228 96 17.
Op een paar plekken gaat de gemeente samen met omwonenden op zoek naar een nieuwe locatie vlakbij, omdat er toch kabels en leidingen in de grond blijken te liggen. Rond die locaties blijven de omwonenden nog even gebruikmaken van de oude, bovengrondse afvalcontainers. Zij worden hierover per brief geïnformeerd. Na de zomer worden deze inwoners uitgenodigd voor een inloopavond waar we de mogelijke nieuwe locaties met elkaar kunnen bespreken.
Verspreid in onze gemeente stonden al 70 ondergrondse verzamelcontainers. Hiervan worden er 20 geschikt gemaakt voor PMD en 7 voor papier. Na het plaatsen van de nieuwe en het aanpassen van bestaande verzamelcontainers staan er 92 ondergrondse restafvalcontainers, 60 ondergrondse PMD-containers en 7 ondergrondse papiercontainers (totaal 159). De ondergrondse containers voor restafval en PMD zijn te openen met de milieupas; elk huishouden/adres heeft deze een aantal weken thuisgestuurd gekregen. De ondergrondse containers voor papier kunnen zonder milieupas geopend worden.
Wilt u weten waar de ondergrondse afvalcontainers gepland zijn, kijk dan op de pagina Ondergrondse containers op deze website. Hier vindt u ook antwoorden op veelgestelde vragen.
De uitbreiding van het aantal ondergrondse verzamelcontainers is het sluitstuk van de invoering van de nieuwe afvalinzameling in 2018. Een belangrijk doel hiervan is om in het jaar 2020 de hoeveelheid restafval per persoon per jaar terug te brengen van 200 naar 100 kilo. De gemeente stimuleert dit verder met voorlichting over het thuis scheiden van afval.
]]>
Daarnaast zijn de landschapselementen belangrijk voor de biodiversiteit: ze verbinden natuurgebieden en vormen belangrijke leefgebieden voor zowel planten als dieren. In poelen vind je kikkers, padden en salamanders. Kleine bosjes en houtwallen vormen ideale leefomstandigheden voor zangvogels en geven luwte aan libellen en vlinders. In bloemrijke akkerranden broeden patrijzen en in natuurvriendelijke slootkanten wemelt het van opgroeiende visjes en vinden weidevogels voedsel en schuilplekken.
Verschillende partijen hebben onlangs samen het Platform Kleine Landschapselementen opgericht om het behoud van de typerende landschapselementen te behouden, te herstellen en opnieuw aan te leggen, zodat de landschappen hun eigen identiteit behouden. Het platform is op zoek naar grondeigenaren en agrariërs die landschapselementen willen behouden of herstellen en is begonnen met een proefgebied in de gemeenten De Bilt, Soest, Leusden en Stichtse Vecht. Hier krijgen deelnemers hulp en advies om de aanleg en het herstel van landschapselementen mogelijk te maken. Maar ook buiten deze gemeenten is subsidie voor aanleg en herstel van landschapselementen mogelijk.
Naast de verbetering van de biodiversiteit en landschappelijke kwaliteit zijn er nog andere voordelen mogelijk. Kleine landschapselementen zijn bijvoorbeeld belangrijke reservoirs voor natuurlijke vijanden van plaaginsecten. Dit is gunstig voor gewassen en dus ook voor agrariërs. Daarnaast maken landschapselementen een gebied aantrekkelijk om te wonen, te bewegen en te ontspannen.
Woont u in het landelijke buitengebied van de gemeente De Bilt en wilt een landschapselement aanleggen of herstellen, neemt u dan contact op met Hein Pasman van Landschap Erfgoed Utrecht, telefoon 030 – 22 19 711 of per e-mail [email protected].
De leden van Het Platform Kleine Landschapselementen zijn: gemeenten De Bilt, Leusden, Soest en Stichtse Vecht, Provincie Utrecht, agrarische collectieven Utrecht Oost en Rijn Vecht en Venen, Landschap Erfgoed Utrecht en Utrechts Particulier Grondbezit. Het proefgebied omvat de gemeenten De Bilt, Soest, Leusden en Stichtse Vecht, maar ook daarbuiten zijn mogelijkheden.
Rondkomen van een laag inkomen is voor veel mensen een lastige opgave. Zeker als er daarnaast sprake is van schulden. Dat heeft ook zijn weerslag op kinderen in een gezin. Het beperkt hen mogelijk in het deelnemen aan het maatschappelijke leven en in hun ontwikkeling. Met de oproep ‘Doe Mee(r) met een goed idee’ vraagt de gemeente om mee te denken over de aanpak van financiële problemen en schulden.
Wethouder Anne Brommersma: “Er zijn voor inwoners van de gemeente De Bilt al diverse mogelijkheden bij het op orde te brengen en houden van de eigen financiële situatie. Zo is er hulp bij het vinden van werk en het aanpakken van schulden. Ook bieden we samen met partners diverse kortings- en besparingsregelingen. Maar we denken dat er meer mogelijk is. Daarom doen we met deze prijsvraag een beroep op de denk- en organisatiekracht van ieder die hierin iets wil en kan betekenen.”
Het winnende idee ontvangt startkapitaal van de gemeente van maximaal € 40.000,- om het plan te realiseren, in relatie tot de kosten van de aanpak. Eventueel wordt dit over twee winnaars verdeeld. De prijsvraag komt voort uit ‘Doe Mee(r)’, de beleidsnotitie en uitvoeringsagenda met nieuwe plannen voor inwoners met een laag inkomen of schulden. Dit beleid kwam tot stand met inbreng uit het veld en advies van de lokale cliëntenraden.
Enthousiaste professionals, vrijwilligers en organisaties met een goed idee kunnen zich tot maandag 17 september 2018 inschrijven via 'Doe Mee(r) met een goed idee. Na de eerste selectie worden de beste inzendingen gekozen. Inzenders worden hier eind september over geïnformeerd. Medio oktober/november pitchen de beste inzenders hun goede ideeën voor een deskundige jury, die aansluitend de winnaars bekend maakt.
Meer informatie over deze prijsvraag vindt u op de pagina 'Doe Mee(r) met een goed idee'
]]>De ondernemers in het centrumgebied Bilthoven hebben bij de planontwikkeling van het Centrumplan Bilthoven kanttekeningen geplaatst bij de kwantiteit, de kwaliteit en de verdeling en bereikbaarheid van het parkeren in het centrum van Bilthoven. Een apart ingestelde werkgroep met vertegenwoordigers van de ondernemers, de gemeente, een onafhankelijk parkeerdeskundige en een deskundige vanuit InRetail als belangenbehartiger namens de ondernemers, heeft hiervoor een onderzoek uitgevoerd. Voor de resultaten van dit onderzoek was geen draagvlak bij veel ondernemers in het centrum.
Vervolgens heeft afgelopen maanden meerdere malen bestuurlijk overleg plaatsgevonden tussen de toenmalige portefeuillehouder van het project Centrumplan Bilthoven en het bestuur van de winkeliersvereniging Centrum Bilthoven. Daarbij is gezamenlijk tot een opdrachtformulering voor het opstellen van een parkeervisie voor het centrum Bilthoven gekomen. Het vorige college heeft besluitvorming daarover overgedragen aan het nieuwe college. De wethouders van dit nieuwe college zijn donderdag 28 juni door de gemeenteraad geïnstalleerd.
De nieuwe portefeuillehouder voor het project Centrumplan Bilthoven, wethouder André Landwehr, werkt zich nu in in dit project en de vraagstukken die er spelen. Daarom is de behandeling van het voorstel in het college enkele weken doorgeschoven. Hierdoor heeft de portefeuillehouder voldoende tijd om het voorstel voor de parkeervisie te beoordelen ter voorbereiding op behandeling in het college. Meer informatie over het opstellen van de parkeervisie volgt na besluitvorming in het college.