direct naar inhoud van 2.2 Oostelijke Randweg
Plan: Oostelijke Randweg 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R17B063A-0005

2.2 Oostelijke Randweg

2.2.1 Huidige situatie

Aan de zuidzijde van de gemeente Doetinchem ligt de A18. Twee invalswegen verzorgen de verbinding tussen deze snelweg en de kern van Doetinchem, namelijk de Europaweg (N316) en de Terborgseweg (N317). Vanuit het westen, noorden en oosten kan Doetinchem door vier provinciale wegen worden bereikt. Dit zijn de Liemersweg (N813), de Keppelseweg (N317), de Velswijkseweg (N316) en de Zelhemseweg (N315).

In het centrum van Doetinchem vormen de J.F. Kennedylaan en de Hofstraat de belangrijkste verbindende schakels tussen deze invalswegen. De oostkant van Doetinchem kan worden bereikt via de route aansluiting A18, Terborgseweg (N317), J.F. Kennedylaan, Varsseveldseweg en Zelhemseweg (N315).

afbeelding "i_NL.IMRO.0222.R17B063A-0005_0002.png"

Ontsluitingsstructuur

De route aansluiting A18, Terborgseweg (N317), J.F. Kennedylaan, Varsseveldseweg en Zelhemseweg (N315) is druk. Het verkeer dat van deze route gebruik maakt bestaat voor een fors deel uit verkeer met een herkomst en/of bestemming buiten Doetinchem (doorgaand verkeer2 en extern verkeer3 ) en voor een deel uit verkeer tussen de verschillende woonwijken en bedrijventerreinen (intern verkeer)4 . Het smalle profiel op de J.F. Kennedylaan en de spoorwegovergang op de Terborgseweg zorgt dagelijks voor doorstromingsproblemen op deze route. Er staan lange wachtrijen bij de kruispunten wat de bereikbaarheid van het station en van de oostkant van het centrum niet ten goede komt. Deze problemen zorgen voor klachten van bewoners met betrekking tot de leefbaarheid en de verkeersveiligheid op de Terborgseweg en de J.F. Kennedylaan.

2.2.2 Autonome ontwikkeling

Uit onderzoek blijkt dat zonder extra maatregelen de intensiteit op een aantal wegen in Doetinchem verder zal toenemen als gevolg van de autonome ontwikkelingen. Op een aantal wegen zelfs zodanig dat de functie van de weg in het geding komt, zoals op de Terborgseweg, de J.F. Kennedylaan en de Varsseveldseweg. Het betreft een toename van intern verkeer maar vooral ook van doorgaand verkeer op deze route. Deze toename zorgt ervoor dat de genoemde problemen met betrekking tot de leefbaarheid, de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid groter worden.

2.2.3 Het tracé van de Oostelijke Randweg

De Oostelijke Randweg is een gebiedsontsluitingsweg met een lengte van circa 2,5 km en een intensiteit van circa 18.700 motorvoertuigen per etmaal5 . Het gaat om de realisatie van een nieuwe weg. De weg heeft een profiel van één rijstrook per richting en in de tunnel onder het spoor twee rijstroken per richting. De weg is gelegen binnen de bebouwde kom. Enkele bebouwde kom borden worden verplaatst ten behoeve van de realisatie van de Oostelijke Randweg. De snelheid bedraagt 50 km/uur op het traject tussen Terborgseweg en Vijverlaan en 70 km/uur op het traject tussen Vijverlaan en Normandiëstraat.

De Oostelijke Randweg krijgt het volgende profiel:

  • berm van ca. 8 meter;
  • redresseerstrook;
  • kantstreep, onderbroken;
  • rijstrook van ca. 3,25 meter;
  • dubbel asstreep + ruimte daar tussen;
  • rijstrook van ca. 3,25 meter;
  • kantstreep, onderbroken;
  • redresseerstrook;
  • berm van ca. 8 meter.

Het tracé gaat direct na het kruispunt met de Terborgseweg naar beneden en komt nabij de Vijverlaan weer omhoog. Op dit gedeelte wordt een tunnelbak gerealiseerd om het spoor ongelijkvloers te kruisen. De Lijsterbeslaan / Frans Halsweg zal tussen de Iepenlaan en de Oostelijke randweg worden afgebogen naar de Terborgseweg. Ook worden op de Lijsterbeslaan snelheidsremmende maatregelen genomen. Tussen de afgebogen weg en de woningen aan de Iepenlaan komt een geluidswal of –scherm te liggen.
Aan de westzijde van de Oostelijke Randweg loopt de weg dood tegen de Oostelijke Randweg. Fietsers kunnen via een nieuw aan te leggen fietsverbinding vanaf de Frans Halsweg parallel aan de tunnelbak en het spoor de Oostelijke randweg kruisen. De nieuwe verbinding sluit aan de oostzijde aan op de Rembrandtweg. De route van de Rembrandtweg blijft bestaan en loopt als fietsroute tussen de Frans Halsweg west en de Spoorstraat met een brug over de Oostelijke randweg. De woningen aan de Vijverlaan en Rembrandtweg kunnen via de Rekhemseweg de Lijsterbeslaan bereiken. De eerder gedachte brug over de Oostelijke Randweg in de Vijverlaan is hierdoor niet nodig.

De bestaande Zelhemseweg wordt tussen de Normandiëstraat en de Varsseveldseweg opgeheven aangezien de functie van deze weg wordt overgenomen door de Oostelijke Randweg. De woning die nu direct aan de Zelhemseweg ligt, krijgt een nieuwe aansluiting op de Swammerdamlaan.

De bestaande aansluiting van de Turfweg op de Zelhemseweg wordt verlegd naar de aansluiting met de Normandiëstraat. Er ontstaat hier een volwaardig kruispunt. Dit is gedaan om het totale aantal aansluitingen op de Oostelijke Randweg te verminderen.

De J.F. Kennedylaan en een deel van de Terborgseweg worden heringericht.

2.2.4 Verkeer

De weg heeft vier gelijkvloerse kruispunten die worden geregeld met verkeerslichten. Er is gekozen voor verkeerslichten om de doorstroming voor het doorgaande verkeer te garanderen terwijl het tegelijkertijd voor het langzame verkeer (fietsers en voetgangers) mogelijk is om veilig over te steken en het gemotoriseerde verkeer uit de zijstraten kan op een veilige manier invoegen.

Het landbouwverkeer dat in de huidige situatie van de Zelhemseweg gebruik maakt, kan in de nieuwe situatie deels gebruik maken van de Oostelijke Randweg tussen de Normandiëstraat en Varsseveldseweg. Landbouwverkeer is toegestaan op dit noordelijke deel van de Oostelijke Randweg tot aan de Varsseveldseweg, om te voorkomen dat landbouwverkeer door de woonwijk moet. Voor het landbouwverkeer worden er geen extra voorzieningen in de vorm van passeerhavens gerealiseerd.

De Van Hogendorplaan biedt toegang aan de wijk Schöneveld. Deze zal in overleg met de betrokkenen zodanig wordt heringericht dat geen sluipverkeer ontstaat tussen de Oostelijke Randweg en de J.F. Kennedylaan.

Openbaar vervoer

Openbaar vervoer zal in de nieuwe situatie gebruik maken van de Oostelijke Randweg tussen de Normandiëstraat en Varsseveldseweg. Op dit gedeelte rijdt een bus over de Oostelijke Randweg. Ter hoogte van de aansluiting met de Normandiëstraat zijn aan beide kanten van het kruispunt bushaltes gelegen.

Fietsverkeer

Langs de gehele Oostelijke Randweg is een bestaand vrijliggend fietspad gelegen dat in twee richtingen bereden wordt. Dit is een bestaand fietspad dat gehandhaafd blijft. Ter hoogte van de Normandiëstraat kruist de Oostelijke Randweg dit fietspad. Door het realiseren van een geregeld kruispunt kunnen fietsers veilig oversteken.

Fietsverkeer tussen de wijken rond de Oostelijke Randweg blijft mogelijk door het handhaven van vijf verbindingen over de Oostelijke Randweg die worden voorzien van geregelde kruispunten of ongelijkvloerse aansluitingen.

Het gaat hierbij om:

  • Een geregelde oversteek of een fiets/voettunnel ter hoogte van de Terborgseweg/Ondernemingsweg;
  • Een apart fiets-/voetpad vanaf de Frans Halsweg langs de tunnelbak naar het spoor dat het tracé ongelijkvloers kruist. De Oostelijke Randweg ligt hier verdiept zodat het fiets-/voetpad op maaiveld kan blijven liggen. Het fiets-/voetpad loopt over de tunnel heen;
  • Een fiets-/voetbrug op de bestaande route van de Rembrandtweg. De Oostelijke Randweg ligt hier nog verdiept, waardoor het overkruisen van de weg met een fiets-/voetviaduct eenvoudig is. Deze brug is geschikt voor hulpdiensten maar zal niet opengesteld zijn voor overig gemotoriseerd verkeer;
  • Een geregelde oversteek ter hoogte van de Vossenstraat;
  • Een geregelde oversteek ter hoogte van de Varsseveldseweg;
  • Een geregelde oversteek ter hoogte van de Normandiëstraat/Turfweg;

Voetgangers

Alleen ter hoogte van het kruispunt Normandiëstraat met de Turfweg is in het profiel rekening gehouden met aparte voetpaden in verband met de bereikbaarheid van beide bushaltes. De kruising of tunnel bij de Terborgseweg/Ondernemingsweg en de brug in de Rembrandtweg zijn ook te gebruiken door voetgangers.

Parkeren

Het is niet mogelijk om langs de Oostelijke Randweg te parkeren. Er is geen rekening gehouden met aparte parkeerhavens.

Mogelijkheid tankstation met lpg vulpunt

Langs de Oostelijke Randweg bestaat in de toekomst middels een wijzigingsbevoegdheid de mogelijkheid voor de plaatsing van een tankstation met lpg vulpunt nabij de kruising met de Varsseveldseweg. Dit tankstation zal dan een in de kern gelegen tankstation vervangen. In verband met mogelijke veiligheidsrisico's is rekening gehouden met een contour van 45 meter rond het vulpunt zonder woonbebouwing en een maximum aantal van 55 personen per hectare binnen de 150 meter contour. Deze contour is gebaseerd op een maximaal vergunde doorzet per jaar. In Bijlage 2 Advies externe veiligheid (Regio Achterhoek, 16-10-09, kenmerk 2009u807) van dit bestemmingsplan is het advies op grond van externe veiligheid dat ten behoeve van dit bestemmingsplan is opgesteld bijgevoegd.

2.2.5 Overige functies

Naast de realisatie van de Oostelijke Randweg vindt ook natuurcompensatie en natuurontwikkeling plaats. Het gebied waar natuurcompensatie plaatsvindt is gelegen aan de oostzijde van de Oostelijke Randweg ter hoogte van de Slingebeek. Natuurontwikkeling vindt voornamelijk plaats ten westen van de Oostelijke Randweg, ten behoeve van een goede inpassing van het tracé in het landschap. Ook aan de oostzijde van de Oostelijke Randweg vindt natuurontwikkeling plaats. Deze natuurontwikkeling wordt meegenomen in het bestemmingsplan voor het buitengebied.

In het noordwestelijke deel van het plangebied zijn twee woningen gelegen, een vrijstaande woning aan de Varsseveldseweg en een dubbele woning aan de Zelhemseweg. Aan de Vijverlaan 1 is ook een woning gelegen, die opgenomen is in dit bestemmingsplan.

2.2.6 Milieueffectrapportage

Voor de aanleg van een Oostelijke Randweg is een milieueffectrapportage-procedure (mer-procedure) doorlopen en een Milieueffectrapport (MER) opgesteld. In dit rapport zijn de milieueffecten van diverse wegtracés inzichtelijk gemaakt. Hieruit blijkt dat de aanleg van een Oostelijke Randweg mogelijk is. Het MER heeft een belangrijke rol gespeeld bij de bestuurlijke besluitvorming over de tracékeuze van de randweg. Mede op basis van het MER is gekozen voor het tracé Terborgseweg – Normandiëstraat. De procedures van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en de procedure van de Wet Milieubeheer (Wmb) zijn in het traject van het voorontwerp bestemmingsplan gelijktijdig doorlopen, waarbij de momenten van inspraak en besluitvorming van de Wro door het bevoegd gezag zijn afgestemd op de noodzakelijke inspraakmomenten van de mer-procedure.

De onafhankelijke en deskundige Commissie m.e.r. heeft in december 2009 een positief toetsingsadvies afgegeven over het MER oostelijke randweg en de aanvulling daarop. De Commissie heeft geoordeeld dat alle essentiële informatie in het MER en de aanvulling daarop aanwezig is. In Bijlage 3 Oostelijke Randweg toetsingsadvies over het milieueffectrapport en de aanvulling daarop (commissie m.e.r., 09-12-2009, rapportnummer 2168-83) is het toetsingsadvies van de Commissie m.e.r. opgenomen. De gemeenteraad heeft op 4 februari 2010 het toetsingsadvies van de Commissie m.e.r. aanvaard. Daarmee is de mer-procedure formeel afgerond. Ook heeft de gemeenteraad de aanbeveling uit het toetsingsadvies van de Commissie m.e.r. overgenomen; bij de besluitvorming over het bestemmingsplan zal worden aangegeven hoe wordt omgegaan met de mogelijke effecten van de aanleg en het gebruik van de randweg op het ecohydrologisch systeem.

Het bestemmingsplantraject wordt voortgezet.