direct naar inhoud van 3.2 Stedenbouwkundigplan Heelweg 2006
Plan: Saronixterrein e.o. - 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R36B025A-0003

3.2 Stedenbouwkundigplan Heelweg 2006

3.2.1 Globale gebiedsindeling

Binnen het plan Heelweg zijn globaal gezien drie plandelen te onderscheiden. Er ontstaat de randzone met representatieve bebouwing met een kleine korrel langs de Keppelseweg en een grove korrel langs de Energieweg. Het tweede plandeel is het terrein tussen de Nemahoweg en de IJsselstraat, het zogenaamde Saronix-terrein. Hier ligt het accent op wonen gecombineerd met zorg. Het derde plandeel is het ontspannen wonen in het gebied binnen de ontsluitingslus.

De verlengde Torenallee wordt een belangrijke lijn die de zichtlijn op de kerktoren en de schoorsteen van het voormalig Philipscomplex combineert met de verbindingslijn tussen de bijzondere functies binnen het plangebied.

3.2.2 Bebouwingskarakteristiek

Ondanks de gewijzigde uitgangspunten is getracht in het stedenbouwkundig plan de in het Masterplan geschetste bebouwingskarakteristieken terug te laten keren.

Randbebouwing

Met de bouw van het Metzocollege is de eerste markante stap gezet naar wat de representatieve schil langs de Energieweg en de Keppelseweg moet worden. Langs de Energieweg komt ook de nieuwbouw van het Graafschapscollege. Ook hier kan aan een grootschalig, door zijn architectuur in het oog springend concept worden gedacht. Een hoogteaccent aan de zijde van het Zaagmolenpad is mogelijk. Dit accent dient als markering van de gezamenlijke entree voor zowel Plan Heelweg als de IJsseltuinen.

Aan de Keppelseweg komt de representatieve woon-werk functie te vervallen, in plaats daarvan komen woonvilla’s met kantoormogelijkheid, in particulier opdrachtgeverschap gebouwd.

Saronix-terrein

Op het Saronix-terrein is een stedelijker invulling gedacht. Een combinatie van grondgebonden stadswoningen, appartementen en een woonzorgcomplex in een groene setting, met het ketelhuis en de schoorsteen als accent. De bebouwing bestaat voornamelijk uit 3 lagen, deels met halfverdiepte parkeerkelder. De woningen en appartementen staan in een schil rondom een semi-openbare binnenruimte.

Bebouwing kerngebied

In het middengebied van Plan Heelweg ligt het ontspannen wonen in noordzuid lopende lijnen langs de Wadi’s en straten. Hier wordt een gemengde wijk gecreëerd waar verschillende woningtypes en -groottes elkaar afwisselen. Bebouwing is overwegend twee lagen met een kap.

De overgangszone tussen de grootschalige bebouwing langs de Energieweg en de kleinschalige compacte woningbouw wordt in het stedenbouwkundig plan gezien als een intensief bebouwde schil van appartementen aan de zijde van het Graafschapscollege en een complex beschermd wonen ter hoogte van het Metzocollege.

De opzet van het plan IJsseltuinen met wadi's en woon straten wordt in het plan Heelweg doorgezet, zij het dat de wadi's een onderdeel gaan vormen van de woon straten. Langs deze woon straten wordt aan een gevarieerd beeld gedacht in architectuur en woningtypen. De suggestie van een individueel karakter zal daar door de wijze van communicatie met de toekomstige bewoners in door kunnen klinken.

Het karakter van het open kerngebied sluit aan bij de huidige bebouwing langs de Torenallee en omgeving. Het is een villa-achtige structuur waarbij het particulier opdrachtgeverschap voorop staat. Binnen het gebied is er ruimte voor bebouwing voor een zorginstelling. Daarbij zal het uitgangspunt zijn dat het te sparen ketelhuis er een onderdeel van zal uitmaken.

3.2.3 Infrastructuur

Het gehele plangebied Heelweg zal als 30 KM zone worden ingericht. De Energieweg en de Keppelseweg zijn echter door het karakter van doorgaande verbindingsweg ongeschikt om rechtstreeks bebouwing op aan te sluiten. De wijk zal dan ook voornamelijk ontsloten worden via een ontsluitingslus vanaf het Zaagmolenpad. Uitzondering zijn de woon-werk kavels langs de Keppelseweg die via een parallelweg bereikbaar zijn en een aantal woningen die via de bestaande IJsselstraat worden ontsloten.

De lus zal door de hogere verkeersdruk van een iets ander karakter zijn dan de andere straten die meer het karakter van woonstraat zullen hebben.

De prominent aanwezige diagonale fietsverbinding in het Masterplan heeft als doorgaande fietsverbinding nauwelijks functie. De grote aantallen fietsers naar met name het Metzocollege komen vooral vanaf de Keppelseweg en de Energieweg. Het is echter wel van belang dat het woongebied transparant voor de fietser blijft. De verlengde Torenallee en een aantal extra verbindingen aan de randen van het plan zorgen daarvoor. In tegenstelling tot het autoverkeer dat maar aan één zijde de wijk in kan is de wijk voor langzaam verkeer van alle zijden ontsloten.

3.2.4 Openbare ruimte

De openbare ruimten in het plan Heelweg worden op een eenvoudige en overzichtelijke wijze ingericht. De Energieweg waarvan de oostelijke berm onderdeel uitmaakt van de ecologische verbindingszone en de Keppelseweg met markante boom beplanting geven het gebied direct al een parkachtig aanzien. Dit groene beeld wordt in het plan voortgezet door de ruime wadi's en de verschillende bestaande en nieuwe groene structuren.

De bestaande en nieuwe groenstructuur vormt samen een ecologische verbinding tussen de Kruisbergsche Bossen en de Oude IJssel waar de voor vleermuizen belangrijke bomenlaan langs de Heelweg is opgenomen.

Het regenwater van woningen en openbaar gebied zal worden geïnfiltreerd of via een oppervlaktesysteem naar de IJssel worden gebracht.

Over het algemeen wordt uitgegaan van parkeren op eigen terrein. In de openbare ruimte wordt daarom slechts een beperkte voorziening getroffen voor het bezoekersparkeren. Alleen bij de dichtere bebouwing is ook voor bewoners parkeerruimte langs de straat gepland.

De inrichting van het openbare gebied wordt gedacht in eenvoudig en duurzaam materiaal. Erfscheidingen zullen bij de realisatie van de woningen mee ontworpen worden en op de sfeer van de openbare ruimte worden afgestemd.