direct naar inhoud van 3.4 Verschillen tussen de stedenbouwkundige plannen
Plan: Saronixterrein e.o. - 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R36B025A-0003

3.4 Verschillen tussen de stedenbouwkundige plannen

Het plangebied Saronix 2011 betreft een uitwerking van het voormalig Philips of Saronix-terrein, dat valt binnen het stedenbouwkundig ontwerp Heelweg behorend bij bestemmingsplan Torenallee 2008.

Saronix 2011 hanteert in hoofdlijnen dezelfde uitgangspunten als plan Heelweg. Op onderdelen wijkt het plan af en er is één structurele wijziging opgenomen.

Overgenomen uitgangspunten uit plan Heelweg zijn:

  • het is een terrein voor wonen in rust (o.a. representatief wonen langs de Keppelseweg), met een groene dooradering van het landschap in de stad waar cultuurhistorische waarden zoveel mogelijk worden behouden;
  • de hoofdwegenstructuur;
  • de langzaam verkeersroute;
  • het behoud van cultureel erfgoed (ketelhuis en schoorsteen);
  • waardevolle bomen en groenstructuren;
  • begeleidende bebouwingsstructuren langs IJsselstraat, Nemahoweg, Heelweg en het Wilhelmina Drukkerpad;
  • vrijstaande, representatieve woningen langs de Keppelseweg, met een architectuur van traditioneel tot modern.

Afwijkingen ten aanzien van plan Heelweg zijn:

  • de langs de Keppelseweg in particulier opdrachtgeverschap te bouwen vrijstaande woon-/werkvilla's worden omgezet in vrijstaande woningen;
  • de rondom het ketelhuis voorziene (zorg-)appartementen stemmen programmatisch overeen met het eerdere plan, maar wijken in de concretisering stedenbouwkundig noodgedwongen af van de eerdere schetsen. Het ketelhuis en de ruimte rondom komen nu meer tot hun recht, het nu voorziene gebouw vormt een sterkere en duidelijke begeleiding van het Wilhelmina Drukkerpad;
  • de stedelijke invulling met deels stadswoningen en appartementen van het SARONIX-terrein, is vervangen door een invulling met grondgebonden woningen (twee-onder-één-kap, vrijstaand of rijtjes). Samen met het appartementencomplex leidt dit tot een goede begeleiding van de wegen en langzaam verkeersroutes. Het ruimtelijk beeld krijgt op sommige plekken wat andere - iets minder stedelijke - accenten;
  • het parkeren dat deels halfverdiept zou worden opgelost, vindt nu vooral op maaiveld plaats. Daarbij is de parkeer indeling in enkele gevallen gewijzigd.

Nieuw ten opzichte van stedenbouwkundig plan Heelweg is:

  • een supermarktencomplex met (starters-)appartementen en parkeren op de hoek Keppelseweg / IJsselstraat (in plaats van woningen). Hier is teruggegrepen op het oorspronkelijke Masterplan dat op deze beeldbepalende plek voorzag in een markant gebouw waarin een combinatie van wonen met voorzieningen.