direct naar inhoud van 4.2 Milieuaspecten
Plan: Wijnbergen - 2011 (nabij rioolgemaal)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R43B038A-0004

4.2 Milieuaspecten

4.2.1 Bodem

Bij een bestemmingsplan moet worden bepaald dat de bodem geschikt is voor de beoogde bestemming. Door Arcadis is voor het plangebied een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd (“Verkennend bodemonderzoek woongebied Wijnbergen te Doetinchem”, 16 januari 2006). Hierin wordt geconcludeerd dat voor het gehele plangebied, geldt dat de locatie “onverdacht is”.

De bodem in het plangebied is geschikt voor de beoogde bestemming.

4.2.2 Akoestiek

Akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai en industrielawaai is noodzakelijk om te bepalen of nieuwe woningen die binnen de invloedssfeer van de omliggende wegen en bedrijven vallen voldoen aan de normen van de Wet geluidhinder.

Wegverkeerslawaai

Wegverkeer kan overlast bij woningen of geluidsgevoelige functies veroorzaken. In de Wet geluidhinder zijn daarom geluidsnormen opgenomen.

Er is van rechtswege een zone gelegen langs iedere weg, met uitzondering van woonerven en 30 km gebieden. Voor alle woningen en geluidgevoelige bestemmingen die binnen de zone van die weg liggen, moet de geluidbelasting als gevolg van verkeerslawaai berekend worden.

Binnen dit bestemmingsplan zijn de voor Wonen aangewezen gronden bestemd voor bijgebouwen bij woningen, tuinen en erven, parkeren op eigen terrein en ontsluitingspaden, alsmede een geluidscherm/-wal ter plaatse van de aanduiding Groen. De voor bestemming Wonen aangewezen gronden zijn dus niet bestemd voor woningen (wonen). Aangezien er geen woning of andere geluidsgevoelige functie wordt toegestaan binnen het plangebied Gedeelte Europaweg is het berekenen van de geluidbelasting niet aan de orde.

Om de achtergelegen woningen (buiten de plangrens van dit bestemmingsplan) te beschermen tegen geluidhinder vanwege de weg wordt op gronden met de bestemming Groen een geluidscherm/-wal aangelegd. Daarnaast wordt ruimte gecreëerd voor waterberging.

Industrielawaai

Het plangebied Gedeelte Europaweg grenst aan de meubelboulevard en ligt in de nabijheid van bedrijventerrein Wijnbergen.

Aangezien er geen woning of andere geluidsgevoelige functie wordt toegestaan binnen het plangebied Gedeelte Europaweg is het berekenen van de geluidbelasting vanwege industrielawaai niet aan de orde.

Om de achtergelegen woningen (buiten de plangrens van dit bestemmingsplan) te beschermen tegen geluidhinder vanwege de meubelboulevard wordt op gronden met de aanduiding geluidsscherm een geluidsscherm of -wal aangelegd.

Conclusie

Geconcludeerd kan worden dat er in het bestemmingsplan geen woningen of geluidgevoelige bestemmingen zijn opgenomen. Er zijn daarom geen belemmeringen voor wat betreft het aspect akoestiek.

4.2.3 Lucht

In de 'Wet luchtkwaliteit' (hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer) zijn luchtkwaliteitseisen opgenomen om o.a. de verkeersgerelateerde emissies (o.a. fijnstof en stikstofdioxide) te reguleren.

Bij ieder (ruimtelijk) project moet toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit plaatsvinden, met andere woorden het moet duidelijk zijn welke gevolgen het project heeft voor de luchtkwaliteit. Uitgangspunt is dat de luchtkwaliteit niet verslechtert c.q. dat het project 'niet in betekenende mate' (NIBM) bijdraagt aan de luchtverontreiniging. Een project draagt NIBM bij aan de luchtkwaliteit als de luchtkwaliteit als gevolg van het project met ten hoogste 3% verslechterd.

Het Plan Wijnbergen is opgenomen in de gebiedsgerichte programma's van het Nationaal Samenwerkingprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Deze projecten worden niet meer beoordeeld op de afzonderlijke effecten op de luchtkwaliteit. Op 1 augustus 2009 is het NSL in werking getreden.

Voor 1 augustus 2009 is er al door DGMR Industrie, Verkeer en Milieu B.V. een onderzoek uitgevoerd naar de luchtkwaliteit van het plangebied (Luchtkwaliteitonderzoek ontwikkeling woongebied Wijnbergen te Doetinchem, 6 maart 2009). Uit dit onderzoek blijkt dat er geen grenswaarden door de planontwikkeling worden overschreden.

4.2.4 Externe veiligheid

Externe veiligheid betreft de beheersing van de risico's en richt zich op het gebruik, de opslag, de productie van gevaarlijke stoffen en het transport van gevaarlijke stoffen. De gevaarlijke stoffen kennen twee verschillende bronnen, stationaire bronnen zoals een chemische fabriek of een LPG vulpunt en mobiele bronnen zoals transport van gevaarlijke stoffen over wegen en door leidingen. Voor inrichtingen (bedrijven) is het 'Besluit externe veiligheid inrichtingen' van belang. In dit besluit wordt externe veiligheid omschreven als 'de kans om buiten een inrichting te overlijden als rechtstreeks gevolg van een ongewoon voorval binnen de inrichting waar een gevaarlijke stof bij betrokken is'.

Voor transport is de 'Wet vervoer gevaarlijke stoffen' van belang. Daarnaast zijn er een aantal besluiten en regelingen vastgesteld waarin het beleid verder uitgewerkt is.

Bij externe veiligheid wordt een onderscheidt gemaakt tussen een groepsrisico en een plaatsgebonden risico. Het groepsrisico legt een relatie tussen de kans op een ramp en het aantal mogelijke slachtoffers. Het plaatsgebonden risico biedt de burgers in hun woonomgeving een minimum beschermingsniveau tegen gevaarlijke stoffen.

Nabij de geplande woningbouw in het gebied Wijnbergen komen een rioolgemaal en een LPG-tankstation voor. Het rioolgemaal bevindt zich in het van goedkeuring onthouden gedeelte van het bestemmingsplan Wijnbergen Woningbouw. Het LPG-tankstation bevindt zich hierbuiten. Goedkeuring is echter onthouden aan het gedeelte van het plangebied dat binnen 80 meter van het lpg-vulpunt gelegen is.

Naar de risico's van het LPG-tankstation en het rioolgemaal voor de woningen in de directe omgeving is door Aveco de Bondt een onderzoek uitgevoerd (projectnummer 09.1326, oktober 2009). In paragraaf 4.2.5 worden beknopt de resultaten besproken.

4.2.5 Milieuzonering

Rioolgemaal

De uitgave "Bedrijven en milieuzonering" editie 2009 van de Vereniging Nederlandse Gemeenten geeft richtafstanden voor vier ruimtelijk relevante milieuaspecten, namelijk geur, stof, geluid en gevaar. De richtafstand geldt tussen enerzijds de grens van de bestemming die bedrijven (of andere milieubelastende functies) toelaat en anderzijds de uiterste situering van de gevel van een woning die volgens het bestemmingsplan mogelijk is.


In dit bestemmingsplan worden de gronden waaraan goedkeuring is onthouden bestemd tot Bedrijf - rioolgemaal, Groen, Tuin, Verkeer, Verkeer - Verblijf, Wonen en Leiding - Riool.

De uitgave van de VNG geeft een richtafstand van 30 meter voor een rioolgemaal. In dit bestemmingsplan worden de gronden waarop het rioolgemaal zich bevindt en de gronden binnen de 30 meter-zone bestemd tot Bedrijf - rioolgemaal, Groen, Verkeer, Verkeer - verblijf, en Leiding - Riool. Dit zijn allen géén geur-gevoelige bestemmingen.


Geconcludeerd kan worden dat er geen belemmeringen zijn voor wat betreft de zonering van het rioolgemaal.

Afbeelding: Uitsnede plankaart:rioolgemaal afbeelding "i_NL.IMRO.0222.R43B038A-0004_0003.jpg"

LPG-tankstation

Bij het tankstation aan de Europaweg vindt verkoop van LPG plaats. De doorzet aan LPG is in de milieuvergunning vastgelegd op maximaal 500 m3/jaar.

Op grond hiervan is de grootste veiligheidszone (het invloedsgebied) van het plaatsgebonden risico 45 meter rondom het LPG-vulpunt. Een deel van deze zone valt over het plangebied. Binnen deze zone mogen in ieder geval geen kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten geprojecteerd worden. Aangezien de zone een richtwaarde betreft, mag van deze norm afgeweken worden, maar hiervoor moeten gewichtige redenen aan ten grondslag liggen.

Als grens voor de berekening van het groepsrisico voor een LPG tankstation wordt een zone van 150 meter rond het vulpunt aangehouden. Binnen deze zone (het invloedsgebied) is het gewenst om het aantal personen onder de oriëntatiewaarde te houden. Dit kan worden gerealiseerd door het niet toestaan van (nieuwe) kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten (onder meer bedrijvigheid met veel werkzame personen), tenzij is aangetoond, dat het aantal personen in de groepsrisicozone de geldende oriëntatiewaarde niet overschrijdt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0222.R43B038A-0004_0004.jpg"

Bedrijfszonering

Het plangebied Gedeelte Europaweg ligt in de nabijheid van bedrijventerrein Wijnbergen'.

Het bedrijventerrein Wijnbergen kent een inwaartse zonering om milieuhinder op omliggende of geprojecteerde milieugevoelige functies te voorkomen. De inwaartse zonering is vanuit noordelijke richting opgezet in relatie tot het geprojecteerde woongebied Wijnbergen.

Binnen de zone zijn in het bestemmingsplan Wijnbergen – 2011 ('nabij rioolgemaal') geen woningen toegestaan. De voor Wonen aangewezen gronden zijn bestemd voor bijgebouwen bij woningen, tuinen en erven, parkeren op eigen terrein en ontsluitingspaden, alsmede voor een geluidscherm ter plaatse van de aanduiding (en dus niet voor wonen).

Geconcludeerd kan worden dat er in het bestemmingsplan geen milieugevoelige bestemmingen zijn opgenomen. Er zijn daarom geen belemmeringen voor wat betreft de zonering van het bedrijventerrein Wijnbergen.