direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Norman Belvealstraat 2009 - 1e herziening (Verbod dak- en thuislozenvoorziening)
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R50B224A-0003

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

In zijn vergadering van 4 april 2012 heeft de gemeenteraad van Doetinchem kennis genomen van de stand van zaken van de uitvoering van het Regionaal OGGz-beleidsplan en Regionaal Kompas bestrijding dakloosheid 2008-2012.

Onderdeel van de besluitvorming waren de mogelijkheden om vanuit de ruimtelijke ordening te sturen op de vestiging van beschermende woonvoorzieningen. Directe aanleiding voor deze ruimtelijke sturingsmogelijkheden, zijn de vragen en standpunten vanuit belanghebbenden die tijdens vergunningentrajecten naar voren zijn gekomen tijdens recente vestigingen van dergelijke voorzieningen.

De gemeenteraad heeft daarbij besloten om een parapluherziening op te stellen waarbij de gebruiksmogelijkheden voor alle geldende bestemmingen die een maatschappelijke functie kennen, ingeperkt worden voor wat betreft beschermde woonvoorzieningen met een 24 uurs begeleidwonenvoorziening voor dak- of thuislozen met een verslavingsproblematiek of justitieel verleden. Een dergelijke voorziening wordt uitgesloten. Via een zogenaamde binnenplanse afwijkingsmogelijkheid zijn burgemeester en wethouders echter bevoegd een dergelijke voorziening onder voorwaarden toe te staan.

Voorliggende herziening maakt onderdeel uit van de genoemde parapluherziening en is de juridisch planologische doorvertaling van het raadsbesluit van 4 april 2012.

1.2 Reikwijdte van het plan

Voorliggende herziening heeft alleen betrekking op het 'deelgebied' Norman Belvealstraat nrs. 7, 9 en 11 die de bestemming 'Wonen' hebben met functieaanduiding 'zorgwoning'. (zie plankaart).

Uitwerking reikwijdte raadsbesluit in verschillende plannen.

Eerder genoemd raadsbesluit 'Verbod dak- en thuislozenvoorziening' heeft, op enkele uitzonderingen na, betrekking op alle bestemmingsplannen binnen gemeente Doetinchem die een bestemming kennen die een maatschappelijke voorziening mogelijk maakt. Het raadsbesluit is in verschillende plannen uitgewerkt omdat sinds de invoering van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (hierna: Wro) er andere eisen worden gesteld aan de opmaak van bestemmingsplannen (onder andere digitalisering). Ontwerpbestemmingsplannen die vóór 01 januari 2010 ter inzage hebben gelegen vallen onder het regime van de 'oude' WRO. Ontwerpbestemmingsplannen die ná 01 januari 2010 ter inzage hebben gelegen, of nog worden gelegd, vallen onder het regime van de 'nieuwe' Wro. Plannen die vallen onder het regime van de 'nieuwe Wro' moeten digitaal beschikbaar worden gesteld. Plannen die vallen onder het regime van de 'oude WRO' hoeven niet digitaal beschikbaar te worden gesteld.

De digitaliseringseisen hebben ertoe geleid dat voor voorliggende parapluherziening is gewerkt met een 4-tal verschillende planboekjes. Enerzijds omdat het niet mogelijk is in het kader van de parapluherziening oude bestemming te laten voldoen aan de nieuwe eisen. Een aanpassing zou betekenen dat meer rechten wijzigen dan dat de parapluherziening beoogt. Anderzijds omdat binnen de bestemmingsregels die voldoen aan de digitale eisen vaak maatwerkoplossingen zijn toegepast. Bestemmingen/kavels opnemen in één versie voor plannen die na 1 januari 2010 ter inzage hebben gelegen zou betekenen dat de maatwerkoplossingen 'veralgeminseren'. Dit zou betekenen dat meer rechten wijzigen dan dat de parapluherziening beoogt.

De inhoud kan iets afwijken omdat de basis van de oorspronkelijke plannen anders is. Echter, in alle planboekjes is op eenzelfde wijze uitvoering gegeven aan het raadsbesluit om het directe recht om '24 uurs begeleidwonenvoorziening voor dak- of thuislozen met een verslavingsproblematiek of justitieel verleden' mogelijk te maken, uit te sluiten.

Bovenstaande heeft zich vertaald in 4 plannen:

  naam parapluherziening   afbakening   kenmerk  
1   Parapluherziening Verbod dak- en thuislozenvoorziening - 2013   relevante bestemmingen die liggen in bestemmingsplannen die voor 1 januari 2010 ter inzage hebben gelegen   R70B012A  
2   Verheulsweide - Vredesteinterrein 2010 - 1e herziening (Verbod dak- en thuislozenvoorziening)   relevante bestemmingen die liggen in bestemmingsplan Verheulsweide-Vredesteinterrein 2010   R04B105A  
3   Norman Belvealstraat 2009 - 1e herziening (Verbod dak- en thuislozenvoorziening)   relevante bestemmingen die liggen in bestemmingsplan Wehl Norman Belvealstraat 2009   R50B224A  
4   Saronixterrein e.o. 2012 - 1e herziening (Verbod dak- en thuislozenvoorziening)   relevante bestemmingen die liggen in bestemmingsplan Saronix e.o. 2012   R36B026A  

Uitzonderingsgevallen:

De volgende percelen vallen buiten de reikwijdte van de parapluherziening omdat hier al een 24 uurs begeleidwonenvoorziening voor dak- of thuislozen met een verslavingsproblematiek of justitieel verleden gevestigd is of gepland is:

  • Keppelseweg 29 Wehl (bestemmingsplan Keppelseweg 29 Wehl - 2011). Op het perceel is al een "Maatschappelijke voorziening voor een 24 uurs begeleidwonenvoorziening voor dak- of thuislozen met een verslavingsproblematiek of justitieel verleden" gevestigd. Het aantal plekken is gemaximaliseerd op 24.
  • Julianaplein 12 Terborgseweg 63 in Doetinchem (onderdeel bestemmingsplan De Pas 2010). Op het perceel is een "Maatschappelijke voorziening voor een 24 uurs begeleidwonenvoorziening voor dak- of thuislozen met een verslavingsproblematiek of justitieel verleden" gepland.

Beide voorzieningen waren beoogd en benoemd in de beleidsplannen 'regionaal beleidsplan OGGz' en het 'regionaal kompas bestrijding daklozen'.

Hoofdstuk 2 Beleidskader

2.1 Algemeen

Voorliggende herziening betreft de uitwerking van het raadsbesluit d.d. 4 april 2012 inzake het planologisch verbod voor en dak- en thuislozenvoorziening.

Hoofdstuk 3 Haalbaarheid

3.1 Algemeen

Haalbaarheidsonderzoeken zijn voor de voorliggende herziening niet nodig.

Hoofdstuk 4 Economische uitvoerbaarheid

De juridisch planologische doorvertaling van het raadsbesluit van 4 april 2012 zoals verwoord in "hoofdstuk 1.1: aanleiding en doel" middels onderhavige parapluherziening heeft, blijkens de planschade risiconotitie, niet of nauwelijks financiële consequenties.

In de planschaderisiconotitie wordt vervolgens de suggestie gedaan om bekendheid te geven aan het voornemen om het verbod op te nemen en partijen de mogelijkheid te bieden concrete plannen in te dienen. Als na een half jaar na bekendmaking niet is gereageerd, is er sprake van 'toerekenbare risicoaanvaarding. Een eventuele aanvraag om planschadevergoeding wordt dan in de toekomst hoogstwaarschijnlijk op die grond afgewezen.

De planschaderisiconotitie is als bijlage opgenomen.

De uitvoerbaarheid van deze planherziening staat niet ter discussie.

Hoofdstuk 5 Procedure

In dit hoofdstuk zijn de resultaten van de procedure en overleggen weergegeven. De resultaten van de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan worden niet toegevoegd aan dit hoofdstuk. Dit maakt onderdeel uit van het raadsvoorstel en -besluit omtrent de vaststelling.

5.1 Algemeen

Dit bestemmingsplan doorloopt de procedure als bedoeld in afdeling 3.2 van de Wet ruimtelijke ordening. Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing.

5.2 Overleg

Omdat sprake is van lokaal beleid en geen provinciaal- en/of rijksbelang in het geding is, is afgezien van vooroverleg met bewuste partijen, zoals bedoeld in artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening. Ook is er, gezien de inhoud van het bestemmingsplan, geen vooroverleg geweest met het Waterschap Rijn en IJssel (geen belangen in het geding).

5.3 Inspraak

Het voorontwerpbestemmingsplan heeft van 10 oktober 2013 tot en met 20 november 2013 ter inzage gelegen. Tijdens de terinzage legging zijn geen reacties ingediend.

Daarnaast is op 11 november 2013 een informatiebijeenkomst gehouden voor onder andere direct belanghebbenden. Tijdens de bijeenkomst zijn verder geen reacties ingebracht cq. hebben niet tot een inspraakreactie geleid.