direct naar inhoud van 4.2 Omgevingsaspecten
vastgesteld
NL.IMRO.0222.R03KE006A-0002

4.2 Omgevingsaspecten

Voorafgaand aan de keuze voor de inzet van de beheersverordening heeft een scan plaatsgevonden van relevante omgevingsaspecten in het verordeninggebied. Dit onderzoek was beperkt van aard, omdat de beheersverordening gericht is op instandhouding van de bestaande situatie.

4.2.1 Cultuurhistorie

De cultuurhistorie is in Doetinchem vastgelegd in de structuurvisie "Doetinchem, cultuurhistorierijk!" (vastgesteld 3 november 2008) en de Erfgoedverordening gemeente Doetinchem 2011 (vastgesteld 8 december 2011). In het verordeninggebied zijn diverse panden aanwezig die geïnventariseerd zijn als cultuurhistorisch waardevol (rapport "Cultuurhistorische verkenning woonwijken Doetinchem (1940 - 1965)", maart 2010). Het bestaande gebruik kan gewoon voortgezet worden. Een specifieke regeling voor deze bebouwing is niet nodig.

De archeologische verwachtingswaarden zijn in de gemeente vastgelegd in de archeologische beleidskaart. Deze verwachtingen zijn in de verordening vertaald naar een beschermende regeling via afzonderlijke besluitsubvlakken. De regels zijn gebaseerd op de nieuwe verdeling van de beschermingsniveaus, zoals aangegeven in de nota "Archeologie met beleid. Afwegingskader voor archeologiebeleid in de Regio Achterhoek" (vastgesteld door de raad op 25 april 2013).

4.2.2 Ecologische hoofdstructuur

In het verordeninggebied is in het deel De Hoop / Sportpark Zuid de Oude IJssel gelegen. De Oude IJssel met haar oevers behoort tot de ecologische verbindingszone, onderdeel van de landelijke ecologische hoofdstructuur. De ecologische verbindingszone is in de verordening vertaald naar een regeling via een afzonderlijk besluitsubvlak ('ehs - ecologische verbindingszone') met bijbehorende specifieke regels.

Ook is het deel Vijverberg/Rekhemseweg een stuk van de ecologische hoofdstructur - natuur gelegen. Dit gebied is in de verordening ook vertaald naar en regeling via een afzonderlijk besluitsubvlak ('ehs - natuur') met bijbehorende specifieke regels.

4.2.3 Beschermingszone natte landnatuur

In het Waterplan 2010-2015 van de provincie zijn beschermingszones natte landnatuur vastgelegd. In het deel Vijverberg/Rekhemseweg is een deel van een van deze zones gelegen. Deze is met een eigen besluitsubvlak ('waarde - natuur') vastgelegd en van een regeling voorzien in de verordening.

4.2.4 Externe veiligheid

Externe veiligheid betreft de beheersing van de risico's en richt zich op het gebruik, de opslag, de productie van gevaarlijke stoffen en het transport van gevaarlijke stoffen. De gevaarlijke stoffen kennen twee verschillende bronnen, stationaire bronnen zoals een chemische fabriek of een LPG vulpunt en mobiele bronnen zoals transport van gevaarlijke stoffen over wegen en door leidingen. De aspecten van externe veiligheid zijn in beeld gebracht en gebundeld in het rapport van de Omgevingsdienst Achterhoek "EV Advies" d.d. 22 april 2013. Dit is bijlage 2 van de toelichting.

Als gevolg van de regels voor externe veiligheid zijn de volgende zones in de verordening opgenomen:

  • besluitsubvlak 'leiding gas': deze is opgenomen voor de hogedruk aardasleiding, globaal gelegen langs de Liemersweg en Europaweg. De oriëntatiewaarde van het groepsrisico wordt hier niet overschreden. In de verordening is een bouwregeling en een omgevingsvergunningstelsel voor werken en werkzaamheden opgenomen, ter bescherming van de leiding. Hiervoor is het besluitsubvlak opgenomen.
  • besluitsubvlak 'leiding hoogspanning': deze is opgenmen voor de bovengrondse hoogspanningsverbinding in Sportpark Zuid. Aan weerszijde van de leiding geldt een afstand van 22,5 m die vrijgehouden moet worden van bebouwing. Hiervoor is het besluitsubvlak opgenomen.
  • besluitsubvlak 'veiligheidszone - lpg': deze is opgenomen voor de lpg tankstations die in het verordeninggebied liggen. Het gaat om het lpg station aan de Europaweg 10 (Esso Lukassen) en de Wijnbergseweg 43 (Wenting). Voor beide tankstations geldt dat binnen de contour van deze tankstations de personendichtheid onder de oriëntatiewaarde van het groepsrisico blijft. In de verordening is met het besluitsubvlak vastgelegd dat in dit gebied geen kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten zijn toegestaan.

Het aspect externe veiligheid vormt zodoende geen belemmering voor de uitvoering van deze verordening.

4.2.5 Rioolpersleiding

In het verordeninggebied is een rioolpersleiding aanwezig. De rioolpersleiding is in de verordening vertaald naar een regeling via een afzonderlijk besluitsubvlak 'leiding riool' en bijbehorende regeling. Het bestaande gebruik kan gewoon voortgezet worden.

4.2.6 Andere omgevingsaspecten

Er is geen onderzoek verricht naar de bodemkwaliteit en de aanwezige flora en fauna. Deze aspecten zijn alleen relevant als er nieuwe ontwikkelingen in het plangebied mogelijk zijn. De beheersverordening biedt hier geen ruimte voor. In het geval van sloop- of bouwwerkzaamheden, moet voor de bodemkwaliteit en de beschermde soorten uit de Flora- en faunawet in het kader van de omgevingsvergunning alsnog het benodigde onderzoek worden verricht. Ook bij afgraven of afvoeren van grond, moet aan de regels uit het Besluit bodemkwaliteit en de Wet bodembescherming worden voldaan.

Er worden in het gebied geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen toegestaan. Ook is uitgesloten dat bij veranderingen in het openbaar toegankelijk gebied herinrichting van wegen plaats kan vinden die in de zin van de Wet geluidhinder aan te merken zijn als reconstructie.

De bescherming van geluidgevoelige objecten in verband met het industrielawaai van Hamburgerbroek is geregeld in een afzonderlijk besluitsubvlak.

De waterkering van de Oude IJssel is geregeld in een afzonderlijk besluitsubvlak, zodat de het behoud en de bescherming van de waterkering vastligt.

Straalpaden en luchtkwaliteit spelen geen rol in het verordeninggebied.

De conclusie is dat geen van de genoemde omgevingsaspecten in het gebied aanleiding geeft tot het treffen van maatregelen. De bestaande situatie wordt gehandhaafd en er wordt voldaan aan de geldende wet- en regelgeving.