direct naar inhoud van 4.3 Verkeerslawaai
Plan: Brandweerkazerne - 2012
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R12B014A-0005

4.3 Verkeerslawaai

4.3.1 Algemeen

Zoals aangegeven ziet het bestemmingsplan niet toe op het planologisch mogelijk maken van de al uitgevoerde aanpassing van de rotonde Europaweg - Varkensweide naar een kruispunt. Het bestemmingsplan maakt slechts de bereikbaarheid van de brandweerkazerne en Sportpark Zuid wel mogelijk rechtstreeks vanaf de Europaweg ter hoogte van de kruising.

4.3.2 Wegverkeerslawaai

Wegverkeer kan overlast veroorzaken bij woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen. In de Wet geluidhinder is een zone vastgelegd langs iedere weg, met uitzondering van woonerven en 30 km gebieden. Binnen deze zone van een weg is het in situaties waar een weg wordt aangelegd of gewijzigd, verplicht de mate van geluidbelasting op de gevels van woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen te onderzoeken.

Reconstructie

Doel van een akoestisch onderzoek kan zijn om vast te leggen of door een wijziging op of aan een aanwezige weg er sprake is van 'reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder'.

Er is sprake van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder als de geluidbelasting met afgerond 2 dB of meer toeneemt. De toename wordt bepaald als het verschil tussen de geluidbelasting in het jaar voorafgaand aan de reconstructie en 10 jaar na ingebruikname. Als er sprake is van reconstructie moeten er maatregelen worden getroffen om het geluidsniveau op de gevels van woningen terug te dringen (stiller wegdektype, een scherm of wal) dan wel het geluidsniveau in de woning te verminderen (gevelisolatie).

Geluidsnormen

Voor wegverkeerslawaai geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB (Lden). Bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is het mogelijk om via een ontheffing een hogere waarde voor geluid vast te stellen.

In het geval van de aanleg van een nieuwe weg geldt voor bestaande woningen in binnenstedelijk gebied een ten hoogst toelaatbare geluidbelasting van 63 dB.

Als er voor woning een hogere waarde voor geluid vastgesteld wordt, moet de wegbeheerder (in dit geval de gemeente Doetinchem) nagaan of er voldaan wordt aan de geluidniveaus binnen in de woningen. De maximaal toelaatbare binnenwaarde bedraagt 33 dB. Als er niet aan deze binnenwaarde voldaan kan worden, kunnen gevel-isolerende maatregelen toegepast worden. Dit gebeurt op initiatief en op kosten van de wegbeheerder.

Akoestisch onderzoek

Ten behoeve van de realisatie van de brandweerkazerne is er ter hoogte van het kruispunt met de Europaweg een nieuwe (ontsluitings)weg gedacht. Vanwege deze nieuwe weg zijn er aanpassingen nodig aan het wegprofiel van de Europaweg nabij het kruispunt.

De consequenties van deze aanpassing voor de geluidbelasting op bestaande geluidsgevoelige objecten binnen het plangebied en in de directe omgeving hiervan is middels een akoestisch onderzoek in beeld gebracht. (“Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai kruispunt Europaweg / Varkensweide Doetinchem”, kenmerk 15265 versie 1.0, d.d. 08 oktober 2010, Ecopart). Het onderzoek is als bijlage 3 bij het bestemmingsplan gevoegd.

Resultaten akoestisch onderzoek

Uit het onderzoek is gebleken, dat er als gevolg van de nieuwe (ontsluitings)weg ter plaatse van omliggende woningen de geluidbelasting op de gevel de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai niet overschrijdt.

Uit het akoestische onderzoek blijkt, dat er vanwege de al uitgevoerde wijziging van de rotonde aan de Europaweg naar een kruispunt geen sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.

Hogere waarde geluid

Aangezien er vanwege zowel de nieuwe (ontsluitings)weg als de aanpassing aan de Europaweg geen sprake is van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder is een procedure voor de vaststelling van een hogere grenswaarde als gevolg van wegverkeerslawaai niet noodzakelijk.

Verkeersaantrekkende werking

Wegverkeer kan overlast veroorzaken bij woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen. De ontwikkeling van een brandweerkazerne aansluitend op de Europaweg heeft verkeersbewegingen tot gevolg (verkeersaantrekkende werking). De ontsluiting van Sportpark Zuid - ingang 1 zal niet meer via de Stokhorstweg zijn, maar via de nieuwe (ontsluitings)weg. De vraag is of de verkeersbewegingen effecten hebben op het geheel van verkeersbewegingen in de omgeving van de locatie en daarmee akoestisch gezien relevant is.

Verkeersgeneratie

De brandweerkazerne kent een aantal momenten die verkeersbewegingen genereren. Het gaat om het komen en vertrekken van de dag- en nachtploeg en de uitruk bij een alarm. Verder vinden er vrachtwagenbewegingen plaats vanwege leveranciers en brandweerwagens (buiten de uitruk, dus voor onderhoud of oefening). Daarnaast heeft de brandweerkazerne een kantoorfunctie waar burgers en andere bezoekers worden ontvangen.

Dit leidt tot een verkeersgeneratie van ongeveer 52 motorvoertuigbewegingen per dag door het komen en vertrekken van de ploegendiensten, 60 motorvoertuigbewegingen per dag vanwege leveranciers, bezoekers et cetera en 20 motorvoertuigbewegingen per uitruk. Per jaar kent het korps ongeveer 500 tot 600 uitrukken, wat neer komt op ca. 1 tot 2 uitrukken per dag. De brandweerkazerne genereert dan (52+60+40=) 152 motorvoertuigbewegingen binnen een etmaal.

Voor de verkeersgeneratie vanwege de ontsluiting van Sportpark Zuid is een aanname gedaan op basis van het aantal parkeerplaatsen en de bezettingsgraad hiervan. Uitgegaan is van 200 motorvoertuigen binnen een etmaal.

Toekomstige verkeersintensiteiten

De kazerne en (een deel van) Sportpark Zuid wordt ontsloten op de Europaweg, een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Verkeersbewegingen van en naar de locatie zullen zich verdelen over de Europaweg in twee richtingen.

De prognose van de etmaalintensiteit op de Europaweg is in het jaar 2020 25.000 motorvoertuigen per etmaal. De voertuigbewegingen behorend bij de brandweerkazerne en Sportpark Zuid bedragen ca. 1,4 % van de al aanwezige intensiteit op de Europaweg. De invloed van de realisatie van de brandweerkazerne en de ontsluiting van Sportpark Zuid op de verkeersintensiteit op de Europaweg is dus zeer beperkt.

Het verkeer van en naar de brandweerkazerne en Sportpark Zuid zal geen significante toename van het verkeer op de Europaweg te weeg brengen. Het akoestisch in beeld brengen van het aandeel wegverkeerslawaai van de brandweerkazerne en Sportpark Zuid op de omgeving is niet aan de orde.

Verder passen de te verwachten intensiteiten bij de inrichting en functie van de Europaweg.

4.3.3 Railverkeerslawaai

Voor railverkeerslawaai geldt een voorkeursgrenswaarde van 55 dB. Er is van rechtswege (Wet geluidhinder) een zone gelegen langs iedere spoorlijn (die zone bedraagt binnen de gemeentegrens Doetinchem 100 meter). Betreffende locatie is buiten deze gelegen en bovendien wordt een brandweerlocatie niet gerekend tot een geluidsgevoelige functie. Het aspect railverkeerslawaai vormt zodoende geen belemmering voor de uitvoering van dit bestemmingsplan.