direct naar inhoud van 2.2 Ontwikkelingen
Plan: Haareweg Kruisbergseweg - 2010
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R22B033A-0003

2.2 Ontwikkelingen

Algemeen

De nieuwe inrichting voor de Haareweg en de Kruisbergseweg is gericht op het verbeteren van de veiligheid voor de fietser en voetganger op beide wegen. Het definitief ontwerp voor de herinrichting is als bijlage bij het bestemmingsplan gevoegd. Onderstaand wordt per wegdeel een nadere toelichting gegeven.

Beide wegen zijn gecategoriseerd als “gebiedsontsluitingsweg min”. Dit vertaalt zich naar een profiel van beide wegen dat bestaat uit twee rijbanen in asfalt van 2,75 meter breed, gescheiden door een overrijdbare klinkerstrook van 0,50 meter breed.

afbeelding "i_NL.IMRO.0222.R22B033A-0003_0001.jpg"

Afbeelding dwarsprofiel

Fietsers en voetgangers

Door het effectief scheiden van verkeersstromen wordt de veiligheid voor de fietser verhoogd. Dit wordt gerealiseerd door het aanbrengen van verhoogde vrijliggende fietspaden.

De fietsstrook wordt gescheiden van de rijbaan door een trottoirband en een groenstrook van een halve meter breed waar ook de verkeersborden en de lichtmasten in geplaatst worden. In deze strook wordt een lage haag tussen fietspad en rijbaan gezet.

Niet overal is het mogelijk een haag toe te passen: waar ook parkeren langs de rijbaan ligt, moet er uitstapmogelijkheid zijn en er dienen voldoende de oversteekmogelijkheden te zijn (voetgangers/uitritten). De strook zal dan verhard worden met een grijze betonsteen en waar nodig opgesloten worden door een overrijdbare band.

Door de aanleg van verhoogde vrijliggende fietspaden wordt de breedte van de rijbaan op het oog aanzienlijk verminderd. De oversteek lengte voor voetgangers en fietsers (vanaf het fietspad) wordt zo verminderd.

Voorrang

Om de voorrang te regelen worden alle zijwegen op de Haareweg en Kruisbergseweg aangesloten door middel van inritconstructies. Deze aansluitingen zorgen voor een duidelijk onderscheid tussen de doorgaande wegen en de aansluitende wegen. De aansluitende wegen zijn 30 km zones; de inritconstructie benaderd de overgang naar deze gebieden. De fietspaden lopen door over de inritten, waardoor de fietser ook beter zichtbaar is.

30 km gebieden

De 30 km gebieden op de Haareweg en Kruisbergseweg worden duidelijk afwijkend ingericht ten opzichte van het noordelijk en zuidelijk deel van de wegen. De rijbanen worden in deze gebieden uit elkaar getrokken door een brede middenberm. De rijbanen worden in asfalt uitgevoerd om de geluidsoverlast te beperken, zoals dat nu op de Kruisbergseweg ook het geval is.

Vanwege de grote intensiteiten is er voor gekozen om geen langzaam- en snelverkeer te mengen en de doorgaande wegen in de voorrang te houden. Binnen deze gebieden worden vrijliggende fietspaden aangelegd en wordt de voorrang geregeld met inritconstructies zoals dat ook buiten deze gebieden vormgegeven is.

De overgang naar de zone wordt extra benadrukt door een plateau, in een afwijkende kleur, aan beide kanten van de gebieden. Dit plateau bestaat een groot vlak dat aansluit op de hoogte van de fietspaden. De rijbanen worden voorzien van taludstrepen om het plateau te benadrukken.

Haareweg

Wegprofiel

Het brede profiel van de Haareweg maakt het mogelijk om middengeleiders aan te brengen om oversteken (voor voetgangers en fietsers) in twee keer mogelijk te maken. Bij alle aansluitende wegen worden middengeleiders van 2 meter breed aangebracht in de Haareweg. De huidige plateaus komen te vervallen.

In het noordelijk deel van de Haareweg zitten de aansluitingen zeer dicht op elkaar waardoor er veel verbredingen achter elkaar ontstaan. Om slingeren te voorkomen is een middengeleider voor het hele noordelijk deel ontworpen van ca 2 meter breed.

Vanwege het grotere ruimtebeslag van het nieuwe wegprofiel, komen de voetpaden in de bocht van Grevengoedlaan – Schermhorst te vervallen. De hier aanwezige bushaltes zijn niet meer in gebruik. De opening tussen de geluidschermen zal dichtgezet worden.

Ook tussen de Grevengoedlaan en de Kruisbergsezijweg komt het voetpad (aan die kant) te vervallen om ruimte te maken voor het nieuwe profiel. Voetgangers kunnen hier via de Lebuinusstraat en de Grevengoedlaan lopen.

De geluidschermen zelf behouden de groene uitstraling die ze nu ook hebben. De bermen worden met groen ingevuld.

30 km gebied

Het 30 km gebied kent een brede middengeleider aan het begin en einde van de zone om oversteken in twee keer mogelijk te maken. Ter hoogte van de woningen en winkels komen de rijbanen bij elkaar om de bereikbaarheid van de winkels te vergroten. In de bermen is ruimte om groen aan te planten.

Ter hoogte van de Surinamestraat en Leerinkstraat wordt een oversteek aangebracht.

Parkeren

Tussen de Antillenstraat en de Duval Slothouwerstraat en de Leerinkstraat en de Insulindestraat komt een gedeelte van de parkeervakken te vervallen om ruimte te maken voor het nieuwe profiel. De omwonenden hebben hier de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren.

Nieuwe inrichting park Ruimzicht

De toekomstige aansluiting van het park op de Haareweg komt tegenover de Insulindestraat. Langs de Haareweg worden, als het park opnieuw ingericht wordt, rond de ingang ca. 15 parkeerplaatsen gerealiseerd aan de kant van Ruimzicht.

Het voetpad aan de kant van Ruimzicht komt te vervallen. In het nieuwe park worden voetpaden aangelegd.

Kruisbergseweg

Fietspaden

Vanwege de beperkte ruimte tussen de Berglaan en de Haareweg worden de (doorgaande) fietsers via de Berglaan geleid (twee richtingen). De bewoners kunnen gebruik maken van het trottoir of de rijbaan. Het autoverkeer wordt op de fietsers attent gemaakt met borden “fietser op de rijbaan”.

Omdat het fietspad vanuit de Berglaan aan de westkant van de Kruisbergseweg ligt, wordt dit eenzijdige fietspad in twee richtingen doorgetrokken naar het 30 km gebied (J. G. Heuthorststraat – Leerinkstraat). Aan de oostkant van dit wegvak is ruimte om over de gehele lengte een groenstrook aan te brengen waar ook bomen geplaatst worden.

De overgang naar het fietspad aan beide kanten bevindt zicht binnen het 30 km gebied, omdat hier het snelheidsverschil het kleinst is. Vanwege het vele kruisende verkeer naar de uitrit van het ziekenhuis is het niet wenselijk om hier nog het fietspad in twee richtingen door te trekken. Ook het doortrekken van het fietspad in twee richtingen tot aan de Ruimzichtlaan is niet gewenst vanwege de extra oversteekbewegingen over de kruising en ter plaatse van het Rietveld.

De fietsoversteek van de Groenestraat wordt verplaatst naar de Edo Bergsmastraat. Hiervoor worden de hekjes in de Edo Bergsmastraat verwijderd. De scholieren hoeven dan niet meer over de Kruisbergseweg te fietsen en de oversteek komt tegenover de fietsenstalling van het Rietveld.

30 km gebied

Het lange 30 km gebied op de Kruisbergseweg wordt verkleind, omdat de huidige overgang op de kruising met de Groenestraat te smal is om een goede overgang naar het relatief brede 30 km gebied te maken. De overgangen komen voor de Edo Bergsmastraat / ingang fietsenstalling Rietveld en voor de kruising met de Leerinkstraat.

De middenberm bestaat uit een bolle, bestrate middengeleider welke ter plaatse van het voorsorteervak bij de ingang van het ziekenhuis en de uitritten vlak gestraat wordt. Vanwege de beperkte ruimte wordt er geen groen in de middenberm aangebracht.

Tussen de Leerinkstraat en het ziekenhuis buigt de rijbaan richting het ziekenhuis naar binnen om de huizen goed te kunnen ontsluiten en om ruimte te maken voor een groene invulling (bomen) tussen de rijbaan en het fietspad.

Omdat de ruimte beperkt is, worden de parkeervoorzieningen grotendeels opgeheven binnen het 30 km gebied. De (enkele) aanliggende huizen hebben de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren.

Bushaltes zuidelijk deel

Omdat de bushaltes voor Ruimzicht en het ziekenhuis zeer dicht bij elkaar liggen, komen de haltes voor Ruimzicht te vervallen. De halte richting Velswijk wordt voor het Rietveld geplaatst, vlak voor de 30 zone. Hierdoor ontstaat er meer ruimte in 30 zone om de nieuwe inrichting mogelijk te maken. Er ontstaat zo ook meer ruimte tussen de aansluiting met de Ruimzichtlaan en de nieuwe bushalte, waardoor het verkeer niet op de Ruimzichtlaan/Ds van Dijkweg vast kan lopen bij een halterende bus. Om een goede doorstroming van het verkeer naar het ziekenhuis te waarborgen, halteert de bus buiten de rijbaan (zoals dat vroeger ook gebeurde op die locatie).

Om het ziekenhuis goed bereikbaar te houden, blijft de halte voor het ziekenhuis (richting de stad) op de huidige locatie.

De beschikbare ruimte tussen de aansluiting met de Ruimzichtlaan en de aansluiting met de Groenestraat is zeer beperkt. Om de nieuwe inrichting mogelijk te maken, komt het voetpad aan de kant van Ruimzicht te vervallen; er is de mogelijkheid om door het park te lopen. Aan de kant van de CBS de Haven blijft een voetpad voor de scholieren van deze school.

parkeren

De parkeerplaatsen in de buurt van het ziekenhuis worden veel gebruikt door personeel en bezoekers van het ziekenhuis. Om dit tegen te gaan worden de parkeerplaatsen voor het Rietveld (welke de hele dag door bezet worden) verwijderd om plaats te maken voor de beide bushaltes, de huizen aan de overkant hebben de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren.

Het wegdeel tussen de Leerinkstraat en de Heuthorststraat wordt aan de kant van de wijk voorzien van een groenstrook met bomen, aan de overkant komt een dubbel fietspad. De nieuwe inrichting ontmoedigd om nog op straat te parkeren. De aanliggende huizen hebben de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren.

Bocht Velswijk

Doel

Om een evenredige verdeling van het verkeer over de Haareweg en Kruisbergseweg te realiseren wordt het verkeer dat Doetinchem binnenkomt, via een bocht van de Velswijkseweg naar de Haareweg gestuurd.

Vormgeving

De aftakking naar de Kruisbergseweg wordt ook in een bocht gelegd om het doorgaande karakter richting de Kruisbergseweg verder te doorbreken.

Berekeningen hebben aangetoond dat er alleen vanuit de Haareweg richting de Kruisbergseweg een voorsorteervak nodig is om een goede doorstroming van het verkeer te garanderen. Het kruisingsvlak is hierdoor beperkt gebleven en afslaand verkeer naar de Kruisbergseweg heeft een remmende werking op het doorgaande verkeer.

Zowel de parallelweg van de Kruisbergseweg als de Kruisbergsezijweg worden anders ontsloten, zodat deze niet meer op de Haareweg aansluiten.

Bushaltes

Omdat er veel verkeer rijdt langs de huidige locatie, worden de haltes verplaatst naar de Kruisbergseweg waar minder verkeer rijdt. De bushaltes komen zo meer in de wijk te liggen en de oversteekbewegingen worden verminderd.

Snelheidsremmer

Om het verkeer dat Doetinchem binnenkomt af te remmen, wordt op de kruising van de Velswijkseweg met de Bezelhorstweg een slinger aangebracht in de rijbanen. Ook wordt een brede middenberm aangelegd om een veiligere oversteek voor het fietsverkeer te realiseren. Tussen de snelheidsremmer en de bocht worden de rijbanen gescheiden door een dubbele asstreep.

Fietsers en voetgangers

Vanwege de aansluiting van de Kruisbergseweg in de bocht, worden fietsers en voetgangers buiten deze kruising gelaten om de veiligheid van de fietsers en voetgangers te vergroten.

De fietspaden op de Haareweg tussen de kruising met de Begijnenstraat/Grevengoedlaan en de Kruisbergseweg/Velswijkseweg komen te vervallen. Het voetpad blijft alleen langs de zuidwest kant van de Haareweg aanwezig.

De fietsers en voetgangers worden via de Begijnenstraat naar de Kruisbergseweg gestuurd. Aan de westkant van de Kruisbergseweg is een fietspad in twee richtingen aanwezig (richting de Berglaan). Hierachter komt een voetpad. Deze inrichting sluit ook goed aan bij nieuwe locatie van de bushaltes.