direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Zaagmolenpad - 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R36B027A-0002

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

Bij besluit van 1oktober 2008 heeft de raad van de gemeente Doetinchem het bestemmingsplan 'Torenallee 2008' vastgesteld. Dit plan heeft betrekking op de gronden van de bestaande woonwijk Torenallee, de in ontwikkeling zijnde woonwijk IJsseltuin en het plan Heelweg. Het bestemmingsplan 'Torenallee 2008' voorziet enerzijds in een actualisering van de planologische situatie van de bestaande bebouwing en anderszijds in een juridisch-planologische regeling voor de ontwikkeling van het plan Heelweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0222.R36B027A-0002_0001.png"

Het plangebied: 1. wijk Torenallee, 2. wijk IJsseltuin, 3. Plan Heelweg

De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 23 maart 2011 (200910011/1/R2), naar aanleiding van het beroep van enkele bedrijven aan het Zaagmolenpad, enkele plandelen met de bestemming 'Gemengd' vernietigd. Het gaat om drie bouwvlakken aan de zuidzijde van het Zaagmolenpad. De Raad van State heeft daarbij overwogen (zie bijlage 1 van de regels, onder 'overweging 2.14.4') dat ter plaatse van de bedrijven aan het Zaagmolenpad 6 en 8 op de plankaart geen milieucontour is opgenomen. In de begripsbepalingen van het plan, noch in de overige planregels is nader omschreven wat onder het begrip feitelijke milieucontour moet worden verstaan. De afdeling stelt vast dat het plan geen zekerheid biedt omtrent de te hanteren afstand tussen deze bedrijven en de te realiseren woningen ten zuiden van het Zaagmolenpad. Weliswaar heeft de raad aangegeven een akoestisch onderzoek te hanteren voor het bepalen van de feitelijke milieucontour, maar ook hiermee biedt het bestemmingsplan Torenallee 2008 geen zekerheid omtrent de te hanteren afstand tot de bedrijven van Kort en anderen. In de planregels is immers geen koppeling gelegd met de uitkosten van de rapporten en met de vraag in welke mate die uitkomsten een rol zullen spelen bij de invulling van de milieucontour. Voorts wordt in de rapporten uitsluitend ingegaan op het geluid terwijl 'milieucontour' een ruimer begrip is.

Het voorliggende bestemmingsplan 'Zaagmolenpad - 2013' heeft tot doel de vernietigde onderdelen van het bestemmingsplan 'Torenallee 2008' te repareren. Omdat het een reparatie van een vernietigd onderdeel betreft, is het niet nodig een beleidsparagraaf op te nemen in voorliggend plan, daarvoor wordt verwezen naar het bestemmingsplan 'Torenallee 2008'. Volstaan kan worden met een planomschrijving van de gehele ontwikkeling waar de kavels onderdeel van uitmaken.

1.2 Plangebied

Het plangebied is gelegen binnen het bestaand stedelijk gebied, aan de westzijde van Doetinchem. Op onderstaande luchtfoto is het plangebied globaal aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0222.R36B027A-0002_0002.png"

1.3 Geldende bestemmingsplannen

Binnen het plangebied gelden meerdere bestemmingsplannen: hieronder zijn deze bestemmingsplannen opgenomen.

  • Torenallee 2000 IJsseltuinen, vastgesteld 12 juli 2001, en goedgekeurd 5 februari 2002;
  • Parapluherziening Planologisch beleid 2011 (bijgebouwenregeling c.a.), vastgesteld door de raad van de gemeente Doetinchem op 30 juni 2011;
  • Parapluherziening seksinrichtingen, vastgesteld 13 november 2003, goedgekeurd 16 januari 2007;
  • Parapluherziening Verbod dak- en thuislozenvoorziening 2013, vastgesteld door de raad van de gemeente Doetinchem op 17 juli 2014, onherroepelijk 11 september 2014.

Als het bestemmingsplan"Zaagmolenpad - 2013" onherroepelijk is, zullen deze binnen het plangebied vervallen.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Bouwgeschiedenis en ruimtelijke structuur

In de Ontwikkelingsvisie Torenallee-West uit 1997 sprak de gemeenteraad zich uit voor de omzetting van het open gebleven deel van het bedrijventerrein Keppelseweg ten westen van de IJsselstraat in een woongebied. Het betrof het gehele gebied dat ligt tussen de Keppelseweg in het noorden en de Oude IJssel in het zuiden. In de “Studie naar nieuwe woonlocaties Doetinchem” uit datzelfde jaar werd de keuze voor dit nieuwe woongebied nog eens bevestigd. In die studie werd gewezen op de mogelijkheid om het gebied te ontwikkelen als een aantrekkelijk woongebied langs de rivier. De locatie paste als inbreidingslocatie goed in het streven van de gemeente naar het efficiënt benutten van de bestaande ruimte binnen de bebouwde kom.

In 2000 startte de planvoorbereiding voor het gebied ten zuiden van het Zaagmolenpad. In 2002 werd het bestemmingsplan “Torenallee 2000-IJsseltuin” goedgekeurd. Dat plan maakte de bouw mogelijk van circa 225 woningen in het projectgebied dat begrensd wordt door het Zaagmolenpad in het noorden, de IJsselstraat in het oosten, de Oude IJssel in het zuiden en de Energieweg in het westen. Verder bood het plan de ruimte voor de vestiging van lichte bedrijven langs het Zaagmolenpad.

Stedenbouwkundig plan

Het hieronder weergegeven kaartje geeft de hoofdlijnen van het stedenbouwkundige plan weer. De letters a, b, c, d geven respectievelijk: de Oude IJssel, de Energieweg, het Zaagmolenpad en de IJsselstraat aan.

De wijk wordt vanaf het Zaagmolenpad ontsloten door de straten (e) met de namen Brasem en Snoekbaars. Deze straten lopen loodrecht in de richting van de Oude IJssel zodat er doorzichten ontstaan van het Zaagmolenpad naar de rivier. Het woongebied wordt verder in bouwblokken onderverdeeld door de aanleg van drie woonstraten die parallel lopen met het Zaagmolenpad, te weten de straten Karper, Rietvoorn en Brasem. In het projectgebied IJsseltuin zijn verschillende woongebieden (f t/m j) te onderscheiden, elk met een ander type bebouwing. In het oosten van het plangebied liggen een aantal reeds bestaande woningen die gehandhaafd worden. Langs het Zaagmolenpad wordt bebouwing neergezet (g) die een geluidwerende functie vervult. In deze bebouwingsstrook worden bedrijven in combinatie met woningen toegelaten. In de bebouwingsstrook langs de Energieweg (h) zijn appartementengebouwen gebouwd met een hoogte van circa 6 bouwlagen. Op het meest zuidelijke perceel van deze strook is aan de Oude IJssel een markant appartementengebouw gebouwd. Langs de Oude IJssel zijn ook een aantal “urban villa’s” gebouwd met een hoogte van 4 bouwlagen (i). De bebouwing van het middengebied en een deel van de oever van de Oude IJssel (j) bestaat uit eengezinshuizen in verschillende prijsklassen. Loodrecht op het Zaagmolenpad zijn twee wadi’s aangelegd. Verder is in het middengebied een groenstrook in aanleg die ook voor de regenwaterberging bestemd is (k).

afbeelding "i_NL.IMRO.0222.R36B027A-0002_0003.png"

Ruimtelijke opzet van het Plan IJsseltuin

De planontwikkeling heeft inmiddels gestalte gekregen. Langs de Energieweg, de Keppelseweg en de Heelweg is bebouwing gerealiseerd. Het deelgebied IJsseltuinen is voor een groot deel ontwikkeld. Het onderstaande kaartje geeft de recente situatie in 2012 weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0222.R36B027A-0002_0004.png"

2.2 Ontwikkelingen

Dit bestemmingsplan legt de ruimtelijke mogelijkheden vast die eerder in het bestemmingsplan Torenallee 2008 zijn voorzien. Daarnaast is een doorvertaling van de standaard regels toegepast.

De drie bestemmingvlakken met hoofdzakelijk woon-werkkavels en woningen liggen in een zone tussen bestaande bedrijven aan het Zaagmolenpad en het woongebied IJsseltuin. De gronden zijn bestemd voor 'Gemengd'. In de bestemming zijn toegelaten:

    • 1. een combinatie van woondoeleinden met bedrijfsmatige activiteiten, zoals opgenomen in bijlage 1 “Lijst aan huis gebonden beroepen en bedrijven” bij deze regels, al dan niet in combinatie met detailhandel in goederen die ter plaatse worden vervaardigd;
    • 2. een combinatie van woondoeleinden en kantoren;
    • 3. een combinatie van woondoeleinden en maatschappelijke voorzieningen met uitzondering van voorzieningen voor een 24 uurs begeleidwonenvoorzieningen met zorgplekken voor dak- of thuislozen met een verslavingsproblematiek of justitieel verleden;
    • 4. woondoeleinden;

2.3 Het bouwprogramma

Het bouwprogramma omvat maximaal 24 woningen. Deze aantallen zijn opgenomen op de gemeentelijke lijst taskforce woningbouw.

2.4 Verkeer en parkeren

Het plangebied sluit aan op de verskeersstructuur van het plangebied 'Torenallee 2008'. Het Zaagmolenpad en de woonstraten worden conform het wegcategoriseringsplan (wegennetvisie) ingericht als 30 km gebied. De inrichting van de straten (het wegbeeld) dient het gewenste rijgedrag en de rijsnelheid af te dwingen. Om dat doel te bereiken zullen de verschillende verkeersruimtes herkenbaar worden gemaakt door afwisseling in kleur- en materiaalgebruik. Verder zullen in de erftoegangsstraten en op de gebiedstoegangsstraten snelheidsremmende maatregelen worden getroffen op locaties waar kwetsbare verkeersdeelnemers de weg moeten kruisen. Bij de inrichting van de openbare verkeersruimten voor de auto, de fietser en de voetganger staat de kwaliteit van de leefomgeving centraal. De openbare verkeersruimten dienen zó ontworpen te worden dat deze ruimten na realisatie goed beheerd kunnen worden. De geprojecteerde kavels worden ontsloten op het Zaagmolenpad.

Voor wat betreft het parkeren wordt aangesloten bij het meest recente parkeerbeleid van gemeente Doetinchem. Op 23 februari 2012 heeft de gemeenteraad de nota 'Parkeernormen en Parkeercompensatiefonds' vastgesteld. Onderdeel van die nota is de notitie 'parkerennormen'. Deze notitie is de basis voor iedere (nieuwe) ruimtelijke ontwikkeling. Door deze notitie op te nemen in het bestemmingsplan, krijgt deze rechtskracht en vormen de parkeernormen een toetscriterium bij vergunningaanvragen.

De nota 'parkeernormen gemeente Doetinchem' zijn als bijlage 3 bij de regels opgenomen.

2.5 Groen en water

De openbare ruimten worden zoals ook elders in het plan Heelweg/Ijsseltuinen op eenvoudige en overzsichtielijke wijze ingericht. Dit groene beeld wordt in het plan voortgezet door de ruime wadi’s en de verschillende bestaande en nieuwe groene structuren. Het plan bevat geen zelfstandige groen- en waterelementen.

Het plan maakt deel uit en sluit aan op de waterhuishoudkndige structuur van het gebied Ijsseltuinen.

Hoofdstuk 3 Haalbaarheid

3.1 Algemeen

Aangezien het om een 'reparatieplan' gaat zijn alle haalbaarheidsaspecten niet meer of niet meer uitvoering belicht. Dit is al gebeurd in het kader van het bestemmingsplan Torenallee 2008. Er is volstaan met een korte toelichting op de belangrijkste aspecten. Het gaat om een reparatieplan, dat bedoeld is om de milieukundige situatie tussen de aanwezige bedrijven en geplande nieuwe functies aan de overzijde van het Zaagmolenpad planologisch goed te regelen.

3.2 Bedrijven / industrielawaai / bedrijfszonering

In de nabije omgeving van het plangebied zijn een tweetal bedrijven aanwezig, te weten Houthandel Kort (Zaagmolenpad 8) en Aannemersbedrijf Boesveld (Zaagmolenpad 6). Voor deze bestaande bedrijven aan het Zaagmolenpad geldt dat binnen hun invloedszone (bron: publicatie bedrijven en milieuzonering VNG-zonering, 2009) geen geluidsgevoelige functies mogen komen.

VNG-publicatie

Houthandel Kort

Op het bedrijf Houthandel Kort (een hout en bouwmaterialenhandel) zijn de regels en voorschriften van het Activiteitenbesluit Milieubeheer van toepassing. Op basis van het milieudossier en de bestaande bedrijfssitautie is er sprake van een milieucategorie 3.1-bedrijf. Volgens de VNG-publicatie Bedrijven en Milieuzonering gelden dan de volgende richtafstanden per hinderaspect:

SBI- 1993   SBI- 2008     OMSCHRIJ
VING  
AFSTANDEN IN METERS     INDICES  
    nr     geur   stof   geluid   gevaar   groot-ste afstand   cat.   verkeer   visueel   bodem   lucht  
51   46   -   Groothan- del en handelsbe-middeling                      
5153   4673   0   Groothan- del in hout en bouw- materialen                      
5153   4673   1   algemeen: b.o. > 2000m2   0   10   50   10   50   3.1   2 G   2      

De maatgevende richtafstand voor Houthandel Kort bedraagt 50 meter voor het aspect 'geluid'. Omdat het plangebied van voorliggend bestemmingsplan binnen 50 meter afstand tot het bedrijf, is nader onderzoek naar dit aspect noodzakelijk.

Voor de aspecten stof en gevaar geldt een richtafstand van 10 meter. Omdat het plangebied op een grotere afstand dan 10 meter vanaf het bedrijf liggen is nader onderzoe naar de aspecten stof en gevaar niet nodig. Het aspect geur is niet aan de orde. Ook naar dit aspect is geen nader onderzoek nodig.

Aannemersbedrijf Boesveld

Op Aannemersbedrijf Boesveld (aannemersbedrijf in de bouw) zijn de regels en voorschriften van het Activiteitenbesluit Milieubeheer van toepassing. Op basis van het milieudossier en de bestaande bedrijfssituatie is er sprake van een milieucategorie 2-bedrijf. Volgens de VNG-publicatie Bedrijven en Milieuzonering gelden dan de volgende richtafstanden per hinderaspect:

SBI- 1993   SBI-
2008  
  OMSCHRIJVING   AFSTANDEN IN METERS     INDICES  
    nr     geur   stof   geluid   gevaar   groot-ste afstand   cat.   verkeer   visueel   bodem   lucht  
.45   41,42, 43   -   BOUWNIJVERHEID                      
45   41,42, 43   1   aannemersbedrijf met werkplaats: b.o. < 1000 m2   0   10   30   10   30   2   1 G   1   B    

De maatgevende richtafstand voor aannemersbedrijf Boesveld bedraagt 30 meter voor het aspect 'geluid'. Omdat het plangebied van voorliggend bestemmingsplan binnen 30 meter afstand tot het bedrijf, is nader onderzoek naar dit aspect noodzakelijk.

Voor de aspecten stof en gevaar geldt een richtafstand van 10 meter. Omdat het plangebied op een grotere afstand dan 10 meter vanaf het bedrijf liggen is nader onderzoek naar de aspecten stof en gevaar niet nodig. Het aspect geur is niet aan de orde. Ook naar dit aspect is geen nader onderzoek nodig.

Nader akoestisch onderzoek / geluidscontour

Op basis van bovenstaande consteringen is door Adviesburo Van der Boom het "Akoestisch onderzoek Kort hout- en bouwmaterialen en fa. Boesveld Aannemersbedrijf Zaagmolenpad Doetinchem" uitgevoerd. Het onderzoek (kenmerk: 'Akoestisch onderzoek Kort hout- en bouwmaterialen en fa Boesveld Aannemersbedrijf Zaagmolenpad Doetinchem, Van der Boom, d.d. 8 mei 2014) is als bijlage 2 bij de toelichting gevoegd.

Dit geactualiseerde akoestisch onderzoek is voor reactie toegezonden aan beide bedrijven. Hen is verzocht om op het onderzoek te reageren. Daarbij is aangegeven dat als zij niet reageren, gemeente Doetinchem er van uitgaat dat de bedrijven zich kunnen vinden in het onderzoek. Beide bedrijven hebben niet meer op het onderzoek gereageerd.

In het kader van het onderzoek zijn door Adviesburo Van der Boom bij beide bedrijven ter plaatse metingen uitgevoerd. Onderzocht is welke geluidruimte de bedrijven nodig hebben onder de representatieve bedrijfscondities. In het akoestisch onderzoek is onder andere aangegeven dat, ervan uitgaande dat de nu berekende geluidruimte voor Kort en Boesveld in cumulatie (Kort maatgevend) de maximaal denkbare is, de 50-dB(A) contour uit figuur 3 van het onderzoek kan dienen als grens tussen ruimte voor bedrijvigheid en woningen.

Aangegeven wordt dat strikt genomen deze ruimte nog iets groter is voor woningbouw wanneer houthandel Kort op de bestaande woningen aan de eisen uit het Activiteitenbesluit moet (gaan) voldoen. Om toekomstige hindersituaties te voorkomen kunnen geen nieuwe woningen binnen de 50 dB(A) contour worden gerealiseerd.

Op de plankaart van het voorliggende bestemmingsplan vormt de in het rapport aangegeven 50-dB(A)-contour de grens van de functieaanduiding 'wonen uitgesloten'. In de regels van het bestemmingsplan is aangeven dat binnen deze contour geen woningen zijn toegestaan. Doordat andere (geluidsgevoelige) functies (zoals maatschappelijke voorzieningen, kantoren en bedrijfsmatige activiteiten) alleen mogelijk zijn in combinatie met 'wonen', kunnen er dus ook geen andere (milieugevoelige) functies op de gronden binnen de aanduiding 'wonen uitgesloten' gerealiseerd worden.

3.3 Akoestiek

3.3.1 Wegverkeerslawaai

Wegverkeer kan overlast bij woningen of geluidsgevoelige functies veroorzaken. In de Wet geluidhinder zijn daarom geluidsnormen en voorkeursgrenswaarden opgenomen.

Er is van rechtswege een zone gelegen langs iedere weg, met uitzondering van woonerven en 30 km gebieden.

De Energieweg, de Keppelseweg en de Europaweg die langs de randen van het gebied Torenalee 2008 lopen zijn aan weerszijden (op basis van artikel 74 Wgh) voorzien van een wettelijke geluidszone van 200 meter. Onderzoek in het kader van het bestemmingsplan 'Torenallee 2008' heeft uitgewezen, dat enkele woningen in het plan Zaagmolenpad binnen deze onderzoekszone gelegen zijn, maar de gevelbelasting voldoet aan de wettelijke grenswaarden.

De wegen in en rond het plangebied, waaronder het Zaagmolenpad, worden ingericht als 30 km-zone, welke voldoen aan de wettelijke (geluids)normen.

Hoofdstuk 4 Wijze van bestemmen

4.1 Algemeen

In dit hoofdstuk wordt toegelicht hoe het rijks-, provinciaal- en gemeentelijk beleid en ook de ruimtelijke- en milieutechnische randvoorwaarden zijn doorvertaald naar de bestemmingen en regels. De bestemmingen en regels vormen het juridische deel van het bestemmingsplan, dat bindend is voor de burger en de overheid.

4.2 Dit bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan is een reparatie van een het bestemmingsplan 'Torenallee 2008', vastgesteld op 1 oktober 2009. Bij uitspraak van 23 maart 2011 heeft de Raad van State het besluit tot vaststeling van de drie oostelijk gelegen plandelen ter plaatse van de gronden met de bestemming 'Gemengd' ten zuiden van het Zaagmolenpad vernietigd.

In het bestemmingsplan 'Zaagmolenpad-2013' wordt rekening gehouden met de overweging van de Raad van State dat in een bestemmingsplan zekerheid geboden moet worden omtrent de te hanteren afstand van geprojecteerde woningen tot de bestaande bedrijven van Kort en anderen aan het Zaagmolenpad. In het plan zijn binnen de 50 dB(A) contour geen geluidgevoelige objecten, zoals woningen, toegestaan. Dit is middels de functieaanduiding 'wonen uitgesloten' vorm gegeven. Doordat andere (geluidsgevoelige) functies (zoals maatschappelijke voorzieningen, kantoren en bedrijfsmatige activiteiten) alleen mogelijk zijn in combinatie met 'wonen', kunnen er dus ook geen andere (milieugevoelige) functies op de gronden binnen de aanduiding 'wonen uitgesloten' gerealiseerd worden.

Wanneer in de toekomst mogelijk de bedrijfsactiviteiten worden beeïndigd, dan kunnen door middel van het toepassen van een in het plan opgenomen wijzigingsbevoegdheid, eventueel alsnog woningen worden gerealiseerd.

4.3 Toelichting op de regels

De regels bestaan uit de volgende onderdelen:

  • hoofdstuk I: Inleidende regels;
  • hoofdstuk II: Bestemmingsregels;
  • hoofdstuk III: Algemene regels;
  • hoofdstuk IV: Overgangs- en slotregels.
4.3.1 Inleidende regels

De inleidende regels omvatten de in de planregels gebruikte begripsomschrijvingen en afkortingen (artikel 1) en de wijze van meten (artikel 2).

4.3.2 Bestemmingsregels

In de bestemmingsregels zijn de regels voor de verschillende bestemmingen omschreven. Elke bestemmingsregel is, overeenkomstig de RO-Standaarden 2008 waaronder de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (2008), in beginsel opgebouwd uit:

  • een bestemmingsomschrijving: een omschrijving van de doeleinden waarvoor de gronden zijn bestemd en de toegelaten bijbehorende bebouwing;
  • de bouwregels: deze bevatten de voorgeschreven maatvoering van de bouwwerken;
  • nadere eisen;
  • afwijken van de bouwregels;
  • specifieke gebruiksregels;
  • afwijken van de gebruiksregels;
  • omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, of van werkzaamheden;
  • wijzigingsbevoegdheid.
4.3.2.1 Gemengd

De drie bestemmingsvlakken hebben de bestemming “Gemengd“

4.3.3 Algemene regels

De algemene of aanvullende regels tenslotte vormen een set algemene regels die op alle onderdelen van het plan van toepassing zijn. De algemene regels bestaan onder meer uit afwijking- en wijzigingsbepalingen.

De algemene gebruiksregel luidt dat het verboden is om gronden en opstallen te gebruiken in strijd met de bestemming. Gebruik ten behoeve van de realisering en/of handhaving van de bestemming of het normale onderhoud van de gronden en/of bouwwerken wordt toegelaten.

De algemene ontheffingsregels voorzien in de mogelijkheid om op ondergeschikte onderdelen af te wijken van de regels van het bestemmingsplan. De in het plan opgenomen wijzigingsbevoegdheid laat meer ingrijpende afwijkingen toe en wordt daarom gekoppeld aan een zwaardere procedure dan die voor het verlenen van een afwijking van de bouw- en gebruiksregels.

4.3.4 Overgangs- en slotregels

In de loop van de tijd kan het gebruik van gronden of bouwwerken gaan afwijken van datgene wat mogelijk is op basis van het bestemmingsplan. In de overgangsregels wordt geregeld in hoeverre deze afwijkingen positief bestemd worden. Daar waar maten van bestaande legale bouwwerken op het moment van de terinzagelegging van het ontwerp meer bedragen dan is voorgeschreven in het nieuwe bestemmingsplan, gelden deze maten ingevolge het in het bestemmingsplan neergelegde overgangsrecht als maximum.

De naam van het plan wordt in de slotregel aangehaald.

Hoofdstuk 5 Economische uitvoerbaarheid

Het voorliggende bestemmingsplan Zaagmolenpad - 2013 repareert de eerdere vernietigning van delen van het bestemmingsplanTorenalleen 2008 en is daarnaast vooral bedoeld om de burger voldoende rechtzekerheid te bieden.

Het bestemmingsplan voorziet in mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen die passen binnen de visie en exploitatie van het plan IJsseltuinen. Met de rechtsvoorganger van de ontwikkelaar van het gebied 'IJssseltuinen' zijn afspraken gemaakt in een overeenkomst. Alle kosten voor realisatie zijn voor de ontwikkelaar. Hiermee is de economische uitvoerbaarheid verzekerd De gronden waarvoor in het bestemmingsplan een rechtstreekse bouwtitel is opgenomen zijn in eigendom van een particulier. Daarvoor in beginsel geen kosten voor de gemeente zijn verbonden, afgezien van kosten van het ambtelijk apparaat voor de begeleiding en toetsing van de aanvragen. Deze laatste kosten zijn door middel van legesheffingen gedekt. In geval er sprake is van andere kosten, die verhaald dienen te worden op basis van art. 6.13 Wro, zal uitsluitend medewerking worden verleend aan de wijziging nadat een aanvullende exploitatie-overeenkomst is gesloten. Aan elke wijzigingsbevoegdheid is daarom het criterium verbonden dat de uitvoerbaarheid van de wijziging gewaarborgd dient te zijn. Hieronder wordt mede verstaan de financieel-economische uitvoerbaarheid.

Hoofdstuk 6 Procedure

6.1 Algemeen

Dit bestemmingsplan heeft de procedure als bedoeld in afdeling 3.2 van de Wet ruimtelijke ordening doorlopen. Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing. Ook is het plan op grond van artikel 3.1.1. Besluit ruimtelijke ordening overlegd met de besturen van waterschap en provincie. In dit hoofdstuk zullen de resultaten van deze procedure en overleggen worden behandeld. De resultaten van de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan worden niet toegevoegd aan dit hoofdstuk. Deze maken onderdeel uit van het raadsvoorstel en -besluit omtrent de vaststelling.

6.2 Inspraak

Het plan is niet ter inzage gelegd op grond van de gemeentelijke inspraakverordening. Omdat de beoogde ruimtelijke ontwikkeling al eerder deel uitmaakte van de bestemmingsplanprocedure 'Torenallee 2008'.

6.3 Overleg

Het plan is op basis van artikel 3.1.1. Bro overlegd met de volgende instanties:

  • Provincie Gelderland
  • Waterschap Rijn en IJssel

Beide instanties hebben geen opmerkingen op het plan.

Op basis van richtlijnen van de rijksoverheid is vooroverleg met deze instantie niet nodig. Er is geen rijksbelang die hiertoe aanleiding voor geeft.