direct naar inhoud van 4.3 Akoestiek
Plan: Motketel 2011
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R50B220A-0004

4.3 Akoestiek

Wegverkeerslawaai

Wegverkeer kan overlast bij woningen of geluidsgevoelige functies veroorzaken. In de Wet geluidhinder zijn daarom geluidsnormen en voorkeursgrenswaarden opgenomen.

Er is van rechtswege een zone gelegen langs iedere weg, met uitzondering van woonerven en 30 km gebieden. Voor alle woningen en geluidsgevoelige bestemmingen die binnen de zone van die weg liggen, moet de geluidbelasting als gevolg van verkeerslawaai berekend worden.

Voor het bestemmingsplan Heideslag 2009 is akoestisch onderzoek uitgevoerd. Dit is bijlage 14 in het bestemmingsplan Heideslag 2009 en bijlage 4 van dit bestemmingsplan. De terreinen in het voorliggende bestemmingsplan zijn ook in dit onderzoek meegenomen. Uit dit onderzoek is gebleken dat ter plaatse van verschillende geprojecteerde woningen de geluidbelasting op de gevel de voorkeursgrenswaarde overschrijdt. In alle gevallen blijft de geluidbelasting onder de maximaal toelaatbare waarde.

Voor het deel van het plangebied met de bestemming Woongebied is de situering van de toekomstige woningen nog niet duidelijk. Een geluidbelasting op de gevel kan daarom nog niet worden berekend. Wel zijn de contouren van de voorkeursgrenswaarde en de maximaal toelaatbare waarden berekend, zodat bij de uitwerking van deze delen van het plangebied rekening kan worden gehouden met een akoestisch gunstige verkaveling en geluidluwe zijden.

De woningen Doetinchemseweg 5/5a zijn bestaande woningen, waarbij geen uitbreiding richting de weg plaats kan vinden. Bovendien geldt hier een maximale snelheid van 30 km/h, waardoor de Wet geluidhinder niet van toepassing is voor deze woningen.

Railverkeerslawaai

Ook railverkeer kan overlast veroorzaken bij woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen. Van rechtswege (Wet geluidhinder) ligt er een zone langs iedere spoorlijn. Voor de spoorlijn binnen de gemeente Doetinchem bedraagt deze 100 meter. Binnen deze zone van een spoorlijn is het verplicht de mate van geluidbelasting op de gevel te onderzoeken.

Voor het bestemmingsplan Heideslag 2009 is akoestisch onderzoek uitgevoerd. Dit is bijlage 14 in het bestemmingsplan Heideslag 2009 en bijlage 4 van dit bestemmingsplan. De terreinen in het voorliggende bestemmingsplan zijn ook in dit onderzoek meegenomen. Uit dit onderzoek is gebleken dat ter plaatse van een aantal geprojecteerde woningen in het plangebied de geluidbelasting op de gevel de voorkeursgrenswaarde overschrijdt. Wel blijft de geluidbelasting onder de maximaal toelaatbare waarde.

Het resultaat van het onderzoek is ook de contour van 55 dB (voorkeursgrenswaarde) en 68 dB Lden (maximaal toelaatbare waarde). Een deel van het plangebied met de bestemming Woongebied ligt tussen deze contouren. De situering van de toekomstige woningen is nog niet duidelijk, dus een geluidbelasting op de gevel is niet berekend. Wel kan er bij de uitwerking van dit deel van het plangebied rekening worden gehouden met een akoestisch gunstige verkaveling en geluidluwe zijden.

Hogere waarde geluid

Voor de nieuwe geluidgevoelige bestemmingen, waar de voorkeursgrenswaarde overschreden wordt, is een ontheffing voor een hogere waarde voor geluid noodzakelijk. Voor een aantal geprojecteerde woningen in het plangebied is bij besluit van 3 juni 2009 al een hogere waarde voor geluid vastgesteld als gevolg van weg- of railverkeerslawaai. Voor toekomstige woningen in het gebied met de bestemming Woongebied is de geluidbelasting op de gevel nog niet bekend. Hiervoor moet, indien noodzakelijk, te zijner tijd een procedure voor het vaststellen van een hogere waarde voor geluid doorlopen worden.