Plan: | Oostelijke Randweg 2009 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0222.R17B063A-0005 |
De gemeente Doetinchem heeft een regionale functie en een verzorgingsgebied voor circa 200.000 tot 250.000 inwoners. De centrale ligging ten opzichte van de A18 en de spoorlijn Arnhem - Winterswijk, het grote aantal voorzieningen op het gebied van onderwijs, zorg en cultuur en het grote aantal bedrijven zijn hierin mede bepalend. De aantrekkingskracht legt een bepaalde druk op het wegennet van de gemeente Doetinchem. Daarnaast worden er in de periode tot 2020 nog diverse ruimtelijke ontwikkelingen gerealiseerd die gepaard gaan met ingrepen in de verkeersstructuur. Kortom, het wordt steeds drukker op de wegen in Doetinchem.
De gemeente Doetinchem wil voorkomen dat Doetinchem in 2020 dichtslibt en wil de bereikbaarheid van het oostelijke deel van Doetinchem verbeteren. De Raad heeft in juli 2007 het Mobiliteitsplan vastgesteld1. In dit plan staat welke maatregelen op het gebied van mobiliteit de gemeente in de periode tot 2020 gaat uitvoeren om de huidige en de toekomstige knelpunten het hoofd te bieden. Eén van deze maatregelen is de aanleg van de Oostelijke Randweg.
Volgens het Mobiliteitsplan lost de Oostelijke Randweg het knelpunt op dat zich voordoet aan de oostkant van Doetinchem. De bereikbaarheid van het station en de oostkant van het centrum staan onder druk. Daarnaast wordt de leefbaarheid en de verkeersveiligheid op de Terborgseweg, de J.F. Kennedylaan en de Varsseveldseweg aangetast. Dit wordt veroorzaakt door de toename van het verkeer in combinatie met de beperkte capaciteit van deze wegen en de ligging van de spoorwegovergang op de Terborgseweg. Door aanleg van de Oostelijke Randweg wordt de drukke route zoals hierboven beschreven ontlast.