direct naar inhoud van 4.3 Akoestiek
Plan: Keppelseweg 29 Wehl - 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R50B222A-0002

4.3 Akoestiek

4.3.1 Wegverkeerslawaai

Wegverkeer kan overlast bij woningen of geluidsgevoelige functies veroorzaken. In de Wet geluidhinder zijn daarom geluidsnormen en voorkeursgrenswaarden opgenomen.

Er is van rechtswege een zone gelegen langs iedere weg, met uitzondering van woonerven en 30 km gebieden. Voor alle woningen en geluidgevoelige bestemmingen die binnen de zone van die weg liggen, moet de geluidbelasting als gevolg van verkeerslawaai berekend worden.

Dit bestemmingsplan voorziet niet in de ontwikkelingen van nieuwe geluidsgevoelige functies. Het legt alleen de bestaande situatie vast waarbij het aantal zorgplekken is gemaximaliseerd. Een akoestisch onderzoek is daarom niet aan de orde. I

Het aspect wegverkeerslawaai vormt geen belemmering voor de uitvoering van dit bestemmingsplan.

4.3.2 Railverkeerslawaai

Voor railverkeerslawaai geldt een voorkeursgrenswaarde van 55 dB. Er is van rechtswege (Wet geluidhinder) een zone gelegen langs iedere spoorlijn (die zone bedraagt binnen de gemeentegrens Doetinchem 100 meter). Omdat dit bestemmingsplan de bestaande ruimtelijke situatie vastlegt waarbij het aantal zorgplekken is gemaximaliseerd en niet voorziet in nieuwe ontwikkelingen van geluidsgevoelige functies, is een akoestisch onderzoek niet noodzakelijk. Het aspect railverkeerslawaai vormt zodoende geen belemmering voor de uitvoering van dit bestemmingsplan.

4.3.3 Industrielawaai/bedrijfszonering

In het plangebied zijn geen bedrijven c.q. bedrijfsbestemmingen gevestigd. Het bestemmingsplan voorziet niet in nieuwe bedrijfsbestemmingen, het betreft een conserverend bestemmingsplan waarbij het aantal zorgplekken is gemaximaliseerd. Het aspect industrielawaai vormt geen belemmering voor de uitvoering van het bestemmingsplan.