direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Hamburgerbroek-Intermecoterrein 2010
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R35B031A-0003

2.5 Gemeentelijk beleid

2.5.1 Masterplan Schil

Het structuurplan Masterplan Schil, d.d. 13 december 2007, geeft een brede ruimtelijke visie over het gebied rondom het centrum van Doetinchem. Daarin zijn verschillende ontwikkellocaties opgenomen. Het Masterplan spreekt zich uit over de stedenbouwkundige kwaliteit in De Schil en schetst het plan de agenda en spelregels voor de verschillende ontwikkellocaties. Centraal bij de gebiedsontwikkeling in De Schil staat een zodanige aanpak dat de ruimtelijke kwaliteit van De Schil verbetert, de centrumfunctie van Doetinchem sterker wordt, de investeringen en plankosten worden terugverdiend en er vanaf 2008 zichtbare resultaten zijn.

Het plangebied is gelegen binnen het plangebied voor het gemeentelijk structuurplan Masterplan De Schil.

afbeelding "i_NL.IMRO.0222.R35B031A-0003_0005.jpg"

Afbeelding 2.3: Uitsnede Masterplan Schil

Het plangebied maakt onderdeel uit van de ontwikkellocatie Hamburgerbroek Noord. De ontwikkeling van het Intermecoterrein is de beoogde uitwerking die in het Masterplan reeds is aangekondigd. Voorliggend bestemmingsplan voldoet dan ook aan hetgeen in het Masterplan Schil met betrekking tot dit plangebied is beschreven.

2.5.2 Het besef van Doetinchem

De stadsvisie 'Het besef van Doetinchem' staat voor een duidelijk beleidsevenwicht op sociaal, economisch en fysiek gebied en beschrijft op hoofdlijnen hoe Doetinchem er over 10 jaar uit zal zien. De stadsvisie brengt lopende plannen en projecten bij elkaar en geeft een aanzet voor nieuwe plannen. Op basis van de sterke en de zwakke punten van Doetinchem zijn de ambities geformuleerd welke als grove kaders voor de beleidsformulering van de aankomende 10 à 15 jaar worden gehanteerd. De ambities zijn verdeeld in vier hoofdambities:

  • Hart voor de regio; uitbreiden en versterken van voorzieningen, versterken (financieel) draagvlak voorzieningen, verbeteren infrastructuur en bereikbaarheid, uitbreiden werkgelegenheid, uitbreiden woningbouw, promoten van de stad/ontwikkelen eigen identiteit.
  • Groeien in kwaliteit; vergroten van het woongenot, aantrekkelijker maken van de werkomgeving, waarborgen en verbeteren van groen, water en ecologie, ontwikkelen van recreatie.
  • Iedereen doet mee; opzetten van een digitaal centrum, ruimte creëren voor de jeugd, meer zorg voor ouderen, achterstanden allochtonen wegwerken, stimuleren van het gebruik van voorzieningen door lage inkomens.
  • Iedereen voelt zich thuis; bevorderen sociale contacten en ontmoetingen, verbeteren leefbaarheid.

De ambities zijn in de stadsvisie uitgewerkt in een concreet beleidsprogramma. De herontwikkeling van het totale gebied Hamburgerbroek tot woon- en werkmilieu is in de stadvisie opgenomen als project in het kader van de beleidsambitie Hart voor de regio. Het bestemmingsplan past binnen de uitgangspunten van dit beleid.

2.5.3 Mobiliteitsplan

Op 12 juli 2007 heeft de gemeenteraad het Mobiliteitsplan vastgesteld. Het Mobiliteitsplan geeft de hoofdlijnen van het te voeren verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente Doetinchem weer. Het Mobiliteitsplan beschrijft de verkeers en vervoersituatie tot 2020 en geeft aan welke maatregelen nodig zijn voor een goede bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. Voor het centrum en de industriegebieden ligt de prioriteit van het te voeren beleid bij een goede (auto)bereikbaarheid. Een vlotte doorstroming van het verkeer wordt nagestreefd alsmede het aanbieden van voldoende parkeervoorzieningen. Voor de wijken, de dorpen en het buitengebied ligt de prioriteit bij de veiligheid. Hier wordt vooral ingezet op het realiseren van grote verblijfsgebieden en een beperkt aantal verkeersgebieden.

De verkeersproblemen die opgepakt worden liggen vooral op het hoofdwegennet in de kern Doetinchem. Naast de aanpak van een aantal capaciteitsknelpunten in het huidige wegennet is ook voorzien in een uitbreiding van het wegennet met een Oostelijke randweg en een nieuwe verbinding tussen de Keppelseweg en de Ds. Van Dijkweg. Nog onderzoek zal worden verricht naar de mogelijkheden om op langere termijn tot de aanleg van een westelijke randweg te komen. Verder wil Doetinchem ook inzetten op het bevorderen van het fietsgebruik door het aanbieden van een fijnmazig, kwalitatief goed en sociaal veilig fietsnetwerk met stallingsvoorzieningen bij attractiepunten. Het faciliteren van fietsstallingsplaatsen bij openbaar vervoerhaltes zal moeten bijdragen aan een beter gebruik van fiets en openbaar vervoer. Het fietsbeleid is vastgelegd in het Fietsplan gemeente Doetinchem 2009. Vanuit haar rol als wegbeheerder zal Doetinchem streven naar een goede bereikbaarheid van de belangrijke buscorridors en het station. Bij de inrichting van het wegennet zal rekening gehouden worden met de bus. Verder zal Doetinchem insteken op het beter toegankelijk maken van intensief gebruikte bushaltes.

Voor het plangebied zijn in het mobiliteitsplan geen specifieke actiepunten beschreven. Wel wordt aangegeven dat voor de bereikbaarheid van het centrum de verbinding tussen de
C. Missetstraat en de Terbogseweg van belang is. De ontwikkeling van Hamburgerbroek Noord, en specifiek het Intermecoterrein, heeft een geringe invloed op de bereikbaarheid van het centrum. Het bestemmingsplan past binnen de uitgangspunten van het beleid.

2.5.4 Parkeernota: Kwaliteitsimpuls Parkeren Doetinchem

De parkeernota Kwaliteitsimpuls Parkeren Doetinchem, vastgesteld door de raad op 25 september 2008, omvat een toekomstgerichte uitwerking van de beleidsrichtingen die in het mobiliteitsplan staan. Doelstelling van de parkeernota is het bereiken van een optimale afstemming van de parkeervraag en het parkeeraanbod gedurende de komende jaren.

Belangrijkste constateringen in de parkeernota zijn:

  • er is niet zo zeer sprake van een kwantiteitsprobleem, maar van een kwaliteitsprobleem rond het parkeren in Doetinchem;
  • de parkeercapaciteit in het centrumgebied zal van 3200 naar 3600 parkeerplaatsen worden uitgebreid;
  • de tijdsdruk om parkeerplaatsen te ontwikkelen is minder groot dan verondersteld;
  • door een goed monitoringsysteem kan adequaat worden ingesprongen op een veranderende parkeervraag.

Ten behoeve van een verbetering van het parkeersysteem worden in de parkeernota enkele ruimtelijke aanbevelingen gedaan.

  • De geplande parkeergarages Hamburgerbroek en nabij het stadhuis als strategische reservelocatie beschouwen;
  • Het plaatsen van een dynamisch parkeerverwijssysteem dat moet leiden tot een betere benutting en uitwisseling van de aanwezige parkeervoorzieningen;
  • Nieuwstad en omgeving handhaven als parkeerlocatie;
  • Verplaatsen weekmarkt naar voorzijde van het stadhuis voor optimale benutting van de parkeercapaciteit rondom het stadhuis, daarbij parkeerregulerende maatregelen treffen in de Spinbaan en de Melkweg;
  • Het parkeerterrein Varkensweide uitbreiden naar 900-1.000 parkeerplaatsen.

Het beleid geeft aan dat een parkeergarage voor openbaar gebruik in Hamburgerbroek niet direct noodzakelijk is voor uitbreiding van de parkeercapaciteit van Doetinchem. Aangezien het plangebied en het stedenbouwkundig plan niet voldoende ruimte biedt voor parkeren op eigen terrein, is een parkeergarage voor eigen gebruik nodig. Het beleid omtrent parkeren vormt verder geen belemmering. In paragraaf 4.3.4 wordt nader op het aspect parkeren ingegaan.

2.5.5 Fietsplan gemeente Doetinchem 2009

Het fietsplan is in juli 2009 door de gemeenteraad vastgesteld. In het plan is de C. Missetstraat aangewezen als een belangrijke fietsroute. Het fietspad langs de spoorlijn maakt onderdeel uit van het hoofdfietspadennetwerk. De kruising met de C. Missetstraat is een aandachtspunt. Onderzoek naar een ongelijkvloerse kruising is opgestart en zal in 2010 moeten leiden tot een besluit. Deze tunnel kan gevolgen hebben voor de verkeersruimte aan de zuidkant van het plangebied.

2.5.6 Wegcategoriseringplan

Dit plan is vastgesteld door de gemeenteraad in juli 2009. Het wegcategoriseringplan geeft een functie en de gewenste inrichting van het wegennet weer. De C. Missetstraat heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg en heeft derhalve een belangrijke verkeersfunctie. De verkeerscirculatie in de IJsselkade, Spinbaan en Melkweg is nog in studie en zal in 2010 tot een besluit leiden.

2.5.7 Groenstructuurplan Doetinchem

Het Groenstructuurplan Doetinchem (1992) heeft als doel richting te geven aan de gewenste opbouw en ontwikkeling van het groen in de stad. De hoofddoelstelling van het groenbeleid is het instandhouden en realiseren van groenvoorzieningen die bijdragen aan het welzijn van de inwoners van de gemeente. De waarde van het groen wordt bepaald door de kwaliteit – gevormd door de structurerende betekenis, de functionele betekenis en beplantings- en onderhoudstechnische aspecten – en de kwantiteit (aantal vierkante meters per inwoner).

Voor het plangebied zijn in het groenstructuurplan geen concrete ontwikkelingen opgenomen. Het bestemmingsplan past binnen de uitgangspunten van dit beleid.

2.5.8 Waardevolle Bomenlijst en de nieuwe Bomenverordening

De bescherming, de herplant en het kappen van bomen is geregeld in de gemeentelijke bomenverordening. De beleidsregels voor toepassing van deze regelgeving zijn opgenomen in de notitie “Beleidsregels bomenverordening gemeente Doetinchem” (2006). Deze notitie bevat het beleid ten aanzien van de beoordeling kapaanvragen en belangenafweging, bijzondere bomen en de duurzame instandhouding en bescherming van bomen. Het bomenbeleid is in essentie gericht op het behoud van (toekomstig) waardevolle bomen en boomstructuren. In de vorm van een lijst met Bijzondere bomen (moet nog vastgesteld worden) en een boomstructuurplan (planning 2010/2011) zal hieraan uitwerking worden gegeven.

Bomen dragen in belangrijke mate bij aan de structuur, identiteit, belevingswaarde, ecologische waarde en gebruikswaarde van de (woon)omgeving en worden dan ook beschouwd als de belangrijkste groenelementen in de stedelijke omgeving. Hierbij geldt dat naarmate bomen ouder zijn de waarde voor de omgeving toeneemt. Om deze reden is het van belang in de bestaande situatie en bij nieuwe ontwikkelingen met zorg om te gaan met aspecten van beheer en inrichting van de boom en zijn groeiplaats.

In het plangebied zijn geen te beschermen waardevolle bomen aanwezig. De in het plangebied aanwezige flora en fauna wordt beschreven in paragraaf 4.3.1.

2.5.9 Perspectief detailhandel Doetinchem 'De kern weer bijzonder'

Met de detailhandelsnota 'Perspectief detailhandel Doetinchem', d.d. oktober 2008 beoogt de gemeente de bestaande detailhandelsstructuur te versterken. Daarnaast wil zij optimaal inspelen op de wensen van de consument en trends en ontwikkelingen en een kader bieden om toekomstige plannen voor detailhandel goed onderbouwd te beoordelen.

De detailhandelsnota heeft een tijdshorizon van 10 jaar voor het beleid op hoofdlijnen en een termijn van vijf jaar gericht op specifieke deelgebieden.

De structuur van het winkelaanbod in Doetinchem is vrij hiërarchisch.

  • Het Stadscentrum, het “Ei”, heeft een brede spreiding in aanbod. Het aanbod is compleet en gevarieerd in diverse branches. De Veentjes, ten noorden van het Ei maakt onderdeel uit van het centrumwinkelgebied;
  • De aanrijroutes in het Schilgebied, rondom het Ei, laat een diversiteit zien in kleinschalige detailhandel, dienstverlening en PDV-vestigingen. Naarmate de afstand tot het Ei toeneemt, is de afwisseling met woningen groter;
  • Op Wijnbergen en Verheulsweide een tweetal PDV-locaties;

Verspreid over Doetinchem buurt- en wijkwinkelcentra t.b.v. de dagelijkse verzorging.

afbeelding "i_NL.IMRO.0222.R35B031A-0003_0006.jpg"

Afbeelding 2.4: Structuur detailhandel Doetinchem

De ontwikkelingsrichting voor de verschillende winkelgebieden is:

  • Primair inzetten op versterking van het Ei gericht op de verschillende bezoekersmotieven;
  • Grootschalige detailhandel met doelgerichte aankopen aan de aanrijroutes en in de Schil in onderlinge samenhang met het Ei;
  • Concentreren perifere detailhandel met doelgerichte volumineuze aankopen op aanwezige perifere locaties;
  • Handhaven en kwaliteitsverbetering wijk- en buurtwinkelcentra gericht op boodschappen.

De te realiseren commerciële functies in het plangebied zijn slechts wijkvoorzienende functies. Qua aanbod zullen de functies geenszins concurreren met het aanbod van winkels in het centrum van Doetinchem. Dit wordt vastgelegd door maximaliseren van het aantal vierkante meters aan detailhandel. In het plangebied zal ruimte worden geboden voor de komst van 1 à 2 supermarkten, waarbij gesteld wordt dat het gaat om de verplaatsing van bestaande supermarkten in Doetinchem en dat dus geen extra supermarkten worden toegevoegd. De ontwikkeling van het plangebied, sluit aan op hetgeen is opgenomen in de detailhandelsnota.

2.5.10 Ruimte voor kantoren

Op 7 februari 2008 is door de raad van de gemeente Doetinchem de kantorennota "Ruimte voor kantoren in Doetinchem" vastgesteld. Een van de uitgangspunten voor de gemeente Doetinchem is de versterking van de centrumfunctie voor kantoren in de regio Achterhoek. Binnen de regio vormt Doetinchem een concentratie aan economische activiteiten. Kantoren maken hier onderdeel van uit. Van belang is om zo optimaal mogelijk in te spelen op trends en ontwikkelingen en de behoefte van ondernemers aan kantoren.

Het aanbieden van voldoende kantorenlocaties van de juiste kwaliteit op de juiste plek is een van de middelen die de gemeentelijke overheid ten dienste staan om de lokale economie te stimuleren. Andere middelen zijn het creëren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat door het zorgen voor een goede bereikbaarheid, het bieden van een goede omgevingskwaliteit en het aanbieden van aantrekkelijke woon- en werkmilieus. Het aanbieden van kantorenlocaties is onderhevig aan trends en ontwikkelingen. In de nota wordt een opsomming gegeven van deze trends en ontwikkelingen op zowel nationaal als regionaal niveau, voor zowel vraag als aanbod.

In het ruimtelijk scenario voor kantoorontwikkeling is gekozen voor het scenario 'Gematigde spreiding'. In dit scenario vinden groot- en kleinschalige kantoorontwikkeling in Hamburgerbroek-Zuid en langs de Terborgseweg/Koopmanslaan richting de A18 plaats. Zeer beperkte kantoorontwikkeling is voorzien voor het Ei en de Schil en in woonwijken. Een gemengde functie met kantoorruimte is mogelijk op specifieke toegangswegen naar de stad: de Bedrijvenweg, deel Verheulsweide. Hier ziet de gemeente toe op een uitmuntende stedenbouwkundige vormgeving, aangezien de bedrijven aan deze weg bijdragen aan de entreefunctie van de stad. Overige gemengde kantoorfuncties, ook van kleinschaliger aard, worden mogelijk in Hamburgerbroek-Zuid op het Vredesteinterrein.

Op bedrijventerreinen worden geen nieuwe kantorenclusters voorzien, noch worden 100% kantoren toegestaan. Voor kantoorontwikkeling op bedrijventerreinen geldt het volgende principe: van het te realiseren brutovloeroppervlak aan bedrijfsruimte mag in dit geval per bouwperceel maximaal 50% gebruikt worden voor kantoorruimte, mits de kantoorruimte zowel fysiek als procesmatig is gekoppeld aan de bedrijfsruimte.

In de kantorennota is onderhavige ontwikkeling van het Intermecoterrein reeds meegenomen, waarbij met name de gemengde invulling van het gebied met commerciële functies en wonen, enerzijds dichtbij het centrum en anderzijds dichtbij een vervoersknooppunt aansluit bij het gemeentelijke beleid.

2.5.11 Supermarktenbeleid Doetinchem

Het supermarktenbeleid voor Doetinchem is door de gemeenteraad op 12 november 2009 vastgesteld. Het beleid gaat uit van een hoofdstructuur van supermarkten in Doetinchem, deze hoofdstructuur is:

  • Evenwichtige verdeling van supermarkten en formules over de stad;
  • Hoofdstructuur van centrumaanbod, twee wijkwinkelcentra en vier buurtsteunpunten;
  • Geen uitbreiding toestaan voor de kern Doetinchem als geheel;
  • Concentratie supermarkten aan oostkant van het centrum tegengaan;
  • Vernieuwende concepten die koopkrachtbinding vergroten positief benaderen;
  • Bij uitbreiding of vestiging eisen stellen aan ruimtelijke inpassing.


De vestiging van supermarkten in onderhavig plangebied is in het supermarktenbeleid reeds verwoord. Aan de voorwaarde dat er in de kern Doetinchem geen sprake mag zijn van uitbreiding van het supermarktaanbod wordt voldaan, gelet op het feit dat het gaat om verplaatsing van bestaande supermarkten naar het Intermecoterrein. De beoogde realisatie van de supermarkten past dan ook binnen het gemeentelijk beleid.

2.5.12 Nota Cultuurhistorie: Doetinchem, Cultuurhistorierijk!

In de nota cultuurhistorie, "Doetinchem Cultuurhistorierijk", november 2008 door de gemeenteraad vastgesteld als structuurvisie, worden voorwaarden en kansen geschetst die het mogelijk maken om de Doetinchemse cultuurhistorie te behouden, te beheren en te ontwikkelen. De nota gaat in op de cultuurhistorische opgave voor de komende 10 jaar.

De cultuurhistorie moet weer op een positieve manier in beeld komen. Een aantal speerpunten daarbij zijn:

  • Besef van en waardering voor het cultuurhistorisch erfgoed;
  • Kennisvermeerdering over het cultuurhistorisch erfgoed;
  • Visualisatie en exposure van het cultuurhistorisch erfgoed;
  • Stimulering wisselwerking tussen cultuurhistorisch erfgoed, moderne stedenbouw en landschapontwikkeling.

De gemeente Doetinchem kent verschillende historische identiteiten, zoals landschap, wonen en werken, etc., welke de komende jaren een leidraad moeten vormen voor het cultuurhistorisch beleid. Daarnaast moet het cultuurhistorisch beleid zoveel mogelijk aansluiten op bestaande wetgeving.

Binnen de gemeente Doetinchem wordt momenteel intensief onderzoek gedaan naar verschillende lagen. De inventarisatie van het industrieel erfgoed is onlangs afgerond. Dit heeft onder andere opgeleverd dat tot 1992 een fabriek functioneerde (Intermeco) die nu zeker als waardevol en anders op zijn minst als karakteristiek was bestempeld. De schoorsteen van de fabriek is in 1983 gesloopt. De rest van de fabriek heeft nog tot 1992 gefunctioneerd en is daarna ook gesloopt, op twee restanten van niet cultuurhistorisch waardevolle toegangshekken na welke recentelijk gesloopt zijn. De oorsprong van de fabriek gaat terug tot de firma N.V. Beccon die in 1921 als emailleerfabriek en zinkerij werd opgericht.

2.5.13 Waterplan Doetinchem

De gemeente Doetinchem heeft samen met het waterschap Rijn en IJssel het Waterplan Doetinchem opgesteld. In dit beleidsdocument is de integrale omgang met water in stedelijk en landelijk gebied aangegeven ter ondersteuning van het streven te komen tot veerkrachtige watersystemen en het scheiden van vuil- en schoonwaterstromen als principe. Sinds de gemeentelijke herindeling (2005) is dit beleid ook van toepassing op het gebied van de voormalige gemeente Wehl.

Het Waterplan Doetinchem bundelt op lokaal niveau het inzicht in de huidige situatie en geeft in de streefbeelden en ambities aan hoe duurzaamheids- en gidsprincipes van integraal waterbeheer in plannen vertaald kunnen worden. Hierin zijn belangen van ruimtelijke ordening, milieu, natuur en toerisme meegewogen.

Het waterplan is door de gemeente in samenwerking met waterschap, waterbedrijf, vertegenwoordigers van natuur en milieubelangen, inwoners en bedrijfsleven tot stand gekomen. In het waterplan zijn Rijksbeleid, provinciaal beleid en het beleid van het waterschap als fundamentele elementen opgenomen. Het Waterplan uit 2003 en het Gemeentelijk Rioleringsplan 2010-2015 vormen samen de basis voor de omgang met water in het algemeen en het rioleringsstelsel in het bijzonder.

Met betrekking tot de ruimtelijke ordening en het stedelijk gebied zijn de volgende gidsprincipes voor integraal waterbeheer van belang:

  • Het toepassen van de drietrapsstrategie: vasthouden, bergen en afvoeren;
  • Water van schoon naar minder schoon laten stromen (geen afwenteling);
  • Met water de identiteit van een plek zichtbaar maken;
  • Een goede communicatie opzetten (intern en extern);
  • Water als mede-ordenend principe toepassen bij ruimtelijke plannen;
  • Samenwerken en afstemmen;
  • Balans in watersysteem en waterketen.

Door het toepassen van deze principes wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een robuust, veerkrachtig en gezond watersysteem binnen de gemeentegrenzen, gecombineerd met een aantrekkelijke woonomgeving met optimale belevings- en gebruiksmogelijkheden van het water. Er is een goede samenwerking en afstemming tussen alle bij het waterbeheer betrokken partijen, en er vindt geen bestuurlijke, financiële of ruimtelijke afwenteling plaats. Dit is het algemene streefbeeld voor 2030.

In het waterplan wordt het algemene streefbeeld per functie en thema nader uitgewerkt. In paragraaf 4.3.2 wordt nader op het aspect water ingegaan. Dit bestemmingsplan sluit aan op het gestelde in het waterplan.

2.5.14 Planologisch Beleid 2009

Op 18 december 2008, laatst gewijzigd op 17 december 2009, heeft de gemeenteraad van Doetinchem ingestemd met het Planologisch Beleid 2009. Het planologisch beleid vormt het ruimtelijk beleidskader voor woningen en bijgebouwen. In de nota wordt beleid geformuleerd voor kleine bouwplannen met betrekking tot woningen. Daarnaast voorziet de nota in een belangrijke verruiming en versoepeling van de tot nu toe gehanteerde bouwvoorschriften. In de voorgestelde regeling is een onderscheid gemaakt tussen ruimtelijke aspecten die betrekking hebben op het woonhuis en bijgebouwen alleen en de ruimtelijke aspecten van de woning die alleen geregeld kunnen worden als de kenmerken van de omgeving daarbij betrokken worden.

Ruimtelijke aspecten van de eerste categorie zijn onder meer de grootte van bijgebouwen, aan huis gebonden beroepen en bedrijven en de positie van de voor- en achtergevelrooilijn. Ruimtelijke aspecten van de tweede categorie zijn bijvoorbeeld: de diepte van een bebouwingsvlak, de goothoogte en de maten van overkappingen.

De uitgangspunten van het Planologisch beleid 2009 zijn zoveel als mogelijk verwerkt in het onderhavige bestemmingsplan.