De gemeente Doetinchem kent veel geschiedenis. Dat ziet u ook terug als u over straat loopt. Kijk maar eens om u heen: u ziet monumenten zoals de Walmolen, het oude postkantoor of ’t Gevang in de stad. Of ’t Onland en de Kelder in het buitengebied. Maar in de gemeente Doetinchem staan ook andere panden die veel geschiedenis met zich meedragen.

We nemen u mee in de geschiedenis van deze panden

Om het uiterlijk hiervan te bewaren, hebben we ze op een lijst verzameld. U mag aan het uiterlijk van deze zogenaamde cultuurhistorisch waardevolle panden niet zomaar iets slopen. Ze herinneren ons namelijk aan vroeger en staan voor een belangrijk stukje geschiedenis.

In die geschiedenis nemen we u graag mee. Iedere twee weken duiken we in het verleden en staat een ander cultuurhistorisch waardevol pand centraal. 

Station Doetinchem West

Het vorige onderwerp in deze serie ‘Doetinchemse panden’ was Station Doetinchem. Deze keer maken we een mooi bruggetje naar en nemen we u mee in het verhaal van Station Doetinchem West. Aan de spoorlijn Winterswijk-Zevenaar en naast de kruising met de Wijnbergseweg staat het voormalige station namelijk nog altijd op dezelfde plek.

Het station sloot in 1985 na de opening van het nieuwe station

Reizigers namen de spoorlijn, aangelegd door Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorwegmaatschappij (GOLS), vanaf 1884 in gebruik. Tot 1959 stond Station Wijnbergen aan de oostkant van de Wijnbergseweg. Dit station werd afgebroken en in dat jaar werd er bijna op dezelfde plek een nieuw station gebouwd: Station Doetinchem West.

Het stationsgebouw van Doetinchem West staat er nog steeds. Het gebouw ontving vooral waardering door de waarde van de historische architectuur, met dank aan ontwerper ir. W.B. Kloos. Station Doetinchem West sloot na 26 jaar, in 1985, met de opening van Station Doetinchem De Huet; dat station is nog altijd actief.