We richten de Rekhemseweg, Lijsterbeslaan, Frans Halsweg en het Julianaplein opnieuw in. We noemen dit project Vijverbergroute. 

Groot onderhoud

De Rekhemseweg en de Lijsterbeslaan zijn in slechte staat. Ook de functie van de wegen is veranderd door de aanleg van de Oostelijke Randweg. We willen er graag 30km-wegen van maken. Daarom is het nodig de wegen opnieuw in te richten.

Klimaat

Naast verkeer is ook klimaat een belangrijk aandachtspunt. Om periodes van hitte en droogte beter aan te kunnen, zoeken we naar meer ruimte voor bomen, bermen en water. Hiermee houden we water vast en verkleinen we de kans op wateroverlast bij forse buien. We kijken ook meteen naar oplossingen voor de wateroverlast in de Bomenbuurt (omgeving Acacialaan). En natuurlijk houden we ook rekening met voorzieningen in dit gebied, zoals voetbalclub De Graafschap.

30 kilometer per uur

De Frans Halsweg en het Julianaplein zijn wegen waar al een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt. De wegen zijn daar nu nog niet op ingericht. Dat gaan we dus aanpassen.

Riolering

Omdat we de wegen toch opnieuw gaan inrichten, vervangen we tegelijk de riolering. Zo hoeven we maar één keer werkzaamheden uit te voeren en kunnen de wegen er weer jaren tegenaan.

Nieuws

Klinkerstroken langs Vijverbergroute

Nieuwsbericht 23 juni 2023

Eind mei zijn we gestart met bodemonderzoeken voor het project Vijverbergroute. Op verschillende plekken hebben we daarom stroken asfalt weggehaald. Na het onderzoek werden de stroken opnieuw bestraat met klinkers. We hoorden van verschillende buurtbewoners dat dit voor geluidsoverlast en/of trillingen zorgt.  

We hebben met de aannemer overlegd over de stroken klinkers 

Met de aannemer hebben we afgesproken dat de stroken gecontroleerd worden. We herstellen de stroken waar nodig. Wij vinden het vervelend dat de klinkerbestrating meer overlast geeft dan wij hadden ingeschat. De klinkers zijn bewust wat hoger dan het asfalt neergelegd. De ondergrond zakt namelijk altijd nog iets na. Daarna ontstaat een vlakke aansluiting op de weg. De overlast wordt daardoor ook minder, al blijft het rijden over klinkers altijd meer geluid veroorzaken dan rijden over asfalt. 

Klinkers zijn de beste optie voor deze stroken 

We kunnen ons voorstellen dat u zich afvraagt waarom er geen asfalt terug wordt aangebracht in de sleuven. Wanneer we op zo'n klein stukje weg asfalt aanbrengen, scheurt dit asfalt zodra de ondergrond begint na te zakken. Ook dat levert problemen op. Daarnaast kunnen we klinkers nog hergebruiken. Nieuw asfalt zou er voor de uitvoering van het project volgend jaar alweer uit moeten, terwijl asfalt veel geld kost. 

Wij hopen op uw begrip 

Helaas kunnen we overlast niet altijd voorkomen. We zullen er, samen met de aannemer, alles aan doen om de overlast tot een minimum te beperken. 

Bodemonderzoek vanaf 22 mei 

Nieuwsbericht 15 mei 2023

Vanaf maandag 22 mei voeren we bodemonderzoek uit in het projectgebied Vijverbergroute. Adviesbureau Ortageo voert de werkzaamheden uit. Ze plaatsen peilbuizen, doen grondboringen en maken proefsleuven. De werkzaamheden duren ongeveer 3 weken en er wordt weinig overlast verwacht.

Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via [email protected] of (0314) 377 377.

Voorbereidende onderzoeken

Voordat we kunnen nadenken over een ontwerp, hebben we veel informatie nodig. Op dit moment laten we daarom eerste onderzoeken uitvoeren:

  • Een deskundige brengt (de kwaliteit van) alle bomen langs deze wegen in kaart.
  • We gaan het hele gebied goed meten, om bijvoorbeeld de verschillende hoogtes en de grenzen van het openbare gebied precies in kaart te brengen.
  • Ook onderzoeken we de flora en fauna, het asfalt en de bodem.

Planning

Na de eerste onderzoeken halen we ideeën op bij omwonenden en andere belanghebbenden. In 2023 zullen we vooral bezig zijn met het ontwerp, de kosten, vergunningen en planning. De echte uitvoering van het project is in 2024.

Contact

Heeft u een vraag over dit project? Neem dan contact met ons op via (0314) 377 377 of stuur een e-mail naar [email protected].

Heeft u gevonden wat u zocht?