Iedere maand vertelt een wethouder over een onderwerp waar de gemeente zich mee bezighoudt. Deze keer aan het woord: wethouder Rens Steintjes.

"Liefst 40 procent van de automobilisten die in het centrum van Doetinchem rijdt hoeft er niet te zijn. Dat is op termijn niet houdbaar, zeker nu we voetgangers en fietsers meer ruimte willen geven. Vandaar dat we ons richten op het leiden van doorgaand verkeer om de stad heen. Dat moet zoveel mogelijk via de bestaande wegenstructuur gebeuren. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er nooit meer een nieuwe weg wordt aangelegd.

Grond wordt schaarser en blijft duur en dat geldt zeker voor de binnenstad. Dat heeft ook gevolgen voor ons parkeerbeleid. Een veelzijdig onderwerp, met lastige keuzes. Je wilt mensen die afhankelijk zijn van de auto of kort in het centrum moeten zijn blijven faciliteren. Hoe doe je dat, zeker nu wonen in de binnenstad steeds populairder wordt?

Het parkeertarief is een middel om verkeersstromen te sturen. Verdienen aan parkeren is er voor onze gemeente al lang niet meer bij. Dus moet je keuzes maken. Leg je er geld bij, hou je alles in eigen hand, of besteed je parkeren uit aan externe partijen? Nadeel van dat laatste is wel dat je alle grip kwijt bent.

We werken in de binnenstad met parkeervergunningen voor bewoners. Dat blijft ook zo, zij het dat we ook daar bekijken wat er anders kan of moet. EĆ©n vergunning voor een appartement of woning houden we waarschijnlijk wel overeind, maar een tweede zal verder weg liggen, of duurder worden. Dat kan niet anders, nu de ruimte steeds schaarser wordt.

We kiezen voor inbreiding, de tijd waarin je een wijk aan de bebouwing vastplakt en een compleet nieuwe infrastructuur aanlegt is voorbij. Daarnaast hebben we de ambitie om te groeien naar 70.000 inwoners in 2036. Iseldoks en het stationsgebied, waar trein en bus samenkomen, zijn daarvoor heel belangrijke locaties. Ook daar is maar beperkt ruimte voor de auto. Dus moet je bijvoorbeeld denken aan slimme vormen van deelvervoer.

We hebben iedereen de gelegenheid gegeven om inbreng te leveren voor onze mobiliteitsvisie. Over parkeren hebben we een vragenlijst open staan. Ook spraken we met stakeholders. Externe deskundigen helpen ons bij de ontwikkeling van nieuw beleid. Voordat beide visies worden vastgesteld kan iedereen opnieuw reageren. Voor die inspraak nemen we ruim de tijd, begin volgend jaar hakt de gemeenteraad knopen door.

Het worden lastige keuzes. Voordeel is wel dat we te maken hebben met een nieuwe generatie, die heel anders naar mobiliteit, milieu en duurzaamheid kijkt. Tijden veranderen. Hoe lang is het nog maar geleden dat we het heel normaal vonden dat je op het Simonsplein kon parkeren?"

Rens Steintjes
Wethouder van onder andere Mobiliteit (inclusief doelgroepenvervoer, ZOOV en leerlingenvervoer),Ā Ruimtelijke ordening buitengebied en Duurzaamheid.