Plan: | Saronixterrein e.o. - 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0222.R36B025A-0003 |
Het Besluit luchtkwaliteit is in november 2007 ingetrokken en vervangen door een nieuwe regeling in de Wet Milieubeheer, bekend onder de naam de "Wet luchtkwaliteit". Op 15 november 2007 is de Wet Luchtkwaliteit in werking getreden. In hoofdstuk 5, titel 2 van de Wet Milieubeheer zijn grenswaarden en plandrempels opgenomen voor verschillende stoffen die de lucht kunnen verontreinigen, waaronder stikstofdioxide (NO2), fijn stof (PM10), benzeen en lood.
Op grond van deze wet dient in het kader van ruimtelijke plannen die voorzien in nieuwe hindergevoelige functies onderzoek gedaan te worden naar de luchtkwaliteit. Bij de bepaling van de luchtkwaliteit in het plangebied is de luchtverontreiniging van belang die het wegverkeer op de bestaande en de toekomstige wegen in en rondom het plangebied veroorzaakt. Verder worden daarbij ook de bestaande achtergrondconcentraties van de onderzochte stoffen betrokken.
In de nieuwe wet en de daarop gebaseerde regelingen - Besluit NIBM (luchtkwaliteitseisen) en Regeling NIBM (luchtkwaliteitseisen) - is ook vastgelegd welke projecten "niet in betekenende mate" (NIBM) bijdragen aan de luchtverontreiniging waardoor een onderzoek naar de luchtkwaliteit in het kader van de betreffende ruimtelijke ingreep niet noodzakelijk wordt geacht.
Per 1 augustus 2009 (vaststelling van Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) geldt als NIBM 3% van de grenswaarde. Nu draagt een project "niet in betekenende mate" bij zolang de toename van de concentratie fijn stof of stikstofdioxide maximaal 3% bedraagt.
Volgens de Regeling NIBM (VROM, 31-10-07) geldt dat bij woningbouwprojecten de 1% toename pas bereikt bij een woningbouwproject van meer dan 500 woningen. Het aantal woningen dat in het kader van dit plan gebouwd kan worden is minder. Daarom zullen de woningen die in het kader van dit bestemmingsplan worden gebouwd niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging.
Voor de supermarkt is met behulp van de NIBM-tool versie 8-6-2011 gekeken of de bijdrage van de supermarkt op de luchtkwaliteit niet in betekende mate is. Om deze tool te kunnen gebruiken is het nodig om het weekdaggemiddelde van de voertuigbewegingen te hebben. Dit is door middel van de rekentool Verkeersgeneratie van het CROW gesteld op +/- 1250 motorvoertuigen per etmaal (gemiddelde weekdag).
Als deze gegevens worden ingevuld in de NIBM-tool volgt de conclusie: "De bijdrage van het extra verkeer is niet in betekende mate; geen nader onderzoek nodig."