direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Wehl 2008 Didamseweg 30
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R50H223A-0002

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Nota Cultuurhistorie: Doetinchem, Cultuurhistorierijk!
2.4.1.1 Kaders

In de nota cultuurhistorie, Doetinchem Cultuurhistorierijk, d.d. 25 september 2008, worden voorwaarden en kansen geschetst die het mogelijk maken om de Doetinchemse cultuurhistorie te behouden, te beheren en te ontwikkelen. De nota gaat in op de cultuurhistorische opgave voor de komende 10 jaar.

De cultuurhistorie moet weer op een positieve manier in beeld komen. Een aantal speerpunten daarbij zijn:

  • Besef van en waardering voor het cultuurhistorisch erfgoed;
  • Kennisvermeerdering over het cultuurhistorisch erfgoed;
  • Visualisatie en exposure van het cultuurhistorisch erfgoed;
  • Stimulering wisselwerking tussen cultuurhistorisch erfgoed, moderne stedenbouw en landschapsontwikkeling.


De gemeente Doetinchem kent verschillende historische identiteiten, zoals landschap, wonen en werken, etc., welke de komende jaren een leidraad moeten vormen voor het cultuurhistorisch beleid. Daarnaast moet het cultuurhistorisch beleid zoveel mogelijk aansluiten op bestaande wetgeving.

2.4.1.2 Toetsing

Opgemerkt wordt, dat op de "Historische landschap, historische stedenbouw en archeologie" kaart van provincie Gelderland, zich in het plangebied danwel directe omgeving geen rijks- danwel gemeentelijke monumenten bevinden. Wel ligt het in een gebied met een hoge archeologische verwachtingswaarde. Ten behoeve van de ontwikkeling is er een archeologisch bureauonderzoek uitgevoerd. Derhalve wordt verwezen naar paragraaf 4.9, waar nader wordt ingegaan op het aspect archeologie.

2.4.2 Waterplan Doetinchem
2.4.2.1 Beleidsuitgangspunten

De gemeente Doetinchem heeft samen met het waterschap Rijn en IJssel het Waterplan Doetinchem opgesteld. In dit beleidsdocument is de integrale omgang met water in stedelijk en landelijk gebied aangegeven ter ondersteuning van het streven te komen tot veerkrachtige watersystemen en het scheiden van vuil- en schoonwaterstromen als principe. Sinds de gemeentelijke herindeling (2005) is dit beleid ook van toepassing op het gebied van de voormalige gemeente Wehl.

Het Waterplan Doetinchem bundelt op lokaal niveau het inzicht in de huidige situatie en geeft in de streefbeelden en ambities aan hoe duurzaamheids- en gidsprincipes van integraal waterbeheer in plannen vertaald kunnen worden. Hierin zijn belangen van ruimtelijke ordening, milieu, natuur en toerisme meegewogen.

Het waterplan is door de gemeente in samenwerking met waterschap, waterbedrijf, vertegenwoordigers van natuur en milieubelangen, inwoners en bedrijfsleven tot stand gekomen. In het waterplan zijn Rijksbeleid, provinciaal beleid en het beleid van het waterschap als fundamentele elementen opgenomen. Het Waterplan uit 2003 en het Gemeentelijk Rioleringsplan 2010-2015 vormen samen de basis voor de omgang met water in het algemeen en het rioleringsstelsel in het bijzonder.

2.4.2.2 Stedelijk gebied

Met betrekking tot de ruimtelijke ordening en het stedelijk gebied zijn de volgende gidsprincipes voor integraal waterbeheer van belang:

  • Het toepassen van de drietrapsstrategie: vasthouden, bergen en afvoeren;
  • Water van schoon naar minder schoon laten stromen (geen afwenteling);
  • Met water de identiteit van een plek zichtbaar maken;
  • Een goede communicatie opzetten (intern en extern);
  • Water als mede-ordenend principe toepassen bij ruimtelijke plannen;
  • Samenwerken en afstemmen;
  • Balans in watersysteem en waterketen.


Door het toepassen van deze principes wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een robuust, veerkrachtig en gezond watersysteem binnen de gemeentegrenzen, gecombineerd met een aantrekkelijke woonomgeving met optimale belevings- en gebruiksmogelijkheden van het water. Er is een goede samenwerking en afstemming tussen alle bij het waterbeheer betrokken partijen, en er vindt geen bestuurlijke, financiële of ruimtelijke afwenteling plaats. Dit is het algemene streefbeeld voor 2030.

In het waterplan wordt het algemene streefbeeld per functie en thema nader uitgewerkt. in paragraaf 4.8 wordt nader op het aspect water ingegaan. Dit bestemmingsplan sluit aan op het gestelde in het waterplan.

2.4.3 Taskforcerapportage woningbouw Doetinchem
2.4.3.1 Algemeen

Gemeente Doetinchem heeft onlangs het besluit Taskforce woningbouw-besluit genomen. In dit besluit komen drie thema's naar voren, te weten: de woningmarkt, de zorgwoningen en de inzet van de spaarrisicoreserve. Wat betreft de woningmarkt gaat het vooral om het terugdringen van het aantal te bouwen woningen en het vinden van een goede afstemming tussen het bouwen van woningen en de vraag. Uitgebreid wordt ingegaan op de zorgwoningen, vanwege het feit dat de komende decennia vergrijzing plaatsvindt is het van belang dat er een goed beeld van de ontwikkeling wordt gevormd en waarnodig wordt gestuurd op onder meer realisatie van woonzorgeenheden. De laatste thema gaat in op de spaarrisicoreserve, vanwege de financiële crisis is het van belang om de financiële positie van de gemeente Doetinchem te ordenen. De doelen die ondermeer worden genoemd is het komen tot een kleinere planvoorraad, een beter op de markt afgestemd woningbouwprogramme en de verliezen op de grondexplotaties beperken.

Gezien de voorgenomen ontwikkeling wordt in de volgende subparagraaf nader ingegaan op het aspect zorgwoningen.

2.4.3.2 Zorgwoningen

Regionaal is afgesproken dat zorgwoningen niet meetellen bij het vaststellen van de aantallen gerealiseerde woningen. Deze afspraak is gemaakt omdat woonruimte in zorgcomplexen vanuit het verleden vaak niet als individuele woning, maar als deel van een complex wordt geregistreerd. Aangezien in vele gevallen niet exact duidelijk is wanneer er sprake is van een zorgwoning heeft de gemeente Doetinchem een tabel opgesteld waarin een indeling is gegeven van lichte naar zware zorg. Gebleken is dat het voornemen in de hoogste categorie valt "Woonzorgcomplex". Voor deze categorie geldt dat de zorgfunctie overheersend is aan de woonfunctie en dat het de bestemming "Maatschappelijk" krijgt. Woningen met deze bestemming tellen, op basis van de taskforcerapportage, niet mee voor de woningaantallen.

Op basis van de in dit bestemmingsplan besloten ontwikkeling worden er in eerste instantie 36 woonzorgeenheden gerealiseerd. Aangezien de eenheden niet mee worden geteld bij de aantallen vormt het voornemen dan ook geen belemmering voor de doelstelling om het aantal te bouwen woningen in de gemeente Doetinchem terug te dringen. Geconcludeerd wordt dat de invulling van het plangebied met woonzorgeenheden past binnen het gemeentelijk beleid om geen reguliere woningen meer te bouwen, maar wel te voorzien in de vraag naar zorgwonen.

Overigens wordt opgemerkt dat het niet toegestaan is om de woonzorgeenheden te gebruiken voor de functie "wonen" en er dus ook geen reguliere woonappartementen mogen worden gebouwd.