Plan: | Brandweerkazerne - 2012 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0222.R12B014A-0005 |
In hoofdstuk 5, titel 2 van de Wet milieubeheer (ook wel de Wet luchtkwaliteit genoemd) zijn grenswaarden en plandrempels opgenomen voor verschillende stoffen, waaronder stikstofdioxide (NO2), fijn stof (PM10), benzeen en lood. Op grond van deze wet dient in het kader van ruimtelijke plannen onderzoek gedaan te worden naar de luchtkwaliteit.
Planontwikkeling en luchtkwaliteit
In de wet staat, dat als aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan, luchtkwaliteit in beginsel geen belemmering voor een planontwikkeling vormt:
Besluit niet in betekende mate
Het Besluit niet in betekende mate (NIBM) legt vast, wanneer een project niet in betekenende mate bijdraagt aan de concentratie van een bepaalde stof. Een project is NIBM, als aannemelijk is dat het project een toename van de concentratie veroorzaakt van maximaal 3%. De 3% grens wordt gedefinieerd als 3% van de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie van fijnstof (PM10) of stikstofdioxide (NO2).
Realisatie brandweerkazerne
Het ministerie van VROM heeft in samenwerking met Infomil een NIBM-tool opgesteld. Met deze tool kan op een eenvoudige en snelle manier worden bepaald of een plan niet in betekenende mate bijdraagt (NIBM) aan luchtverontreiniging. Om dit te kunnen bepalen is allereerst bekeken hoeveel extra vervoersbewegingen de ontwikkeling genereert (zie onder 'Geluid'). Uit de NIBM-tool blijkt dat het aspect luchtkwaliteit geen belemmering vormt voor de realisering van een brandweerkazerne op het onderhavige plangebied.
Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit
Gekoppeld aan de 'Wet luchtkwaliteit' is het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), waaraan vervolgens het Regionaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (RSL) hangt. De gemeente Doetinchem is deelnemer van het samenwerkingsprogramma. De brandweerkazerne is overigens niet opgenomen als project binnen het NSL of RSL.
Het NSL bevat enerzijds alle maatregelen die de luchtkwaliteit verbeteren en anderzijds alle ruimtelijke ontwikkelingen die de luchtkwaliteit verslechteren. De positieve effecten (maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren) overtreffen de negatieve effecten (ruimtelijke projecten die de luchtkwaliteit verslechteren), zodat door uitvoering van het NSL overal in Nederland uiterlijk in juni 2011 de grenswaarde voor fijn stof en in januari 2015 de grenswaarde voor stikstofdioxide wordt gehaald.
De gemeente wil met de volgende maatregelen de luchtkwaliteit verbeteren: het bevorderen van fietsgebruik, het verbeteren van parkeerbeleid, het stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer, het verbeteren van de doorstroming en de aanleg van nieuwe wegen. Daarnaast zal de gemeente het gebruik van schonere voertuigen en brandstoffen stimuleren.