Plan: | Oostelijke Randweg 2009 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0222.R17B063A-0005 |
Ingevolge artikel 3.1.6 van het Besluit op de ruimtelijke ordening 2008 (Bro '08) dient bij de voorbereiding van een bestemmingsplan een onderzoek te worden ingesteld naar de financiële uitvoerbaarheid van het plan. De realisatie van het plan ligt in handen van de gemeente Doetinchem. Het plan voorziet in de aanleg van de Oostelijke Randweg. Door middel van een wijzigingsbevoegdheid wordt in de toekomst de realisatie van een lpg-tankstation mogelijk gemaakt.
De aanleg van de oostelijke randweg met een tunnel onder het treinspoor is financieel doorgerekend. De totale kosten worden geraamd op € 27 miljoen . Dit bedrag bestaat uit uitvoerings-, verwervings- en plankosten. Er is rekening gehouden met alle kosten die verband houden met aanleg van deze randweg. Globaal is de opbouw van de kosten als volgt:
1. Kosten uit te voeren werken | € 19,0 miljoen |
2. Plankosten en directievoering | € 3,0 miljoen |
3. Grondverwerving | € 2,7 miljoen |
4. Overige kosten en onvoorzien | € 2,3 miljoen |
Totaal | € 27,0 miljoen |
De dekking van deze kosten is als volgt:
Provinciale bijdrage
Provinciale Staten hebben op 10 november 2010 besloten de gemeente een provinciale bijdrage van € 12 miljoen toe te kennen voor dit project. Deze financiële bijdrage wordt gedekt uit de Gelderse Investeringsagenda (2e tranche, jaarschijf 2012).
De provinciale bijdrage is toegekend omdat de Oostelijke randweg bijdraagt aan de volgende gezamenlijke doelen van provincie en gemeente:
Gemeentelijke lasten
De resterende € 15 miljoen neemt Doetinchem zelf voor haar rekening. De gemeenteraad heeft in december 2010, bij de tweede financiële monitor, een voorbereidingskrediet van € 2,75 miljoen beschikbaar gesteld voor dit project.
De oostelijke randweg is ook opgenomen in het Fonds bovenwijkse voorzieningen. In de bijbehorende nota 2010 (vastgesteld door de raad op 9 november 2009) is een investeringsbedrag van circa € 10 miljoen opgenomen voor 2012 t/m 2014. Dit betekent een jaarlijkse investering circa € 3,3 miljoen.
De resterende € 2,25 miljoen wordt opgenomen in de gemeentebegroting vanaf 2012.
Het project is daarmee economisch uitvoerbaar. De daadwerkelijke realisatie van de randweg, met tunnel onder het spoor, staat gepland vanaf 2e helft 2012.