Plan: | Oosseld en Wijnbergen - 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0222.R20B001A-0003 |
Wegverkeer kan overlast bij woningen of geluidsgevoelige functies veroorzaken. In de Wet geluidhinder zijn daarom geluidsnormen en voorkeursgrenswaarden opgenomen.
Er is van rechtswege een zone gelegen langs iedere weg, met uitzondering van woonerven en 30 km gebieden. Voor alle woningen en geluidgevoelige bestemmingen die binnen de zone van die weg liggen, moet de geluidbelasting als gevolg van verkeerslawaai berekend worden.
Voor wegverkeerslawaai geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB Lden. Bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is het mogelijk om via een afwijking een hogere waarde voor geluid vast te stellen. Voor deze hogere grenswaarde geldt een maximaal toelaatbare waarde van 63 dB Lden voor binnenstedelijke situaties en 53 dB Lden voor buitenstedelijke situaties.
Speciale aandacht gaat uit naar de zones van de rijksweg A18 en de Europaweg. Bij de herstructurering van Oosseld is rekening gehouden met de zone van de A18 en bij de realisatie van Wijnbergen het Westen. In beide situaties is er en geluidsscherm of -wal aangelegd en de nieuwbouwwoningen zijn op een dusdanige afstand geprojecteerd dat via slechts enkele afwijkingen de woningen gebouwd kunnen worden. Dit is juridisch planologisch al geregeld. Voorliggend bestemmingsplan legt de bestaande ruimtelijke situatie vast en voorziet niet in nieuwe ontwikkelingen van geluidsgevoelige functies. Dus is een akoestisch onderzoek niet aan de orde.
Bij toepassing van een wijziging- of uitwerkingsbevoegdheid moet het aspect wegverkeerslawaai bij dat plan aan de orde te komen.
Voor railverkeerslawaai geldt een voorkeursgrenswaarde van 55 dB. Er is van rechtswege (Wet geluidhinder) een zone gelegen langs iedere spoorlijn. Die zone bedraagt binnen de gemeentegrens Doetinchem 100 meter. De spoorlijn Arnhem - Doetinchem - Winterswijk is deels gelegen in het plangebied (Oosseld).
Voor railverkeerslawaai geldt een voorkeursgrenswaarde van 55 dB Lden. Bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is het mogelijk om via een afwijking een hogere waarde voor geluid vast te stellen. Voor deze hogere grenswaarde geldt een maximum van 68 dB Lden.
Dit bestemmingsplan legt de bestaande ruimtelijke situatie legt en voorziet niet in nieuwe ontwikkelingen van geluidsgevoelige functies binnen de genoemde zone van 100 m. Dus is een akoestisch onderzoek niet noodzakelijk. Het aspect railverkeerslawaai vormt geen belemmering voor de uitvoering van dit bestemmingsplan.
Bij toepassing van een wijziging- of uitwerkingsbevoegdheid moet het aspect railverkeerslawaai bij dat plan aan de orde te komen.
In en om het plangebied zijn bedrijven gevestigd die een bedrijfsbestemming hebben en houden. Het bestemmingsplan voorziet niet in nieuwe bedrijfsbestemmingen. Voor de bestaande bedrijven geldt dat binnen de geluidcontour van de bedrijfsbestemmingen geen geluidsgevoelige functies mogen komen.
Bij hergebruik van gebouwen moet hier rekening mee gehouden worden. Omdat het bestemmingsplan niet rechtstreeks andere functies toelaat, zal dit bij de planvorming van eventuele herontwikkeling aan de orde komen.
In het plangebied komen verder specifiek de volgende invloedzone's voor:
Door de vaststelling van deze contour kwamen destijds diverse woningen of andere geluidgevoelige objecten binnen de geluidszone te liggen. Voor deze geluidgevoelige objecten zijn daarom destijds al 'hogere waarden' vastgesteld.
Het aspect industrielawaai vormt verder geen belemmering voor de uitvoering van het bestemmingsplan.