direct naar inhoud van 4.3 Akoestiek
Plan: Haareweg Kruisbergseweg - 2010
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0222.R22B033A-0003

4.3 Akoestiek

4.3.1 Wegverkeerslawaai

Adviesbureau Ecopart te Doetinchem heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar geluidbelasting van de Kruisbergseweg en de Haareweg. Het doel van het onderzoek is het bepalen wat het effecten zijn van de wegreconstructies op bij de woningen en de schoolgebouwen. Het onderzoek is als bijlage bij het bestemmingsplan gevoegd.

Het wettelijke kader
Reconstructie
Wanneer als gevolg van één of meer wijzigingen op of aan een weg de geluidsbelasting vanwege de weg met 2 dB wordt verhoogd, is er sprake van een reconstructie (in de zin van de Wet geluidhinder). Wanneer dit het geval is, dan moet de geluidbelasting getoetst worden aan de grenswaarde van de Wet geluidhinder. De geluidstoename wordt bepaald door vergelijking van het geluidsniveau één jaar voor aanpassing van de weg (huidige situatie) met het geluidniveau 10 jaar na de aanpassing van de weg.

Nieuwe situatie
Een wijziging van de maximaal toegestane snelheid van 30 naar 50 km/uur wordt gezien (volgens de Wet geluidhinder) gezien als een nieuw aan te leggen weg (een nieuwe situatie).
Bij een nieuwe situatie Wegverkeer kan overlast bij woningen of geluidsgevoelige functies veroorzaken. In de Wet geluidhinder zijn daarom geluidsnormen opgenomen. Voor wegverkeerslawaai geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Het eventueel corrigeren van de berekende waarde wordt in het kader van het uit te voeren onderzoek meegenomen. Er is van rechtswege een zone gelegen langs iedere weg, met uitzondering van woonerven en 30 km gebieden.

Bij de aanleg van een nieuwe weg geldt volgens de Wet geluidhinder een grenswaarde van 48 dB. Onder voorwaarden is het mogelijk dat de gemeente een hogere grenswaarde vaststelt. De hoogst toelaatbare grenswaarde bedraagt 63 dB voor stedelijk gebied en 58 dB voor buitenstedelijk gebied.

Onderzoekresultaten
Adviesbureau Ecopart te Doetinchem heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd (bijlage 1) naar geluidbelasting van de Kruisbergseweg en de Haareweg.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de geluidbelasting niet met 2 dB of meer toeneemt. Er is geen sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.
Het verkeer op de Kruisbergseweg resulteert op één plaats sprake van een toename van meer dan 2 dB. Bij deze woning is sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.

Bij een aantal woningen (9) en één school aan de Kruisbergseweg is sprake van een nieuwe situatie, waarbij een ontheffing hogere waarde noodzakelijk is. Hiervoor wordt een separaat ontheffingsprocedure gevolgd.

Maatregelen
Het wegdek van de Kruisbergseweg en de Haareweg wordt voorzien van stil asfalt van het type SMA 0/6 of vergelijkbaar). Wegdektypen met een hogere geluidreductie (dunne ZOAB deklagen) zijn bij een bochtig wegtracé te kwetsbaar (bezitten minder goede constructieve eigenschappen). Bronmaatregelen in de vorm van snelheidsverlaging of minderen van de verkeersintensiteit zijn niet haalbaar. Geluidschermen is niet gewenst om stedenbouwkundige redenen.
Bij de woningen waarvoor een hogere grenswaarde wordt aangevraagd wordt een aanvullend akoestisch onderzoek aangeboden, waarbij de beoordeeld wordt of voldaan kan worden aan de maximaal toegestane binnenwaarde in de verblijfsruimten.

4.3.2 Industrielawaai/bedrijfszonering

Het bestemmingsplan voorziet niet in de realisatie van een nieuwe bedrijfsbestemming. Het aspect industrielawaai vormt geen belemmering voor de uitvoering van het bestemmingsplan.

De wegen zijn ook niet aan te merken als geluidsgevoelige bestemming. Eventueel aanwezige invloedzones van omliggende bedrijven zijn niet van toepassing op de herinrichting van de wegen.