Plan: | Keppelseweg 29 Wehl - 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0222.R50B222A-0003 |
Uitgangspunten bij de inrichting van de wegen binnen het plangebied zijn:
De kwaliteit van de leefomgeving dient centraal te staan. Kunstmatig ingepaste maatregelen, zoals veel borden en bloembakken op de weg hebben vaak wel een kort effect op de rijsnelheid, maar zijn geen duurzame oplossingen. De omgeving en weg als geheel moeten zorgen voor het gewenste rijgedrag zodat deze kunstingrepen overbodig zijn.
Een duidelijk onderscheid aanbrengen tussen de verschillende verkeersruimtes zorgt er voor dat de verkeersdeelnemer duidelijk zijn plek en die van anderen op de weg weet en zo de verkeersruimte op de juiste wijze gebruikt. Op drukke erftoegangsstraten is het belangrijk dat voetgangers veilig kunnen lopen op een trottoir. Voor rustige erftoegangsstraten kan worden overwogen alle verkeersdeelnemers gebruik te laten maken van dezelfde ruimte. Een smalle weg die gebruikt wordt door iedereen leidt tot een lagere rijsnelheid.
Fysieke maatregelen als drempels ondervinden een steeds grotere weerstand bij de gebruikers en omwonenden en hulpdiensten. Ze leiden tot trillingshinder en toename van de geluidsoverlast. Met deze bij-effecten moet al rekening worden gehouden bij het ontwerp. Bij voorkeur wordt gezocht naar maatregelen die een lagere snelheid afdwingen, maar die geen of beperkte bij-effecten hebben voor de leefomgeving en hulpdiensten. Voorbeelden zijn: een smaller wegprofiel, toepassing andere materialen en kleuren, afwisselend parkeren aan weerszijden van de weg, afwisseling met groen, doorzicht beperken, beperken rechtstanden etc. Drempels en plateaus die op een logische plaats zijn gesitueerd (rekening houdend met de afstand tot de woning) en volgens de richtlijnen van het CROW (publicatie 172) zijn aangelegd kunnen bij uitzondering worden toegepast.
Verkeersstructuur in de kernen
De kern Wehl ligt in de oksel van twee provinciale wegen (Weemstraat en Broekhuizerstraat). Het doorgaande en regionale verkeer gebruikt deze wegen. Om het doorgaande verkeer in de kern Wehl te weren, is in 2005 in een aantal straten eenrichtingsverkeer ingesteld. Binnen de kern zijn de volgende wegen te onderscheiden die een ontsluitende functie hebben: Didamseweg, Doesburgseweg, Koningin Wilhelminastraat, Doetinchemseweg, Nijverheidsweg en Stationsstraat. De definitieve wegcategorisering wordt vastgesteld in het Mobiliteitsplan. De Duurzaam Veiligprincipes die zijn opgenomen in het document Wijken Voor Verkeer geven aan dat woonstraten in principe worden opgenomen in een 30km-zone. Voor zover planologisch relevant, moet hierop worden ingespeeld in dit bestemmingsplan.
Fietsen in de kernen
Binnen de kernen kennen we geen gebiedsontsluitingswegen. Dit betekent dat fietsverkeer gebruik maakt van de rijbaan. Bij straten die toch een beperkte verkeersfunctie hebben, wordt bij voorkeur een rode fietssuggestiestrook aangelegd.
Het fietsgebruik wenst de gemeente Doetinchem zoveel mogelijk te stimuleren. Dit doet zij enerzijds door veilige fietssuggestiestroken aan te leggen maar ook door fietsers fatsoenlijke stallingsmogelijkheden te bieden op attractiepunten.
Openbaar Vervoer
De spoorlijn Winterswijk – Arnhem heeft in Wehl een station. Daarnaast wordt de kern Wehl aangedaan door de buurtbus die rijdt tussen Didam en 's Heerenberg. Voor het overige kunnen de inwoners van Wehl gebruik maken van de regiotaxi.