Uitleg eHerkenning

eHerkenningWilt u als bedrijf of organisatie digitaal zaken regelen met de gemeente Epe? Dat kan met eHerkenning. Steeds meer overheidsorganisaties maken hun diensten via eHerkenning toegankelijk. Zij weten dan met welk bedrijf ze te maken hebben en of de betrokken medewerkers gemachtigd zijn om namens het bedrijf te handelen. Deze vorm van online identificatie werkt snel en veilig. U schaft daarvoor een eHerkenningsmiddel aan. 

U kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. Zoals burgers met DigiD kunnen inloggen bij de overheid, zo kunnen bedrijven en organisaties dat met eHerkenning. Een belangrijk verschil is dat DigiD wordt verstrekt door de overheid en eHerkenning door commerciële bedrijven.

Betrouwbaarheid

Er zijn eHerkenningsmiddelen op 5 betrouwbaarheidsniveaus: van laag tot zeer hoog. Per middel verschilt het niveau van zekerheid, de inlogmethode, de prijs en de aanvraagprocedure. Het is belangrijk dat u weet welk betrouwbaarheidsniveau bij de webdienst hoort waar u moet inloggen. Op basis daarvan vraagt u een eHerkenningsmiddel aan. Met uw middel kunt u ook inloggen op webdiensten waar een lager niveau vereist is.

Hoe werkt eHerkenning?

Een bedrijf wijst één of meer personen aan die -namens het bedrijf- gemachtigd zijn om bepaalde digitale overheidsdiensten af te nemen en zorgt dat deze personen beschikken over een geschikt eHerkenningsmiddel. Zo kan men zich op betrouwbare en gebruiksvriendelijke wijze kenbaar maken bij de overheid. De overheidsdienstverlener op zijn beurt sluit aan op de eHerkenningsmakelaar (van een erkende aanbieder). Daardoor is de overheidsorganisatie in staat haar zakelijke afnemers te herkennen. 

Stel, u wilt als advocaat een uittreksel burgerlijke stand aanvragen voor een client. U wordt dan van de site van de gemeente automatisch doorgeleid naar de pagina waar u in kunt loggen als organisatie, met eHerkenning. Vervolgens geeft u aan welk eHerkenningsmiddel u heeft (minimaal betrouwbaarheidsniveau 2). Uiteindelijk komt u automatisch op de persoonlijke internetpagina (pip) van de gemeente terecht, waar u het uittreksel aan kunt vragen. De status van deze aanvraag kunt u blijven volgen door na het verwerken van de aanvraag in te loggen via Mijn Epe (bovenin beeld op onze homepage).

Epe

Vooralsnog is alleen de status voor het aanvragen van uittreksels via eHerkenning op deze manier, dus via Mijn Epe, te volgen. Dit geldt nog niet voor alle producten en diensten. We werken er naar toe om in de toekomst alle aanvragen in de omgeving van Mijn Epe te verwerken.

Hoe regel ik eHerkenning?

U moet een eHerkenningsmiddel aanvragen bij een erkende aanbieder van eHerkenning. Een erkende aanbieder is te herkennen aan een keurmerk. 

Informatie

Uitgebreide informatie over eHerkenning en het kiezen van het voor u meest geschikte eHerkenningsmiddel vindt u op eHerkenning.nl en het Ondernemersplein.