Beschermd wonen en opstapregeling
Algemeen
Als zelfstandig wonen voor u niet mogelijk is, komt u mogelijk in aanmerking voor beschermd wonen. Beschermd wonen is een (tijdelijke) vorm van wonen met hulp.
Wat u moet weten
Beschermd wonen
- Hebt u door psychische of psychosociale problemen hulp nodig bij dagelijkse activiteiten en kunt u (tijdelijk) niet zelfstandig wonen, dan biedt beschermd wonen een veilige woonomgeving met begeleiding.
- U kunt overdag en 's avonds hulp krijgen van een begeleider. Zij ondersteunen u met dagelijkse taken zoals schoonmaken, de administratie doen en het onderhouden van sociale contacten.
- Het doel van een beschermde woonvorm is om u te helpen weer zo zelfstandig mogelijk te worden.
Opstapregeling
- De opstapregeling helpt u bij het weer (leren) zelfstandig wonen.
- Hebt u geen 24 uur per dag meer begeleiding nodig, dan kunt u misschien weer zelfstandig wonen. U kunt dan uitstromen, zoals dat heet.
- Het kan zijn dat u dan bij het uitstromen in aanmerking komt voor een Opstapregeling. U krijgt dan met voorrang een woning toegewezen met een tijdelijk contract. Daarnaast krijgt u voor een bepaalde periode nog begeleiding. En u hebt nog regelmatig overleg met de woningcorporatie en uw begeleider. Als alles goed gaat, wordt na maximaal 2 jaar uw huurcontract voor onbepaalde tijd afgesloten.
Voorwaarden Opstapregeling
- U woont bij een zorginstelling Beschermd wonen. U heeft een besluit van de gemeente voor Beschermd wonen.
- De zorginstelling heeft de samenwerkingsovereenkomst Opstapregeling getekend.
- U woont in ieder geval 1 jaar in de gemeente Epe, Hattem of Heerde.
- U kunt de huur van een huurwoning betalen. U heeft een uitkering of andere bron van inkomsten.
Wat u moet doen om u aan te melden voor de Opstapregeling
- Uw begeleider belt samen met u naar 14 0578 om met de Wmo-consulent te bespreken of u in aanmerking komt voor de Opstapregeling.
- Uw begeleider bespreekt met de Wmo-consulent of u zich kunt aanmelden voor de Opstapregeling. Als dat zo is, dan kunt u door naar stap 3.
- Uw hulpverlener van de zorginstelling waar u woont helpt u bij uw aanmelding. U doet uw aanmelding dus samen.
- U ontvangt na uw aanmelding via e-mail een link van de Wmo-consulent. Door op deze link te klikken komt u bij het aanmeldformulier voor de Opstapregeling. Hiervoor logt u in met uw DigiD. U kunt dan het aanmeldformulier invullen. Doe dit zo volledig mogelijk en geef eerlijk antwoord op alle vragen. Geef ook duidelijke informatie over uw inkomen en eventuele schulden. U moet de huur van uw huurwoning namelijk wel kunnen betalen. Maak ook uw woonwensen duidelijk en geef uitleg.
- De opstapcommissie bepaalt of u toe bent aan zelfstandig wonen.
- U ontvangt een brief of uw aanmelding wel of niet is goedgekeurd. Deze brief staat op uw persoonlijke pagina op MijnEpe. Voor deze pagina logt u in met uw DigiD.
- De woningcorporatie zoekt een geschikte huurwoning voor u.
- U maakt een afspraak met de Wmo-consulent voor een keukentafelgesprek bij u thuis. U bespreekt samen welke begeleiding u nodig heeft om straks zelfstandig te kunnen wonen.
Tip voor organisaties voor het aanmelden van een cliënt voor de Opstapregeling
Wilt u een cliënt aanmelden voor de Opstapregeling? Dat kan alleen als uw organisatie is aangesloten bij de Samenwerkingsovereenkomst Opstapregeling. Bent u nog niet aangesloten en wilt u dat wel, neem dan contact met ons op.
Contact
U kunt telefonisch contact opnemen met de Wmo-consulenten op werkdagen van 08.00 tot 12.30 uur via 14 0578.