Logo Deventer wordt nóg knapper!

Comfortabeler en veiliger fietsen langs Margijnenenk-Overstichtlaan

De uitgebreide vernieuwing van de fietspaden langs de Margijnenenk, Lebuinuslaan en de Overstichtlaan is klaar.

Over een lengte van 2,5 kilometer zijn de fietspaden aan beide zijden van de wegen verbeterd en gedeeltelijk ook verbreed.

 

Bestrating vervangen en geasfalteerd

Wethouder Marcel Elferink en drie bestuursleden van de Fietsersbond Deventer openden het fietspad op woensdag 19 april al fietsend. Wethouder Elferink: "Het vernieuwde fietspad is comfortabeler én veiliger, doordat de bestrating is vervangen en voor een groot deel nu geasfalteerd is. Dat is goed nieuws voor veel mensen: het fietspad is voor veel scholieren en mensen die naar hun werk gaan een dagelijkse route. Hopelijk kiezen daardoor nóg meer mensen ervoor om met de fiets naar school of werk te gaan".
 

Reactie Fietsersbond

"De Fietsersbond is blij met de vervanging van tegels door asfalt, en met de verbreding", aldus Bas van Roessel. "Ook de rotonde met de Laan van Borgele is verbeterd. Wel zien we nog een aantal verbetermogelijkheden bij oversteekplaatsen, met name door de grote hoeveelheid scholieren, winkelend publiek en auto’s. De gemeente zet gelukkig in op een structurele langetermijnoplossing, een tunnel ter hoogte van het winkelcentrum. Maar we hopen dat er in de tussentijd ook tijdelijke oplossingen komen en blijven daarover in gesprek met de gemeente."

Vrijliggend fietspad en zebrapaden

Op de drukste delen van deze hoofdfietsroute door Deventer hebben de fietsers meer ruimte gekregen en is het fietspad verbreed. Onder meer bij de scholen langs het traject is dat gebeurd. Verder zijn de tegels op de voetpaden vervangen, en ook is de rotonde op de kruising met de Laan van Borgele veiliger gemaakt. Hier zijn een vrijliggend fietspad en zebrapaden gekomen. 

Boomwortels

Vernieuwing van de fietspaden langs dit deel van het Hanzetracé was noodzakelijk. Op veel plaatsen waren de tegels verouderd.  Ook zorgden wortels van bomen voor een hobbelig fietspad. Daardoor was het onvermijdelijk om een aantal bomen te kappen. Het nieuwe fietspad zou anders binnen een paar jaar alweer door boomwortels worden opgedrukt. 

Meeste bomen behouden

De nieuwe fietspaden liggen wat hoger en de voetpaden zijn wat smaller geworden. Hierdoor blijft die wortelopdruk beperkt en konden de meeste bomen behouden worden. Van de 353 bomen langs de routes zijn er uiteindelijk 26 gekapt. Alle gekapte bomen zijn vervangen door nieuwe bomen op een andere plek. Daarnaast zijn er plantvakken gekomen met struiken en bloemen. 

Beter fietsklimaat

De renovatie van het hele traject heeft in totaal 2,5 miljoen euro gekost. Daarvan betaalt de provincie Overijssel de helft. De gemeente Deventer investeert in een beter fietsklimaat en pakt de komende jaren nog meer fietspaden aan.

 

Deventer wordt nog knapper houdt u op de hoogte van werkzaamheden in Deventer. Volg ons ook via Facebook.