Plan: | Snippergroen 2016 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.P329-VG01 |
In de raadsvergadering van 22 juni 2011 heeft de raad een aantal bezuinigingsdoelen vastgesteld. Een daarvan betreft de verkoop/verhuur van openbaar groen, oftewel snippergroen. Het wordt belangrijk gevonden dat alle burgers in de gemeente Deventer onder dezelfde condities snippergroen kunnen kopen of huren. Hiervoor is het uitgifteregelement snippergroen 2012 vastgesteld. Aan de hand van dit uitgifteregelement is een pilot uitgevoerd in de buurten Het Oostrik, Blauwenoord en Groot Douwel. Vervolgens is deze pilot door het projectteam Snippergroen Deventer geëvalueerd, waarna een aangepast uitgifteregelement met bijbehorende uitgifteprijzen is vastgesteld door B&W. Uitgangspunt voor deze prijsaanpassing is kostendekkendheid in relatie tot de nodige bestemmingsplanherziening. Bovendien komt uitbreiding van de gebruiksmogelijkheden van snippergroen tegemoet aan de wensen van de kopers/huurders.
Het doel van het project Snippergroen is het behalen van de bezuinigingsopgave. Bezuiniging wordt bewerkstelligt door verkoop en verhuur openbare ruimte en onderhoud van openbaar groen. De incidentele koopopbrengsten worden benut om de incidentele kosten van de projectuitvoering af te dekken. Met de structurele huuropbrengsten (90%) en onderhoudsbesparing (10%) wordt de jaarlijkse bezuinigingsopgave gerealiseerd. Andere doelen van het project Snippergroen zijn: opheffen illegale situaties t.a.v. openbaar groen, meer rechtsgelijkheid en rechtszekerheid voor burgers, vergroten woongenot burgers, waarde stijging vastgoed en verhogen beeldkwaliteit.
Aan de hand van het aangepast uitgifteregelement vindt er een projectmatige uitrol over de hele gemeente plaats. Hierbij wordt uitgegaan van een organisch groeimodel. De wijk Colmschate, waaronder de Vijfhoek, en de dorpen Lettele en Okkenbroek zijn eerst aan de beurt. Vervolgens worden Borgele en Platvoet opgepakt. Om de verkoop/huur van snippergroen juridisch planologisch te regelen is in 2015 het eerste bestemmingsplan Snippergroen vastgesteld. In deit bestemmingsplan is voor 30 verschillende percelen de uitgifte van snippergroen juridisch planologisch geregeld.
Uitgifte van Snippergroen heeft na vaststelling van het bestemmingsplan Snippergroen niet stilgelegen. Inmiddels zijn weer enkele percelen verkocht of verhuurd. Het gaat hierbij om 33 verschillende percelen verspreid over het grondgebied van de gemeente Deventer. In het bestemmingsplan Snippergroen 2016 wordt de uitgifte van deze 33 percelen juridisch planologisch geregeld.
Het plangebied bestaat uit 33 percelen die verspreid liggen over het hele grondgebied van de gemeente. In onderstaande tabel is een overzicht van de betreffende adressen opgenomen. Ook is opgenomen of het een huurovereenkomst of koopovereenkomst betreft. De voorwaarden waaronder percelen verkocht of verhuurd worden zijn opgenomen in het Uitgiftereglement Snippergroen, opgenomen in uitgifte regelement snippergroen niet behorende bij deze plantoelichting.
Adres | Bestemmingsplan | Buurt naam | Koop/ huur | |
Anne Franklaan 78 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Essenerveld | Koop | |
Arendshorst 49 | Borgele | Borgele | Huur | |
Arendshorst 51 | Borgele | Borgele | Huur | |
Arendshorst 53 | Borgele | Borgele | Huur | |
Arendshorst 57 | Borgele | Borgele | Huur | |
Bredenhorst 179 | Borgele | Borgele | Koop | |
De Vlasakkers 2 | Kom Bathmen | Dorp Bathmen | Koop | |
Dijkmanstraat 7 | Okkenbroek 2009 | Okkenbroek | Koop | |
Dovenetel 2 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschaterenk | Huur | |
Fonteinkruid 104 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschaterenk | Koop | |
Groenling 15 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Groot Douwel | Koop | |
Grote Ratelaar 110 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschaterenk | Huur | |
Het Koeland 95 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Schalkhaar | Koop | |
Johannes Sinthenstraat 29 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Zwolseweg | Koop | |
Kardinaalsmuts 39 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | 't Bramelt | Huur | |
M. Bossestraat 5 | Vijfhoek | Spikvoorde | Huur | |
Marsmangaarde 132 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Platvoet | Huur | |
Marsmangaarde 146 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Platvoet | Koop | |
Molenweg 57 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Dorp Diepenveen | Koop | |
Nettelhorst 1 | Borgele | Borgele | Koop | |
Nilantstraat 140 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Keizerslanden | Huur | |
Slauerhoffgaarde 27 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Platvoet | Huur | |
Tijinkweg 7 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Essenerveld | Koop | |
Kattestaart 2 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschate | Huur | |
Bereklauw 1 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschate | Koop | |
Bereklauw 3 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschate | Koop | |
Bereklauw 9 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschate | Koop | |
Weegbree 16 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschate | Koop | |
Weegbree 18 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschate | Koop | |
Sleutelbloem 8 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschate | Koop | |
Sleutelbloem 10 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschate | Huur | |
Sleutelbloem 14 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschate | Koop | |
Sleutelbloem 16 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Colmschate | Koop |
In de volgende figuur is de globale ligging van het plangebied aangegeven
Afbeelding 1. Globale ligging percelen
Voor de percelen uit tabel 1 gelden meerdere bestemmingsplannen. De paraplu herziening Snippergroen 2016 vervangt partieel de volgende bestemmingsplannen:
De toelichting van dit bestemmingsplan is opgebouwd uit een zeven hoofdstukken. Na dit inleidende hoofdstuk volgt in hoofdstuk 2 een beschrijving van het plan. In hoofdstuk 3 komt het beleidskader aan bod. In dit hoofdstuk wordt een beschrijving gegeven van het van toepassing zijnde rijksbeleid, provinciaal beleid en gemeentelijk beleid. De randvoorwaarden die hieruit volgen worden getoetst aan het plan. Hoofdstuk 4 bevat een waardentoets. Hieruit blijkt welke waarden er in het plangebied aanwezig zijn en of deze worden aangetast door de ontwikkeling. In hoofdstuk 5 wordt Archeologie uitgezet. Vervolgens wordt in hoofdstuk 6 een korte toelichting gegeven van de juridische aspecten en planverantwoording. In hoofdstuk 7 wordt tot slot ingegaan op de ruimtelijke, maatschappelijke en economische uitvoerbaarheid.
De percelen die verkocht of verhuurd worden zijn in de huidige situatie met name in gebruik als openbaar groen. Het gaat om percelen die zijn ingericht met gras, bosschages of bomen. Een enkel perceel is ingericht met verharding. De percelen zijn over het algemeen geen onderdeel van de hoofd groenstructuur en kunnen om die reden verkocht of verhuurd worden.
In de nieuwe situatie is onderscheid te maken in percelen die bebouwd mogen worden en percelen die slechts deels bebouwd of helemaal niet bebouwd mogen worden. Ook wordt onderscheid gemaakt in de percelen die worden verkocht of worden verhuurd. De percelen die worden verhuurd krijgen een bestemming waar zowel het gebruik ten behoeve van wonen is toegestaan, maar ook het gebruik als openbaar gebied. Hiervoor is gekozen om na beëindiging van het huurcontract het gebied weer te kunnen inrichten als groen danwel verblijfsgebied zonder bestemmingsplanherziening.
In de nieuwe situatie zijn 33 percelen waar na het in werking treden van dit bestemmingsplan gebouwd mag worden, al dan niet deels. Op deze percelen is het mogelijk om een gebouw of bouwwerk geen gebouw zijnde op te richten, conform de in dit bestemmingsplan opgenomen planregels.
Adres | Bestemmingsplan | Koop/ huur | Mag bebouwd worden volgens de in de planregels opgenomen voorwaarden |
Anne Franklaan 78 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | deels |
Arendshorst 49 | Borgele | Huur | deels |
Arendshorst 51 | Borgele | Huur | deels |
Arendshorst 53 | Borgele | Huur | deels |
Arendshorst 57 | Borgele | Huur | deels |
Bredenhorst 179 | Borgele | Koop | ja |
De Vlasakkers 2 | Kom Bathmen | Koop | deels |
Dijkmanstraat 7 | Okkenbroek 2009 | Koop | nee |
Dovenetel 2 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Huur | deels |
Fonteinkruid 104 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | deels |
Groenling 15 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | deels |
Grote Ratelaar 110 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Huur | deels |
Het Koeland 95 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | deels |
Johannes Sinthenstraat 29 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | ja |
Kardinaalsmuts 39 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Huur | deels |
M. Bossestraat 5 | Vijfhoek | Huur | ja |
Marsmangaarde 132 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Huur | deels |
Marsmangaarde 146 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | deels |
Molenweg 57 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | deels |
Nettelhorst 1 | Borgele | Koop | deels |
Nilantstraat 140 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Huur | deels |
Slauerhoffgaarde 27 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Huur | deels |
Tijinkweg 7 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | nee |
Kattestaart 2 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Huur | nee |
Bereklauw 1 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | deels |
Bereklauw 3 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | ja |
Bereklauw 9 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | ja |
Weegbree 16 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | deels |
Weegbree 18 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | ja |
Sleutelbloem 8 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | ja |
Sleutelbloem 10 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Huur | ja |
Sleutelbloem 14 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | ja |
Sleutelbloem 16 | Digitalisering analoge bestemmingsplannen | Koop | ja |
Tabel 2. Bouwen, deels bouwen of niet bouwen
In de planopzet is gekozen om niet alleen de aangekochte of gehuurde percelen in dit bestemmingsplan op te nemen, maar om het bijbehorende (woon)perceel ook mee te bestemmen. Door de gehele percelen op te nemen ontstaat er meer duidelijkheid in de gehele bij elkaar behorende situatie. Dit vergemakkelijkt ook de toetsing bij vergunningverlening.
Onderscheid is gemaakt in de manier van bestemmen van de verhuurde en de verkochte percelen.
De (delen van) percelen die verkocht zijn en waar op gebouwd mag worden krijgen de bestemming 'Wonen' al dan niet met de aanduiding bijgebouw. De (delen van) percelen die verkocht zijn en waar niet op gebouwd mag worden krijgen de bestemming 'Wonen', echter zonder de aanduiding bijgebouw.
De percelen die worden verhuurd krijgen dezelfde rechten als de percelen die worden verkocht. Deze percelen krijgen dus ook de bestemming 'Wonen' al dan niet met de aanduiding bijgebouw. Het verschil is dat op deze gronden de aanduiding 'groen' of 'verkeer' is opgenomen. Zodra het huurcontract wordt beëindigd is het mogelijk de gronden weer in gebruik te nemen als openbaar gebied.
Dit resulteert in de volgende bestemmingen:
Adres | Enkelbestemming | Aanduidingen | Dubbel bestemmingen |
Anne Franklaan 78 | Wonen | Bouwvlak Bijgebouwen |
Waarde - Archeologie - 2 |
Arendshorst 49 | Wonen | Bouwvlak Bijgebouwen Groen |
Waarde-Archeologisch verwachtingsgebied |
Arendshorst 51 | Wonen | Bouwvlak Bijgebouwen Groen |
Waarde-Archeologisch verwachtingsgebied |
Arendshorst 53 | Wonen | Bouwvlak Bijgebouwen Groen |
Waarde-Archeologisch verwachtingsgebied |
Arendshorst 57 | Wonen | Bouwvlak Bijgebouwen Groen |
Waarde-Archeologisch verwachtingsgebied |
Bredenhorst 179 | Wonen | Bouwvlak Bijgebouwen |
Waarde-Archeologisch verwachtingsgebied |
De Vlasakkers 2 | Wonen | Bouwvlak Maatvoering Bijgeboouwen |
Waarde-Archeologisch verwachtingsgebied |
Dijkmanstraat 7 | Wonen | - | Waarde - archeologie - 2 |
Dovenetel 2 | Wonen | Bijgebouwen Verkeer verblijfsgebied |
Waarde - Archeologie - 3 |
Fonteinkruid 104 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 3 |
Groenling 15 | Wonen | Bijgebouwen | |
Grote Ratelaar 110 | Wonen | Specifieke vorm van wonen - verkeer - verblijfsgebied Bijgebouwen |
|
Het Koeland 95 | Wonen | Bijgebouwen | - |
Johannes Sinthenstraat 29 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 2 |
Kardinaalsmuts 39 | Wonen | Specifieke vorm van wonen - verkeer - verblijfsgebied Bijgebouwen |
Waarde - archeologie - 4 (in voortuin) |
M. Bossestraat 5 | Wonen | Bijgebouwen |
- |
Marsmangaarde 132 | Wonen | Bijgebouwen Groen |
- |
Marsmangaarde 146 | Wonen | Bijgebouwen | - |
Molenweg 57 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 3 |
Nettelhorst 1 | Wonen | Bijgebouwen | - |
Nilantstraat 140 | Wonen | Specifieke vorm van wonen - verkeer - verblijfsgebied Bijgebouwen |
Waarde - archeologie - 3 |
Slauerhoffgaarde 27 | Wonen | Bijgebouwen Groen |
- |
Tijinkweg 7 | Wonen | - | - |
Kattestaart 2 | Wonen | Leiding water | Waarde - archeologie - 3 |
Bereklauw 1 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 3 |
Bereklauw 3 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 3 |
Bereklauw 9 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 3 |
Weegbree 16 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 3 |
Weegbree 18 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 3 |
Sleutelbloem 8 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 3 |
Sleutelbloem 10 | Wonen | Specifieke vorm van wonen - verkeer - verblijfsgebied Bijgebouwen |
Waarde - archeologie - 3 |
Sleutelbloem 14 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 3 |
Sleutelbloem 16 | Wonen | Bijgebouwen | Waarde - archeologie - 3 |
Tabel 3. Adressen, bestemmingen en aanduidinge
Geen voorwaarden
Wanneer uit de aanvraag blijkt, dat het terrein of delen daarvan al eerder verstoord zijn en de nieuw te verstoren oppervlakte daarmee kleiner wordt dan de aangegeven ondergrens, is archeologisch onderzoek niet noodzakelijk. In deze gevallen zullen geen archeologische voorwaarden worden verbonden aan de omgevingsvergunning.
Voorwaarden (behouden) in omgevingsvergunning
Wanneer eventuele archeologische resten bedreigd worden door verstoring, dienen eerst de mogelijkheden voor behoud van de archeologische resten in de bodem (in situ) worden onderzocht. Hierbij kan worden gedacht aan het treffen van beschermende maatregelen, zoals een verschuiving van de nieuwbouwlocatie naar een gebied met een lagere verwachting of een minder verstorende manier van funderen.
Meldingsplicht
In die gevallen waar de aanwezigheid van archeologische resten niet kan worden uitgesloten maar de informatiedichtheid en –waarde ten opzichte van de inspanning van een volledig archeologisch onderzoek echter te klein uitvallen, kan aan de omgevingsvergunning een meldingsplicht worden gekoppeld. Bij de start van de grondwerkzaamheden moet dan worden gemeld bij de gemeentelijk archeoloog. Er kan op deze manier een afspraak gemaakt worden voor een bezoek tijdens de werkzaamheden, een archeologische waarneming. Tijdens de archeologische waarneming zullen de resten in grote lijnen worden gedocumenteerd. Aan de waarneming zijn voor de aanvrager geen kosten verbonden. Wel dient hiervoor in overleg met de gemeentelijk archeoloog enige tijd te worden ingepland.
Archeologisch Onderzoek
Indien uit het advies blijkt dat archeologisch onderzoek noodzakelijk is, hangt het vervolgtraject af van de oppervlakte van de geplande nieuwbouw of werkzaamheden. De vorm van archeologisch onderzoek wordt bepaald wanneer de verstoringsdiepte en de begrenzing van geplande bodemingrepen bekend zijn. Deze gegevens worden in de bureaustudie gekoppeld aan de inhoudelijke gegevens over de locatie. Op basis daarvan kunnen aan de omgevingsvergunning al dan niet voorwaarden worden verbonden.
Wanneer de oppervlakte kleiner is dan 2.500 m² worden zo nodig ter plaatse controleboringen uitgevoerd om de intactheid van de bodem te controleren en eventueel de archeologische verwachting bij te stellen. Bij oppervlaktes tot 2.500 m2 zijn deze boringen voor rekening van de Gemeente Deventer.
Bij grotere oppervlaktes dient een archeologisch booronderzoek uitgevoerd te worden ter controle van de intactheid van de bodem en archeologische verwachting. Dit onderzoek is voor rekening van de aanvrager. Indien uit de boringen blijkt dat de bodemopbouw intact is en de archeologische verwachting door resultaten van het booronderzoek wordt bevestigd, dient archeologisch vervolgonderzoek plaats te vinden.
Bij kleinere oppervlaktes kan in overleg met de (gemeentelijk) archeoloog worden gekozen voor het archeologisch begeleiden van het ontgraven van de bouwkuip. Bij grotere oppervlaktes zal het vervolgonderzoek worden uitgevoerd in de vorm van proefsleuven. De kosten voor dit onderzoek zijn in beide gevallen voor rekening van de aanvrager. Wanneer proefsleuvenonderzoek is uitgevoerd wordt op basis van de resultaten bepaald of en welke van de eventuele archeologische resten definitief te worden opgegraven. Ook dit onderzoek is voor rekening van de aanvrager. Wanneer alle geselecteerde resten zijn onderzocht, kan worden gestart met de bouw.
In dit hoofdstuk wordt nader ingegaan op het voor dit bestemmingsplan relevante rijks-, provinciaal en gemeentelijk beleid.
Bij het vaststellen van dit bestemmingsplan zijn geen rechtstreekse Europese, nationale of provinciale ruimtelijke belangen betrokken. Het gaat om het herbestemmen van zeer kleine percelen behorend bij woningen. Alle percelen zijn gelegen in het stedelijk gebied
Bij het vaststellen van dit bestemmingsplan zijn geen rechtstreekse Europese, nationale of provinciale ruimtelijke belangen betrokken. Het gaat om het herbestemmen van zeer kleine percelen behorend bij woningen. Alle percelen zijn gelegen in het stedelijk gebied
In het uitgifteregelement snippergroen zijn de spelregels opgenomen die gelden voor het al dan niet kunnen uitgeven van gronden.
Per perceel worden aan de hand van de criteria en aandachtspunten beoordeeld of de gronden bestempeld kunnen worden als 'Snippergroen'. Vervolgens wordt de uitkomst hiervan verbeeld op een uitgiftekaart. Deze kaart geeft aan welke percelen openbaar gebied in aanmerking komen om te worden uitgegeven.
Een van de criteria heeft betrekking op de vraag of sprake is van structuurgroen. Structuurgroen is groen dat een belangrijke functie heeft in onder andere de stedenbouwkundige structuur van de gemeente. Denk hierbij aan het groen als begeleiding van de hoofdwegen, parken, groen langs waterlopen en als accent op diverse pleinen. Dit groen komt niet voor uitgifte in aanmerking, tenzij het structuurgroen overgedimensioneerd is.
Het overige groen, vaak op buurtniveau, komt veelal wel in aanmerking om te worden uitgegeven.
Andere voorwaarden voor de uitgeefbaarheid van gronden zijn:
De in dit bestemmingsplan opgenomen gronden zijn allen opgenomen op de uitgiftekaart en voldoen daarmee aan de spelregels uit het uitgiftereglement.
Het Groenbeleidsplan 2007 - 2017 geeft richtlijnen voor de inrichting en het beheer van openbaar groen, inclusief bomen en waterpartijen. De gemeente Deventer ligt op de grens van het rivierenlandschap van de IJssel en het Sallandse dekzandlandschap. Deze ligging zorgt voor een enorme biodiversiteit. Allerlei dieren en (zeldzame) planten vinden hun weg in en om de stad. Het Groenbeleidsplan zorgt ervoor dat deze kenmerken en haar biodiversiteit behouden blijven en waar mogelijk versterkt worden.
Om in de komende jaren verantwoorde keuzes te kunnen maken is in het groenbeleidsplan een visie op het groen (wat willen we bereiken) verwoord en zijn concrete ambities gedefinieerd.
De groenvisie is: "De gemeente Deventer streeft naar een gevarieerd aanbod van betekenisvol en aantrekkelijk groen. Ze doet dit door in te spelen op de verschillen in ligging, omvang, functie, historische betekenis en gebruikswensen. Dit leidt tot omgevingsbewust ontwerpen en vervolgens tot ontwerpbewust beheren".
De ambities uit het Groenbeleidsplan zijn:
De verkochte danwel verhuurde stukjes 'snippergroen' zijn geen onderdeel van de groene hoofdstructuur. De groenstructuur zal door vaststelling van dit bestemmingsplan dan ook niet ingrijpend wijzigen. Het groenbeleidsplan vormt geen belemmering voor de uitvoering van het bestemmingsplan.
In dit hoofdstuk wordt de waardentoets beschreven. Hieronder vallen milieukwaliteitseisen, natuurwaarden en water. Er wordt beschreven wat er is onderzocht en welke resultaten hieruit zijn gekomen. Vervolgens wordt hier een conclusie uit getrokken met betrekking tot de ontwikkeling.
Ten behoeve van dit bestemmingsplan zijn de volgende milieukundige aspecten van belang, te weten:
Algemeen
Zowel de ruimtelijke ordening als het milieubeleid stellen zich ten doel een goede kwaliteit van het leefmilieu te handhaven en te bevorderen. Dit gebeurt onder andere door milieuzonering. Onder milieuzonering verstaan we het aanbrengen van een voldoende ruimtelijke scheiding tussen milieubelastende bedrijven of inrichtingen enerzijds en milieugevoelige functies als wonen en recreëren anderzijds. Dit plan regelt de herbestemming van openbaar groen naar gronden behorende bij een bestaande woonbestemming. Het plan biedt geen mogelijkheid tot het vestigen van nieuwe bedrijfsmatige activiteiten of het oprichten van nieuwe gevoelige functies. Dit plan heeft daarmee geen invloed op de ontwikkelingsmogelijkheden van eventueel bestaande omliggende bedrijven en dus ook niet voor nieuwe hinde veroorzakende bedrijfsactiviteiten. Het aspect bedrijven en milieuzonering vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het plan.
Voor zover bekend zijn de locaties niet verdacht voor een ernstig geval van bodemverontreiniging. Op een aantal locaties is voorafgaand aan de ontwikkeling van het gebied een bodemonderzoek uitgevoerd. De meeste onderzoeken zijn uitgevoerd in de periode tussen 1984 en 1991. Bij de onderzoeken zijn in de grond lokaal enkele licht verhoogde gehalten aangetoond. Voor de ruimtelijke procedure is geen aanvullend bodemonderzoek nodig. Het aspect bodem vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het plan.
De voorgenomen planologische wijzigingen maken geen nieuwe geluidgevoelige functies mogelijk. In dit kader is het uitvoeren van een akoestisch onderzoek niet noodzakelijk. Het aspect geluid vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het plan.
De voorgenomen planologische wijzigingen heeft geen invloed op het aantal verkeersbewegingen en daarmee niet van nadelige invloed op de luchtkwaliteit. Het uitvoeren van luchtkwaliteitonderzoek is dan ook niet noodzakelijk. Om vanuit een goede ruimtelijke ordening ook iets te kunnen zeggen over de mate van blootstelling aan luchtverontreinigingen, is de lokale situatie beoordeeld in de Verkeersmilieukaart. Op basis van de Verkeersmilieukaart blijkt ter plaatse van de percelen in het plangebied ruimschoots aan de normstelling voor luchtkwaliteit wordt voldaan. Het aspect luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het plan.
De regelgeving op het gebied van externe veiligheid beoogt een minimaal veiligheidsniveau te garanderen voor de burger voor wat betreft risico's van opslag en transport van gevaarlijke stoffen. Hiervoor zijn normen en richtwaarden opgenomen in de wetgeving in de vorm van het plaatsgebonden risico en het groepsrisico. Plaatsgebonden risico is de plaatsgebonden kans per jaar dat een onbeschermd persoon komt te overlijden ten gevolge van een ongeval met gevaarlijke stoffen. De kans van éénmaal in de miljoen jaar op een dergelijk ongeval is als norm in de regelgeving opgenomen. Het plaatsgebonden risico (PR) is weer te geven met een contour rondom een activiteit.
Het groepsrisico geeft de kans per jaar aan dat een groep personen van een bepaalde grootte (bijvoorbeeld 10, 100 of 1000 personen tegelijk slachtoffer wordt van een ongeval met gevaarlijke stoffen. Het groepsrisico (GR) wordt weergegeven in een curve waarin het aantal personen is afgezet tegen de kans per jaar op (tegelijk) overlijden. Het groepsrisico is echter geen harde norm, maar een oriënterende waarde.
Op de percelen snippergroen worden geen nieuwe bouwvlakken opgenomen. Door het ontbreken van een bouwvlak kunnen hier geen nieuwe (beperkt) kwetsbare objecten worden opgericht en is het plan daarmee niet van invloed op de hoogte van het groepsrisico. Het aspect externe veiligheid vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het plan.
Bescherming in het kader van de natuur wet- en regelgeving is op te delen in gebieds- en soortenbescherming. Bij gebiedsbescherming heeft men te maken met de Natuurbeschermingswet en de EHS. Bij soortenbescherming heeft men te maken met de flora- en faunawet.
De Flora- en faunawet richt zich op de bescherming van soorten. De Flora- en faunawet gaat uit van het 'nee, tenzij'-principe, bepaalde handelingen waaronder ruimtelijke ingrepen waarbij beschermde soorten in het geding zijn, zijn slechts bij uitzondering en onder voorwaarden mogelijk. Centraal hierbij staat de zorgplicht. Dit houdt in dat iedereen voldoende zorg in acht moet nemen voor alle in het wild voorkomende planten en dieren en hun leefomgeving.
Natura 2000-gebieden betreffen een samenhangend netwerk van natuurgebieden in Europa. Natura 2000 bestaat uit gebieden die zijn aangewezen in het kader van de Europese Vogelrichtlijn (79/43/EEG) en de gebieden die zijn aangemeld op grond van de Europese Habitatrichtlijn (92/43/EEG). Deze gebieden worden in Nederland op grond van de Natuurbeschermingsweg 1998 beschermd. De Ecologische Hoofdstructuur (EHS) betreft een netwerk van gebieden in Nederland waar de natuur voorrang heeft. Het netwerk helpt voorkomen dat planten en dieren in geïsoleerde gebieden uitsterven en dat natuurgebieden hun waarde verliezen.
EHS
Voor wat betreft de EHS is er alleen bij directe aantasting sprake van vervolgstappen in de vorm van compensatie. Binnen de verschillende percelen van het plangebied is geen EHS-gebied aanwezig. Er is van directe aantasting van de EHS dan ook geen sprake en daarom is er geen noodzaak voor een compensatieplan (EHS).
Natura 2000
Binnen de verschillende percelen van het plangebied zijn geen Natura 2000 gebieden aanwezig. Er is van directe aantasting van de Natura 2000 gebieden dan ook geen sprake. Het plangebied bestaat uit meerdere kleinschalige percelen waardoor effecten op Natura 2000 gebieden kunnen worden uitgesloten.
De percelen in onderhavig bestemmingsplan zijn allemaal gelegen binnen de bebouwde kom van Deventer en maken zodoende geen onderdeel uit van een beschermd natuurgebied zoals een N2000 gebied of een stuk van het Nationaal Natuur Netwerk (de voormalige Ecologische Hoofdstructuur). Ook maken deze percelen geen onderdeel uit van het structurele groen van Deventer zoals omschreven in het Groenbeleidsplan (2007). Het omzetten van Openbaar Groen in Particulaire Tuin heeft geen gevolgen voor de doelstelling van een N2000 gebied.
In de percelen komen géén beschermde soorten planten voor. Wel komen her en der karakteristieke soorten voor als Maarts viooltje, Pinksterbloem, Look zonder Look, Gewoon nagelkruid etc. Dit zijn soorten die weliswaar van belang kunnen zijn voor wilde bijen en vlinders maar niet beschermd zijn. In de struiken en bomen die in enkele percelen groeien komen parkvogels tot broeden als Roodborst, Winterkoning, Zwartkopje, Tuinfluiter, Vink, Groenling etc. Soorten met jaarrond beschermde nesten zoals uilen, roofvogels en Roek komen niet in deze percelen tot broeden. De nesten van de aanwezige broedvogels zijn in de broedtijd (indicatie: 15 maart – 15 juli) beschermd. Kap- en snoeiactiviteiten moeten daarom buiten deze periode uitgevoerd worden. Bomen die dikker zijn dan een halve meter moeten bij een kapaanvraag eerst geïnspecteerd worden op de aanwezigheid van holtes en spleten in verband met een eventuele geschiktheid voor vleermuizen. Voor overige beschermde fauna zijn deze percelen niet van belang.
Kortom er zijn geen ecologische belemmeringen voor de nieuwe bestemming.
Op grond van de wet Modernisering Monumentenzorg (de MoMo), die per 1 januari 2012 van kracht is geworden, moet een goede ruimtelijke onderbouwing een beschrijving bevatten van de wijze waarop met de in het gebied aanwezige cultuurhistorische waarden en in de grond aanwezige of te verwachten monumenten rekening is gehouden.
Gemeentelijke en/of Rijksmonumenten
Binnen het plangebied zijn geen gemeentelijke en/of rijksmonumenten aanwezig. Een nadere beoordeling van dit aspect kan buiten beschouwing worden gelaten.
Cultuurhistorische waarden
Het plangebied kent geen cultuurhistorische waarden. Dit aspect vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het plan.
De watertoets is een wettelijke verplichting voor plannen in het kader van de Wet ruimtelijke ordening. Bij de watertoets gaat het om het van meet af aan meenemen van water bij (herziene) ruimtelijke plannen en besluiten met als doel negatieve effecten te voorkomen en mogelijke kansen voor watersystemen te benutten.
Relevant beleid
Waterschap Drents Overijsselse Delta
Het waterschap Drents Overijsselse Delta heeft het waterbeleid vastgelegd in het Waterbeheerplan. In het waterbeheerplan zijn taken van het waterschap wettelijk vastgelegd. Deze taken zijn onder andere: een goede bescherming tegen hoog water, een goed functionerend regionaal watersysteem en het zuiveren van afvalwater. In het waterbeheersplan wordt voor de periode 2016-2021 beschreven hoe dit wordt gedaan. Het waterbeheerplan geeft voornamelijk de koers aan voor de komende jaren. Doelen van het waterbeheersplan:
Watertoetsproces
Omdat het gaat om 33 verschillende percelen verspreid over de gemeente is het plan niet kenbaar gemaakt via de digitale watertoets. Het Waterschap Drents Overijselse Delta zijn via e-mailbericht op de hoogte gebracht van het plan.
Voor alle percelen geldt dat er geen sprake is van een waterbelang. Het plan voorziet in het gebruiken van kleine voormalige openbare gebieden als tuin of erf. Het gebruik van de gronden heeft geen invloed op de waterhuishouding.
Overstromingsrisico
In de omgevingsverordening heeft de provincie Overijssel aangegeven dat voor gebieden met het risico op overstroming een onderbouwing in het bestemmingsplan moet worden opgenomen in de vorm van een overstromingsrisicoparagraaf. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen minder snel en ondiep onderlopende gebieden en snel diep onderlopende gebieden.
Het bestemmingsplangebied ligt (deels) binnen de dijkring 53: Salland. Dit is een wettelijk vastgelegd dijkringgebied, waarbinnen alleen nieuwe grootschalige ontwikkelingen mogelijk zijn indien in het bestemmingsplan voorwaarden worden opgenomen om de veiligheid ook op lange termijn voldoende te waarborgen. Door klimaatveranderingen moet rekening gehouden worden met de gevolgen van een overstroming. Inzet is het voorkomen van slachtoffers (rampenbeheersing) en van economische schade (gevolgenbeperking). In deze overstromingsrisico paragraaf wordt ingegaan op de risico's bij overstroming en de stand van zaken van maatregelen en voorzieningen die worden getroffen om deze risico's te voorkomen of te beperken
De dijkring betreft een gebied met een risico op overstroming (minder snel en ondiep onderlopende gebieden) en heeft volgens de Waterwet een gemiddeld overschrijdingskans van 1/1250 per jaar. De primaire keringen worden op veiligheid beoordeeld door de beheerders. De Europese richtlijn overstromingsrisico's (2007) verplicht tot het inzetten van drie instrumenten voor een betere bescherming tegen overstromingen: een voorlopige risicobeoordeling (2011), kaarten (2014) en risicobeheersplannen (2015). De richtlijn geldt voor de binnendijkse (dijkringen) en buitendijkse gebieden van de IJssel. Voor woon- en werkgebieden dienen rampenplannen opgesteld te worden.
De gemeente Deventer zal de komende jaren samen met de Waterschappen en Rijkswaterstaat de overstromingsrisico's in het dijkringgebied onderzoeken en hiervoor beleid opstellen.
In het kader van het rijksprogramma Ruimte voor de Rivier zijn maatregelen bij Deventer uitgevoerd, die bij hoogwater een dalend effect hebben op de waterstand
Er bevinden zich in en nabij het plangebied ondergrondse kabels en leidingen. Dit betreffen rioleringsbuizen, telecomkabels, gasleidingen en waterleidingen.
Deze kabels en leidingen zijn in beeld gebracht ten behoeve van de verkoop/verhuur van de gronden. De kabels en leidingen nabij het plangebied leveren geen gevaar op voor personen en goederen in de directe omgeving. De kabels en leidingen liggen allen in de openbare ruimte. Het is niet nodig om hiervoor een dubbelbestemming op te nemen of een verplichting tot het aanvragen van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden. Dubbelbestemmingen worden slechts opgenomen indien de bestemming een heel specifiek (ruimtelijk) belang beoogt te regelen. Een toegekende dubbelbestemming vertegenwoordigt een bijzonder belang dat zo zwaarwegend is, dat andere ruimtelijke belangen daarvoor moeten wijken. Bij reguliere kabels en leidingen weegt het belang niet zo zwaar dat hiervoor andere ruimtelijke belangen moeten wijken.
In de nabijheid van het plangebied zijn geen bovengrondse kabels en leidingen aanwezig.
Conclusie
Leidingen en kabels vormen geen belemmering voor de uitvoer van het bestemmingsplan.
De archeologische verwachting voor de gemeente Deventer is gebaseerd op de landschappelijke en bodemkundige kenmerken van bekende archeologische vindplaatsen. Een uitgebreide onderbouwing van de fysisch geografische bouwstenen van de archeologische verwachtingswaarden is te vinden in: Willemse, N.W., L.J. Keunen, L.M.P. van Meijel & T. Bouma, 2013. …Die plaatsen, welke in de Douwelerkolk verdronken zijn… Fysisch- en historisch-geografische bouwstenen voor een archeologische verwachtingskaart van de gemeente Deventer (RAAP Rapport 2571), Weesp. Vanaf de late middeleeuwen is het verband tussen landschappelijke mogelijkheden en locatiekeuze minder goed puur fysisch geografisch te verklaren, omdat de mens er steeds meer in slaagt de natuur naar zijn hand te zetten. Vanaf deze periode zijn historische bronnen zoals kaarten en geschriften beschikbaar, waardoor veel elementen goed kunnen worden gelokaliseerd. Op de archeologische verwachtingskaart zijn recente archeologische en historische onderzoeksgegevens gecombineerd met de fysisch geografische verwachting ter plekke. Ook bekende verstoringen zijn weergegeven op de archeologische verwachtingskaart.
De archeologische verwachtingskaart vormt de basis voor het archeologiebeleid van de gemeente Deventer. De gemeenteraad heeft de beleidsvrijheid om de beleidsgrenzen te bepalen. Voorwaarde is dat deze grenzen voldoende zijn onderbouwd. Het archeologiebeleid is op 28 januari 2015 door de raad vastgesteld in de vorm van een beleidskaart en een onderbouwing, zie hiervoor: Vermeulen, B., 2015. Onderbouwing vrijstellingsgrenzen Archeologie. Van verwachting naar beleid (Interne Rapportages Archeologie Deventer 74), Deventer. Archeologisch onderzoek kan leiden tot aanpassing van de beleidswaarden van een gebied. De beleidskaart wordt zo nodig tussentijds geactualiseerd, op basis van de selectiebesluiten van het bevoegd gezag.
Het bestemmingsplan Snippergroen 2016 regelt de bestemming van een groot aantal kleine percelen die door de gemeente aan de bewoners zijn verkocht of verhuurd. Door middel van dit bestemmingsplan worden deze veelal kleine strookjes aan het bouwkavel toegevoegd. Hiertoe wordt een nieuw bestemmingsplan opgesteld dat het vigerende bestemmingsplan ter plaatse zal gaan vervangen. In totaal gaat het om 33 stroken die aan het bouwkavel worden toegevoegd, verspreid over de gehele gemeente. In het nieuwe bestemmingsplan worden zowel de nieuwe strook als het bestaande bouwkavel meegenomen. De afbeeldingen van de percelen die opgenomen worden in het bestemmingsplan Snippergroen 2016 met de bijbehorende beleidswaarden, zijn opgenomen in de bijlage.
Bij het opstellen van het bestemmingsplan Snippergroen 2016 wordt gebruikt gemaakt van het in januari 2015 vastgestelde archeologiebeleid. Hierdoor kan het zijn dat er een wijziging optreedt in de beleidswaarde die aan een gebied binnen het bestemminsplan Snippergroen 2016 wordt toegekend ten opzichte van de op dit moment vigerende bestemmingsplannen. In de nieuwe situatie komt het voor dat de vrijstellingsgrenzen ruimer worden. De nieuwe kavels hebben hiermee soms een soepeler beleid dan de omliggende kavels. Wanneer de gebruiker van een naastgelegen kavel onder het oude bestemmingsplan een vergunning aanvraagt, wordt bij de toetsing ook gebruik gemaakt van het nieuwe beleid. Er is dus geen sprake van ongelijkheid.
Incidenteel hadden enkele kavels in het oude bestemmingsplan ter plaatse geen dubbelbestemming waarde Archeologie en in het nieuwe bestemmingsplan wel. In een deel van de gevallen werd in het oude analoge bestemmingsplan archeologie nog niet beschermd via een dubbelbestemming. In deze situatie werd archeologie wel beschermd via de Erfgoedverordening waarin het geldende beleid werd gehanteerd. Deze bescherming wordt nu vertaald in het nieuwe bestemmingsplan. Ook is het mogelijk dat archeologie in het oude analoge bestemmingsplan wel beschermd werd via een dubbelbestemming waarde Archeologie, maar dat het kavel geen dubbelbestemming waarde Archeologie had en in het nieuwe bestemmingsplan wel. In deze situatie is de archeologische verwachting naar boven aangepast op basis van de fysische-geografie en resultaten van archeologische onderzoeken in de directe omgeving. Deze aanpassing van de archeologische verwachting geldt op zich ook voor de omliggende percelen, maar is daar nog niet verwerkt in het bestemmingsplan. Bij de eerstvolgende wijziging ter plaatse wordt deze ongelijkheid recht getrokken.
De archeologische beleidskaart vormt de basis voor de dubbelbestemmingen Waarde – Archeologie, zoals die in het bestemmingsplan zijn gehanteerd. In het bestemmingsplan Snippergroen 2016 gelden de beleidswaarden ‘0’, ‘1’, ‘2’, ‘3’ en ‘4’. De beleidswaarden zijn vertaald in de regels van dit bestemmingsplan. In het bestemmingsplan zijn dubbelbestemmingen Waarde Archeologie opgenomen voor de gebieden die op de beleidskaart een beleidswaarde 2 of hoger kennen. Er is voor gekozen om aan gebieden met beleidswaarde 'Archeologie 1' geen dubbelbestemming toe te kennen.
Deze gebieden kennen in het bestemmingsplan geen dubbelbestemming omdat de bodem hier naar verwachting diep verstoord is waardoor er geen belangrijke archeologische sporen meer aanwezig zijn. Voor deze terreinen gelden geen archeologische voorwaarden, ongeacht de oppervlakte van de ingreep.
Voor de gebieden met een lage verwachtingswaarde (beleidswaarde '1') is de kans dat een bodemingreep het bodemarchief verstoort door de lage dichtheid aan vindplaatsen en de veelal relatief kleine oppervlakte van die vindplaatsen, zeer klein. Eigenlijk komt dit type resten vooral aan het licht bij archeologische begeleiding van grootschalige werkzaamheden. Daarom is voor deze beleidswaarde een vrijstellingsoppervlakte van 10.000 m² gehanteerd. Boven de 10.000 m2 geldt een meldingsplicht. Dit type omvangrijke werkzaamheden is over het algemeen ruim op tijd bekend bij de gemeente. Een dubbelbestemming is daarmee een relatief zwaar middel dat voor deze groep leidt tot onnodige administratieve last. Er wordt daarom voor deze ingrepen actief contact gezocht met de initiatiefnemer met het verzoek om medewerking te verlenen aan een archeologische waarneming tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Op deze manier kan de archeologische verwachting steekproefsgewijs gecontroleerd worden.
Op gronden met de dubbelbestemming 'Waarde - archeologie 2' mogen werkzaamheden tot een oppervlakte van 1.000 m² zonder archeologische voorwaarden worden uitgevoerd. Ook werkzaamheden die niet dieper reiken dan 0,5 m zijn vrijgesteld. Bij werkzaamheden die leiden tot een verstoring tussen 1000 m² en 2.500 m² dieper dan 0,5 m geldt een meldingsplicht. Bij werkzaamheden die leiden tot een verstoring groter dan 2.500 m² en dieper dan 0,5 m dient bij de aanvraag een archeologisch rapport te worden overlegd. Op basis van dit rapport kunnen voorwaarden aan de vergunning worden verbonden.
Op gronden met de dubbelbestemming 'Waarde - archeologie 3' mogen werkzaamheden tot een oppervlakte van 200 m² zonder archeologische voorwaarden worden uitgevoerd. Ook werkzaamheden die niet dieper reiken dan 0,5 m zijn vrijgesteld. Bij werkzaamheden die leiden tot een verstoring tussen 200 m² en 500 m² dieper dan 0,5 m geldt een meldingsplicht. Bij werkzaamheden die leiden tot een verstoring groter dan 500 m² en dieper dan 0,5 m dient bij de aanvraag een archeologisch rapport te worden overlegd. Op basis van dit rapport kunnen voorwaarden aan de vergunning worden verbonden.
Op gronden met de dubbelbestemming 'Waarde - archeologie 4' mogen werkzaamheden tot een oppervlakte van 100 m² zonder archeologische voorwaarden worden uitgevoerd. Ook werkzaamheden die niet dieper reiken dan 0,5 m zijn vrijgesteld. Bij werkzaamheden die leiden tot een verstoring tussen 100 m² en 200 m² dieper dan 0,5 m geldt een meldingsplicht. Bij werkzaamheden die leiden tot een verstoring groter dan 200 m² en dieper dan 0,5 m dient bij een aanvraag een archeologisch rapport te worden overlegd. Op basis van dit rapport kunnen voorwaarden aan de vergunning worden verbonden.
In dit hoofdstuk wordt uiteengezet hoe de juridische regeling (de regels en de verbeelding) van dit bestemmingsplan is vormgegeven. Hierbij is waar mogelijk aangesloten op de systematiek en regels van het bestemmingsplan 'Snippergroen'.
In de Wet ruimtelijke ordening (Wro) die op 1 juli 2008 in werking is getreden, is de verplichting opgenomen om ruimtelijke plannen en besluiten digitaal vast te stellen. De regels geven inhoud aan de op de verbeelding (plankaart) aangegeven bestemmingen. Ze geven aan waarvoor gronden en opstallen al dan niet gebruikt mogen worden en wat en hoe er gebouwd kan of mag worden. Bij de opzet van de regels is getracht het aantal bepalingen zo beperkt mogelijk te houden en slechts datgene te regelen wat daadwerkelijk van noodzaak is. Hiervoor zijn een aantal standaarden ontwikkeld door het Ministerie van VROM. Deze zijn o.a. de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2012), de Standaard Toegankelijkheid Ruimtelijke Instrumenten (STRI2012) en de Praktijkrichtlijn bestemmingsplannen (PRBBP2012). In dit bestemmingsplan wordt gebruik gemaakt van deze standaarden. Het juridische bindende deel van het plan bestaat uit de verbeelding en regels. Deze worden digitaal en analoog verbeeld. De verbeelding en regels dienen in samenhang te worden bekeken. De regels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken namelijk:
1. Inleidende regels
Dit hoofdstuk bevat twee artikelen:
Artikel 1 Begrippen
In dit artikel worden de begrippen gedefinieerd, die in de regels worden gehanteerd voor zover deze begrippen van het 'normale' spraakgebruik afwijken of een specifiek juridische betekenis hebben. Bij de toetsing aan het bestemmingsplan zal moeten worden uitgegaan van de in dit artikel aan de betreffende begrippen toegekende betekenis.
Artikel 2 Wijze van meten
Het onderhavige artikel geeft aan hoe hoogte- en andere maten die bij het bouwen in acht genomen dienen te worden, gemeten moeten worden.
2. Bestemmingsregels
Dit hoofdstuk bestaat uit een beschrijving van de bestemmingen:
Artikel 3 Bedrijventerrein
Artikel 4 Wonen
Artikel 5 Waarde - Archeologisch verwachtingsgebied
Artikel 6 Waarde - Archeologie - 1
3. Algemene regels
Deze regels zijn algemene regels die voor het gehele bestemmingsplan gelden. Vaak zijn ze van toepassing op meerdere bestemmingen:
Artikel 7 Antidubbeltelregel
Artikel 8 Algemene bouwregels
Artikel 9 Uitsluiting aanvullende werking bouwverordening
Artikel 10 Algemene gebruiksregels
Artikel 11 Algemene aanduidingsregels
Artikel 12 Algemene afwijkingsregels
Artikel 13 Overige regels
4. Overgangs- en slotregels
In hoofdstuk 4 van de regels staan de overgangs- en slotbepalingen. In de overgangsbepalingen is aangegeven wat de juridische consequenties zijn van bestaande situaties die in strijd zijn met dit bestemmingsplan. In de slotregels wordt aangegeven hoe het bestemmingsplan wordt genoemd.
Artikel 14 Overgangsrecht: In de overgangsregels zijn de juridische consequenties angegeven betreffende bestaande situaties die in strijd zijn met dit bestemmingsplan.
Artikel 15 Slotregel: Dit artikel geeft aan onder welke naam dit plan kan worden aangehaald.
In artikel art. 3.1.6 lid 1, Besluit ruimtelijke ordening is bepaald dat onderzocht moet worden of een bestemmingsplan uitvoerbaar is en beschreven moet worden hoe burgers en maatschappelijke organisaties bij de voorbereiding van het bestemmingsplan zijn betrokken.
Vooroverleg
Het Rijk
In het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) zijn de nationale belangen die juridische borging vereisen opgenomen. Het Barro is gericht op doorwerking van nationale belangen in gemeentelijke bestemmingsplannen. Beoordeeld is dat dit bestemmingsplan geen nationale belangen schaadt. Daarom is afgezien van het voeren van vooroverleg met het Rijk.
Provincie Overijssel
Dit plan valt binnen de provinciale vrijstellingslijst van Gedeputeerde Staten van Overijssel, aangezien het hier slechts gaat om het in gebruik nemen van kleine stukjes grond als tuin of erf, allen binnen bestaand stedelijk gebied. Er zijn geen provinciale belangen in het geding. Vooroverleg met de provincie is dan ook niet noodzakelijk. Hiermee is voldaan aan het ambtelijke vooroverleg als bedoeld in het Besluit ruimtelijke ordening
Waterschap Drents Overijsselse Delta
Tevens is het plan afgestemd met het waterschap Drents Overijsselse Delta. De resultaten van deze afstemming zijn weergegeven in paragraaf 4.5.
Zienswijzen
Het ontwerpbestemmingsplan wordt voor de duur van zes weken voor zienswijzen ter inzage gelegd. De resultaten van deze terinzagelegging worden t.z.t. in deze paragraaf weergegeven.
Voor de gemeente Deventer zijn aan de uitvoering van dit bestemmingsplan geen kosten verbonden. De enige kosten voor de gemeente Deventer zijn de begrote kosten voor de planvorming. Deze kosten worden betaald vanuit het project 'Snippergroen'.
Gelet op artikel 6.12, tweede lid, van de Wet ruimtelijke ordening in samenhang met artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening hoeft ten behoeve van dit bestemmingsplan geen exploitatieplan te worden vastgesteld. In het voorliggende plan is geen sprake is van aangewezen bouwplannen op grond van artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening.
Er zijn hiermee geen omstandigheden die duiden op financiële onhaalbaarheid van het plan. De economische uitvoerbaarheid van deze ontwikkeling kan derhalve worden geacht te zijn aangetoond