Logo gemeente Deventer

Vluchtelingenpaspoort

Een vluchtelingenpaspoort is een reisdocument voor vluchtelingen. Het reisdocument is maximaal 5 jaar geldig, afhankelijk van de duur van de verblijfsvergunning asiel.

Reisdocument aanvragen

U vraagt uw reisdocument voor vluchtelingen aan bij Publiekscontacten. U doet dit persoonlijk. Dit geldt ook voor kinderen voor wie een eigen reisdocument wordt aangevraagd. Zij moeten bij de aanvraag én het ophalen aanwezig zijn, ongeacht de leeftijd. U kunt een afspraak maken voor het aanvragen van een reisdocument voor vluchtelingen. Met een afspraak helpen wij u binnen 5 minuten en voorkomt u dus wachttijd.

Wat heeft u nodig bij de aanvraag?

  1. Een goedgelijkende kleurenpasfoto. De foto mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Lees hier de voorwaarden waaraan uw pasfoto moet voldoen.
  2. Uw geldige verblijfsvergunning.
  3. Indien van toepassing: uw eerder afgegeven reisdocument voor vluchtelingen.
  4. Voor kinderen onder de 18 jaar moeten de ouders of gezaghouders toestemming geven. In de mogelijkheden hieronder gaan we ervan uit dat beide ouders het gezag hebben. Heeft maar 1 ouder het gezag, dan geeft alleen die ouder toestemming. Er zijn 4 mogelijkheden:
    • Beide ouders of gezaghouders gaan mee naar de aanvraag. Zij moeten zich allebei legitimeren en een schriftelijke verklaring van toestemming ondertekenen.
    • Een ouder of gezaghouder gaat mee naar de aanvraag. Hij/zij moet zich legitimeren. De andere ouder of gezaghouder geeft toestemming via DigiD of schriftelijke toestemming (pdf, 120 KB). Heeft de ouder de toestemming niet gegeven via DigiD? Dan neemt u een kopie mee van zijn of haar legitimatiebewijs.
    • Komt er geen ouder of gezaghouder mee naar de aanvraag? Dan moeten beide ouders of gezaghouders toestemming via DigiD of schriftelijke toestemming (pdf, 120 KB) geven. Hebben de ouders de toestemming niet gegeven via DigiD? Dan neemt u kopieën mee van hun legitimatiebewijzen.
    • Heeft u geen ouders of gezaghouders meer, dan geeft stichting Nidos de toestemming.
  5. U betaalt bij de aanvraag.

Wat u nodig heeft bij het ophalen van uw nieuwe reisdocument voor vluchtelingen, leest u onder het tabblad Termijn (kopje Reisdocument ophalen).

Reisdocument kwijt of gestolen

Is uw paspoort vermist (kwijt of gestolen)? Dan maakt u hiervan een melding. Na deze melding is het document ongeldig en kunt u het niet meer gebruiken. Meer informatie vindt u op de pagina Reisdocument vermist.

Tarieven 2023

Reisdocument voor vluchtelingen € 58,89
Extra kosten spoedaanvraag reisdocument € 53,01
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) € 21,00
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) via de rechtbank  gratis

 

Tarieven 2024

Reisdocument voor vluchtelingen € 63,42
Extra kosten spoedaanvraag reisdocument € 57,09
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) € 21,00
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) via de rechtbank  gratis

U betaalt bij de aanvraag. Met PIN betalen heeft onze voorkeur. Betalen met creditcard is niet mogelijk.

U heeft na de aanvraag maximaal 3 maanden de tijd om uw reisdocument op te halen.

Levertijd reisdocument

De levertijd voor een reisdocument voor vluchtelingen op locatie stadhuis Deventer is 5 werkdagen.

Voor de locaties Bathmen en Schalkhaar is de levertijd 10 werkdagen.

Spoedaanvraag reisdocument

Heeft u snel een reisdocument voor vluchtelingen nodig? Voor spoedaanvragen kunt u vóór 14.00 uur terecht bij onze locatie stadhuis Deventer. U kunt uw reisdocument dan de volgende werkdag na 10.30 uur ophalen. In Schalkhaar en Bathmen kunt u geen spoedaanvraag doen. Let op, u betaalt voor een spoedaanvraag extra kosten.

Reisdocument ophalen

U haalt uw reisdocument voor vluchtelingen persoonlijk op bij Publiekscontacten. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd. U kunt een afspraak maken voor het ophalen van een reisdocument. Met een afspraak helpen wij u binnen 5 minuten en voorkomt u dus wachttijd.

Neem uw geldige verblijfsvergunning mee. Heeft u een eerder afgegeven reisdocument voor vluchtelingen, dan neemt u deze ook mee.

Voor kinderen tot 12 jaar geldt dat ook (1 van) de gezaghouder(s) aanwezig moet zijn bij het ophalen.

Vingerafdrukken

Bij de aanvraag van een reisdocument voor vluchtelingen geeft u 2 vingerafdrukken af. In een chip in het paspoort worden de vingerafdrukken opgeslagen, samen met de kleurenfoto en uw persoonsgegevens. Kinderen tot 12 jaar hoeven geen vingerafdrukken af te geven.

Geldigheid

De geldigheid van een reisdocument voor vluchtelingen is afhankelijk van het type verblijfsvergunning en de geldigheid daarvan. In het reisdocument kan een vermelding komen dat u niet mag reizen naar een bepaald land, bijvoorbeeld naar het land waarvan u de nationaliteit heeft.

Naamgebruik

Als u getrouwd bent (geweest) of een geregistreerd partnerschap heeft (gehad), dan kunt u de achternaam van uw partner op het paspoort laten vermelden. Dit is niet verplicht, maar een keuze. Deze mogelijkheid bestaat voor beide partners.

Visum

Meer informatie over het aanvragen van een visum vindt u op de website www.nederlandwereldwijd.nl.

Verklaring gezag

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Over het reizen met een minderjarige naar het buitenland, leest u meer op de website van de Rijksoverheid.

De verklaring, het uittreksel uit gezagsregister, kunt u aanvragen bij Publiekscontacten. Het uittreksel kost € 21 en is klaar terwijl u wacht. U kunt het uittreksel uit gezagsregister ook aanvragen bij de rechtbank. De verklaring is dan gratis. De Rijksoverheid geeft u meer informatie.

Identiteitsfraude

Steeds meer organisaties vragen om een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument. Er zijn mensen die misbruik maken van deze kopieën. U kunt dit misbruik tegengaan. Hoe? Kijk op www.rijksoverheid.nl/identiteitsfraude. Lees ook hoe u een veilige kopie kunt maken van uw legitimatiebewijs.

Vermoedt u fraude met een kopie of het documentnummer van uw paspoort of identiteitskaart? U kunt dit persoonlijk melden bij Publiekscontacten. Wij noteren het documentnummer in het Basisregister reisdocumenten. Zo wordt verdere misbruik van uw paspoort of identiteitskaart zoveel mogelijk voorkomen. Bent u slachtoffer van identiteitsfraude, dan kunt u dat melden bij het Centraal meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI).

Voor een paspoort kunt u terecht op de locaties stadhuis DeventerBathmen en Schalkhaar.

Heeft u vragen, neem dan contact met ons op.