Aan welke eisen moet ik voldoen als ik een bijstandsuitkering heb?

Vanaf 1 januari 2015 gelden er strengere eisen voor mensen met een bijstandsuitkering.

• U moet aangeboden werk aanvaarden en zien te behouden;
  • Op verzoek van de gemeente moet u zich inschrijven bij een uitzendbureau;
  • Wilt u verhuizen naar een andere gemeente? Dan moet je daar eerst naar werk zoeken;
  • U moet maximaal 3 uur per dag reizen als dat nodig is om werk te krijgen;
  • Is het niet mogelijk om binnen 3 uur reizen per dag werk te vinden? Dan moet u verhuizen als u elders werk kunt vinden met een beloning die tenminste net zo hoog is als uw bijstandsuitkering.
  • U moet er alles aan doen om de nodige kennis en vaardigheden te krijgen en te behouden;
  • U mag door kleding, gebrek aan persoonlijke verzorging of gedrag het krijgen van werk niet belemmeren;
  • U moet meewerken aan de ondersteuning die de gemeente je aanbiedt om werk te krijgen.

Voldoet u niet aan deze eisen? Dan kan de gemeente uw uitkering verlagen of stopzetten.

08-12-2014