Als provincies verantwoordelijk worden, verdwijnt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) dan?

Nee, de Rijksdienst voor Ondernemerd Nederland (RvO) blijft bestaan. Voor de meeste projecten en de meeste Natura 2000-gebieden worden provincies verantwoordelijk. U vraagt vergunning of ontheffing aan bij de provincie waar (het grootste deel van) de activiteit plaatsvindt.

In bepaalde situaties is het Rijk bevoegd. RvO treedt dan op als uitvoerder namens de betreffende minister. Het gaat om gebieden en projecten waarvoor het Rijk verantwoordelijk blijft, zoals hoofd(vaar)wegen en spoorwegen, defensieterreinen en waterverdedigingswerken.

Een volledige lijst van zaken waarvoor RvO verantwoordelijk blijft, is te vinden op www.rvo.nl/wet-natuurbescherming.

14-12-2016