Bestaat er een vergoeding voor mantelzorg?

Het mantelzorgcompliment zoals dat voorheen bestond (een geldbedrag van € 200,-- voor mantelzorgers), bestaat niet meer.

Met ingang van 2015 is het waarderen van mantelzorg aan de gemeente overgedragen. Dit jaar werken de gemeenten en de Steunpunten Mantelzorg samen aan een alternatieve vorm van waardering.

Toch zijn er dingen die u in de tussentijd kan doen.

• Heeft de hulpvrager een Persoonsgebonden budget (pgb)? Dan kan daaruit de mantelzorger betaald worden. De mantelzorger krijgt dan inkomen. Meer informatie kunt u vinden bij Persoonsgebonden budget.
  • Zorgt u voor iemand die tot hetzelfde huishouden hoort? Maak dan goed gebruik van de aftrek van uw kosten via de Belastingen, waaronder uitgaven specifieke zorgkosten.
  • Verzorgt u uw gehandicapte kind thuis? Dan kunt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten.

19-05-2015