Hoe bepaalt het COA de crisisnoodopvanglocaties voor asielzoekers?

Voor de crisisnoodopvang werkt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) met de lijst van het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum met locaties die gemeenten hebben aangeboden. De gemeente richt een crisisnoodopvanglocatie pas in als die door het COA is benaderd.

COA benadert gemeenten

De crisisnoodopvanglocatie moet kort na de bevestiging gebruiksklaar zijn. Het COA benadert gemeenten uiterlijk om 16.00 uur voor opvang voor die avond. Er kunnen telefonisch afspraken met het COA gemaakt worden. Er wordt verwacht dat de betreffende gemeente zelf de locatie opent, inricht en faciliteert. Het COA zorgt voor het transport van de asielzoekers naar de opvanglocatie en laat weten op welk moment de eerste asielzoekers te verwachten zijn.

17-11-2015