Hoe gaat dat, trouwen?

Voordat u kunt trouwen moeten u en uw partner een melding doen van uw voorgenomen huwelijk. Dit doet u bij de gemeente waar u gaat trouwen. Dus niet bij de gemeente waar u woont.

Woont u beiden buiten Nederland en is in ieder geval één van u Nederlander? Dan legt u de verklaring af in Den Haag.

Bij deze verklaring moet duidelijk worden of beide partners wel met elkaar een huwelijk mogen aangaan. De ambtenaar van de burgerlijke stand checkt of er geen beletselen tegen het huwelijk zijn. Zijn die beletselen er niet? Dan kan binnen 14 dagen na de datum van het afgeven van de verklaring het huwelijk worden voltrokken.

U kunt niet eerder dan 1 jaar voor de huwelijksdatum de verklaring afleggen. Wacht u langer dan een jaar met trouwen? Dan moet u opnieuw de verklaring afleggen.

Bij de verklaring geeft u in totaal 2, 3 of 4 meerderjarige personen op als getuigen.

Het huwelijk moet voltrokken worden in aanwezigheid van minimaal 2 en maximaal 4 getuigen. De ambtenaar leest de huwelijksakte voor en vraagt aan de bruid en bruidegom afzonderlijk of ze daarmee instemmen. Na het ja-woord ondertekenen bruid, bruidegom en getuigen de huwelijksakte.

Ondertrouw

De melding vervangt per 1 september 2015 de huwelijksaangifte. Deze huwelijksaangifte werd ook wel ondertrouw genoemd.

31-08-2015