Hoe is het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) georganiseerd?

Leerlingen worden in het mbo voorbereid op de beroepspraktijk of op een vervolgopleiding in het hoger beroepsonderwijs (hbo). Het mbo is toegankelijk voor leerlingen vanaf 16 jaar. Er zijn verschillende instellingen waar mbo gevolgd kan worden:

• roc's: regionale opleidingencentra die veel verschillende mbo-opleidingen hebben
  • aoc's: agrarische opleidingencentra die opleidingen op het gebied van voeding, natuur en milieu hebben
  • vakscholen: opleidingen voor 1 speciaal beroep, bijvoorbeeld de horecavakschool
  • particuliere onderwijsinstellingen: verschillende opleiding op commerciële basis

Het mbo werkt nauw samen met zowel het vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) als het hbo (hoger beroepsonderwijs). Dit zorgt voor een betere onderlinge aansluiting van de opleidingen. Om zo goed mogelijk op de arbeidsmarkt aan te sluiten hebben de scholen ook contacten met bedrijven en werkgevers, gemeenten en maatschappelijke organisaties.

06-11-2016