Hoe kan ik een besmettelijke maag- en darmziekte voorkomen?

Met een goede hygiëne kunt u verspreiding van bacteriën en virussen tegengaan. Heeft u een besmettelijke maag- en darmziekte? Bedenk dan dat u deze ziekte gemakkelijk overbrengt op anderen.

Is er in uw huishouden een zieke? Neemt u dan de volgende maatregelen:

• Verhit eten snel en verhit het door en door.
  • Laat geen vlees en melkproducten buiten de koelkast staan.
  • Voor alle gezinsleden geldt: goed handen wassen na toiletgebruik, voor voedselbereiding en voor het eten.
  • Maak dagelijks het toilet huishoudelijk schoon. Maak schoon in de juiste volgorde van schoon naar vies. Vergeet daarbij niet de deurklink, de kraan en de spoelknop van het toilet schoon te maken.
  • Zorg dat de zieke een apart toilet gebruikt, als dat er is.
  • Laat de zieke tot 3 dagen na het einde van de klachten geen voedsel bereiden.
  • Verwissel dagelijks hand-, thee- en vaatdoeken, laat de zieke een eigen handdoek gebruiken of papieren wegwerpdoekjes.
  • Was met braaksel of ontlasting bevuilde kleding of beddengoed op een zo hoog mogelijke temperatuur (minimaal 60 graden). Kleding die niet op 60 graden gewassen kan worden, kunt u het beste op 30 of 40 graden wassen met een volledig wasprogramma.

24-06-2016