Hoe kan ik een kind erkennen?

Erkenning kan op verschillende momenten:

• Erkenning tijdens de zwangerschap

Dit heet erkenning van de ongeboren vrucht. U kunt de erkenning doen in elke gemeente in Nederland. Dit hoeft dus niet per se in de gemeente waar u woont. Als de (zwangere) moeder niet in persoon verschijnt, moet zij schriftelijke toestemming voor erkenning geven. Is uw partner zwanger van een meerling? Dan geldt de erkenning voor alle kinderen waarvan uw partner op dat moment zwanger is.
  • Erkenning tijdens de aangifte van de geboorte

U kunt uw kind erkennen tijdens de aangifte van de geboorte. U doet aangifte in de gemeente waar het kind is geboren. Als de moeder niet in persoon verschijnt, moet zij voor de erkenning schriftelijke toestemming geven.
  • Erkenning op een later moment

Erkenning kan plaatsvinden tijdens het hele leven van het kind, ook als het meerderjarig is. Dit kan in elke gemeente in Nederland. Is het kind 12 jaar of ouder, dan moet het schriftelijke toestemming geven. Is het kind tussen de 12 en 16 jaar? Dan moet zowel het kind als de moeder schriftelijke toestemming geven.

U moet 16 jaar of ouder zijn om een kind te mogen erkennen.

09-04-2015