Hoe kan ik een paspoort of identiteitskaart voor mijn kind aanvragen?

Ga samen met uw kind naar de gemeente. Om het paspoort te krijgen heeft uw kind toestemming nodig van elke persoon die gezag over het kind heeft. Meestal zijn dit de ouders. Kan één van de ouders niet meekomen naar de gemeente? Dan kan hij/zij een verklaring van toestemming invullen. Deze verklaring kunt u krijgen bij de gemeente. De verklaring van toestemming is ook nodig als u een identiteitskaart aanvraagt voor uw kind jonger dan 12 jaar.

Nodig bij de aanvraag

U neemt de volgende zaken mee naar de gemeente:

• een geldig identiteitsbewijs van de ouder of de voogd van het kind
  • oude reisdocumenten van het kind (ook oude paspoorten van de ouders met bijschrijving van het kind)
  • verklaring van toestemming of verklaring van geen bezwaar van de andere ouder
  • een pasfoto van het kind, de pasfoto moet voldoen aan de pasfoto-eisen die de overheid stelt

06-03-2017