Hoe kan ik stemmen als ik in het buitenland ben tijdens de verkiezingen?

Bent u tijdens verkiezingen voor de Tweede Kamer of het Europees Parlement in het buitenland voor bijvoorbeeld werk, studie of vakantie? En staat u ingeschreven in een Nederlandse gemeente (daaronder vallen ook Bonaire, Sint Eustatius of Saba)? Dan kunt u op 2 manieren stemmen:

• Per brief

Om per brief te kunnen stemmen moet u een registratieverzoek indienen. Dit doet u bij de Nederlandse gemeente waar u staat ingeschreven.

• Bij volmacht

U laat dan iemand in Nederland, Bonaire, Sint Eustatius of Saba voor u stemmen. Dit vraagt u aan bij de Nederlandse gemeente waar u staat ingeschreven.

Bent u tijdens verkiezingen voor provinciale staten, waterschappen of gemeenteraad in het buitenland? Dan kunt u alleen bij volmacht uw stem uitbrengen. Per brief stemmen vanuit het buitenland is bij deze verkiezingen niet mogelijk.

29-06-2017